October 10, 2001
Jag har aldrig riktigt förstått vad som förväntas bli bättre av att man ersätter några bokstäver i ett ord med asterixer.
Om någon skriver j**el så förstår ju alla i alla fall vad som menas och när det ändå var författarens mening från början att folk skulle förstå vad det stod så är det väl ingen mening med att täcka över vissa delar av ordet. Censur är ju totalt onödig när den ändå inte censurerar något. Jag tycker att vi alla ska avhålla oss från fula/stötande ord istället för att sätta dit asterixer i någon illa dold förhoppning om att det ska göra ordet mer accepterat.
August 13, 2001
Klarar ni mitt IQ test?
vad betyder dessa ord?
*censur*--Blev helt censurerat *k u k*
*censur*--Blev helt censurerat.. *f i t t a*
tantstorm -Gissa...
tant-------Gissa...
Alla har blivit censurerade av scriptet eller vad det nu är?
[ Detta Inlägg ändrades av: Zaver den 2001-11-09 22:10 ]
August 22, 2001
hehe... coolt.. visste inte att vissa ord censurerades )
*censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur* *censur*
så kul har jag ikväll 🙁
October 10, 2001
On 2001-11-09 22:05, Iceman wrote:
Men man kan också se det såhär. Att om det står några ******* istället för bokstäver så förstår man att man inte ska skriva sånt alls i forumet
Jo, men det är inte det jag menar.
Om det står ***** eller *** så är ju ordet bortplockat helt och går inte att läsa. Om det däremot står j**el eller f*n så är ordet ändå fullt läsbart och således fyller sådan censur ingen funktion alls.
Det finns alltid alternativ till alla oönskade ord så varför inte helt utelämna det där j**el eller f*n?
Jag vill inte låta gnällig men orden fyller ju ingen funktion i språket (om man nu råkar diskutera teologi så är det ju naturligtvis fullt acceptabelt med dessa ord) förutom som kraftuttryck men de har enligt mig ingen kraft i skriven form (de kan med fördel användas i vissa retoriska sammanhang men sådana situationer kommer nästan garanterat inte att uppkomma här i forumet så jag utelämnar den diskussionen). Därför kan vi väl låta bli att skriva sådant, det gör att hela inlägget får en seriösare framtoning.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-09 22:30 ]
August 17, 2001
😆 tja jag kan ju alltid ta tjoppens grepe...(den jag hade på skolkortet i 9:an...)
ps, vi kan ju chock höja priset på tex nötkött o då kommer du och ni få svälta tills ni ger "bönder" talan...
(med "bönder" menas sånna som bor i bushen men inte har några djur....o ingen laggård o he dom i heller.... 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: W!Th3r den 2001-11-09 23:14 ]
September 12, 2001
Hmmm..nu blir jag tveksam här..det är klart att vissa ord kan o bör censureras men om jag läser en bok där det faktist kan förekomma ett o ett annat fult ord..om vi tänker oss att alla fula ord istället är svarta plumpar hur skulle det se ut att läsa den boken då???
Minst halva nöjet är borta i o med detta..o jag vet att Quareo finner en tillfredsställelse i att läsa böcker..samma här men jag vill inte ha svarta plumpar..
Den här tråden är en smula närbesläktad med Zavers tråd..ibland kan ett kraftuttryck vara relevant fast inte riktat direkt mot någon här på forumet..svårt det här..blev fundersam nu.
April 1, 2001
Jaha, då var vi här igen.. Ännu en tråd som spårar ut pga att "vissa" tycker det är väldigt spännande att testa censur systemet. Det går givetvis att ändra på censur sakerna så det blir annorlunda. Man kanske skulle ändra så att vissa ord bara blir ett mellanrum. Så ser texten väldigt dum ut och den som skrivit den kanske fattar att det inte var så smart...
Quaero: Jag menade iofs också censur som t ex "f*n" osv i mitt förra inlägg.
1 Guest(s)