December 29, 2004
ilg@dd wrote: [quote=davidhellmyrs]ilg@dd:
Vi har kanske fått bättre information än den äldre generationen angående kärnkraften. Vad vet jag?
Hur som helst så är det en pågående generationsförändring, och samtidigt förändrande åsiktser. Så om man vill diskutera kärnkraft i en tråd (som du gjorde) så får du vara beredd på att icke "röstberättigade" även uttrycker sig.
Vad säger att vi vet sämre än dig om frågan? Rätt patetiskt att ta upp ett argument om vår ålder. Slut på andra argument?
Du verkar inte vara en höjdare överhuvudtaget på kärnkraft och andra energiformer. Mycket lägre kunskaper än de som erfodras för ett godkännt i blandannat Naturkunskap på gymnasiet. Tyvärr. Det räcker att kolla på effektivitsdiagram för att se att de alternativ du tar upp inte är rimliga som ersättare. Varför? Jo för att de antingen släpper ut otroligt mycket utsläpp och är skadliga för miljön. Eller för att de knappt producerar tillräckligt för att "bekosta sin produktionskostnad i form av resurer". Eller för att det behövs 100000 för att ersätta EN reaktor. Eller det faktum att vi i Sverige inte har tillgång till vissa produktionsmöjligheter på grund av klimat och liknande.
Tror du vi har råd att stänga ner hur som helst? För att låta vissa spara? Är det verkligen en fungerande metod? Redan idag importerar vi. Vill vi bli beroende av andra nationers smutsiga el? Vad tror du Industrierna som bekostar välfärdssamhället tycker om ännu dyrare el?
Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går. Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns.
Du läser inte mina inlägg va??
Du bara antar att jag skrivit si eller så bara för att debattera vidare..
Om du nu skall rikta inlägg mot mej angående mina inlägg, se då till att det är mina inlägg du kritiserar..
Och jag tänker inte upprepa dom en gång till..
Eftersom de flesta som protesterar mot mina inlägg tydligen inte kan förstå vad jag skrivit, så ser jag heller ingen anledning att fortsätta argumentera med dem..
Kan du t.ex ge en hänvisning till vad jag skrivit som du grundar detta uttalande på?:
"Sen kan du läsa på lite om säkerheten på kärnkraftverk i Sverige. Det går inte att åsdakomma en sån sak som det gick i Tjernobyl hur mycket du än säger att det i teorin går. Om vi ska hitta på argument hur som helst (som du gör) så kan vi hitta argument för att lägga ner allting som finns"
eller detta:
"Du verkar inte vara en höjdare överhuvudtaget på kärnkraft och andra energiformer. Mycket lägre kunskaper än de som erfodras för ett godkännt i blandannat Naturkunskap på gymnasiet. Tyvärr. "
Hänvisar återigen till topic:
"Så om man vill diskutera kärnkraft i en tråd (som du gjorde) så får du vara beredd på att icke "röstberättigade" även uttrycker sig."
dåren wrote: [quote=ilg@dd][quote=dåren][quote=Sions]Kan ju säga att Tjenobyl inte var bara en "olycka"
med tanke på att dem faktiskt skulle ta reda på hur långt man kunde gå....Titanic sjönk för att dem struntade i is-varningarna!
Svenska kärnkraftverk leker inte med Uranet!!!
Tjärnobyl small då dom sköt ut kontrollstavarna för att se hur fort man kuna värma upp reaktorn. För att det skulle gå unnu fortare så stängde man av kylsystemet och struntade i när instrumenten började varna.
Sånt sysslar dom inte med i Sverige.
Källa för det påståendet?
Reaktor fyra i kärnkraftverket exploderade efter ett experiment där de stängde av reaktorns säkerhetssystem för att testa nödströmskapaciteten.
Det 1000 ton tunga locket över reaktorn förstördes helt och ett jättelikt radioaktivt moln spreds över Ukraina, Vitryssland, Ryssland och stora delar av Europa, blandannat Sverige.
efter 30 timmar
http://www.mimersbrunn.se/doc_print.asp?aID=3537
En statlig svensk utredning konstaterade
att den typ av explosionsartad olycka
som inträffade i den sovjetiska reaktorn
i Tjernobyl är fysikaliskt omöjlig i en
lättvattenreaktor (Ref. 3).
http://www.analys.se/bkgr/Bkgr1-04.pdf
Ska leta vidare efter mer fakta.
Oki, intressant läsning.
Dessvärre har jag inte ifrågasatt vad som hände, utan det jag pekade på var följderna av olyckan.
Jag säger att jag tycker kärnkraften skall avvecklas p.g.a dess farlighet.
Jag vet inte vad den skall ersättas med..
Varken jag, du eller någon annan vad jag vet på NH har den kompetens som behövs för att avgöra dess vara eller icke vara..
Fatta??
Ett inlägg helt i sin ordning enligt topic..
Härmed slutar jag diskussionen i denna tråd..
Ni får nu lägga ord i någon annas mun, och som jag skrev tidigare...Finns ingen mening att debattera detta med folk som knappt har rösträtt...Det märks på många av inläggen.
Kan man inte ens förmå sej läsa det man svarar på, då förtjänar man egentligen ingen replik.
Gjorde ett sista undantag nu..
Nu blir jag fan sur. Spelar det någon roll om man är 17 eller 18 år? Vad har rösträtten med att göra om man är för eller emot kärnkraft?
March 27, 2003
Diskussionen har ju spårat ur rätt rejält om ni frågar mig men men...
Tänkte bara flika in att;
Stänga nu är helt meningslöst då anläggningen som ska ta hand om allt inte är klar. Reaktorerna får stå och måste därför vara bemannade med ca 20 man för övervakning. Då är det väl lika bra att ha dem igång?
March 14, 2004
Adam wrote: Diskussionen har ju spårat ur rätt rejält om ni frågar mig men men...
Tänkte bara flika in att;
Stänga nu är helt meningslöst då anläggningen som ska ta hand om allt inte är klar. Reaktorerna får stå och måste därför vara bemannade med ca 20 man för övervakning. Då är det väl lika bra att ha dem igång?
MM det har den och jag har nog bidragigt lite 🙄 , vi får försöka få den på fötter igen.
Ok men då frågar jag hur ställer dom olika partierna sig till kärnkraften? Vet att MP, C och V vill ha bort den men hur står dom övriga?
dåren wrote: Nu blir jag fan sur. Spelar det någon roll om man är 17 eller 18 år? Vad har rösträtten med att göra om man är för eller emot kärnkraft?
Eftersom du inte ser ironin så får jag väl förtydliga mej..
Jag menar att jag ser på många av inläggen att det debatteras bara för debattens skull..Jag förknippar detta automatiskt med ålder och mognad, jag kanske gör fel som ser det så..
Men när ens inlägg blir i det närmsta våldtagna av vissa skribenter så finns inte mycket att tillägga..
Det är alltså en egen aspekt angående ålder/mognad, inte angående rösträtt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Det är du som provocerar fram "arghet" hos många när du säger att vi mer eller mindre är inkompetenta bara för vi är den yngre generationen. Jag tvivlar inte en sekund på att många i den yngre generationen har mer kunskap rörande temat än dig- eftersom du tillhör den äldre generationen som inte verkar ha fått så mycket kunskap om temat. Det du verkar gå på är det som skrevs i tidningar efter Tjernobyl och Harrisburg, och inför folkomröstningen.
Jag förstår att du är orolig för en olycka. Det har du med all rätt, rätt att få vara också. MEN jag tycker du ska sätta dig in i ämnet innan du säger någonting eller går till ett omval. Exempelviss frågorna.)
1.) Vad är alternativen.
2.) Hur är säkerheten på Svenska verk.
3.) Hur gick Tjernobyl respektive Harrisburg till.
.... och så fortsätter vi
Man kan omöjligt lägga ner saker utan att ha fungerande alternativ. Det känns på något sätt inte bra.
För vad blir resultatet?
Jo vi får importera ström från länder som använder kol, olja eller andra fossila bränslen. Fossila bränslen = växthuseffekten. I värsta fall kan det bli så att vi importerar ström från Polen som i sin tur importerar el från ett annat land som använder gamla kärnkraftsreaktorer (och ja, det har redan hänt). Kontentan av det? Jo vi stänger ner våra MYCKET säkra kärnkraftverk och använder något mycket sämre.
För om vi tittar lite verklighetstroget på frågan så kommer folk inte använda mindre ström bara för det finns mindre inhemsk ström. Tvärtom kanske. Vad vet vi vad som väntar i framtiden... Elbilar? Och så är det industrier som vi måste ha kvar.
Jag tycker det är rätt att man har som målsättning att lägga ner Kärnkraftverk (som du). Dock inte innan det finns fullgoda alternativ. Varför ödsla massa pengar på vindkraftverk och massa när de ändå inte genererar någonting. Nu lägger vi ner en reaktor och sätter upp några tusen vindkraftverk. Dessa använder också mycket naturresurser, de genererar knappt det värde som de kostade att tillverka under sin livstid (de subventioneras och liknande idag har jag för mig). Nu säger Regeringen att man ska lägga ner reaktorer hit och dit, och ersätta med "förnyelsebara energikällor". Jajamen, vi sätter upp 200 vindkraftverk och något Pelletsverk som generar 30% av en reaktor. Resten av 70% importerar vi via nyutlagda kablar till Danmark eller Polen. Men det är vi inte lika öppna med.
davidhellmyrs wrote: ilg@dd:
Det är du som provocerar fram "arghet" hos många när du säger att vi mer eller mindre är inkompetenta bara för vi är den yngre generationen.
Var får du det ifrån??
davidhellmyrs wrote:
Jag tvivlar inte en sekund på att många i den yngre generationen har mer kunskap rörande temat än dig- eftersom du tillhör den äldre generationen som inte verkar ha fått så mycket kunskap om temat. Det du verkar gå på är det som skrevs i tidningar efter Tjernobyl och Harrisburg, och inför folkomröstningen.Jag förstår att du är orolig för en olycka. Det har du med all rätt, rätt att få vara också. MEN jag tycker du ska sätta dig in i ämnet innan du säger någonting eller går till ett omval. Exempelviss frågorna.)
1.) Vad är alternativen.
.... och så fortsätter viMan kan omöjligt lägga ner saker utan att ha fungerande alternativ. Det känns på något sätt inte bra.
För vad blir resultatet?
Jo vi får importera ström från länder som använder kol, olja eller andra fossila bränslen. Fossila bränslen = växthuseffekten. I värsta fall kan det bli så att vi importerar ström från Polen som i sin tur importerar el från ett annat land som använder gamla kärnkraftsreaktorer (och ja, det har redan hänt). Kontentan av det? Jo vi stänger ner våra MYCKET säkra kärnkraftverk och använder något mycket sämre.
För om vi tittar lite verklighetstroget på frågan så kommer folk inte använda mindre ström bara för det finns mindre inhemsk ström. Tvärtom kanske. Vad vet vi vad som väntar i framtiden... Elbilar? Och så är det industrier som vi måste ha kvar.
Jag tycker det är rätt att man har som målsättning att lägga ner Kärnkraftverk (som du). Dock inte innan det finns fullgoda alternativ. Varför ödsla massa pengar på vindkraftverk och massa när de ändå inte genererar någonting. Nu lägger vi ner en reaktor och sätter upp några tusen vindkraftverk. Dessa använder också mycket naturresurser, de genererar knappt det värde som de kostade att tillverka under sin livstid (de subventioneras och liknande idag har jag för mig). Nu säger Regeringen att man ska lägga ner reaktorer hit och dit, och ersätta med "förnyelsebara energikällor". Jajamen, vi sätter upp 200 vindkraftverk och något Pelletsverk som generar 30% av en reaktor. Resten av 70% importerar vi via nyutlagda kablar till Danmark eller Polen. Men det är vi inte lika öppna med.
Bara för att visa på hur du och en del andra replikerar..
Jag skriver 12, 12 ,12, 12..
Då svarar du att jag skrivit 13, 13, 13, 13..
Läs för fasen vad jag skriver, sitt inte och förvräng mina ord..
Jag tar gladiligen upp debatten om bara en del kunde lära sej att läsa/förstå..
Däri ligger kopplingen rösträtt/Ålder/omognaden..
Vissa kan debattera, andra inte..
Du och en del andra läser mina inlägg såsom faen läser bibeln..
Nu tycker jag det är dags för någon moderator att agera.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Förstår ingenting just nu. Jag debatterar hela tiden och lägger fram argument. Men du undrar varför vissa kritiserar din kunskap när du kritiserar våran?
Vad menade du med uttalandet:
Jag har inget intresse av att sitta och spåna rikspolitik med folk på NH som till stor del knappt har rösträtt.
Menar du inte då att vi är ointressanta? Varför ger du in dig i en debatt om du ändå inte vill höra andras åsikter?
Och nej, jag förstår inte vad du vill ha fram. Eller jag förstår, men det är inte ett dugg logiskt.
Du säger att man ska:
1. lägga ner kärnkraf.
2. folket ska spara på resurserna
3. du kan inget om alternativen
4. det finns experter som kan mer än oss (den är visserligen logisk)
5. du vet inte direkt hur säkerheten är på svenska kärnkraftverk
6. du vet inte hur föregående olyckor inom kärnkraft gått till och hur säkerheten att dessa händer i Sverige är
Angående punkt nummer fyra,
kolla vad som hänt i historian istället. Vad hände när man ladde ner första reaktorn hos Barsebäck.
Det är Politiker som bestämmer som sagt, och de lyssnar inte på "experterna". Vilka är de som bestämmer styret? Jo folket. Så en högst rimlig fråga och diskussion att hålla.
davidhellmyrs wrote: Förstår ingenting just nu. Jag debatterar hela tiden och lägger fram argument. Men du undrar varför vissa kritiserar din kunskap när du kritiserar våran?
Vad menade du med uttalandet:
Jag har inget intresse av att sitta och spåna rikspolitik med folk på NH som till stor del knappt har rösträtt.
Menar du inte då att vi är ointressanta? Varför ger du in dig i en debatt om du ändå inte vill höra andras åsikter?
Och nej, jag förstår inte vad du vill ha fram. Eller jag förstår, men det är inte ett dugg logiskt.
Du säger att man ska:
1. lägga ner kärnkraf.
2. folket ska spara på resurserna
3. du kan inget om alternativen
4. det finns experter som kan mer än oss (den är visserligen logisk)
5. du vet inte direkt hur säkerheten är på svenska kärnkraftverk
6. du vet inte hur föregående olyckor inom kärnkraft gått till och hur säkerheten att dessa händer i Sverige ärAngående punkt nummer fyra,
kolla vad som hänt i historian istället. Vad hände när man ladde ner första reaktorn hos Barsebäck.
Det är Politiker som bestämmer som sagt, och de lyssnar inte på "experterna". Vilka är de som bestämmer styret? Jo folket. Så en högst rimlig fråga och diskussion att hålla.
Som sagt, läs igenom hela tråden..
Här är en upprepning vad gäller mina kunskaper i ämnet..för enkelhetens skull:
ilg@dd wrote: [quote=davidhellmyrs][quote=ilg@dd] Frågan i topic löd: "Varför fortsätta avveckla kärnkraften?".
Jag tycker den är farlig..
Ersättningsenergi??
Ingen aning, är inte tillräckligt insatt i såna frågor för att kunna ge något bra svar.
Har liksom Tjernobyl kvar i minnet..
En liten olycka som sabbade viltet och fisket en lång stund även långt upp i Norrland...Det finns fortfarande spår kvar av cesium i vissa arter.
Det mesta man äter påverkas av sånt som hamnat i marken, och där hamnar det mesta.
Är du beredd att stå till svars för sånt inför dina barn ifall olyckan skulle vara framme i Sverige och kanske Barsebäck??
Billig el är inte allt här i livet.
Är du beredd för konsekvenserna utav växthuseffekten då istället? Tar du ansvar för dess konsekvenser för kommande generationer och dina barn?
Jag tror inte du, jag eller någon annan är tillräckligt kunniga eller pålästa för att dra slutsatsen att kol/olja är dom enda alternativen..
I såna fall skulle vi inte sitta och dryfta ekonomi och miljöpolitik i NH.
Växthuseffekten är redan över oss, dvs redan skedd till viss del, en rejäl kärnkraftsolycka tack och lov inte..
Det är bättre att tänka efter före.
Ang. dina punkter.
1: Ja, på grund av dess farlighet.
2: Ja, det slösas för mycket med elen, se bara på all onödig belysning i storstäder.
3: Ytterst lite, jag är ingen akademiker. Jag är bara en orolig medmänniska.
4: Ja, det har jag vidhållit ett antal ggr nu.
5: Vet att det är vanliga felbara människor som sköter säkerheten.
6: HUR dom gick till är oväsentligt, det väsentliga är ATT dom fick ske.
ilg@dd wrote: [quote=davidhellmyrs]ilg@dd:
Det är du som provocerar fram "arghet" hos många när du säger att vi mer eller mindre är inkompetenta bara för vi är den yngre generationen.
Var får du det ifrån??
davidhellmyrs wrote:
Jag tvivlar inte en sekund på att många i den yngre generationen har mer kunskap rörande temat än dig- eftersom du tillhör den äldre generationen som inte verkar ha fått så mycket kunskap om temat. Det du verkar gå på är det som skrevs i tidningar efter Tjernobyl och Harrisburg, och inför folkomröstningen.Jag förstår att du är orolig för en olycka. Det har du med all rätt, rätt att få vara också. MEN jag tycker du ska sätta dig in i ämnet innan du säger någonting eller går till ett omval. Exempelviss frågorna.)
1.) Vad är alternativen.
.... och så fortsätter viMan kan omöjligt lägga ner saker utan att ha fungerande alternativ. Det känns på något sätt inte bra.
För vad blir resultatet?
Bara för att visa på hur du och en del andra replikerar..
Jag skriver 12, 12 ,12, 12..
Då svarar du att jag skrivit 13, 13, 13, 13..
Läs för fasen vad jag skriver, sitt inte och förvräng mina ord..
Jag tar gladiligen upp debatten om bara en del kunde lära sej att läsa/förstå..
Däri ligger kopplingen rösträtt/Ålder/omognaden..
Vissa kan debattera, andra inte..
Du och en del andra läser mina inlägg såsom faen läser bibeln..
Nu tycker jag det är dags för någon moderator att agera.
Jag väntar fortfarande på din hänvisning till var du funnit det du påstår att jag skrivit.
May 17, 2004
ilg@dd wrote: 6: HUR dom gick till är oväsentligt, det väsentliga är ATT dom fick ske.
det är väsentligt hur det gick till. ytterst väsentligt. vi vet att man itne ska göra så då det akn gå åt pipan och därför gör vi inte så för att vi inte vill att samam saker skall hända här. därför förebygger vi olyckorna och sverige har nu de säkraste kärnkraftverken i världen på grund av att vi inte vill att det skall gå åt pipan.
Det är nog större changs att en dansk miljöaktivist spränger barsebäck än att den smäller i luften.
February 4, 2003
Det är väl ytterst väsentligt hur det SKEDDE?
Det är väl ytterst intressant att notera att du tycker det är bättre att kärnkraftverk med lägre säkerhetsnivå producerar energin är våra relativt säkra.
Vad har störst olycksrisk?
davidhellmyrs wrote: ilg@dd:
Det är väl ytterst väsentligt hur det SKEDDE?
Det är väl ytterst intressant att notera att du tycker det är bättre att kärnkraftverk med lägre säkerhetsnivå producerar energin är våra relativt säkra.
Vad har störst olycksrisk?
Har du några som helst belägg för det där påståendet??
Ser fram emot din hänvisning..
Du är så förbenat osaklig så jag vet inte vad..
Är du bara allmänt obstinat?
Lägg inte för mej oyttrade ord i min mun har jag sagt, om och om igen..
Jag kan bara konstatera att du tillhör den yngre skaran skribenter som ej kan diskutera sakligt.
Lär dej läsa och förstå det skrivna Svenska språket innan du gör fler inlägg..Tack..
Vad gäller HUR olyckan gick till är som sagt oväsentligt för MEJ..Jag reagerar mot ATT den hände..
Sannolikheten att vi får en liknande olycka, vart det nu månne vara anser jag är oroande hög..
För sannolikheten att det skulle hända i Harrisburg var ju osannolik innan den hände.
*Edit*
Förstår du talat språk bättre?? Vill du att jag skall iordningställa en MP3-ljudfil så du kan lyssna istället??
*Edit 2*
OBS!. *Edit* var en sarkasm..Så att inte det också missförstås av någon..
Det står inte att jag ämnar göra en wav eller vanlig audio-fil. Ej heller att jag är skivbolagsdiriktör, Bibliotekarie, gruvarbetare i Pajjala eller vad nu Hellmyrs försöker få det till.
June 18, 2001
Två olyckor sker, vi säkrar mot framtida olyckor av samma natur.
Vi kunde dock inte förutse de två olyckorna innan de skedde. Hur ska vi kunna förutse en tredje olycka av ett annat slag?
Avveckla kärnkraften i takt med bättre alternativ, inte i utbyte mot importerad el som har genererats genom förbränning av kol med mera. Däremot anser jag att man ska lägga de resurser som finns på att hitta dessa alternativa produktionsmedel, inte på att vidareutveckla kärnkraften. Till det hör också att jag anser att energiförbrukning mycket väl kan minskas drastiskt, vilket möjliggör en avveckling av kärnkraft utan att behöva ersätta den med någonting annat.
Vindkraft är ineffektivt om den ska placeras på land och massproducera el, men det finns andra alternativ. Jag vore inte helt stängd för att låta varje hushåll/industri producera sin egen el, medelst de metoder man själv väljer. En kombination av solpaneler, vindkraftverk m.m.
February 4, 2003
Du verkar gå mycket på sannolikhet.
Borde inte du oroa dig mer över att sannolikheten blir HÖGRE för olyckor om andra nationer använder sämre reaktorer, med lägre säkerhet.
Det är allmänt känt att Sverige har bättre reaktorer än många U-länder. Om du inte ens kan acceptera det faktum, så borde inte du föra en diskussion. Det är allmänt känt att Sverige har högre säkerhet än snittet. Tror Finland tillhör en av de nationer som är ytterligare lite säkrare.
Belägg för det?
Massa experter inom EU som delar ut bidrag för att resturera olika Kärnkraftverk runt om i Europa som är "farliga". Sverige har inte fått såna bidrag. Räcker det?
Jerry's argumentation som han förde ovanför är mycket bra. Den tycker jag om. Han kommer med alternativ och säger dessutom att importerad energi inte ska ersätta inhemsk. Dessutom förstår han att vi måste ha tillförlitliga samt inte ineffektiva energikällor.
Nu avslutar vi diskussionen. I alla fall jag. För alldeles för fint väder för det här. Eller så ses vi imorgon :p
September 20, 2001
Orkar inte läsa igenom allt, men om ingen redan har nämnt det, tänkte bara påpeka att ena halvan av kärnkraften är miljövänlig och inte ger något avfall. Den är inte ens radioaktiv. Vad som behövs är mer forskning inom fusion. Den tekniken tror jag på.
Bränsle: havsvatten
Effekt: Sveriges årliga förbrukning genereras på ett dygn
Nackdelar: värmen. Man behöver plasma som hålls svävande mha magnetfält, och det är ändå för varmt.
June 4, 2004
Fia.B wrote: Äsch, tuta och kör, det är bara att inse att jorden aldrig kommer att bli frisk igen. så om vi avvecklar kärnkraften är bara undergången lite närmre.
Njae, riktigt så långt som undergången vill man ju inte nå, men eftersom det inte finns så mycket bättre sätt att skapa energi utan större bieffekter. (Okej kärnavfall my ass!)
Vattenkraft: alla miljöaktivister kommer kedja fasst sig/ lägga sig i vattnet.
Vindkraft: tar en sådan förbannad plats.
Edvuld wrote: Orkar inte läsa igenom allt, men om ingen redan har nämnt det, tänkte bara påpeka att ena halvan av kärnkraften är miljövänlig och inte ger något avfall. Den är inte ens radioaktiv. Vad som behövs är mer forskning inom fusion. Den tekniken tror jag på.
Bränsle: havsvatten
Effekt: Sveriges årliga förbrukning genereras på ett dygn
Nackdelar: värmen. Man behöver plasma som hålls svävande mha magnetfält, och det är ändå för varmt.
Tror stenhårt på detta!! 😀
4 Guest(s)