March 14, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Steel]Han är designad som han är för att han ska vara ullig å gullig å mysig.
Så man ska tycka om honom. 😀
Men många barn blir ju rädda första gången de ser tomten. 😕
Åtminståne när jag är tomte, då brukar de flännas.. 😀
har alltid tyckt tomten vart lite scary... :cy:
February 21, 2003
Snorch wrote: har alltid tyckt tomten vart lite scary... :cy:
Jag tyckte alltid att såna där stela gamla plastmasker var otäcka. En snubbe på köpcentret med riktigt stort vitt skägg däremot var en underbar tomte 🙂
Tycker fortfarande idag att det är lite Jason-varning på tomtemasker av plast :cy:
Edit: Angående tomtens röda färg så är min teori att det kommer från djävulen faktiskt. Jag har nåt minne i bakhuvudet att jag sett nån dokumentär på TV som sa att tomten från början för länge sen var en symbol för djävulen. Vet inte om det är sant. Jag har bara hört om tomtarna som skötte om och lugnade djuren om nätterna för att hjälpa bönder förr.
July 27, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=Snorch]har alltid tyckt tomten vart lite scary... :cy:
Jag tyckte alltid att såna där stela gamla plastmasker var otäcka. En snubbe på köpcentret med riktigt stort vitt skägg däremot var en underbar tomte 🙂
Tycker fortfarande idag att det är lite Jason-varning på tomtemasker av plast :cy:
Edit: Angående tomtens röda färg så är min teori att det kommer från djävulen faktiskt. Jag har nåt minne i bakhuvudet att jag sett nån dokumentär på TV som sa att tomten från början för länge sen var en symbol för djävulen. Vet inte om det är sant. Jag har bara hört om tomtarna som skötte om och lugnade djuren om nätterna för att hjälpa bönder förr.
Du är på rätt linje, har också sett någon sån film i skolan förut. :bok:
March 10, 2003
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 20, 2001
men alltså.. Nej, coca-cola har inte gett Tomten röda kläder ..
Antagligen blev han röd efter att Louis Prang tryckte julkort med en röd tomte på.
Louis var en tryckare i Boston USA och tänkte tjäna ett par dollar på att få amerikaner att skicka julkort, som europer gjorde/gör. Detta var till julen 1855..
coca-colas tomtar kom till i början av 1930-talet ...
December 13, 2003
Anledningen till att tomten är glad och snäll är Jenny Nyströms julkort från mitten av 1800-talet. På de har tomten dock endast röd mössa, när den helräda dräkten kom till kan jag inte svara på. Enligt susning.nu så är det först på 1920-talet och där står också att coca-cola gick hårt fram med den. Hurvida det är de eller någon annan som klädde på han den röda dräkten förtäljer inte historian.
1 Guest(s)