August 5, 2002
Gueno wrote: Jag har visserligen inte testat själv men det gör jag i morrn bitti..
Syrran slänger alltid in iskubsplstmogängen med varmt vatten i frysen.
Har alltid undrat varför.
"-Jo, varmvattnet fryser mycket fortare."Vet fler som säger samma sak.
Får se då, dådå 🙄
November 26, 2002
Gueno wrote: Jag har visserligen inte testat själv men det gör jag i morrn bitti..
Syrran slänger alltid in iskubsplstmogängen med varmt vatten i frysen.
Har alltid undrat varför.
"-Jo, varmvattnet fryser mycket fortare."Vet fler som säger samma sak.
det är ganska korkat att göra så. varmvatten från kranen är inte speciellt nyttigt, då det kan hamna tungmetaller från ledningarna i vattnet. Säg åt din syster att sluta med det, såvida hon inte värmer upp kallt kranvatten och ställer in i frysen.
November 26, 2002
Gueno wrote: [quote=Öwall]det är ganska korkat att göra så. varmvatten från kranen är inte speciellt nyttigt, då det kan hamna tungmetaller från ledningarna i vattnet.
Lite skit rensar magen.. 🙄
sant.. dessutom, vad har man is till? man häller det i spriten. och det är ju inte så nyttigt det heller... 🙂
December 28, 2002
November 8, 2002
[NH wrote: Noddan]Det kallas ångbildningsentalpi om jag inte minns helt fel 🙂
ah jo det stämmer.
btw så är det fel det gueno (eller vad killen nu heter) påstår, att varmt vatten blir is snabbast. Energilagarna vet du. (läs Fy A, tex.)
Om du ska göra tester så är destilerat vatten viktigt, vatten fryser tex inte lika lätt med nån liten tilläggssubstans i, tex. salt.
Det krävs ju förbluffande mkt energi att värma upp vatten, hade en uppgift på ett prov i skolan där vi skulle räkna ut hur högt man kunde lyfta sin egen kropp (teoretiskt) med samma energi som krävs för att värma upp 20gradigt vatten till 80grader (i rumstemp). Svaret blev runt 500m!
November 8, 2002
Gueno wrote: Jag har nu testat..
Så gjorde jag:
Fyllde ett rött 1dl mått med varmt kranvatten och en vit med kallt kranvatten.Resultat:
Det kalla vattnet i det vira måttet frös lite mer, altså det blev tjockare is på ytan.
Dock vet jag inte vilket som frös först.
skratt hahahahhaa 8) bra jobbat killen... oväntat resultat eller? 😀
Dl-måttet med kallt vatten frös snabbast och har därför kommit längst påväg att bilda is eftersom det vattnet innehåller minst värmenergi...
October 7, 2002
Metz wrote: appropå detta jag har hört/läst nånstans (minns inte) att om man kokar kallt vatten från kran så går det fortare änn om man kokar redan ljummet, halvvarmt vatten från kran men jag vet inte om detta stämmer 🙄 😀
Det stämmer knappast. Kallt vatten kräver mer energi för att värmas till kokpunkten än ljummet. Tänker du efter kommer det kalla vattnet ju efter ett tag blivit ljummet, och det borde ju ta lika lång tid från att det blivit ljummet till att det kokar som att direkt koka ljummet...
1 Guest(s)