Värdering Volvo Amazon 1957|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Värdering Volvo Amazon 1957
MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 26, 2005 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha letat runt ett bra tag så har jag äntligen hittat en Amazon som jag tror skulle passa mig bra. Bilen ifråga är en VOLVO P 1200 V årsmodell 1957 med chassinummer 587. Bilen har gått ca 10 000 mil och är aldrig rostlagad. Framskärmarna är däremot bytta någon gång ganska tidigt och då lackerades även bilen om. 1958 så byttes H6 lådan ut till en M4 låda och originalförgasaren byttes ut mot en vassare eftersom det inte fanns någon sport modell då bilen köptes. Övriga saker som inte är original är sportemblem på framskärmarna, backspeglar, antenn och någon slags backljus där bak. Originalemblemen finns dock kvar. Bilen har två tidigare ägare och eftersom de varit ensamstående så är inredningen i extremt bra skick. Frågan är bara hur mycket man ska ge för den. Det har varken jag eller säljaren så extremt bra koll på. Vad anser ni? Jag har talat om för honom att min budget ligger på max 40.000:- och det verkade han vara positivt inställd till. Det viktigaste var att bilen fick en bra ägare som inte använder den som bruksbil utan bevarar den i det skicket den är i. Här kommer lite bilder:

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
849245
February 26, 2005 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

En gammal Amazon med lister i krom, ratt i bakelit... Californiavit *tralla*

Ingen aning, var bara tvungen 🙂

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
849260
February 26, 2005 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Den där såg riktigt sweet ut! Har själv en -66 😛

Angående värderingen så, vet jag tyvärr inte :{

StålLången
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
849267
February 26, 2005 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Objektet ser ut att ha alla rätta detaljer = bra och likaså klädsel i bra skick. Är det grå gummimatta i bagageutrymmet? Plus i så fall.
En eller två "kromlister" per B-stolpe? I alla fall den övre skall finnas.
Backlampan är från tiden, har antagligen suttit på sen ny. Radiogallret likaså. Antagligen har de runda "ventilationsgallren" vid hatthyllan monterats mycket tidigt. En bil som denna skall inte åtgärdas på något sett utan vårdas som en "tidsmaskin". Ett undantag är givetvis gummimattorna som skriker efter tvätt och infettning. Lite tvätt och "make up" under huven är väl inte heller helt fel men låt lampan sitta kvar. Har du försökt tala med förste ägaren och/eller hans familj/släktingar? Kan ge mycket av intresse.
Har du varit i kontakt med Svenska Amazonklubben? Kan vara idé med tanke på prisbilden. 40 K verkar som ett rimligt pris, jag anser att den inte bör kosta mer för sådant riv är det inte efter B16 Amazoner, även om de är tidiga. I utlandet är det en kall modell, där vill man ha en så ny som möjligt, dvs med B20, om man överhuvud taget är intresserad. The golden days are gone, om man säger så. -Säljare brukar ofta tala om utlandet, höga priser osv.
Så sammanfattningsvis torde nivån ligga mellan 30 och 50 men för att nå det övre fältet måste det röra sig om ett orört superfordon med allt 100% rätt och superprydligt. Med rätt emblem på framskärmarna monterade, utan igensatta extrahål. Fin, orörd originallack ger också plus.
Bjud 30 och acceptera 40. Det tror i alla fall jag.

//StålLångens Far

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
849268
February 26, 2005 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Jävlar va fräsh den verkar!

Som PV/Amazon-entusiast var detta jävulskt trevlig läsning.

I övrigt så kan jag bara hålla med StålLångben. 40k är inte orimligt om den nu är så fräsh som den verkar.

//Andreas

Fido
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
849269
February 26, 2005 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

40 50 tusen med rätt köpare 😀

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
849272
February 26, 2005 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en av Volvos snyggaste bilar,period!!

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
849277
February 26, 2005 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Verkar vara en soft bil.

Jag gillar brandsläckaren i framsätet 😉

Mouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 420
849280
February 26, 2005 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Riktigt trevlig Amazon ju, skulle tippa på att 35-40k är rimligt (iom att den är omlackad).

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
849285
February 26, 2005 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Fyfan, den där var het! 😀

bearz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
849300
February 26, 2005 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det ingen på Amazonklubben som kan värdera.
Har du kollat den möjligheten?

MoNsTeR
Member
Medlem
849303
February 26, 2005 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

bearz wrote: Finns det ingen på Amazonklubben som kan värdera.
Har du kollat den möjligheten?

Jag har skrivit samma inlägg i amazonklubbens forum. Fick följande svar:

''Oj då ett äkta ockelboinsug med dubbelportsförgasare från ford cortina GT det är eftertraktade saker finns beskrivet i pv-klubbens tidning 4/92 och det står så här.

Innsugningsröret konstruerades av valdemar lindström och erik lundgren, var det göts och hur många som tillverkades är däremot osäkert.

Innsugningsröret är av svirveltyp vilket betyder att gasblandningen tvingas i rotation genom rörets utformning vilket har en positiv effekt på
fyllnadsgraden i cylindrarna.

Enligt uppgift skulle montering av ett rör samt byte av förgasare ge en effektökning på ca 15 hk på en 51 hk B4B motor.

Volvo blev erbjuden konstruktionen men tackade nej då man redan var långt framme med SU-arrangemanget.

Visst är den värd sina 40 fina 57 växer inte på träd.''

Verkar lovande. Jag ska iväg och ta mig en närmare titt på den i morgon.

MoNsTeR
Member
Medlem
849310
February 26, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

StålLången wrote: Hej!
Objektet ser ut att ha alla rätta detaljer = bra och likaså klädsel i bra skick. Är det grå gummimatta i bagageutrymmet? Plus i så fall.
En eller två "kromlister" per B-stolpe? I alla fall den övre skall finnas.
Backlampan är från tiden, har antagligen suttit på sen ny. Radiogallret likaså. Antagligen har de runda "ventilationsgallren" vid hatthyllan monterats mycket tidigt. En bil som denna skall inte åtgärdas på något sett utan vårdas som en "tidsmaskin". Ett undantag är givetvis gummimattorna som skriker efter tvätt och infettning. Lite tvätt och "make up" under huven är väl inte heller helt fel men låt lampan sitta kvar. Har du försökt tala med förste ägaren och/eller hans familj/släktingar? Kan ge mycket av intresse.
Har du varit i kontakt med Svenska Amazonklubben? Kan vara idé med tanke på prisbilden. 40 K verkar som ett rimligt pris, jag anser att den inte bör kosta mer för sådant riv är det inte efter B16 Amazoner, även om de är tidiga. I utlandet är det en kall modell, där vill man ha en så ny som möjligt, dvs med B20, om man överhuvud taget är intresserad. The golden days are gone, om man säger så. -Säljare brukar ofta tala om utlandet, höga priser osv.
Så sammanfattningsvis torde nivån ligga mellan 30 och 50 men för att nå det övre fältet måste det röra sig om ett orört superfordon med allt 100% rätt och superprydligt. Med rätt emblem på framskärmarna monterade, utan igensatta extrahål. Fin, orörd originallack ger också plus.
Bjud 30 och acceptera 40. Det tror i alla fall jag.

//StålLångens Far

Tack för tipsen, ska kolla upp det med kromlisterna på B-stolparna. Bilen har fläkt i bakrutan vilket också fanns som tillval 57. Enligt folk jag har talat med på amazonklubben tidigare så är väl nya Amazoner lika eftertraktade, men de äldre är värda mer pga. att de är ovanliga. Amazoner från 50 talet växer inte på träd, speciellt inte helt 57or. Helt osvetsade Amazoner är det heller inte gott om.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
849370
February 26, 2005 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker dom är riktigt fina... Farsan själv på att renovera en Amazon-kombi, hoppas den blir snygg 🙂

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
849812
February 27, 2005 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Grymt fräsch...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
849827
February 27, 2005 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

ojoj, den var i ganska bra skick vill jag påstå.

det är ju inte den mest eftertraktade kärran i världen men visst finns det folk som skulle ge mkt för den kärran.
35k skulle nog vara ett rimligt pris för den. då skulle ingen av er känna sig lurade.

MoNsTeR
Member
Medlem
850103
February 27, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag varit och kollat på den. Den var verkligen fin måste jag säga. Det fanns i princip ingen rost alls, den var som ny undertill, perfekt lack, och inredning i nästintill nyskick. Till och med golvmattan såg bra ut. Den gamla grå mattan i bagageutrymmet fanns också och var helt felfri. De små kromplupparna på B-stolparna satt där de skulle. Det fanns även väldigt bra dokumentation. Naturligtvis så fanns det småsaker man störde sig på t.ex. att glaset på klockan var sprucket, backspeglarna, rattlås, tändningslåset på fel ställe, fel blinkerglas fram osv. Säljaren skulle ta sig en funderare så vi får väl se vad som händer. Jag tänker i alla fall inte tveka om man släpper den för 40.

MoNsTeR
Member
Medlem
851676
March 2, 2005 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

Då han begär 55.000 för den så ser det tyvärr inte ut att bli någon affär. Blir väl till att leta vidare 🙄

http://www.amazonklubben.se/an.....53:31%20AM

Den ser rätt ok ut men den är ordentligt rostlagad vilket inte är så kul. Inredningen var väl kanske inte i så extremt bra skick heller.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 399
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL