Varför försvaret har så lite pengar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför försvaret har så lite pengar
snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 22, 2004 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

För någon vecka sedan skickade jag ett mail till Pliktverkets regionkontor i Stockholm och bad dem ordna så att jag fick mönstra tidigt nästa år (jag är 87:a men tar studenten redan i vår, och jag har viktigare saker för mig än att mönstra nu i höst). Idag fick jag helt oväntat ett brev från Pliktverket.

Ut ur kuvertet hoppade byråkratsverige i sin äckligaste form; den statliga myndigheten Pliktverket har slösat tre kronor och sextioåtta öre plus moms (om nu staten betalar sådan) på att informera mig om följande:

Hej!
Angående din önskan att mönstra tidigare: hör av dig på tfn 622 94 00.

Någon borde arkebusera den äckliga jävla byråkratjävel som skickat det här förbannade brevet till mig! Vad är det för fel på att kostnadsfritt och enkelt ta det via mail? Det värsta är att sådant här knappast bara förekommer hos Pliktverket, nej, tänk er hur mycket det kostar statliga myndigheter att skicka ut hundratusentals sådana här idiotbrev i månaden!

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
754118
October 22, 2004 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: För någon vecka sedan skickade jag ett mail till Pliktverkets regionkontor i Stockholm och bad dem ordna så att jag fick mönstra tidigt nästa år (jag är 87:a men tar studenten redan i vår, och jag har viktigare saker för mig än att mönstra nu i höst). Idag fick jag helt oväntat ett brev från Pliktverket.

Ut ur kuvertet hoppade byråkratsverige i sin äckligaste form; den statliga myndigheten Pliktverket har slösat tre kronor och sextioåtta öre plus moms (om nu staten betalar sådan) på att informera mig om följande:

Hej!

Någon borde arkebusera den äckliga jävla byråkratjävel som skickat det här förbannade brevet till mig! Vad är det för fel på att kostnadsfritt och enkelt ta det via mail? Det värsta är att sådant här knappast bara förekommer hos Pliktverket, nej, tänk er hur mycket det kostar statliga myndigheter att skicka ut hundratusentals sådana här idiotbrev i månaden!

Det är fint att du reagerar på sådan slöseri men sekunden när man startar en Leopard så har det redan kostat ett antal kuvert om man säger så... Lite byråkrati är såklart onödigt men med tanke på att Sverige har ett antal JAS så är det verkligen en skit i havet... 😉

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
754227
October 22, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Elen för att starta dator, och att köpa datorn, och utbilda folk så det kan använda datorer är nog dyrare, än att posta ett bred, eftersom att de kan skriva redan och posta ett brev.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
754242
October 22, 2004 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Men JAS har ju också betalat en jävla massa civ. ings löner och givit dom erfarenhet. Satsar man inget får man inget tillbaka.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
754246
October 22, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Men JAS har ju också betalat en j**la massa civ. ings löner och givit dom erfarenhet. Satsar man inget får man inget tillbaka.

Bra tänkt, det är ju värdefullt för Sverige på många sätt, även i PR... 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
754285
October 22, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

makhra wrote:
Det är fint att du reagerar på sådan slöseri men sekunden när man startar en Leopard så har det redan kostat ett antal kuvert om man säger så... Lite byråkrati är såklart onödigt men med tanke på att Sverige har ett antal JAS så är det verkligen en skit i havet... 😉

Plus den lilla kostnaden för skotten till en sådan.
Vi var på en bandkanonsövning, kommer inte ihåg hur många skott de drog iväg, men jag har för mig att det gick på några miljoner bara för dem.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
754405
October 22, 2004 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk om ryssen läser din email som har blivit hackad, o utnyttjar den ytterst värdefulla information för en eventuell invasion 🙄

yes, slöseri är det i allra högsta grad...

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
754429
October 22, 2004 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag betalar hellre pengar till att skjuta med bandkanonvagnar än till att göda en byråkrati.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
754485
October 22, 2004 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=makhra] Det är fint att du reagerar på sådan slöseri men sekunden när man startar en Leopard så har det redan kostat ett antal kuvert om man säger så... Lite byråkrati är såklart onödigt men med tanke på att Sverige har ett antal JAS så är det verkligen en skit i havet... 😉

Plus den lilla kostnaden för skotten till en sådan.
Vi var på en bandkanonsövning, kommer inte ihåg hur många skott de drog iväg, men jag har för mig att det gick på några miljoner bara för dem.

Ok, några miljoner var kanske att ta i... 😀

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
754508
October 22, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

hårdmålsammunition till granatkastare kostar lite drygt 300000 per granat.
normalförfarandet är att man skjuter tre i taget =)

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
754511
October 22, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: hårdmålsammunition till granatkastare kostar lite drygt 300000 per granat.

😮 man snor dem och säljer dem till kgb

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
754648
October 23, 2004 - 1:33 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: hårdmålsammunition till granatkastare kostar lite drygt 300000 per granat.

jag förstår inte vad det är som kan kosta så mkt, det är inte en ny volvo dom skjuter iväg.

det är mkt större säkerhet att ett vanligt brev kommer fram än ett mail till en okänd person.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
754726
October 23, 2004 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Öwall]hårdmålsammunition till granatkastare kostar lite drygt 300000 per granat.

jag förstår inte vad det är som kan kosta så mkt, det är inte en ny volvo dom skjuter iväg.

Nej, men jäkligt avancerad teknik, extrem säkerhet osv.
Vapen kostar extremt mycket, faktiskt vapen som omsätter mest pengar i hela världen.

snyde wrote: För någon vecka sedan skickade jag ett mail till Pliktverkets regionkontor i Stockholm och bad dem ordna så att jag fick mönstra tidigt nästa år (jag är 87:a men tar studenten redan i vår, och jag har viktigare saker för mig än att mönstra nu i höst). Idag fick jag helt oväntat ett brev från Pliktverket.

Hej!

Det kostar också pengar att utbuilda en person och sedan betala han lön för att sitta och mejla vid en dator.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
754777
October 23, 2004 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

ja men själva skotten kan inte kosta så mkt

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
754783
October 23, 2004 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: Det kostar också pengar att utbuilda en person och sedan betala han lön för att sitta och mejla vid en dator.

Vad tror du att en person med titeln "Handläggare" gör hela dagarna om inte att sitta vid datorn?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
754790
October 23, 2004 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=bjorne]Det kostar också pengar att utbuilda en person och sedan betala han lön för att sitta och mejla vid en dator.

Vad tror du att en person med titeln "Handläggare" gör hela dagarna om inte att sitta vid datorn?

De har troligen som vana att skicka via snigelpost då väldigt många inte har en e-post som de kollar regelbundet. Att anpassa sig och skicka e-brev till några är nog mer kostsamt än att bara skicka iväg ett vanligt brev.

Mind wrote: ja men själva skotten kan inte kosta så mkt

De kan det uppenbarligen, fast det är visserligen ett extremfall han drar upp.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
754991
October 23, 2004 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

jodå, de som är värmesökande och dessutom kan skilja på en stridsvagn och andra fordon för att därefter styras rätt kostar så mycket.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
755055
October 23, 2004 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, varför hakar du upp dig på en sådan småsak? Alla som jobbar på Pliktverket arbetar inte på samma sätt. Någon annan kanske hade ringt dig? Eller mailat dig? ...det stora förlusterna i försvaret är materiella. Sen är jag inte helt 100% om ens Pliktverket är en del av försvaret utan en egen organisation som tex FmLog.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
755063
October 23, 2004 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

jag ser det inte som slöseri i all ärlighet, du fick ju information pojk. fast har du ringt dit?

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
755170
October 23, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju liksom inte en Vov-konservburk fylld med svartkrut man skjuter iväg... =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 149
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL