May 17, 2004
varför är de som tycker om sverige automatiskt nazister? jag mins en gång när jag vifftade med svenska flaggan (det var nationaldagen) och då frågade en vän till mig vad jag hade emot invandrare? hon hade tydligen inte allt för stor koll på vad jag är för en person.
men det är sådär, alltid. en jag känner han rakar skallen då han gillar den frisyren och att han tycker det är lättare att hålla den ren då. en på stan kallade honom "jävla rasse!". han är då inte direkt en nasist eller nått. två av hans bästa vänner är båda invandrare. en från chile och en från korea.
jag vet att man ändå går efter utseendet, så jag förstår nog det här. men det är så att han inte går något som skulle kunna uppfattas som förnärmande för någon. han är lungn och trevlig.
jag är lite av en nationalist skulle jag nog kunna påstå. dock så anser jag inte att man ska köra ut alla som tillhör en annan kultur. jag anser att alla har rätt att vara svenskar så länge de ser sig själv som svenskar eller arbetar lite för nationen. man kan ju kalla sig iranier men ändå arbeta för nationen och då är jag nöjd med honom som en medlem av samhället. arbetar du inte för samhället och ändå är blond super geman svensk så är du inte en av nationen.
debatt 🙄
January 14, 2002
har många gånger blivit frågan om jag är rasist, varför vet jag inte, har varken snaggat eller går i bombarjacka osv. som ofta förknippas med rasister...
har till och med blivit skickad till rektorn när jag gick i 8'an för att jag hade en torshammare runt halsen (som jag fick av min mor när jag gick i 3'an och har på mig 24/7 och som tyvär tydligen anses som rasistiskt)
October 25, 2003
Vitamin-C wrote: jag är lite av en nationalist skulle jag nog kunna påstå. dock så anser jag inte att man ska köra ut alla som tillhör en annan kultur. jag anser att alla har rätt att vara svenskar så länge de ser sig själv som svenskar eller arbetar lite för nationen. man kan ju kalla sig iranier men ändå arbeta för nationen och då är jag nöjd med honom som en medlem av samhället. arbetar du inte för samhället och ändå är blond super geman svensk så är du inte en av nationen.
Precis min åsikt.
June 18, 2001
Fråga dem som fäller kommentarerna. Kan väl antas att många som identifierar sig med antirasistiska rörelser lite för mycket drar sådana paralleller för att det är så man ska tänka, vem vet.
Jag delar inte nationalismtänkandet, men att det inte är frågan om rasism förstår nog alla om de tänker efter lite.
July 13, 2004
Jag tycker som ni. Jag vill kunna gå ut på e.x Nationaldagen och vifta med Svenska flaggan utan att bi kallar rasist ellet nazist.
Sånt här gillar jag INTE:
Jag hörde att utan för en större stad så hade dom bytt ut en skyll där det stog: "Välkommen till ...". På den skylten fanns det en Svensk kärn familj. MEN, den skylten var dom TVUNGEN att byta ut för att folket tyckte den va "rasistisk"
Jag vet inte vad man ska säga. Blir bara sut när jag hör sånt!!!
August 16, 2002
skälet till att vifta med svenska flaggan ibland kopplas till nazism/rasism är ju för att nazisterna/rasisterna inte får vifta med hakkorsflaggor, så de viftar med den svenska flaggan... däremot så tycker inte jag att det på något sätt är rasistisk att vifta med en flagga...
May 17, 2004
keffing wrote: skälet till att vifta med svenska flaggan ibland kopplas till nazism/rasism är ju för att nazisterna/rasisterna inte får vifta med hakkorsflaggor, så de viftar med den svenska flaggan... däremot så tycker inte jag att det på något sätt är rasistisk att vifta med en flagga...
jo jag förstår ju hur de tänker men man behöver inte direkt se på en och tänka "rasist tony?". jag menar absolut inte något illa. jag tycker bara att det är sjukt att folk automatiskt tänker RASSIT!! och allt sånt.
sen kom jag och tänka på en sak. minns när jag komin i en diskusion med en lärare jag hade i grundskolan. han sade att raser och sånt inne fanns melan människor. vi var alla fysiskt och psykiskt lika. jag sa allt som motbevisade det han sade. det han och många inte försår är att skillnaden mellan ras och art är gigantisk. innom den mänskiliga arten finns många många raser. en grupp djur som har anpassat sig till en viss miljö och skilljer sig från en annan grupp ganska bra mycket kallar jag en annan ras. vi är fysiskt man den mentala delen är så lik den kan bli.
May 7, 2004
keffing wrote: skälet till att vifta med svenska flaggan ibland kopplas till nazism/rasism är ju för att nazisterna/rasisterna inte får vifta med hakkorsflaggor, så de viftar med den svenska flaggan... däremot så tycker inte jag att det på något sätt är rasistisk att vifta med en flagga...
Nja, det har nog inte enbart med det att göra. Såg något program om Hitler förut, så han sa att man ska hedra och värna om sitt fosterland. Så jag tror det nog är mer åt det hållet.
January 21, 2004
Har blivit kallad både det ena och det andra, men är varken nazist eller rasist.. jag känner mig lyckligt lottad att få bo i sverige, men nästan enbart för att jag älskar djur och natur och här har vi frihet att uppleva dem båda på nära håll. Annars är väl Sverige som vilket annat land som helst.. nedskräpade gator, kriminalitet, korkade politiker.. sen har väl alla fördomar men jag dömer folk efter deras agerande, inte färg eller religion.
January 15, 2002
em wrote: Finns ju skolor som har förbjudit nationalsången och svenska flaggan :cy:
Verkar som om det bara är i sportsammanhang som man får vara minsta lilla nationalistisk och sjunga nationalsången och vifta med svenska flaggan nu för tiden.
Mjo, i vår skola fick vi inte det. Vet att vi gjorde det i 1-3 eller något sånt, sen tog det slut. När man var så liten förstod man ju inte varför, men efter som åren gick så insåg man ju varför...
3 Guest(s)