September 5, 2001
MULLVADEN wrote: För att svenska folket tänker med arslet.
om det ändå vore så väl 🙂
personligen så tror jag att det snart ändras. Förr var det mest arbetare, ex mor och farföräldrar. För dom fanns det bara 1 parti och det var socialdemokrater. Idag, när mer och mer läser vidare samtidgt som de äldre avlider. Så blir det mindre och mindre "socialdemokrater" kvar :D. En liten teori jag gått och funderat på. Om inte annat så tycker jag folk borde rösta på de borgerliga blocket för snart finns det inga arbetenkvar, och på den fronten så kan det ta me fan inte sämre ! 👿
September 5, 2001
något jag tror stoppar folk från att rösta annat är att allt för många är rädda att fiaskot med Bildt o Co skall upprepas. Är lite för många kockar som skall göra soppan om man säger så 🙂
Men som sagt, det är värt en "chansning". Att det inte lönar sig för folk att jobba isätllet för att gå på bidrag är helt vridet. Kunde folk bara komma in på arbetsmarknaden och få jobb, istället för att bara sitta hemma och inte gör någonting. Så hade det bidragit till att en jädra massa problem (Alokoholism, Drogmissbruk, Kriminalitet etc. etc. etc.) minskade. Får folk någonting att göra istället så är säkert mer än många pigga på att lägga ner flaskan, och om inte så förebygger det iaf att fler folk hamnar i samma situation.
Tydligen så stämmer sossarnas ideologier bäst med större delen av befolkningen..
an kan ju vända på steken, varför röstar en del borgerligt när dom ändå inte vinner valet, vilket är dummast?
Om nu borgarna skulle föra en så förträfflig politik, varför misslyckas dom val efter val? Varför behöll dom inte makten efter "Bildtfiaskot"?
Svaret är enkelt, borgarna kan inte enas om en gemensam politik, vilket ger konsekvenser såväl i valen som i realiteten. Borgarpacket har regerat vid 2 tillfällen under min levnad, och ingen av gångerna resulterade direkt bra i långa loppet.
Visst, jag fick lite mer kvar i börsen, men utlandsskulden accelererade istället. Jag ser hellre att börsen är lite magrare än att det läggs en enorm skuldsedel i byxfickan på mitt och andras barn och barnbarn. Lånta fjädrar är lånta fjädrar, och är inget att brösta sej över.
*Edit*
Problemet med kriminaliteten skyller jag helt och hållet på dagis och dagens familjekonstellationer. Hur ska en unge lära sej veta vad som är rätt/fel om ingen berättar det för honom/henne?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 7, 2002
Varför tror en del att folk väljer att stanna hemma! Kan nog påstå att nästan alla hade jobbat om de kunnat.
Sedan vilka som styr är mer eller mindre skit samma så länge det inte är några extrema partier.
Den stora frågan just nu är arbete. Det kommer bli mer arbete eftersom vi är på väg in en högkonjuktur. Det spelar ingen roll vilket parti som styr.
Själv ska jag rösta på piratpartiet, för jag anser att det är viktigt att få bort t.ex. allt patent-tänk i mjukvaruindustrin. En annan stor fråga de tar upp är det kommande övervakningssamhället som vi är på väg emot.
EDIT: glöm inte att kolla på insider ikväll på 3:an.
November 4, 2001
Kort sagt för att dom andra har en del förslag som är orimmliga.
Moderaterna vill ju ha igenom att sjukersätningen ska ner till 65%. Ni kan ju tänka er hur det drabbar en ensamstående förälder som åker på flunsan ett par dagar (kanske en vecka). Inte nog med karensdagen utan sen ska personen ha 20% mindre lön än förrut....
Ett sådant/liknande förslag (oavsett vem det kommer ifrån) gör det ju omöjligt för tex ensamstående föräldrar att rösta på ett visst parti då man helt enkelt inte kan riskera att ungarna blir utan mat för man åker på flunsan.
Man ska göra det jobbigare för dem som myglar inte dom som är seriösa!
En annan rolig detalj (som gäller mer eller mindre alla partier) är att dom snackar om nya jobb.... Vi ska införa XXXXXX nya jobb osv. Det man oftast inte tänker på är att partierna sedan tänker skära ner på andra delar vilket innebär att jobb går förlorade. Så i slutändan kanske det inte blir så många nya jobb.
Personligen tycker jag inte att det finns ett riktigt bra parti egentligen. Det jag skulle vilja se hos ett parti är följande:
*Seriöst arbetande personer ska komma först. Som jag sa ovan, jobbar man på och är duktig ska man inte tvingas sättas på existensminimum bara för att man blivit sjuk några dagar.
*Sjukvården skall förbättras. Då menar jag att man ska anställa lite flera personer så att köerna blir mindre och personalen slipper stressa ihäl sig.
*Äldreomsorgen ska förbättras. Samma som ovan.
*Mera poliser. man hör folk klaga på poliser men sköter man sig har man inget att frukta och således är det bara possitivt för oss laglydiga med mera poliser.
*Tandvård ska gå under sjukvård. Vill man sen bleka tänderna och göra dem enbart finare ska det vara som sjukvårdens plastikirrurgi. Här har faktist sossarna en tandvårdsreform som är riktigt fin, även om den kunde vara bättre.
*Sattsa på försvaret. Med dagens terroristhot behövs det. Det betyder INTE att man måste bygga flera hundra nya stridsplan osv förvi kan ändå inte gå ut i krig på stor skala men ett försvar som kan svara på terroristhot osv.
Tycker samtidigt att det är så synd att folk sitter och klagar på nedskärningar och sen tjatar på hög skatt. Oavsett vilket parti som vinner så kan dom inte trolla fram pengar. Det man kan önska är att sverige placerar sina pengar på ett vettigare sätt.
Mer poliser och försvar skulle innebära en större säkerhet ute. Om konstaplarna gick runt lite överallt ute på stan skulle det bli mindre bråk och mindre skadegörelser, vilket resulterar i mindre onödiga kostnader för staten men framförallt så känner man sig säkrare.
Sverige skulle sattsa mera på forskning och på så sätt kunna öka landets tillväxt.
När det gäller invandrarpolitiken så skulle man tex kunna starta skolor där man lär ut svenska. Vill man ha sitt bidrag ska man gå i skolan. Visst det kommer kosta sverige att starta dessa skolor men man måste tänka mera långsiktigt. Finns inget parti som verkar göra det idag, vissa vill skära ner mer än andra men känns smartare att integrera dem i sammhället. Om dom går i sin "svenska-skola" och lär sig prata kommer dom kunna komma in i sammhället bättre. I slutändan betyder det att dom har lättare att få jobb, kan försörja sig själva och slipper gå på bidrag.
Som slutsatts kanman väll säga att sverige ska sattsa långsiktigt och på dem som vill göra rätt för sig.
En lag jag tycker ska införas är att partierna MÅSTE förverkliga vallöftena.
Ett butiksbidräde kan ju inte stå och sälja en 20" CRT TV som en 50" TFT, det är att lura folk. Konstigt nog får partierna som ska styra sverige göra så...
EDIT: Tänkte bara tillägga att det har blivit billigare att åka tåg och buss nu när zonindelningen försvunnit. 10kr/biljett för folk under 20 år och 20kr/biljett för dom som är över. Köper man dem i ett häfte om 10st blir det 9 resp 18:- / biljett.
Tycker detta var skitbra!
SuperNova wrote: Kort sagt för att dom andra har en del förslag som är orimmliga.
Moderaterna vill ju ha igenom att sjukersätningen ska ner till 65%. Ni kan ju tänka er hur det drabbar en ensamstående förälder som åker på flunsan ett par dagar (kanske en vecka). Inte nog med karensdagen utan sen ska personen ha 20% mindre lön än förrut....Ett sådant/liknande förslag (oavsett vem det kommer ifrån) gör det ju omöjligt för tex ensamstående föräldrar att rösta på ett visst parti då man helt enkelt inte kan riskera att ungarna blir utan mat för man åker på flunsan.
Man ska göra det jobbigare för dem som myglar inte dom som är seriösa!En annan rolig detalj (som gäller mer eller mindre alla partier) är att dom snackar om nya jobb.... Vi ska införa XXXXXX nya jobb osv. Det man oftast inte tänker på är att partierna sedan tänker skära ner på andra delar vilket innebär att jobb går förlorade. Så i slutändan kanske det inte blir så många nya jobb.
Personligen tycker jag inte att det finns ett riktigt bra parti egentligen. Det jag skulle vilja se hos ett parti är följande:
*Seriöst arbetande personer ska komma först. Som jag sa ovan, jobbar man på och är duktig ska man inte tvingas sättas på existensminimum bara för att man blivit sjuk några dagar.
*Sjukvården skall förbättras. Då menar jag att man ska anställa lite flera personer så att köerna blir mindre och personalen slipper stressa ihäl sig.
*Äldreomsorgen ska förbättras. Samma som ovan.
*Mera poliser. man hör folk klaga på poliser men sköter man sig har man inget att frukta och således är det bara possitivt för oss laglydiga med mera poliser.
*Tandvård ska gå under sjukvård. Vill man sen bleka tänderna och göra dem enbart finare ska det vara som sjukvårdens plastikirrurgi. Här har faktist sossarna en tandvårdsreform som är riktigt fin, även om den kunde vara bättre.
*Sattsa på försvaret. Med dagens terroristhot behövs det. Det betyder INTE att man måste bygga flera hundra nya stridsplan osv förvi kan ändå inte gå ut i krig på stor skala men ett försvar som kan svara på terroristhot osv.
Tycker samtidigt att det är så synd att folk sitter och klagar på nedskärningar och sen tjatar på hög skatt. Oavsett vilket parti som vinner så kan dom inte trolla fram pengar. Det man kan önska är att sverige placerar sina pengar på ett vettigare sätt.
Mer poliser och försvar skulle innebära en större säkerhet ute. Om konstaplarna gick runt lite överallt ute på stan skulle det bli mindre bråk och mindre skadegörelser, vilket resulterar i mindre onödiga kostnader för staten men framförallt så känner man sig säkrare.
Sverige skulle sattsa mera på forskning och på så sätt kunna öka landets tillväxt.
När det gäller invandrarpolitiken så skulle man tex kunna starta skolor där man lär ut svenska. Vill man ha sitt bidrag ska man gå i skolan. Visst det kommer kosta sverige att starta dessa skolor men man måste tänka mera långsiktigt. Finns inget parti som verkar göra det idag, vissa vill skära ner mer än andra men känns smartare att integrera dem i sammhället. Om dom går i sin "svenska-skola" och lär sig prata kommer dom kunna komma in i sammhället bättre. I slutändan betyder det att dom har lättare att få jobb, kan försörja sig själva och slipper gå på bidrag.
Som slutsatts kanman väll säga att sverige ska sattsa långsiktigt och på dem som vill göra rätt för sig.
En lag jag tycker ska införas är att partierna MÅSTE förverkliga vallöftena.
Ett butiksbidräde kan ju inte stå och sälja en 20" CRT TV som en 50" TFT, det är att lura folk. Konstigt nog får partierna som ska styra sverige göra så...
Vettigt skrivet.. =DO
*Edit*
Appropå stridsflygplan:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....21,00.html
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 20, 2002
Kort och gott:
Svenskarna är rädda för förändringar.
Många är arbetslösa och socarna lovar mer jobb till folket och säger att de ska höja bidragen.
Sen att socarna inte lever upp till de löften är en annan sak men de är duktiga på att snacka.
De senaste debatterna som har varit på SVT tycker jag dock inte att socarna har varit så framgångsrika så jag förstår inte heller riktigt heller hur folk tänker.
Jag hoppas endå att inte de inte får lika mycket mandat i år pga så mycket misstag de har gjort under året!
Supernova:
Bra skrivet men jag reagerade lite på att vi ska ha mer poliser.
Tycker de först ska tänka igenom vad de egentligen har för arbetsmetoder.
Ibland kan man tycka att det borde vara fler bilar ute i centrum (då menar jag där det oftast händer någonting) eftersom deras arbete går ut på att prioritera fall när någonting händer och ofta så har de inte tillräckligt med resurser ute på plats så.
De brukar oftast få ett larm som de åker till och sedan blir tvungen att sticka på någonting annat...
Polisen är väldigt ineffektiva och jag tror inte det skulle lösas med en massa mer poliser som kommer jobba på samma sätt som idag.
De styrs av staten och deras tankesätt är pengar kort sagt.
Därför satsar de mycket på vägkameror, fortkörningsböter m.m m.m...
Nu ska de även sänka hastigheten till fortkörningsböter och det kommer fungera jättedåligt pga de kanske får fast några stackare som kör 56kmh på 50-väg och sedan kommer en dåre och blåser förbi i 90 som de då inte hinner ta!!
Det har riktas en massa hård kritik mot de i tidningar och allt möjligt om detta...
September 5, 2001
Bygga upp försvaret?! Sverige har inte varit i krig på över 200år, vad gör försvaret för nytta? utom att de hjälper folk i småland efter stormen och sånt. Men till det behövs knappast mer pengar. Det klarade vi fint med de resurser som finns. Tycke rman skulle göra om försvaret helt till att enbart hjälpa allmänheten vid naturkatastrofer, sedan de militärer som blir över kan man omskola till poliser som tar hand om eventuella terrorhot samt lite allvarligare brott. Militären får ju ändå inte hjälpa till vid terroristangrepp så vad skall man då med dom till?
Coalan wrote: [quote=bearz]Bönder och allvarlig inavel.
Banjospelare.
säger stockholmaren =DO
Med tanke på att större delen av befolkningen bor i städer så ser jag det som att herr bearz skjuter sej duktigt i foten.
February 4, 2003
ilg@dd wrote: Man kan ju vända på steken, varför röstar en del borgerligt när dom ändå inte vinner valet, vilket är dummast?
Om du inte vill ha någon opposition Ilg@dd så kan du ju lika gärna införa diktatur. Det vore väl tämligen inte helt fel för vänstern.....
davidhellmyrs wrote: [quote=ilg@dd]Man kan ju vända på steken, varför röstar en del borgerligt när dom ändå inte vinner valet, vilket är dummast?
Om du inte vill ha någon opposition Ilg@dd så kan du ju lika gärna införa diktatur. Det vore väl tämligen inte helt fel för vänstern.....
Plocka gärna ut enskilda meningar ur sammanhanget, det gör din trovärdighet helt enormt hög.. 🙄
Det där var menat som replik till ett annat inlägg i tråden, det ser du ifall du kikar igenom den i början.
Jag har inget emot demokrati och fria val, tvärtom, men jag hakar upp mej lite på såna som idiotförklarar andra som tycker/röstar annorlunda än den själv gör..
Faktum är att soc/vänstern vunnit de senaste valen, vilket ger en vink om hur folk vill ha det, om än med liten marginal.
August 11, 2002
ilg@dd wrote: [quote=davidhellmyrs][quote=ilg@dd]Man kan ju vända på steken, varför röstar en del borgerligt när dom ändå inte vinner valet, vilket är dummast?
Plocka gärna ut enskilda meningar ur sammanhanget, det gör din trovärdighet helt enormt hög.. 🙄
davidhellmyrs trovärdighet försvinner då han skriver
för det brukar bli ustpritt
som om folk hade haft svårt att läsa
om det stod på en rad 😉
2 Guest(s)