September 16, 2002
Jag tycker det är tråkigt att man ser så lite av den nordiska mytologin med asagudarna och alla dess intressanta berättelser och karaktärer.
Att se asiatisk, egyptisk och grekisk mytologi i film, spel, osv. är inte ovanligt alls och det kan också vara riktigt bra.
Men varför tror ni att man adrig får se mer av den nordiska? Vad har vi? Den 13:de krigaren med Antonio Banderas? 😛
Faktiskt, jag tycker vår mytologi är nog intressant för att verkligen göra något stort av, men det verkar inte bli så.
Vad tycker ni om vår mytologi och att den sällan framträds?
December 31, 2001
Kizo wrote: Jag tycker det är tråkigt att man ser så lite av den nordiska mytologin med asagudarna och alla dess intressanta berättelser och karaktärer.
Att se asiatisk, egyptisk och grekisk mytologi i film, spel, osv. är inte ovanligt alls och det kan också vara riktigt bra.
Men varför tror ni att man adrig får se mer av den nordiska? Vad har vi? Den 13:de krigaren med Antonio Banderas? 😛Faktiskt, jag tycker vår mytologi är nog intressant för att verkligen göra något stort av, men det verkar inte bli så.
Räkna bort banderas så ser du ju ett gäng med hårda vikingar 🙂 Dock var ingen av dem svenskar men likheten var rätt stor av vad man sett på bilder.
September 16, 2002
Extatic wrote: Håller med dig helt och hållet Kizo.
Jämfört med den grekiska mytologin är den nordiska mycket tuffare och förtjänar mer uppmärksamhet än den hittils fått.
Precis. Nu, huruvida man gillar grekiska mer eller inte är en smaksak, men det är fånigt att säga att det är "bättre" att använda grekisk mytologi då den "har mer att erbjuda", eller hur man nu vill uttrycka det.
De har Olympus, vi har Valhalla.
De har bråk och relationer mellan gudar, det har vi med.
De har mytologiska väsen, det har vi med.
De har sagor och legender, det har vi med.
De har stora vapen, vi har större! :bgrin:
September 11, 2002
jag skulle vilja se lite mer historiska filmer med vikingar. deras (vår) historia är enligt mig helt enormt intressant. vikingarna har ju i stort sett grundat eller format halva europa.
lite mer filmer som inriktar sig på mytologin hade heller inte skadat (13:e krigaren och eric the viking skildrar väl inte direkt mytologin?). jag tror dock det blir svårt att göra det bra. troja är ju enkel att ta till sig, men om tor ska skicka blixtar med sin hammare kan bli svårare att sälja kanske
förövrigt är korpen flyger ju rätt bra, glöm inte den
September 16, 2002
Arny wrote: [quote=fet_loa]förövrigt är korpen flyger ju rätt bra, glöm inte den
Korpen flyger är en riktigt kultrulle. Finns även en uppföljare.
Uppföljaren har jag faktiskt inte sett.
Och fet_loa, jag håller med. Men jag tror det går att göra bra skildringar utan blixtar. 😉
May 10, 2002
Death On Wings wrote: [quote=Kizo]Jag tycker det är tråkigt att man ser så lite av den nordiska mytologin med asagudarna och alla dess intressanta berättelser och karaktärer.
Men varför tror ni att man adrig får se mer av den nordiska? Vad har vi? Den 13:de krigaren med Antonio Banderas? 😛Faktiskt, jag tycker vår mytologi är nog intressant för att verkligen göra något stort av, men det verkar inte bli så.
Räkna bort banderas så ser du ju ett gäng med hårda vikingar 🙂 Dock var ingen av dem svenskar men likheten var rätt stor av vad man sett på bilder.
Sven Wollter är väl svensk 😉
November 5, 2001
DiDi wrote: [quote=Arny][quote=DiDi]Vad heter alla de Isländska vikinga-filmerna?
Korpen flyger kanske 😛
Finns ju flera 😛
Korpens skugga kanske? 😛
Nä, allvarligt talat så hade jag ingen aning om att det fanns så många isländska vikinga-filmer. Inte så konstigt egentligen när man tänker efter lite.
En ny vikingafilm på gång.
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,649597,00.html
June 17, 2002
nån som vet nån bra vikingabok med rätt stark historiska fakta o så..
isf skulle jag gärna vilja läsa o försöka få till nå manus med nåra polare o fixa det till en film..
O det ska självklart snackas fornnordiska o så..
Ehm. ja.. jag e seriös.. vill få till en storfilm..
April 10, 2003
Kizo wrote: [quote=Extatic]Håller med dig helt och hållet Kizo.
Jämfört med den grekiska mytologin är den nordiska mycket tuffare och förtjänar mer uppmärksamhet än den hittils fått.
Precis. Nu, huruvida man gillar grekiska mer eller inte är en smaksak, men det är fånigt att säga att det är "bättre" att använda grekisk mytologi då den "har mer att erbjuda", eller hur man nu vill uttrycka det.
De har Olympus, vi har Valhalla.
De har bråk och relationer mellan gudar, det har vi med.
De har mytologiska väsen, det har vi med.
De har sagor och legender, det har vi med.
De har stora vapen, vi har större! :bgrin:
Att säga att Valhall är motsvarigheten till Mt. Olympus är fel då Valhall är enbart Odens boning Asgård är mer den korekta motsvarigheten.
Håller med om att det skull vara kul med en seriös filmatesering om den nordiska mytologin.
2 Guest(s)