April 14, 2006
Jag kommer inte ihåg exakt men ungefär så här:
det sitter glimtändare som ser till att värma upp glödtrådar i varje ände, när de blivit tillräckligt varma så börjar elektroner spontant att gå igenom gasen som finns i lysröret och då blir det uv-ljus som sedan träffar beläggningen som finns på insidan av lysröret och skapar vanligt ljus.
Det är alltså under uppvärmningsprocessen när glimtändarna är igång som det blinkar, om glimtändarna eller lysröret inte funkar riktigt bra kan det stå och blinka hela tiden eller ta lång tid innan det kommer igång.
April 14, 2006
January 18, 2004
http://home.howstuffworks.com/.....t-lamp.htm wrote: Why do many fluorescent lamps blink before they come on?
The lamp first heats the filaments in its electrodes red hot so that they begin to emit electrons and then tries to start a discharge across the lamp. If there are not enough electrons leaving the electrodes to sustain a steady discharge, the lamp will blink briefly but will not stay on. The lamp will try again; first heating its filaments and then trying to start the discharge. The lamp may blink several times before the discharge becomes strong enough to keep the electrodes hot and sustain the discharge.
Även denna sida kan vara av intresse för herrn. :bok:
November 18, 2003
Kizo wrote: [quote=D3mpa]Är det inte att frekvensen inte håller det den ska hålla pga att något inte fungerar som det ska.. tror det kunde vara allt från dålig spänning till dåliga delar i armaturen.
Inte fungerar som det ska? Skulle alla lysrör vara defekta?
Första gången jag läste frågan så läste jag snabbt och nu när jag läste den igen förstod jag frågan, trodde du menar varför de blinkar när de är sönder.
1 Guest(s)