varför är vi så fel?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
varför är vi så fel?
Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 5, 2004 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

varför är de som tycker om sverige automatiskt nazister? jag mins en gång när jag vifftade med svenska flaggan (det var nationaldagen) och då frågade en vän till mig vad jag hade emot invandrare? hon hade tydligen inte allt för stor koll på vad jag är för en person.

men det är sådär, alltid. en jag känner han rakar skallen då han gillar den frisyren och att han tycker det är lättare att hålla den ren då. en på stan kallade honom "jävla rasse!". han är då inte direkt en nasist eller nått. två av hans bästa vänner är båda invandrare. en från chile och en från korea.
jag vet att man ändå går efter utseendet, så jag förstår nog det här. men det är så att han inte går något som skulle kunna uppfattas som förnärmande för någon. han är lungn och trevlig.

jag är lite av en nationalist skulle jag nog kunna påstå. dock så anser jag inte att man ska köra ut alla som tillhör en annan kultur. jag anser att alla har rätt att vara svenskar så länge de ser sig själv som svenskar eller arbetar lite för nationen. man kan ju kalla sig iranier men ändå arbeta för nationen och då är jag nöjd med honom som en medlem av samhället. arbetar du inte för samhället och ändå är blond super geman svensk så är du inte en av nationen.

debatt 🙄

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
790194
December 5, 2004 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

har många gånger blivit frågan om jag är rasist, varför vet jag inte, har varken snaggat eller går i bombarjacka osv. som ofta förknippas med rasister...

har till och med blivit skickad till rektorn när jag gick i 8'an för att jag hade en torshammare runt halsen (som jag fick av min mor när jag gick i 3'an och har på mig 24/7 och som tyvär tydligen anses som rasistiskt)

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
790201
December 5, 2004 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: jag är lite av en nationalist skulle jag nog kunna påstå. dock så anser jag inte att man ska köra ut alla som tillhör en annan kultur. jag anser att alla har rätt att vara svenskar så länge de ser sig själv som svenskar eller arbetar lite för nationen. man kan ju kalla sig iranier men ändå arbeta för nationen och då är jag nöjd med honom som en medlem av samhället. arbetar du inte för samhället och ändå är blond super geman svensk så är du inte en av nationen.

Precis min åsikt.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
790211
December 5, 2004 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Fråga dem som fäller kommentarerna. Kan väl antas att många som identifierar sig med antirasistiska rörelser lite för mycket drar sådana paralleller för att det är så man ska tänka, vem vet.

Jag delar inte nationalismtänkandet, men att det inte är frågan om rasism förstår nog alla om de tänker efter lite.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
790213
December 5, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker som ni. Jag vill kunna gå ut på e.x Nationaldagen och vifta med Svenska flaggan utan att bi kallar rasist ellet nazist.

Sånt här gillar jag INTE:
Jag hörde att utan för en större stad så hade dom bytt ut en skyll där det stog: "Välkommen till ...". På den skylten fanns det en Svensk kärn familj. MEN, den skylten var dom TVUNGEN att byta ut för att folket tyckte den va "rasistisk"

Jag vet inte vad man ska säga. Blir bara sut när jag hör sånt!!!

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
790214
December 5, 2004 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är emot all form form av rasism, tycker man inte kan dra alla personer över en kam. Fast man kan noga kanske visa lite mer respekt för landet man flyttar till. Det är vad jag skulle göra, visa respekt för landets kulturer och försöka bli en del av samhället.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
790221
December 5, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

skälet till att vifta med svenska flaggan ibland kopplas till nazism/rasism är ju för att nazisterna/rasisterna inte får vifta med hakkorsflaggor, så de viftar med den svenska flaggan... däremot så tycker inte jag att det på något sätt är rasistisk att vifta med en flagga...

Vitamin-C
Member
Medlem
790225
December 5, 2004 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: skälet till att vifta med svenska flaggan ibland kopplas till nazism/rasism är ju för att nazisterna/rasisterna inte får vifta med hakkorsflaggor, så de viftar med den svenska flaggan... däremot så tycker inte jag att det på något sätt är rasistisk att vifta med en flagga...

jo jag förstår ju hur de tänker men man behöver inte direkt se på en och tänka "rasist tony?". jag menar absolut inte något illa. jag tycker bara att det är sjukt att folk automatiskt tänker RASSIT!! och allt sånt.

sen kom jag och tänka på en sak. minns när jag komin i en diskusion med en lärare jag hade i grundskolan. han sade att raser och sånt inne fanns melan människor. vi var alla fysiskt och psykiskt lika. jag sa allt som motbevisade det han sade. det han och många inte försår är att skillnaden mellan ras och art är gigantisk. innom den mänskiliga arten finns många många raser. en grupp djur som har anpassat sig till en viss miljö och skilljer sig från en annan grupp ganska bra mycket kallar jag en annan ras. vi är fysiskt man den mentala delen är så lik den kan bli.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
790226
sp_Permalink sp_Print

Att bli kallad rasist för att vifta med svenska flaggan är så sjukt så jag finner inte ord...rasister finns i alla länder och alla länder har nationalitetsflaggor.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
790227
sp_Permalink sp_Print

Hörde talas om nån familj som fick plocka ner sin svenska flagga som dom hade på balkongen.
En invandrar familj på andra sidan gatan tyckte att det var rasistiskt.

Det är ett skjukt samhälle vi lever i. :hmm:

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
790228
December 5, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: skälet till att vifta med svenska flaggan ibland kopplas till nazism/rasism är ju för att nazisterna/rasisterna inte får vifta med hakkorsflaggor, så de viftar med den svenska flaggan... däremot så tycker inte jag att det på något sätt är rasistisk att vifta med en flagga...

Nja, det har nog inte enbart med det att göra. Såg något program om Hitler förut, så han sa att man ska hedra och värna om sitt fosterland. Så jag tror det nog är mer åt det hållet.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
790229
December 5, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har svensk flagga på balkongen 🙂 den är vacker
/me bor i värsta turkområdet

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
790235
December 5, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: jag har svensk flagga på balkongen 🙂 den är vacker
/me bor i värsta turkområdet

Respekt 🙂

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
790241
December 5, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

alla länder firar national dagen men i sverige blir man kallad rasist så fort man säger något positivt om sverige eller något negativft om invandrare.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
790256
December 5, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Folk är fördomsfulla, surprised?

Vitamin-C
Member
Medlem
790257
December 5, 2004 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: Folk är fördomsfulla, surprised?

nej. Folk är emot droger, suprised?

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
790259
December 5, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

*host*Politiksnack är väl inte tillåtet?*host*

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
790265
December 5, 2004 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har blivit kallad både det ena och det andra, men är varken nazist eller rasist.. jag känner mig lyckligt lottad att få bo i sverige, men nästan enbart för att jag älskar djur och natur och här har vi frihet att uppleva dem båda på nära håll. Annars är väl Sverige som vilket annat land som helst.. nedskräpade gator, kriminalitet, korkade politiker.. sen har väl alla fördomar men jag dömer folk efter deras agerande, inte färg eller religion.

em
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 373
790276
December 5, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns ju skolor som har förbjudit nationalsången och svenska flaggan :cy:

Verkar som om det bara är i sportsammanhang som man får vara minsta lilla nationalistisk och sjunga nationalsången och vifta med svenska flaggan nu för tiden.

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
790285
December 5, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

em wrote: Finns ju skolor som har förbjudit nationalsången och svenska flaggan :cy:

Verkar som om det bara är i sportsammanhang som man får vara minsta lilla nationalistisk och sjunga nationalsången och vifta med svenska flaggan nu för tiden.

Mjo, i vår skola fick vi inte det. Vet att vi gjorde det i 1-3 eller något sånt, sen tog det slut. När man var så liten förstod man ju inte varför, men efter som åren gick så insåg man ju varför...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 398
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL