Varför blir det såhär?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför blir det såhär?
Blizz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
sp_UserOfflineSmall Offline
1165782
November 22, 2007 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju hur många exempel på det här.

Jag t.ex. fick för mig att texten i refrängen av den gamla slagdängan Blue med Eiffel 65 var något helt annat än just det enkla
"I'm blue da ba dee da ba die..."

Jag tyckte bestämt att dom sjöng "I'm Blue i will bleed i will die and i will bleed i will die i belive i will die" etc. 😮

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
1165788
November 22, 2007 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett lysande exempel på detta är ju Swerki:

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1165881
November 22, 2007 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om det finns någon förklaring till varför det är så där, men fenomenet är välkänt. Först en definition. De ljud som används i talat språk - och som lite löst uttryckt motsvarar bokstäver - kallas fonem. Säger jag t.ex. 'katt' har jag tre fonem: /kat/.

Först lite om hur fonem fungerar i praktiken:
Fonem låter olika beroende på vilka fonem som kommer före och efter. /k/ låter alltså olika i orden 'katt' och 'attack'.
Fonem överlappar varandra, så i ordet 'katt' inleds /a/ innan /k/ är fullt uttalat.
Det är ofta längre uppehåll i uttalet inom olika ord än mellan dem. 'katten är lös' skulle kanske se ut som 'ka---ttenä-rl-ö----s' om man mätte hur det uttalades.

Sammantaget leder kanske just dessa fenomen och liknande till resultat så som att:

I en studie spelade man in ett samtal i smyg och klippte sedan isär alla ord, varefter de som hade fört samtalet i endast 47% av fallen kunde identifiera vilket ord som spelades upp.
I en annan studie tog man en samling ord som skiljer sig på ett fonem (dvs. en bokstav), plockade bort dessa bokstäver från ordet, och sedan spelade man upp det som var kvar i olika meningar som var relevanta för urspungsorden. Testpersonerna uppfattade inte att de inte hörde ett fullständigt ord utan uppfattade att de hörde just det ursprungsord som passade bäst in

Ord tolkas alltså kontextuellt. När du redan har en viss kontext i åtanke och du hör någonting som kan uppfattas på olika sätt är det lätt att det uppfattas på det sätt som passar ditt tankesätt för tillfället. Får du då förslag på vilka ord det är du hör, är det givetvis väldigt svårt att uppfatta någonting annat.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1165953
November 23, 2007 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Dödade jag tråden nu? 🙂

Jaja...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 367
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL