Varför måste Apple-följare hävda sig hela tiden?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför måste Apple-följare hävda sig hela tiden?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 14, 2007 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Satt och läste lite i den värsta smörjan Internet har att erbjuda (MacWorld, http://www.idg.se/2.1085/1.120908 ) och kom då att tänka på varför dessa och vääääldigt många andra Apple-användare så ofta och gärna försöker hävdar sig mot andra.

"Jag är Mac/iPod/iPhone-användare och därmed coolare än andra"
Varför detta behov av bekräftelse från andra?

//Andreas

FireCAT
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1156066
September 14, 2007 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

För att man betalar mycket mer för skiten

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1156067
September 14, 2007 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, du vet mitt svar delph1 :>

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1156069
September 14, 2007 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

För att de måste kompensera för sin dåliga självkänsla i övrigt. Eller så tycker de helt enkelt att Jobs är skitsnygg.

FireCAT
Medlem
1156070
September 14, 2007 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: För att de måste kompensera för sin dåliga självkänsla i övrigt. Eller så tycker de helt enkelt att Jobs är skitsnygg.

Ja snubben nickar ju blowjob

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1156071
September 14, 2007 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: För att de måste kompensera för sin dåliga självkänsla i övrigt. Eller så tycker de helt enkelt att Jobs är skitsnygg.

En sak man inte kan förneka med Steve är att han är en jäkel på att sälja sina produkter på diverse keynotes osv.

FireCAT
Medlem
1156074
September 14, 2007 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Mean Machine]För att de måste kompensera för sin dåliga självkänsla i övrigt. Eller så tycker de helt enkelt att Jobs är skitsnygg.

En sak man inte kan förneka med Steve är att han är en jäkel på att sälja sina produkter på diverse keynotes osv.

Please spelar ingen roll vad snubben säger, han är gud i kretsen!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1156076
September 14, 2007 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Mean Machine]För att de måste kompensera för sin dåliga självkänsla i övrigt. Eller så tycker de helt enkelt att Jobs är skitsnygg.

Visst är han det. Men varför är folk korkade nog att lyssna blint på vad han säger?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1156077
September 14, 2007 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=beta][quote=Mean Machine]För att de måste kompensera för sin dåliga självkänsla i övrigt. Eller så tycker de helt enkelt att Jobs är skitsnygg.

Visst är han det. Men varför är folk korkade nog att lyssna blint på vad han säger?

För att han snackar så pass bra att han får minsta lilla funktion att verka revolutionerande i mångas ögon. De som inte sitter som "vi" här varje dag vill gärna ha alla dessa nya (ofta små) saker.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156080
September 14, 2007 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: För att han snackar så pass bra att han får minsta lilla funktion att verka revolutionerande i mångas ögon. De som inte sitter som "vi" här varje dag vill gärna ha alla dessa nya (ofta små) saker.

Påmminer lite om hur missionärerna jobbade och utnyttjade folks okunskap 😉

//Andreas

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1156084
September 14, 2007 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med alla här i mångt och mycket... Tror speciellt på det första som sades... Att de har betalat mycket mer för sina grejor och måste spä på den statusen de tror sig ha med sin Apple produkt.

Men kan även inte låta bli att undra:

Varför lyckas Apple så ofta med en ny produkt?
Om man hade frågat mig för ett år sedan vad jag hade trott skulle få en mp3spelare att sälja om ett år skulle jag svarat följande:
*Stor färgdisplay
*Touch screen
*Stöd för video
*Stilren design

Deta behöver man inte dirket vara marknadsanalytiker för att lista ut. Och ändå står vi här nu ett år senare och det är bara ipod som förrenat allt detta i en produkt. Och inget annat företag har någon liknande, lika väl marknadsförd prpodukt ute. Vad är det som gör det så lätt för apple att gör det uppenbara, men som gör att ingen annan kan gör det? För mycekt kan man säga om Apples produkter, men de ligger alltid rätt i tiden.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1156096
September 14, 2007 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet bara att jag är helnöjd med min Macbook.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1156133
September 15, 2007 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

Därför att apples produkter är väldigt bra, vilket innebär extremt nöjda kunder.

Jag skulle nog snarare vilja vända på det, hur kan många klaga på OS X och macar innan de ens suttit med en?

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1156137
September 15, 2007 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

Kanske för att Apple ger kunderna det de vill ha? Den största konkurrenten är ju t.ex. inte alltid så bra på just detta...

Bland mina vänner är det fler och fler som går över till Mac , både stationära och bärbara. Konstigt nog har alla jobb som kräver goda Windows-kunskaper (systemutv, programmerare och integratörer med Windows som plattform)... De flesta har även en iPod som MP3-spelare vilket jag har lite svårt att förstå då jag ogillar tvånget att använda ett speciellt program för att föra över media.

Mig passar det inte riktigt då jag gillar att spela och mecka med burken men de flesta använder datorn till att surfa, maila och skriva/läsa dokument. Dessutom är inte Apples produkter så mkt dyrare idag. Tänker framför allt på bärbara datorer nu.

Och nej, jag äger inte en enda Apple-produkt!

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156138
September 15, 2007 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Därför att apples produkter är väldigt bra, vilket innebär extremt nöjda kunder.

Det förklarar fortfarande inte hävdningsbehovet. Jag är jättenöjd med mina datorer, men jag sitter inte och basunerar ut det?

Jag skulle nog snarare vilja vända på det, hur kan många klaga på OS X och macar innan de ens suttit med en?

Det är sant, men det hänger nog ihop lite 😉

//Andreas

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1156156
September 15, 2007 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att parallellerna med märkeskläder/parfym är ganska många.
Det är ett värde i sig att anamma den marknadsförings-profil som dessa företag använder sig av. Speciellt i Apple's fall, där man är en sofistikerad underdog. Man gör ett aktivt val att vara annorlunda på ett (enligt dem själva) smakfullt sätt.

Detta meta-värde blir värdelöst om man inte syngör det. Alltså måste man hela tiden poängtera att man är mer underfundig och speciell än normalen.

Ett par jeans från H&M och ett par från Diesel fyller ju samma funktion, men du betalar dyrare för meta-värdet av dina Dieseljeans.
Du betalar för att senare kunna visa och berätta (både direkt och indirekt) att du har gjort ett mer sofistikerat val än de som valt mainstream-H&M-kläder.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1156271
September 16, 2007 - 2:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag bara älskar när macanvändare jämför vista med osx och hur mkt "bättre" allt är med osx.

Well. Newsflash bitches, hade man kunnat ha miljontals tredjeparts hårdvarudelar till era burkar hur bra hade osx varit då?

Men jag gillar mac, jag tycker det är bra att dom har gjort en dator så grundsär eleverna kan använda den. +sånna där gamla gubbar som sitter på macworld som fortvarande skriver med pekfingret.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1156274
September 16, 2007 - 5:27 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
Men jag gillar mac, jag tycker det är bra att dom har gjort en dator så grundsär eleverna kan använda den. +sånna där gamla gubbar som sitter på macworld som fortvarande skriver med pekfingret.

Är väl inget fel med att systemet är så simpelt att alla ska klara använda det? wink

Andreas Galistel
Member
Medlem
1156286
September 16, 2007 - 6:54 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=hawkie] Men jag gillar mac, jag tycker det är bra att dom har gjort en dator så grundsär eleverna kan använda den. +sånna där gamla gubbar som sitter på macworld som fortvarande skriver med pekfingret.

Är väl inget fel med att systemet är så simpelt att alla ska klara använda det? wink

Det är jättebra för många som inte är vana, men av någon anledning känner det som att jag tappar 20 IQ-poäng varje gång jag använder en Mac. 😉

Jobs marknadsför ju Mac som en oerhört kraftfull dator, vilket det också är på många vis, men samtidigt klipper man vingarna hos de potentiella Power Users som finns. 🙁

Hade man haft mer konfigurationsmöjligheter och lite mer att gräva i hade jag definitivt varit mer intresserad av OS X.

//Andreas

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1156322
September 16, 2007 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=beta][quote=hawkie] Men jag gillar mac, jag tycker det är bra att dom har gjort en dator så grundsär eleverna kan använda den. +sånna där gamla gubbar som sitter på macworld som fortvarande skriver med pekfingret.

Det är jättebra för många som inte är vana, men av någon anledning känner det som att jag tappar 20 IQ-poäng varje gång jag använder en Mac. 😉

Jobs marknadsför ju Mac som en oerhört kraftfull dator, vilket det också är på många vis, men samtidigt klipper man vingarna hos de potentiella Power Users som finns. 🙁

Hade man haft mer konfigurationsmöjligheter och lite mer att gräva i hade jag definitivt varit mer intresserad av OS X.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 392
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL