November 21, 2005
Hur kan det bli så att hjärnan ibland hör det den vill? Som ett exempel.
Låten Sunday bloody sunday. Det är ett välkänt faktum att om man tänker "Små negrer i sanden" när de sjunger "Sunday bloody sunday" så låter det ju verkligen som om dom sjunger just "Små negrer i sanden". Men hur kan det bli såhär?
August 22, 2001
Johan- wrote: Hur kan det bli så att hjärnan ibland hör det den vill? Som ett exempel.
Låten Sunday bloody sunday. Det är ett välkänt faktum att om man tänker "Små negrer i sanden" när de sjunger "Sunday bloody sunday" så låter det ju verkligen som om dom sjunger just "Små negrer i sanden". Men hur kan det bli såhär?
Gahaha, du är illa ute!
Själv grät jag mig trött över frustrationen att inte kunna göra mina föräldrar införstådda med att "stindien" betydde att jag ville höra låten "Hallå hallå hallå Västindien" när jag var tre-fyra år (eller nåt). Inte ens när jag hade slutat hoppa i dubbelsängen och skrek "STINDIIIIEEEEEEEN" trillade poletten ner.
Men "små negrer i sanden"... hahaha, låt bli schwamparna säger jag.
Ted Gärdestad - Jag vill ha en negermåne, som jag kan åka till.
Tomas Ledin - Åh åh en nigger i luften, nånting e' på gång..
Det är iaf vad jag hör när jag hör dom låtarna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 21, 2005
October 16, 2004
January 8, 2005
legacy wrote: Jag trodde jättelänge att kalfjället hette pokalfjället. För på vädret säger de ju alltid "Och på kalfjället råder idag..."
Iofs trodde jag tills nyligen att Nelson Mandela och Koffi Anan var samm gube menmen...
hahah så sant, hade också problem att skilja de där gubbarna åt förr i tiden.
sen så var jag övertygad om att carola sjöng "natt och day" i fångad av en stormvind. tyckte själv det var väldigt skumt att blanda svenska och engelska i varannan vers, men men, jag köpte det :).
September 1, 2002
När jag var fjortis och lyssnade på Helloween - Halloween så trodde jag de sjöng "Masturbate, masturbate" i början av låten, istället för "Masquerade, masquerade" som var den egentliga texten.
Jag tog det som ett påbud och gjorde ofta som dom sa. 🙂
Sunday bloody sunday-tricket fick jag förklarat för mig på en fest och lyckades efter lite anstränging höra att U2 minsann sjöng på skånska. Det var chockerande.
February 10, 2004
Gelica wrote: Man brukar ju säga att man hör det man vill höra 😉
^^ dagens ord.. dock har jag varit med om samma sak, kanske inte just nått med negrer etc. men man tror att dem säger en helt annan sak än vad dem säger.. skicka ett brev till hjärnkontoret någon? o_O^^
August 2, 2001
Hjärnan hittar det man "vill" höra. Det är ungefär som när kristna fundamentalister lyssnar på hårdrock baklänges och tycker sig höra satanistiska budskap. Det gäller även för syn, folk ser ju ansikten i myrornas krig på TV'n och tror att det är spöken. Det är ganska intressant egentligen. Frågan är hur mycket man kan lita på sina sinnen.
1 Guest(s)