March 15, 2002
Efter att ha letat runt ett bra tag så har jag äntligen hittat en Amazon som jag tror skulle passa mig bra. Bilen ifråga är en VOLVO P 1200 V årsmodell 1957 med chassinummer 587. Bilen har gått ca 10 000 mil och är aldrig rostlagad. Framskärmarna är däremot bytta någon gång ganska tidigt och då lackerades även bilen om. 1958 så byttes H6 lådan ut till en M4 låda och originalförgasaren byttes ut mot en vassare eftersom det inte fanns någon sport modell då bilen köptes. Övriga saker som inte är original är sportemblem på framskärmarna, backspeglar, antenn och någon slags backljus där bak. Originalemblemen finns dock kvar. Bilen har två tidigare ägare och eftersom de varit ensamstående så är inredningen i extremt bra skick. Frågan är bara hur mycket man ska ge för den. Det har varken jag eller säljaren så extremt bra koll på. Vad anser ni? Jag har talat om för honom att min budget ligger på max 40.000:- och det verkade han vara positivt inställd till. Det viktigaste var att bilen fick en bra ägare som inte använder den som bruksbil utan bevarar den i det skicket den är i. Här kommer lite bilder:
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
October 11, 2004
Hej!
Objektet ser ut att ha alla rätta detaljer = bra och likaså klädsel i bra skick. Är det grå gummimatta i bagageutrymmet? Plus i så fall.
En eller två "kromlister" per B-stolpe? I alla fall den övre skall finnas.
Backlampan är från tiden, har antagligen suttit på sen ny. Radiogallret likaså. Antagligen har de runda "ventilationsgallren" vid hatthyllan monterats mycket tidigt. En bil som denna skall inte åtgärdas på något sett utan vårdas som en "tidsmaskin". Ett undantag är givetvis gummimattorna som skriker efter tvätt och infettning. Lite tvätt och "make up" under huven är väl inte heller helt fel men låt lampan sitta kvar. Har du försökt tala med förste ägaren och/eller hans familj/släktingar? Kan ge mycket av intresse.
Har du varit i kontakt med Svenska Amazonklubben? Kan vara idé med tanke på prisbilden. 40 K verkar som ett rimligt pris, jag anser att den inte bör kosta mer för sådant riv är det inte efter B16 Amazoner, även om de är tidiga. I utlandet är det en kall modell, där vill man ha en så ny som möjligt, dvs med B20, om man överhuvud taget är intresserad. The golden days are gone, om man säger så. -Säljare brukar ofta tala om utlandet, höga priser osv.
Så sammanfattningsvis torde nivån ligga mellan 30 och 50 men för att nå det övre fältet måste det röra sig om ett orört superfordon med allt 100% rätt och superprydligt. Med rätt emblem på framskärmarna monterade, utan igensatta extrahål. Fin, orörd originallack ger också plus.
Bjud 30 och acceptera 40. Det tror i alla fall jag.
//StålLångens Far
September 28, 2002
March 15, 2002
bearz wrote: Finns det ingen på Amazonklubben som kan värdera.
Har du kollat den möjligheten?
Jag har skrivit samma inlägg i amazonklubbens forum. Fick följande svar:
''Oj då ett äkta ockelboinsug med dubbelportsförgasare från ford cortina GT det är eftertraktade saker finns beskrivet i pv-klubbens tidning 4/92 och det står så här.
Innsugningsröret konstruerades av valdemar lindström och erik lundgren, var det göts och hur många som tillverkades är däremot osäkert.
Innsugningsröret är av svirveltyp vilket betyder att gasblandningen tvingas i rotation genom rörets utformning vilket har en positiv effekt på
fyllnadsgraden i cylindrarna.
Enligt uppgift skulle montering av ett rör samt byte av förgasare ge en effektökning på ca 15 hk på en 51 hk B4B motor.
Volvo blev erbjuden konstruktionen men tackade nej då man redan var långt framme med SU-arrangemanget.
Visst är den värd sina 40 fina 57 växer inte på träd.''
Verkar lovande. Jag ska iväg och ta mig en närmare titt på den i morgon.
March 15, 2002
StålLången wrote: Hej!
Objektet ser ut att ha alla rätta detaljer = bra och likaså klädsel i bra skick. Är det grå gummimatta i bagageutrymmet? Plus i så fall.
En eller två "kromlister" per B-stolpe? I alla fall den övre skall finnas.
Backlampan är från tiden, har antagligen suttit på sen ny. Radiogallret likaså. Antagligen har de runda "ventilationsgallren" vid hatthyllan monterats mycket tidigt. En bil som denna skall inte åtgärdas på något sett utan vårdas som en "tidsmaskin". Ett undantag är givetvis gummimattorna som skriker efter tvätt och infettning. Lite tvätt och "make up" under huven är väl inte heller helt fel men låt lampan sitta kvar. Har du försökt tala med förste ägaren och/eller hans familj/släktingar? Kan ge mycket av intresse.
Har du varit i kontakt med Svenska Amazonklubben? Kan vara idé med tanke på prisbilden. 40 K verkar som ett rimligt pris, jag anser att den inte bör kosta mer för sådant riv är det inte efter B16 Amazoner, även om de är tidiga. I utlandet är det en kall modell, där vill man ha en så ny som möjligt, dvs med B20, om man överhuvud taget är intresserad. The golden days are gone, om man säger så. -Säljare brukar ofta tala om utlandet, höga priser osv.
Så sammanfattningsvis torde nivån ligga mellan 30 och 50 men för att nå det övre fältet måste det röra sig om ett orört superfordon med allt 100% rätt och superprydligt. Med rätt emblem på framskärmarna monterade, utan igensatta extrahål. Fin, orörd originallack ger också plus.
Bjud 30 och acceptera 40. Det tror i alla fall jag.//StålLångens Far
Tack för tipsen, ska kolla upp det med kromlisterna på B-stolparna. Bilen har fläkt i bakrutan vilket också fanns som tillval 57. Enligt folk jag har talat med på amazonklubben tidigare så är väl nya Amazoner lika eftertraktade, men de äldre är värda mer pga. att de är ovanliga. Amazoner från 50 talet växer inte på träd, speciellt inte helt 57or. Helt osvetsade Amazoner är det heller inte gott om.
March 15, 2002
Nu har jag varit och kollat på den. Den var verkligen fin måste jag säga. Det fanns i princip ingen rost alls, den var som ny undertill, perfekt lack, och inredning i nästintill nyskick. Till och med golvmattan såg bra ut. Den gamla grå mattan i bagageutrymmet fanns också och var helt felfri. De små kromplupparna på B-stolparna satt där de skulle. Det fanns även väldigt bra dokumentation. Naturligtvis så fanns det småsaker man störde sig på t.ex. att glaset på klockan var sprucket, backspeglarna, rattlås, tändningslåset på fel ställe, fel blinkerglas fram osv. Säljaren skulle ta sig en funderare så vi får väl se vad som händer. Jag tänker i alla fall inte tveka om man släpper den för 40.
March 15, 2002
Då han begär 55.000 för den så ser det tyvärr inte ut att bli någon affär. Blir väl till att leta vidare 🙄
http://www.amazonklubben.se/an.....53:31%20AM
Den ser rätt ok ut men den är ordentligt rostlagad vilket inte är så kul. Inredningen var väl kanske inte i så extremt bra skick heller.
2 Guest(s)