Varför måste Apple-följare hävda sig hela tiden?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför måste Apple-följare hävda sig hela tiden?
beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
sp_UserOfflineSmall Offline
1156714
September 19, 2007 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote: Tycker det är idiotiskt att argumentera att mac skulle vara bättre eller sämre än en vanlig pc. Alla människor tänker och tycker olika, mac och pc har båda fördelar men även nackdelar inget att sticka under stolen.

Det roliga är, en mac i dagsläget fungerar precis lika bra i windows och linux som vilken annan PC som helst, den ENDA skillnaden är att en mac klarar OSX utan fulhack med.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1156729
September 19, 2007 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=engine52]Tycker det är idiotiskt att argumentera att mac skulle vara bättre eller sämre än en vanlig pc. Alla människor tänker och tycker olika, mac och pc har båda fördelar men även nackdelar inget att sticka under stolen.

Det roliga är, en mac i dagsläget fungerar precis lika bra i windows och linux som vilken annan PC som helst, den ENDA skillnaden är att en mac klarar OSX utan fulhack med.

Mja, EFI ställer till det en del för både Windows och Linux i viss mån, men i regel får jag hålla med.

//Andreas

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1156743
September 19, 2007 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

För övrigt,

de flesta som argumenterar för MAC har ofta alernativ som Ilife - itunes ibla iblablabla etc som argumentation. du får allt direkt etc etc.

vet någon varför inte windows har detta ? jo de har 90% av marknaden och därför får det inte ha monopol på saker och ting, tex så har de precis blivit stämda för att de har windows media player inbyggt, och att det hindrar konkurrensen och marknaden.

så jag skulle vilja se hur apple's OS X skulle se ut om de var marknadsledande, dvs i Microsofts position i dagsläget.

Bye bye Itunes, bye bye mac life. kvar har man ett sketet OS med limiterade funktioner och en musknapp.. woho!

best regards, pole

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1156754
September 19, 2007 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: För övrigt,

de flesta som argumenterar för MAC har ofta alernativ som Ilife - itunes ibla iblablabla etc som argumentation. du får allt direkt etc etc.

vet någon varför inte windows har detta ? jo de har 90% av marknaden och därför får det inte ha monopol på saker och ting, tex så har de precis blivit stämda för att de har windows media player inbyggt, och att det hindrar konkurrensen och marknaden.

så jag skulle vilja se hur apple's OS X skulle se ut om de var marknadsledande, dvs i Microsofts position i dagsläget.

Bye bye Itunes, bye bye mac life. kvar har man ett sketet OS med limiterade funktioner och en musknapp.. woho!

best regards, pole

Åh nej, vad trisst det skulle vara.

Ingen klockning, allt skulle vara dyrare och ingen skulle spela spel 😐

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1156772
September 19, 2007 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: För övrigt,

best regards, pole

Knappast troligt då Apple levererar både hårdvaran och mjukvaran.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1156785
September 19, 2007 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=beta][quote=engine52]Tycker det är idiotiskt att argumentera att mac skulle vara bättre eller sämre än en vanlig pc. Alla människor tänker och tycker olika, mac och pc har båda fördelar men även nackdelar inget att sticka under stolen.

Mja, EFI ställer till det en del för både Windows och Linux i viss mån, men i regel får jag hålla med.

//Andreas

Jag har kört både vista och xp utan några större problem under en lång tid på denna. Linux har jag varit på väg att lägga in en gång men då tog det stopp, men inte p.g.a. EFI utan för att den disten inte hade stöd för blåtand tangentbord och jag har bara gamla ps2-tbord liggandes. laugh

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1156811
September 20, 2007 - 4:26 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Delph1][quote=beta][quote=engine52]Tycker det är idiotiskt att argumentera att mac skulle vara bättre eller sämre än en vanlig pc. Alla människor tänker och tycker olika, mac och pc har båda fördelar men även nackdelar inget att sticka under stolen.

//Andreas

Jag har kört både vista och xp utan några större problem under en lång tid på denna. Linux har jag varit på väg att lägga in en gång men då tog det stopp, men inte p.g.a. EFI utan för att den disten inte hade stöd för blåtand tangentbord och jag har bara gamla ps2-tbord liggandes. laugh

Visst funkar det, men eftersom Windows inte har det nativt måste det ju hackas eller köras via Bootcamp. Linux är ju en annan femma :up:

//Andreas

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1156815
September 20, 2007 - 4:38 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:

ok ? du får gärna förklara det där :).

så bara för att apple levererar både hårdvara och mjukvaran så hindrar det alltså inte tex, "real player" eller annan mediaspelare att sälja bättre ? det hindrar inte monopolet, det hindrar inte andra utvecklare få en chans att sälja sina program ?

förstår inte din logik.

best regards, pole

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1156820
September 20, 2007 - 5:30 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Visst funkar det, men eftersom Windows inte har det nativt måste det ju hackas eller köras via Bootcamp. Linux är ju en annan femma :up:

//Andreas

Vista har stöd för efi, det enda var att XP helst vill att man kör med MBR istället för GPL. 🙂 Bootcamp har man bara för en sak och det är att ta ut drivrutinerna för hårdvaran. Använder aldrig bootcamp för att göra partitioner för windows för det är sämre än att göra det manuelt. 🙂

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1156895
September 20, 2007 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote:

Varför lyckas Apple så ofta med en ny produkt?
Om man hade frågat mig för ett år sedan vad jag hade trott skulle få en mp3spelare att sälja om ett år skulle jag svarat följande:
*Stor färgdisplay
*Touch screen
*Stöd för video
*Stilren design

Och ändå står vi här nu ett år senare och det är bara ipod som förrenat allt detta i en produkt. Och inget annat företag har någon liknande, lika väl marknadsförd prpodukt ute. Vad är det som gör det så lätt för apple att gör det uppenbara, men som gör att ingen annan kan gör det? För mycekt kan man säga om Apples produkter, men de ligger alltid rätt i tiden.

Allt det där kunde du göra med en Ericsson P800 för över 5 år sen, plus att du kan ringa på den.

perzy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1156939
September 21, 2007 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Mac-användare är antagligen angelägna om att frälsa win-användarna, men har svårt att förklara.

Jag gillar mac men sedan XP kom så ser jag inte behovet av en mac för egen del.

Dessutom är jag en s.k. gamer ibland och har inte råd att köpa en top-of-the-line mac bara för att få ett geforce 7300.

Varken mac eller linuxfolket verkar begripa att de alldrig erövrar markanden utan en solid spelmarknad!

Alla spelar spel men bara några erkänner det! 👿

I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.

Json_81
Member
Medlem
1156959
September 21, 2007 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=Json_81]

ok ? du får gärna förklara det där :).

så bara för att apple levererar både hårdvara och mjukvaran så hindrar det alltså inte tex, "real player" eller annan mediaspelare att sälja bättre ? det hindrar inte monopolet, det hindrar inte andra utvecklare få en chans att sälja sina program ?

förstår inte din logik.

best regards, pole

Min logik är att MS produkter är ett samarbete med massa andra företag.
Iofs har jag extremt svårt att förstå varför MS fick böta för att de skickar med sin egen mediaspelare.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157015
September 22, 2007 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Min logik är att MS produkter är ett samarbete med massa andra företag.
Iofs har jag extremt svårt att förstå varför MS fick böta för att de skickar med sin egen mediaspelare.

det är väl så att eftersom 90% av marknaden kör windows så är det en stor marknad för tredje part program som tex WinDVD, real player, powerDVD etc. och om nu microsoft har egen spelare så behövs in deras produkter, därav stämningen.

och om microsoft nu samarbetar med andra företag, vet jag inte, de leverar en produkt som funkar på otroligt många olika hårdvara och med en extrem variation på tredje parts program.

Apple är raka motsatsen, du har bara Intel som CPU produkterna i apples maskiner är limiterade till specifika leverantörer, och tredje part applicationer till OS X är också väldigt limiterade, dock finns det lite utrymme iaf.

om det är någon av dessa 2 företag som samarbetar med andra företag så är det defenetivt apple.

men du kanske syftar mer på Dell,HP,Alienware etc. där har ju nu även Linux samarbete, dock inte apple. då de är så limiterade att det inte behövs, de har sin apple store som säljer sina produkter som i princip inte går att modifiera, det finns en apple mcbook och sen kan du inte få någon annan.

säg nu om Apple skulle vara marknadsledande, då hade det inte funnits något utrymme knappt för andra företag att sälja in sina produkter på dator marknaden. helt klart så är apple ett hinder för utveckling sålänge det inte gynnar deras egna produkter. de om några vill ha monopol.

best regards, pole

Json_81
Member
Medlem
1157033
September 22, 2007 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=Json_81] Min logik är att MS produkter är ett samarbete med massa andra företag.

det är väl så att eftersom 90% av marknaden kör windows så är det en stor marknad för tredje part program som tex WinDVD, real player, powerDVD etc. och om nu microsoft har egen spelare så behövs in deras produkter, därav stämningen.

och om microsoft nu samarbetar med andra företag, vet jag inte, de leverar en produkt som funkar på otroligt många olika hårdvara och med en extrem variation på tredje parts program.

Apple är raka motsatsen, du har bara Intel som CPU produkterna i apples maskiner är limiterade till specifika leverantörer, och tredje part applicationer till OS X är också väldigt limiterade, dock finns det lite utrymme iaf.

om det är någon av dessa 2 företag som samarbetar med andra företag så är det defenetivt apple.

men du kanske syftar mer på Dell,HP,Alienware etc. där har ju nu även Linux samarbete, dock inte apple. då de är så limiterade att det inte behövs, de har sin apple store som säljer sina produkter som i princip inte går att modifiera, det finns en apple mcbook och sen kan du inte få någon annan.

säg nu om Apple skulle vara marknadsledande, då hade det inte funnits något utrymme knappt för andra företag att sälja in sina produkter på dator marknaden. helt klart så är apple ett hinder för utveckling sålänge det inte gynnar deras egna produkter. de om några vill ha monopol.

best regards, pole

Jag förstår fortfarande inte poängen. Det har ju inget med monopol o göra, eftersom det går att installera andra spelare i windows. Mediaplayer är dessutom helt värdelös jämfört med alternativen. Det hindrar ju knappast 3:e parts tillverkare.

Hade Apple varit marknadsledande hade det funnits massvis med utrymme för andra företag att sälja in sina program, det handlar om att göra en bättre produkt bara.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1157040
September 22, 2007 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Eller likvärdig, men till lägre pris wink

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157046
September 22, 2007 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

det handlar inte bara om media spelaren, tog det bara som ett exempel.

men dom du ser till hela I-life grejen i apple. ser du inte poängen med det hela då ?.. hur extremt låst man är på apple ?

sen så är det inte jag som hävdar media playern i windows är något som hindrar, det är inte jag som pungar ut 700 miljoner dollar i böter :).. utan det är microsoft, och om du nu inte ser poängen, tänk dig om apple hade OSX och var i samma position som microsoft. hade varit en hel del som måste få en snabb ändring i OSX om det ska äns ha möjligheten att ta 90% av marknaden.

men säger inte att för det att apple och OSX är dåligt, jag menar bara att förespråkare för apple borde få lite insikt och förstå att microsoft inte har en chans i helvete att kunna göra en OS som är som OSX, då de har enormt stora krav och regler som gör att Windows måste utformas efter dessa också såväl som deras egna krav. det är en balansgång på vad som får vara med och inte.

medans apple inte har så stor procent av marknaden och behöver inte ora sig för det, dock skulle de få det, hade deras OSX inte fått finnas utan stora böter och kraftiga ombyggnader.

förstår du nu ?

best regards, pole

Json_81
Member
Medlem
1157054
September 22, 2007 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: det handlar inte bara om media spelaren, tog det bara som ett exempel.

men dom du ser till hela I-life grejen i apple. ser du inte poängen med det hela då ?.. hur extremt låst man är på apple ?

sen så är det inte jag som hävdar media playern i windows är något som hindrar, det är inte jag som pungar ut 700 miljoner dollar i böter :).. utan det är microsoft, och om du nu inte ser poängen, tänk dig om apple hade OSX och var i samma position som microsoft. hade varit en hel del som måste få en snabb ändring i OSX om det ska äns ha möjligheten att ta 90% av marknaden.

men säger inte att för det att apple och OSX är dåligt, jag menar bara att förespråkare för apple borde få lite insikt och förstå att microsoft inte har en chans i h*****e att kunna göra en OS som är som OSX, då de har enormt stora krav och regler som gör att Windows måste utformas efter dessa också såväl som deras egna krav. det är en balansgång på vad som får vara med och inte.

medans apple inte har så stor procent av marknaden och behöver inte ora sig för det, dock skulle de få det, hade deras OSX inte fått finnas utan stora böter och kraftiga ombyggnader.

förstår du nu ?

best regards, pole

Nej jag förstår inte alls. iLife är väl sådär och det låser inte heller någon till de programmen. Det är inte heller inbyggt i operativsystemet på något sätt och att det bundlas med datorn är ungefär som att många pc-tillverkare skickar med en del program. Köper du OS X löst ingår inte iLife. Inte heller är det några problem att avinstallera dem.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157086
September 22, 2007 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

okej jag ger upp på den biten, du verkar inte riktigt förstå vad jag försöker säga där, kanske jag är otydlig vad vet jag.

skippa mediaspelaren som du verkar hänga upp dig på (tog det bara som ett exempel i början).

kan man installera OS X på vilken hårdvara som helst ? nej.

du kan inte mena att det inte heller är ett problem om apple skulle äga 90% av marknaden och amd försöker sälja sina prollar.

inse att Mac OS X är väldigt limiterat, och att det inte kan se ut som det gör nu om de skulle bli marknadsledande.

best regards, pole

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1157092
September 22, 2007 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: okej jag ger upp på den biten, du verkar inte riktigt förstå vad jag försöker säga där, kanske jag är otydlig vad vet jag.

skippa mediaspelaren som du verkar hänga upp dig på (tog det bara som ett exempel i början).

du kan inte mena att det inte heller är ett problem om apple skulle äga 90% av marknaden och amd försöker sälja sina prollar.

inse att Mac OS X är väldigt limiterat, och att det inte kan se ut som det gör nu om de skulle bli marknadsledande.

best regards, pole

iPods är väl bland de vanligaste mp3-spelarna? De är ju låsta till iTunes.
Om OSX hade haft 90% av marknaden hade inte Windows funnits då resterande 10% hade varit linux, *bsd, solaris osv. 😛

Json_81
Member
Medlem
1157098
September 22, 2007 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Polekatt]okej jag ger upp på den biten, du verkar inte riktigt förstå vad jag försöker säga där, kanske jag är otydlig vad vet jag.

best regards, pole

iPods är väl bland de vanligaste mp3-spelarna? De är ju låsta till iTunes.
Om OSX hade haft 90% av marknaden hade inte Windows funnits då resterande 10% hade varit linux, *bsd, solaris osv. 😛

precis, kollar man på världsmarknaden så har väl ipod närmare 90%? eller kanske bara usa-marknaden, har för mig jag hört någon sådan siffra iaf.

Om AMD har en bättre processor än intel så skulle ju apple välja den istället.
De bytte ju nyligen från PPC-processorer som de varit exklusiva för till intel pga just det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 516
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL