September 20, 2001
Delph1 wrote: [quote=Edvuld]Oden är iaf med i Final Fantasy-serien tillsammans med diverse andra miffon.
Odin heter han iofs där och har en sexbent häst men man kan ju inte begära allt 😉
Loke och Freja är även de med på ett par ställen 😀
Japan diggar den nordiska mytologin starkt iaf.
//Andreas
Jo, vet, men har för mig att Oden heter Odin på nått annat språk 😉
Vi har ju Locke och Freya som sagt, och Gilgamesh, men han är ju från omkring Egypten :p
April 10, 2003
Oden är också skänd som Wotan och Tor som Doner.
Sen har jag för mig att nibelungguldet är en del av Nordiska mytologin.
Btw var inte Gandalf en av dom 7 urdvärgarna?
Angående en film menade jag mer en film som går in på mytologin och inte vikingalivet som den filmen som var påpekad högre upp verkar vara.
May 17, 2004
Tyrfing wrote: Oden är också skänd som Wotan och Tor som Doner.
Sen har jag för mig att nibelungguldet är en del av Nordiska mytologin.
Btw var inte Gandalf en av dom 7 urdvärgarna?Angående en film menade jag mer en film som går in på mytologin och inte vikingalivet som den filmen som var påpekad högre upp verkar vara.
gandalf är inte väll inte kort 😛 gandalf var en maie (jag vet inte hur man stavar) som är något av vad super guden luvanthar (stavning) skapade ur hans sinne. han skapade miljoners av dessa och de starkaste av dessa blev valar. maies bor främst i de odödligas land (a-något) men fanns förut i midgård. det finns dock vissa kvar där, till exempel balrogs som är äld maies som blivit "vridna" till onda varelser då de började ty sig till melkor (morgoth). i den tredje åldern så skickades några maies över till midgård för att bekämpa sauron (maie). dessa var "trollkarlar" var bland annat saruman och gandalf. de heter tydligen något annat men jag mins inte vad (jag och ord/stavning 🙄 ). det är ungefär vad de var.
gandalf var väll inte kort 😛
(texten åvan ser sjuk ut... 🙂 )
4 Guest(s)