November 5, 2001
obelix wrote: Ni har ju denna...
Gick på tv för ett tag sedan. Ganska bra för att vara så pass gammal.
September 16, 2002
Tyrfing wrote: Att säga att Valhall är motsvarigheten till Mt. Olympus är fel då Valhall är enbart Odens boning Asgård är mer den korekta motsvarigheten.
Ja, Asgård är nog en bättre jämförelse. Men Valhall ligger i alla fall i Asgård. 😀
Obelix: Kan erkänna att jag inte sett den. -58, minsann. Är den bra, eller bra "för att vara så gammal"? Är den värd att leta upp och hyra eller liknande?
December 15, 2003
Sagan om ringentrilogin har ju kommit, herr tolkien lånade ju friskt från fornnordisk mytologi (Gandalf tex var ju en trollkunning alf från Alfheim) Men det är klart, generellt så är det bara blodtörstiga vikingar som härjar runt och vrålar "Oden!". Korpenflyger är väl annars det mest "kända" av fornordiska genren.
October 31, 2003
http://us.imdb.com/title/tt0387541/ finns ju med
November 27, 2003
obelix wrote: Ni har ju denna...
Riktiga män spelar riktiga män :bgrin:
//Andreas
September 15, 2003
Anledningen till att den sällan framställs är väl att den dels inte grundades i en stormakt (vilket ex. Romersk, Grekisk, Kinesisk och Egyptisk mytologi gjorde), och dels för att rätt otrevliga ideologier har utnyttjat den som inspirationskälla och därmed för lång framtid smutskastat den.
September 16, 2002
Akatosh wrote: Sagan om ringentrilogin har ju kommit, herr tolkien lånade ju friskt från fornnordisk mytologi (Gandalf tex var ju en trollkunning alf från Alfheim) Men det är klart, generellt så är det bara blodtörstiga vikingar som härjar runt och vrålar "Oden!". Korpenflyger är väl annars det mest "kända" av fornordiska genren.
Midgård etc. Jo, det är inte lite han har..."lånat" direkt. 😀
Men det är inte direkt så att det är vi som får credit för det. Attans Tolkien, ingen som helst egen fantasi! :bok: :bgrin:
September 16, 2002
_Danneman_ wrote: Anledningen till att den sällan framställs är väl att den dels inte grundades i en stormakt (vilket ex. Romersk, Grekisk, Kinesisk och Egyptisk mytologi gjorde),
Det där är nog en extremt bra poäng. :bok:
Och MoparPower: Nibelungenlied är väl tyskt? Visserligen har de ganska samma lika.
October 31, 2003
Kizo wrote: [quote=_Danneman_]Anledningen till att den sällan framställs är väl att den dels inte grundades i en stormakt (vilket ex. Romersk, Grekisk, Kinesisk och Egyptisk mytologi gjorde),
Och MoparPower: Nibelungenlied är väl tyskt? Visserligen har de ganska samma lika.
Den ska visst vara baserad på nån fornnordisk saga också(inte för att jag har hört den).
Edit:Kristanna Loken, det är en duktig tjej det.
September 16, 2002
MoparPower wrote: [quote=Kizo][quote=_Danneman_]Anledningen till att den sällan framställs är väl att den dels inte grundades i en stormakt (vilket ex. Romersk, Grekisk, Kinesisk och Egyptisk mytologi gjorde),
Den ska visst vara baserad på nån fornnordisk saga också(inte för att jag har hört den).
Edit:Kristanna Loken, det är en duktig tjej det.
Du tänker på Volsunga, som är i stort sett samma saga, fast Siegfried heter Sigurd och lite mindre ändringar. Jag tror den kom senare. Orginal är tyskt. Men som sagt, eftersom den även kommit i nordisk version, så stämmer det ju.
Och angående Loken, det vet jag väl ändå inte. 😛
July 14, 2004
Vitamin-C wrote: jag anser att allt som är rasistiskt inte kan vara underrepresenterat.
:)R
instämmer
Förövrigt : Vi var ju dom jävlarna med "Damp-ryck" (frenzy-attacker, läs på om det ifall du inte vet vad jag snackar om) Så kallade Berserkers som engelsmännen kallade oss, rushade in, fick epilepsi anfall, rusade rakt in i elden utan o känna smärta o hugg ner alla med den fetaste yxan dom hitta....
:bgrin:
Det tycker jag låter fett mycket intressantare än en gammal stenhög med döda "halvgudar" i....
fast det är ju bara mina "2 cents" ... 😉
September 16, 2002
Nomic wrote: [quote=Vitamin-C]jag anser att allt som är rasistiskt inte kan vara underrepresenterat.
*Text och massor av tomma rader.*
Jag är väl medveten om vad en bärsärk är och även om de kan vara ett mycket trevligt tillskott i olika karaktärsgallerin i film och spel, så anser jag att de ensam inte kan fylla en hel story för t.ex. en film.
November 5, 2001
Kizo wrote: Jag är väl medveten om vad en bärsärk är och även om de kan vara ett mycket trevligt tillskott i olika karaktärsgallerin i film och spel, så anser jag att de ensam inte kan fylla en hel story för t.ex. en film.
Precis! Vill man se på uppgjort slagsmål kan man titta på wrestling 😛
September 16, 2002
Arny wrote: [quote=Kizo]Jag är väl medveten om vad en bärsärk är och även om de kan vara ett mycket trevligt tillskott i olika karaktärsgallerin i film och spel, så anser jag att de ensam inte kan fylla en hel story för t.ex. en film.
Precis! Vill man se på uppgjort slagsmål kan man titta på wrestling 😛
- Berserking Berry goes for a double suplex followed by a spinning neckhold! Ouch! That gotta hurt! 😕
November 27, 2003
Edvuld wrote: Oden är iaf med i Final Fantasy-serien tillsammans med diverse andra miffon.
Odin heter han iofs där och har en sexbent häst men man kan ju inte begära allt 😉
Loke och Freja är även de med på ett par ställen 😀
Japan diggar den nordiska mytologin starkt iaf.
//Andreas
3 Guest(s)