September 3, 2001
Men iPods har väl hamnat i blåsväder tidigare just på grund av att dom är låsta till itunes väl?
När ett företag börjar ta så pass stora marknadsandelar så kommer de till en gräns där de inte längre bara måste tänka på sina aktieägare utan även konkurrenterna. Det är det som har hänt med microsoft.
Apple är så pass odominerande nu, att det fortfarande kan gå för sig att inte vara särskilt "customizable", både vad gäller hårdvara och mjukvara, även om mjukvaru-delen har blivit långt bättre sen dom bytte platform.
Det är helt enkelt så att Apple har "spelkonsol"-mentalitet för sina produkter. Upp till var och en om man tycker att det är bra eller inte men marknadsandelarna talar sitt tydliga språk imho.
February 12, 2003
Json_81 wrote: [quote=Kame_boy] Det är helt enkelt så att Apple har "spelkonsol"-mentalitet för sina produkter. Upp till var och en om man tycker att det är bra eller inte men marknadsandelarna talar sitt tydliga språk imho.
Du menar att apple's marknadsandel stadigt ökar? 😉
Snarare att den ständigt ligger på en väldigt låg nivå.
January 13, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Json_81][quote=Kame_boy] Det är helt enkelt så att Apple har "spelkonsol"-mentalitet för sina produkter. Upp till var och en om man tycker att det är bra eller inte men marknadsandelarna talar sitt tydliga språk imho.
Du menar att apple's marknadsandel stadigt ökar? 😉
Snarare att den ständigt ligger på en väldigt låg nivå.
Med statistik kan man påstå allt, beror bara på hur man vänder det.
January 8, 2005
engine52 wrote: Otroligt idiotiskt att MS får böta.. Varför måste du vara snäll mot andra företag bara för att du äger marknaden.. Helt sick!
för att främja konkurrens, just för att konkurrens är bra för utvecklingen och det är "olagligt" att ha monopol :).
@json_81
precis nu börjar du förstå på ett ungefär. Just Ipod TROR jag inte har 90% av marknaden men väldigt stor del, och ja de har hamnat i blåsväder för att de är just låsta till Itunes, men då det är ett gratis program och kan tankas hem av alla, och funkar på alla plattformar så är det inte så stort problem.
Apple kan inte välja en processor utan måste ha stöd för i princip alla om de vill bli marknadsledande. precis som du säger om AMD har en bättre prolle så kan de givetvis välja den i sina produkter men användaren måste kunna välja själv.
sen tycker jag det är ganska komiskt av apple att släppa ett program som " BootCamp" som ger funktionen att installera Windows på deras datorer, och sen gå ut med det som ett argument att sälja. hur jag än ser på det så marknadsför de sin dator som jätte bra men windows som bättre än OSX, väldigt korkat.
best regards, pole
January 8, 2005
Delph1 wrote: BootCamp släppte de enbart för att folk lyckades hacka de nya Macarna 😉
//Andreas
må var så :), men de marknadsför det som ett argument att köpa en mac...
se länk:
jag ser det som att genom att ge efter och använda det som ett argument, så säger man mer eller mindre att windows har något som OS X inte har och är bättre på vissa sätt, vilket i sig är ganska konstigt då de hela tiden argumenterat att OS X är perfekt och aldrig crashar och har allt som windows har och mer. om du kollar på resten av Pc Vs Mac
best regards, pole
[Edit] jag ser mac som en religon, jag är inte troende men jag låter de som vill, vara vilsna och blåsta :).
October 18, 2006
Polekatt wrote:
säg nu om Apple skulle vara marknadsledande, då hade det inte funnits något utrymme knappt för andra företag att sälja in sina produkter på dator marknaden. helt klart så är apple ett hinder för utveckling sålänge det inte gynnar deras egna produkter. de om några vill ha monopol.best regards, pole
Där har du en poäng minsann.
1 Guest(s)