Varför fortsätta avveckla kärnkraften?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför fortsätta avveckla kärnkraften?
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
864008
March 24, 2005 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst visst ilg@dd, jag frågar bara vad du tror kommer att hända om kärnkraften avvecklas.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
864010
March 24, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Visst visst ilg@dd, jag frågar bara vad du tror kommer att hända om kärnkraften avvecklas.

En gissning är att elpriset skjuter i höjden och sörlänningarna får lära sej hushålla med resurserna..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
864011
March 24, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sions]USA får iaf forska vidare inom ämnet...
Sverige skulle säkert vara ännu säkrare om dem fick forska vidare...

Sen så säger dem på forsmark att det är ett av världens säkraste kärnkraftverk.

Jag tror inte dem står och ljuger, men gör ett eget studiebesök ditt o ställ dina frågor till dem.
Dem kan garanterat sina saker.

Hahahaha, hört talas om Titanic??
FYI: Världens mest osänkbara skepp...En stund..
Du är nog bilskojarens favoritkund kan jag tänka..

Dom på Forsmark kan nog mer om kärnkraft än du i alla fall.

Varför avveckla den då vi inte har något vettigt alternativ? Det förstår inte jag. MP som bara predikar med orrden, det är farlig bort med eländet. Har ju inte tänkt till riktigt. Att V packet samt C följer efter gör mig fundersam och orolig.

Läst någonstans att dom vill ersätta kärnkraften med vågenergi. Det är ju totalt värdelöst då vi inte har nog höga vågor i Sverige. Vindkraften är för dyr och samma partier som vill avveckla kärnkraften vill inte bygga ut vattenkraften. Det är ju så korkat som det kan bli. Riktiga jävla dumskallar hela bunten.

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
864013
March 24, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ju säga att Tjenobyl inte var bara en "olycka"
med tanke på att dem faktiskt skulle ta reda på hur långt man kunde gå....

Titanic sjönk för att dem struntade i is-varningarna!

Svenska kärnkraftverk leker inte med Uranet!!!

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
864014
March 24, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=skinner]Visst visst ilg@dd, jag frågar bara vad du tror kommer att hända om kärnkraften avvecklas.

En gissning är att elpriset skjuter i höjden och sörlänningarna får lära sej hushålla med resurserna..

Fy fan vad dåligt det vore. Då sticker ju industrierna utomlands fortare än vad dom gör nu. Inget företag vill ju knappast etablera sig här.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
864015
March 24, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Sions wrote: Kan ju säga att Tjenobyl inte var bara en "olycka"

Tjärnobyl small då dom sköt ut kontrollstavarna för att se hur fort man kuna värma upp reaktorn. För att det skulle gå unnu fortare så stängde man av kylsystemet och struntade i när instrumenten började varna.

Sånt sysslar dom inte med i Sverige.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
864020
March 24, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=Sions]Kan ju säga att Tjenobyl inte var bara en "olycka"

Tjärnobyl small då dom sköt ut kontrollstavarna för att se hur fort man kuna värma upp reaktorn. För att det skulle gå unnu fortare så stängde man av kylsystemet och struntade i när instrumenten började varna.

Källa för det påståendet?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
864045
March 24, 2005 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Värdefull information om tjernobyl:

Huvudsida - http://www.ssi.se/kaernkraft/B.....Index.html
kolla in:
Hur hände olyckan? - http://www.ssi.se/kaernkraft/B.....Svar7.html
Hur mycket strålning får vi av olyckan? - http://www.ssi.se/kaernkraft/B.....var13.html

Värt att läsa om kärnkraft:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....8;a=107237

skinner
Member
Medlem
864071
March 24, 2005 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=dåren][quote=Sions]Kan ju säga att Tjenobyl inte var bara en "olycka"

Såg också programet på discovery för ett tag sedan. Ska lata vidare efter fakta.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
864075
March 24, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd:

Vi har kanske fått bättre information än den äldre generationen angående kärnkraften. Vad vet jag?

Hur som helst så är det en pågående generationsförändring, och samtidigt förändrande åsiktser. Så om man vill diskutera kärnkraft i en tråd (som du gjorde) så får du vara beredd på att icke "röstberättigade" även uttrycker sig.

Vad säger att vi vet sämre än dig om frågan? Rätt patetiskt att ta upp ett argument om vår ålder. Slut på andra argument?

Du verkar inte vara en höjdare överhuvudtaget på kärnkraft och andra energiformer. Mycket lägre kunskaper än de som erfodras för ett godkännt i blandannat Naturkunskap på gymnasiet. Tyvärr. Det räcker att kolla på effektivitsdiagram för att se att de alternativ du tar upp inte är rimliga som ersättare. Varför? Jo för att de antingen släpper ut otroligt mycket utsläpp och är skadliga för miljön. Eller för att de knappt producerar tillräckligt för att "bekosta sin produktionskostnad i form av resurer". Eller för att det behövs 100000 för att ersätta EN reaktor. Eller det faktum att vi i Sverige inte har tillgång till vissa produktionsmöjligheter på grund av klimat och liknande.

Tror du vi har råd att stänga ner hur som helst? För att låta vissa spara? Är det verkligen en fungerande metod? Redan idag importerar vi. Vill vi bli beroende av andra nationers smutsiga el? Vad tror du Industrierna som bekostar välfärdssamhället tycker om ännu dyrare el?

Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går. Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
864079
March 24, 2005 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=dåren][quote=Sions]Kan ju säga att Tjenobyl inte var bara en "olycka"

Reaktor fyra i kärnkraftverket exploderade efter ett experiment där de stängde av reaktorns säkerhetssystem för att testa nödströmskapaciteten.
Det 1000 ton tunga locket över reaktorn förstördes helt och ett jättelikt radioaktivt moln spreds över Ukraina, Vitryssland, Ryssland och stora delar av Europa, blandannat Sverige.
efter 30 timmar

http://www.mimersbrunn.se/doc_print.asp?aID=3537

En statlig svensk utredning konstaterade
att den typ av explosionsartad olycka
som inträffade i den sovjetiska reaktorn
i Tjernobyl är fysikaliskt omöjlig i en
lättvattenreaktor (Ref. 3).

http://www.analys.se/bkgr/Bkgr1-04.pdf

Ska leta vidare efter mer fakta.

skinner
Member
Medlem
864081
March 24, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote:

Duger det argumentet?

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
864102
March 24, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad spelar det för roll om man är röstberättigad eller inte? Öven om man är under 18 så kan man vara jävligt påläst. Kan ju säga att man läser om kärnkraft redan på fysiken på högstadiet. Då läser man även om olika energi former. Sedan på gymnasiet så läser man mer om det.

Sedan så får man läsa om båda för och nackdelar vilket gör att dom som är lite intresserad kan skaffa sig en uppfattning i frågan.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
864109
March 24, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: ilg@dd:

Vi har kanske fått bättre information än den äldre generationen angående kärnkraften. Vad vet jag?

Hur som helst så är det en pågående generationsförändring, och samtidigt förändrande åsiktser. Så om man vill diskutera kärnkraft i en tråd (som du gjorde) så får du vara beredd på att icke "röstberättigade" även uttrycker sig.

Vad säger att vi vet sämre än dig om frågan? Rätt patetiskt att ta upp ett argument om vår ålder. Slut på andra argument?

Du verkar inte vara en höjdare överhuvudtaget på kärnkraft och andra energiformer. Mycket lägre kunskaper än de som erfodras för ett godkännt i blandannat Naturkunskap på gymnasiet. Tyvärr. Det räcker att kolla på effektivitsdiagram för att se att de alternativ du tar upp inte är rimliga som ersättare. Varför? Jo för att de antingen släpper ut otroligt mycket utsläpp och är skadliga för miljön. Eller för att de knappt producerar tillräckligt för att "bekosta sin produktionskostnad i form av resurer". Eller för att det behövs 100000 för att ersätta EN reaktor. Eller det faktum att vi i Sverige inte har tillgång till vissa produktionsmöjligheter på grund av klimat och liknande.

Tror du vi har råd att stänga ner hur som helst? För att låta vissa spara? Är det verkligen en fungerande metod? Redan idag importerar vi. Vill vi bli beroende av andra nationers smutsiga el? Vad tror du Industrierna som bekostar välfärdssamhället tycker om ännu dyrare el?

Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går. Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns.

Du läser inte mina inlägg va??
Du bara antar att jag skrivit si eller så bara för att debattera vidare..
Om du nu skall rikta inlägg mot mej angående mina inlägg, se då till att det är mina inlägg du kritiserar..
Och jag tänker inte upprepa dom en gång till..
Eftersom de flesta som protesterar mot mina inlägg tydligen inte kan förstå vad jag skrivit, så ser jag heller ingen anledning att fortsätta argumentera med dem..

Kan du t.ex ge en hänvisning till vad jag skrivit som du grundar detta uttalande på?:
"Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går. Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns"

eller detta:
"Du verkar inte vara en höjdare överhuvudtaget på kärnkraft och andra energiformer. Mycket lägre kunskaper än de som erfodras för ett godkännt i blandannat Naturkunskap på gymnasiet. Tyvärr. "

Hänvisar återigen till topic:
"Så om man vill diskutera kärnkraft i en tråd (som du gjorde) så får du vara beredd på att icke "röstberättigade" även uttrycker sig."

dåren wrote: [quote=ilg@dd][quote=dåren][quote=Sions]Kan ju säga att Tjenobyl inte var bara en "olycka"

Reaktor fyra i kärnkraftverket exploderade efter ett experiment där de stängde av reaktorns säkerhetssystem för att testa nödströmskapaciteten.
Det 1000 ton tunga locket över reaktorn förstördes helt och ett jättelikt radioaktivt moln spreds över Ukraina, Vitryssland, Ryssland och stora delar av Europa, blandannat Sverige.
efter 30 timmar

http://www.mimersbrunn.se/doc_print.asp?aID=3537

Ska leta vidare efter mer fakta.

Oki, intressant läsning.
Dessvärre har jag inte ifrågasatt vad som hände, utan det jag pekade på var följderna av olyckan.

Jag säger att jag tycker kärnkraften skall avvecklas p.g.a dess farlighet.
Jag vet inte vad den skall ersättas med..
Varken jag, du eller någon annan vad jag vet på NH har den kompetens som behövs för att avgöra dess vara eller icke vara..
Fatta??
Ett inlägg helt i sin ordning enligt topic..
Härmed slutar jag diskussionen i denna tråd..
Ni får nu lägga ord i någon annas mun, och som jag skrev tidigare...Finns ingen mening att debattera detta med folk som knappt har rösträtt...Det märks på många av inläggen.
Kan man inte ens förmå sej läsa det man svarar på, då förtjänar man egentligen ingen replik.
Gjorde ett sista undantag nu..

skinner
Member
Medlem
864112
March 24, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev något fel orkar inte tjafsa med detta. Då det var ilg@dd jag citerade så respekterar jag han och tar bort citatet då jag inte fick det rätt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
864115
March 24, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=ilg@dd] "Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går. Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns"

Men läste du inte mitt inlägg? En statlig undersökning har ju fastslagigt att det som hände i tjernobyl inte kan hända i en Svensk reaktor då det är fysiskt omöjligt. Varför tjafsa vidare då om att det kan hända?

Var god korrigera det där, det är ett citat av Hellmyr, inte mej..

skinner
Member
Medlem
864116
March 24, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=skinner][quote=ilg@dd] "Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går. Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns"

Men läste du inte mitt inlägg? En statlig undersökning har ju fastslagigt att det som hände i tjernobyl inte kan hända i en Svensk reaktor då det är fysiskt omöjligt. Varför tjafsa vidare då om att det kan hända?

Fixat blev lite fel.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
864120
March 24, 2005 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=ilg@dd][quote=skinner][quote=ilg@dd] "Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går. Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns"

Fixat blev lite fel.

Fortfarande fel, det där är ett citat från Hellmyrs inlägg.

skinner
Member
Medlem
864124
March 24, 2005 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=ilg@dd][quote=davidhellmyrs] "Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går.

Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns"

Är inte detta rätt?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
864129
March 24, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=skinner][quote=ilg@dd][quote=davidhellmyrs] "Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går.

Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns"

Är inte detta rätt?

Nej, varför inte citera hela mitt inlägg?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 536
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL