February 4, 2003
Visst nXsty, Sverige har mycket gott som vi ska vara riktigt stolta för här i världen.
Och jag tror att moderaterna, centern, folkpartiet och alla andra är ganska överens om att vi faktiskt har det ganska bra.
Problemet är att vi är påväg att förlora det greppet vi har. Vi kan inte ha ett välfärdsamhälle utan pengar, arbeten och liknande.
Vi vet att vi kan bättre, vi kan använda resuerserna bättre och så vidare.
Det är inte bra när ett parti, en koalition har lett landet för länge. Framför allt inte med mer eller mindre samma personer (typ Göran Persson). Politik behöver förändring, precis som alla andra jobb. Samhället förändras. Om man behåller sin position för länge inom politiken så tror jag att man slutar bry sig om väljarna till slut, utan man bryr sig om att roffa åt sig så mkt till sig själv. Tyvärr. Det gäller även högern.
Det behövs förändring. Ständigt. Ta det bästa av både sidorna....
November 4, 2001
nXsty wrote: [quote=Json_81]Jag skulle vilja säga att folk som röster vänster är blinda så att de inte kan se vad som hänt med landet.
Jag skulle snarare hävda det motsatta; att det i allmänhet är folk med högersympatier som är "blinda".........
Förmodligen finns det både vänster- och höger sympatister(?) blinda.
Men de som verkligen är blinda är de som inte ser att det är något allvarligt fel med vårt samhälle. Ett system som låter sig utnyttjas så lätt som vårt är ett kasst system. Ett system där hundratusentals går arbetslösa samtidigt som det finns MASSOR som behöver göras är ett sjukt system!
Dagens samhälle urholkar moralen hos folk, och med 40-talisterna kommer "det gamla" synsättet att dö ut fullständigt (tror jag).
Detta synsätt hittar man ofta hos sina föräldrar. Min morsa är typ sjuk (borta från jobbet) en gång per år, max. Det ska jävligt mycket till för att hon ska sjukanmäla sig. Frågar man varför säger hon att hon inte vill lägga mer last på sina arbetskamrater, och inte vill sjukskriva sig i "onödan". Detta är äkta moral. Inget utnyttjande, utan man gör sitt jobb, och ska man vara hemma en dag så behövs det verkligen.
Många yngre generationer har inget som helst problem att stanna hemma om dom är lite snuviga. Behöver man städa huset eller storhandla, ja, då är det bara att ringa och sjukanmäla sig.
Läste i tidningen om en städerska här på LTH som hade kommit försent typ 70 arbetsdagar på ett år. Hon fick sparken, men överklagade och HON fick rätt. Vilka signaler sänder det ut egentligen? "Ja, du kan komma och gå på jobbet lite som du vill. Jobb är inget man ska ta för seriöst på" ... ungefär.
En sak är säker, och det är att det är vårt samhällssystem som har lett oss in i den här utvecklingen, och det är sossarna som byggt upp systemet. Go figure!
January 6, 2006
nXsty wrote: Jag skulle snarare hävda det motsatta; att det i allmänhet är folk med högersympatier som är "blinda".
Hmm, jag man får ju tycka som man vill.
I medierna raporteras hela tiden om allting som är dålig. Naturligtvis, varför skulle dom rapportera om det är som bra? Dom är ute efter det som sticker ut. Därför kan man lätt få en ganska mörk bild av samhället genom medierna.
Visst, jag håller med dig allt är vinklat i media.
Det utnyttjar moderaterna och stödpartier. Dom är riktiga populister. Dom säger precis det dom tror folk vill höra och målar upp en bild av ett samhälle där allt är illa. Sen lanserar dom sig själva som några slags räddare i nöden.
Klart dem gör, de är ju politiker. Säg något parti som inte använder sig av denna modell. Det är aldrig kampen om vilket parti som är bäst utan vilket parti som ljuger bäst, vilket vänsterpolitiker är världsmästare på. Dessvärre för dem är att folk börjar efter snart ett sekel att får stå att det som de säger inte stämmer, utan de blir lurade varje gång. Alla är inte lika snabba på att se detta, men bättre sent än aldrig.
Av folk jag träffat som säger sig stöda moderaterna har dom flesta kunnat rabbla en eller annan grej dom hört Reinfeldt säga på TV men ingen har egentligen kunnat argumentera för sin sak. Dom är, precis som dom flesta i sverige, inte intresserade av politik helt enkelt men har lyssnat på medierna och borgarnas populistsnack och inte funderar så något djupare på det.
Precis, detta är felet med demokrati, vafan ska folk rösta för när dem inte har en aning om vad dem röstar på? Tycker det rent ut sagt är oerhört dåligt, det minsta man i alla fall skulle kunna göra är att bara folk med rätt utbildning får rösta, då blir vi ju av med sossarna 😀
Sen finns det ju dom som är insatta i politiken och röstar på borgarna för att dom verkligen tror på deras ideér och det är ju en annan femma.
Ja precis, folk med utbildning och vett i skallen röstar på högerpolitik :bok:
January 18, 2004
Lodisen wrote: Ja, som alla märker så går hela vårt samhälle under. Skolan får nedskärningar, sjukhus och försvar. Invandrare sprutar in, 40%+ av alla skattepengar går till Bidrag, skatterna är skyhöga.
Är det detta som folk är ute efter? Hur kan kräken fortfarande sitta i riksdagen?
Jag har varit med i första person i många debatter och talat med plural av partimedlemmar ur många block efted debatterna... och jag kan dra en stor slutsats om sossarna.
Dom står inte för något utom "allt är bra."
Jag pratade med Ibrahim Aylan etc. och de säger aldrig NÅGOT annat än "det var bra, det är bra, det blir bättre, det finns saker vi ska ändra på till det bättre" och det är allt de flesta vill ha... sorligt men sant; alla personer som har noll aning om politik hör bara allt detdär om hur bra allting är och hur säkra våran socialstruktur är... de skiter på sig varje gång de hör talas om nerskärningar i socialkassan och skatten, de tror högerblocket skulle ta alla resourcer ifrån socialskyddet... i sanningens namn finns det miljardtals med pengar som slösas på idiotiska mål, men de vägrar de nämna.
Meh... sossarna är kamelonter, de säger bara att allt är bra och blir bättre och om du röstar höger går allt åt helvete... pah.
nXsty wrote: [quote=Tocky]Ja precis, folk med utbildning och vett i skallen röstar på högerpolitik :bok:
Suck, så alla som inte tycker som du/ni har inget "vett i skallen"? Tänk på att du sågar halva Sveriges befolkning.
Inte för inte börjar man känna sej orolig för framtiden..
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 6, 2006
Att fattiga ska rösta på sossarna för att det är deras bästa alternativ stämmer väl inte riktigt va? Du menar alltså att fattiga ska, fortsätta vara fattiga tills de dör, sen kommer det fortsätta så till någon generation av den fattiga familjen flyttar utomlands, och kan skaffa jobb och få ett bättre liv, kanske en stark medelklass. Jag tycker att sossarna är det sämsta alternativet, för alla, det är inte bara de rika som "tjänar" på det utan alla gör det. Detta är precis den myt som sossarna lever på, lite synd att den fortfarande finns kvar, folk borde ju ha genomskådat den för länge sedan. Sossarna vill att folk ska tro att om moderaterna kommer till makten, kommer alla som lever på socialbidrag eller är allmänt fattiga, att få det ännu värre. I verkligheten får det de bättre, i alla fall tycker jag det och många andra. Istället för att vara bidragssugare på heltid, kommer de istället att få jobb och redan där är det mycket bättre, för dem och för landet i sig. En annan myt är att om man skulle bli sjuk, ås blir man av med jobbet och går under. Njae om man tänker efter lite så låter det kanske inte så logiskt, utan mer ett påhitt från sossarna.
Det hela går ut på att granska bidragssugare och sjukskrivna så vi blir av med en stor del fuskare. Det ska LÖNA sig att arbeta, vilket det också gör, inte bara med pengar utan psykologiskt också (passivitet är det värsta hotet för en människa).
Det där om att jag kritiserar halva sveriges befolkning, gör det något? Det finns många som kritiserar hela världens befolkning, titta bara på alla religioner, katoliker tyckar alla utom katoliker är idioter, likaså för muslimer, buddister och hinuder. (vissa lite mer aggresiva än andra). Varför jag kritiserar halva sveriges befolkning beror på; att jag anser att de gör ett dumt val.
Sveriges befolkning är uppdelad i två grupper, grupp A och grupp B. Dessa två grupper har också två alternativ att ta, alternativ Z eller alternativ X. Alternativ Z, står för lycka och all världens framgång, det andra alternativet står för elände etc. Skulle inte du bli lite små sur, om halva Sverige väljer det sämre alternativet, så det gör att du måste följa dem, jag bli i alla fall inte glad.
En anna liknelse kan vara Pandoras Ask (vi antar nu att myten är sann). Denna lilla flicka, Pandora, som öppnar asken med allt ont i. Skulle inte ni bli sura på henne för att hennes val gör ert liv till ett helvete. Jag skulle i alla fall bli det och tror också att de flesta också skulle bli det.
November 27, 2003
Problemet ni gör väldigt många här är att ni tror att folk faktiskt vill gå på bidrag och suga ut systemet. Det är något ni fått er imatat och det är bara så fel det kan bli. De som utnyttjar systemet är en klar minoritet och de flesta vill inte gå runt och ta bidrag, fragment av de stora hela rent av.
De flesta vill ha ett bra och stabilt jobb, men det är inte möjligt alla gånger av olika anledningar. Men ni har troligtvis inte träffat dessa människor för då skulle ni inte säga så där.
Tyvärr är ju inte måna av er heller röstberättigade och vet hur samhället fungerar vilket gör sådana här diskussioner väldigt redundanta också, men fortfarande intressanta eftersom det är ni som ska rösta snart och på vis påverka vart vi ska styra landet.
Ett land ni sen ska leva i, men inte riktigt vet vart det befinner sig eftersom allt ni vet är baserat på vad media, pappa och vad politiker säger till er, inte vad ni själva sett och upplevt, ännu.
Och då vill ni ha in partier som ska kapa dessa människor vid knäna och straffa hela bidragstagargruppen, istället för bara de som fuskar. Inte att systemet vi har idag är bra, men att sparka undan benen på folk gav dom ingen hjälp att ta sig upp sist jag kollade.
Ja precis, folk med utbildning och vett i skallen röstar på högerpolitik :bok:
Årets mest fördomsfulla post hitills?
//Andreas
Tocky wrote: Att fattiga ska rösta på sossarna för att det är deras bästa alternativ stämmer väl inte riktigt va? Du menar alltså att fattiga ska, fortsätta vara fattiga tills de dör, sen kommer det fortsätta så till någon generation av den fattiga familjen flyttar utomlands, och kan skaffa jobb och få ett bättre liv, kanske en stark medelklass. Jag tycker att sossarna är det sämsta alternativet, för alla, det är inte bara de rika som "tjänar" på det utan alla gör det. Detta är precis den myt som sossarna lever på, lite synd att den fortfarande finns kvar, folk borde ju ha genomskådat den för länge sedan. Sossarna vill att folk ska tro att om moderaterna kommer till makten, kommer alla som lever på socialbidrag eller är allmänt fattiga, att få det ännu värre. I verkligheten får det de bättre, i alla fall tycker jag det och många andra. Istället för att vara bidragssugare på heltid, kommer de istället att få jobb och redan där är det mycket bättre, för dem och för landet i sig. En annan myt är att om man skulle bli sjuk, ås blir man av med jobbet och går under. Njae om man tänker efter lite så låter det kanske inte så logiskt, utan mer ett påhitt från sossarna.
Det hela går ut på att granska bidragssugare och sjukskrivna så vi blir av med en stor del fuskare. Det ska LÖNA sig att arbeta, vilket det också gör, inte bara med pengar utan psykologiskt också (passivitet är det värsta hotet för en människa).
Det där om att jag kritiserar halva sveriges befolkning, gör det något? Det finns många som kritiserar hela världens befolkning, titta bara på alla religioner, katoliker tyckar alla utom katoliker är idioter, likaså för muslimer, buddister och hinuder. (vissa lite mer aggresiva än andra). Varför jag kritiserar halva sveriges befolkning beror på; att jag anser att de gör ett dumt val.
Sveriges befolkning är uppdelad i två grupper, grupp A och grupp B. Dessa två grupper har också två alternativ att ta, alternativ Z eller alternativ X. Alternativ Z, står för lycka och all världens framgång, det andra alternativet står för elände etc. Skulle inte du bli lite små sur, om halva Sverige väljer det sämre alternativet, så det gör att du måste följa dem, jag bli i alla fall inte glad.
En anna liknelse kan vara Pandoras Ask (vi antar nu att myten är sann). Denna lilla flicka, Pandora, som öppnar asken med allt ont i. Skulle inte ni bli sura på henne för att hennes val gör ert liv till ett h*****e. Jag skulle i alla fall bli det och tror också att de flesta också skulle bli det.
Ledsen om jag förstör dina illusioner, men chansen att en "bidragssugare" helt plötsligt skulle få en annan moral, eller att en sjukskriven blir frisk över en natt tack vare en borgerlig regering ligger ungefär i nivå med den där om Pandoras ask, dvs sagor alternativt en lyckad indoktrinering av författaren av föregående inlägg.
Sen om du blickar tillbaks en bit i tiden, så kan du säkert förstå varför "fattiga" oftast röstar på SAP, det är helt enkelt för att SAP är sprunget ur LO, vilket bildades av "fattiga".
Utan LO/SAP hade vi antagligen levat kvar i ett mindre smickrande klasamhälle, vilket iaf inte jag vill ha tebax.
Vi hade här i byn där jag bor kvar rester av detta klassamhälle så sent som i början av 80-talet, då disponenten/ingenjörerna/basar/förmän bodde på norrsidan av älven och arbetarna på den södra.
Jag hade klasskamrater i skolan vilkas föräldrar alltid hade för sej att de var förmer än oss på "sörsidan". - "Nej, du kan inte leka med den där arbetarungen" lät det ungefär.
Iofs finns det fortfarande "fattiga" lite varstans i samhället, men dom är iaf inte livegna på samma sätt som förr.
Att alla ska vara högutbildade med toppjobb är en omöjlighet, se bara hur det ser ut idag, brist på "vanliga" arbetare på hantverkssidan, alla akademiker som utbildat sej i onödan. Man kan ju iofs hoppas att företagen som flytt landet kommer tillbaks vid ett ev. borgerligt styre efter höstens val och att det på något hokus pokusvis bara poppar upp jobb ur tomma intet, dessvärre klassar jag såna tankar som hemmahörande i fantasivärlden, ty det kommer inte att ske bara för att SAP skulle förlora valet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Sen om du blickar tillbaks en bit i tiden, så kan du säkert förstå varför "fattiga" oftast röstar på SAP, det är helt enkelt för att SAP är sprunget ur LO, vilket bildades av "fattiga".
Utan LO/SAP hade vi antagligen levat kvar i ett mindre smickrande klasamhälle, vilket iaf inte jag vill ha tebax.
Har "fattiga" då en tacksamhetsskuld som tvingar dem att fortsätta stödja SAP, LO i all evighet, även om de inte är samma parti som de var då?
Tror du allvarligt att en högerregering vill gå tillbaka till den tidens klassamhälle?
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Sen om du blickar tillbaks en bit i tiden, så kan du säkert förstå varför "fattiga" oftast röstar på SAP, det är helt enkelt för att SAP är sprunget ur LO, vilket bildades av "fattiga".
Har "fattiga" då en tacksamhetsskuld som tvingar dem att fortsätta stödja SAP, LO i all evighet, även om de inte är samma parti som de var då?
Tror du allvarligt att en högerregering vill gå tillbaka till den tidens klassamhälle?
Det handlar större delen om lojalitet skulle jag tro, man vänder inte ryggen till den/det som man arbetat för att åstadkomma.
Iofs är kanske inte lojalitet så högt värderat bland de yngre nu för tiden.
Men om vi tar ett påhittat exempel, du har jobbat mycket för den lokala idrottföreningen, ide'elt på fritiden t.ex.. Inte dissar du väl klubben ifall den hamnar i elitserien/allsvenskan då?
Jag tror det är svårt för de yngre att sätta sej in i det där, svårt att förklara också.
Nja, inte till den grad det var förr, men visst finns det indikationer på att dom vill ha tillbaks en del av det klassamhället, se t.ex på den omdiskuterade "pigdebbatten"..
February 4, 2003
Delph1:
Kom inte att påstå att Sverige egentligen har det så dåligt. För vi har det ganska bra idag (även om utvecklingen är oroande), men ändå är så många "sjuka". Tror du verkligen att Sverige har så mycket sämre arbetsförhållanden än många andra länder? Tvärtom borde väl vi tillhöra en av de bättre med alla de satsningar vi gjort, eller har Sossarna slösat bort pengarna på den biten med??!?
Varför är så många sjukskrivna i Sverige? Dels för att det är väldigt lätt att bli sjukskriven idag, och för att vården / rehabilitering inte fungerar alls på det sätt det bör göra. Och dels för att jobben är alldeles konstigt fördelade, det borde finnas hur många jobb som helst som mer eller mindre vem som helst ska klara av.
Hur kommer det sig att jätte många kan jobba ideelt i föreningar, hjälpa grannen att såga ner skogen, och så vidare fastän de är sjukskriva/sjukpensionärer och så vidare. Du har aldrig ställt dig den frågan?
Vart finns de lätta jobben? Är inte det också regeringens uppgift?
Varför i hela fridens namn har Sverige så många arbetslösa/sjukskriva/sjukpensionärer med alla satsninar vi gör?
Är det rätt att det ibland är mer lönsamt att vara sjukskriven än att jobba? Ja ni som referar till att "vi" på högersidan inte känner till verkligheten. Ja det finns en hel del personer som jag känner som har MINDRE i kassan efter att gått tillbaka till jobbet än innan. Varför?
1.) Man måste ha bil.
2.) Bensinen kostar
3.) (kollektivtrafiken fungerar icke)
3.) Biltullar ibland.
4.) Dyrare avgifter för mat / barn eftersom du får låta andra ta hand om detta.
5.) En del annat.
Vems ansvar är det att de som jobbar nattskift och liknande i Sverige ofta inte har tillgång till dagis? Du kommer säga kommunerna. Ja det är ju lätt att skylla över allt. Men regeringen har det övergripande ansvaret, och jag tycker inte det är rätt att man hela tiden skjuter över saker på kommunerna bara för att "slippa ansvar".
Jag har flera släktingar som vill arbeta men inte FÅR arbeta. Försäkringskassan vill sjukpensionera dom istället. Egentligen kan de utan problem jobba 60-80%. Men det finns inga jobb. Och vad gör man inte för att fina till statestiken lite?
Hur fungerar vården i Sverige? Med vårdköer på flera månader ibland, ibland mer. Hur fungerar rehabilitering?
Har en annan släkting som verkligen är sjuk. Till och med blivit förklarad jätte sjuk av tre läkare, ändå jävlas Försäkringskassan. Den fighten har hållt på i tre år nu, men bara för någon dag sedan fick min släkting slutligen rätt. Hon hade inte varit sjukskriven mer än en dag på 35 års arbete. Idag är hon 55år. Hon hade knappt varit arbetslös mer än två månader totalt. Hon har ALDRIG uttnytjat systemen alltså. Ändå fungerade det inte särskllt bra. För skojs skull kan jag säga att hon tidigare var Sosse, det är hon inte längre.
Det är OTROLIGT stora regionala skillnader i detta land, beroende på hur arbetsmkarnaden ser ut just där. Varför? Sossarna vet lika bra som alla andra, att inga nya jobb kommer skapas i vissa områden, och att folk därmed inte kommer få arbeten, då kan man lika gärna fina till siffrorna på en del ställen.
Många av er tror att Sverige har det så jäkla bra, för ni har läst era broshyrer och gått på allt skitsnack som Sossarna kommer med. Men det är nästan så att jag hoppas att ni en dag kommer råka ut för något, eller någon nära så att ni märker hur dåligt systemen egentligen fungerar.
Kort sagt. Varför är svenskar mer oförmögna att jobba än många andra nationer? Är vi klenare? Kolla många östländer, vilka arbetsförhållanden dom har, ändå är dom inte sjuka som vi är. Nu säger jag inte att vi ska få samma arbetsförhållanden som dom, LÅNGT ifrån. Jag vill bara visa på att lätja är ett stort problem, och den som inte kan medge det skjuter sig själv i foten. För alla ni förespråkar en sak, välfärd, men ni glömmer bort en sak- för att få välfärd behöver en stor del av befolkningen arbeta. Den utveckligen ser vi tyvärr inte i Sverige idag. Och det glömmer ofta ni bort, men om ni vill gömma er under en sten- så varegod. Jag tänker i alla fall försöka ändra på det.
Och för övrigt tycker jag det är fel att kalla er "idioter" som någon gjorde. Förstår att ni blir upprörda. Samtidigt blir jag väldigt upprörda när ni kallar förstagångsväljare mer eller mindre för "mindre begåvade". Ett annat synesätt man kan se det hela på är att vi inte är lika syniska. Men det menar jag:
* Vi tror inte att Socialdemokraterna är det parti det var för 30 år sen.
* Vi röstar inte på Socialdemkokraterna / Vänstern för att vi ALLTID gjort det, som någon härinne sa tidigare.
* VI är inte blinda på samma sätt.
Sen är det ganska kul att ni skyller på media, att det är de som givit oss den uppfattningen vi har. Själv så tycker jag media är ganska neutrala, och att borgarna lyfter upp de problem vi har, och vänstern ofta inte har några svar. Är det inte så en debatt ska fungera, att ena blocket ställer en fråga, och den andra sidan svarar (fast de nu ofta är oförmögna att göra det ändå *host*)
Att tro att förändring inte behövs, utan att man kan köra samma väg hela tiden är bara en synisk uppfattning. Att tro att ungdomar, som har nya fräsha ögon inte vet ganska bra hur det fungerar. Att tro att ungdomar, som vet hur arbetsmarknaden ser ut, eftersom det är oerhört svårt att få jobb inte kan göra lika bra jobb som er och se att det fungerar är ganska kul.
Bara för ni jobbat på ABB i 120 år och är ganska säkra på er position, tills fabriken flyttar till Polen snart, så betyder det inte att alla vi ungdomar får jobb där. Tvärtom, vi kanske är den grupp i samhället som ser vart Sverige är påväg. Vi är inte blinda, och hoppas blint på det gamla.
Vi kommer inte behålla storföretagen i Sverige, de kommer flytta. Vi behöver småföretagen, och de behöver lättare vilkor för att anställa. Kort sagt, det behöver bli enklare / billigare att anställa, och mer lönsamt att arbeta, och mindre att sitta hemma.
Folk i Sverige säger att det är "jätte svårt" att bli sjukpensionär och liknade. Ändå sitte de med:
* 2 olika dyra prenumerationer
* dyra kläder
* mobiltelefoner
* fin bil
* satalit tv
Inte för jag säger att man inte ska ha ett värdigt liv. Men någonstans måste man förstå att de som jobbar måste ha det bättre, ananrs blir det fusk. Folk borde förstå att standarden blir lite lägre när man inte har jobb. Idag har folk svårt att förstå det, utan tycker att andra ska arbeta för att de ska behålla detta. Tyvärr, kommer inte detta synsätt hålla i framtiden. Även om det är fint att ni tycker det bör vara så. Men om man kollar realistiskt för framtidens skull, så...
Ett exempel är min kompis pappa, som är sjukpensionär sen två år sen. Jobbade på fabrik innan. För någon vecka sen köpte dom en ny VW Passat - 06. Hur mycket kostar dom ? Han lever ensam, frånskild, och kör bara i kommunen (som är liten) till Maxi 6 km bort och handlar ibland typ.
December 29, 2004
Om jag inte missminnes har det inte börjat gå bättre för Sverige nu? Vi har det sämmre, speciellt sociala biten. Men Sverige mår inte så jävla dåligt, det byggs helatiden.
Moderaterna är av dom starka för dom starka, om dom inte är dåliga mot dom svaga är dom inte ett höger parti, dom är inte moderater då. Hela deras politiska konsept går ut på det. Dom KAN INTE vara bra. Är dom det har dom blivit nått vänster parti. Mend et betyder inte att det kan bli bättre än det är nu, men det kan inte bli bra.
Det behövs en total revolotion rent alltmänt i hela samhället, då tänker jag på hur allt är uppbygt. Allt måste göras om, vi lever i ett verkligen omoderna samhälle som inte är bra för egentligen nån.
En sak jag stör mig mycket på att vi är låsa i våra sitsar, utbildar man sig till läkare och jobbar som det ett par år är det jävla svårt att bli snickare efter det. Speciellt om man närmar sig 50. Vi är också för fokuserade på att pansionera oss vid 65, vill nån göra det tidigare ska dom få göra det. Pansion ska inre vara så fast som vi har det idag, man ska kunna vara pansionär ett par år sen börja jobba igen, man ska kunna jobba så länge man vill, det finns flera människor som vill jobba långt efter 70, och kan.
Det ska också vara lättare att jobba mindre, vi är så inriktade på 8h per dig i våra ineffektiva system. Varför kan inte två personer jobba 4h, med samma timlön. Garanterat blir det generellt bättre. Varför kan man inte jobba som läkare, snickare och advokat om man nu skulle vilja det?
Har ni tänkt på att det bara är modeerater som anklagar att alla som inte röstar på dom vara idioter 😛 :bgrin:
Hellmyrs:
Kikade som hastigast in på AMS Platsbanken..
Det finns idag ca: 14 000 jobb att söka där, varav uppskattningsvis 3-4000 är "tillfälliga jobb", dvs jobb som med största sannolikhet inte ger någon längre tids sysselsättning.
Förklara nu för mej hur ca: 1,5 miljoner människor i "utanförskapet" (Moderaternas egna siffror) skall kunna sysselsättas genom dessa jobb.
January 12, 2004
davidhellmyrs wrote: Folk i Sverige säger att det är "jätte svårt" att bli sjukpensionär och liknade. Ändå sitte de med:
* 2 olika dyra prenumerationer
* dyra kläder
* mobiltelefoner
* fin bil
* satalit tvInte för jag säger att man inte ska ha ett värdigt liv. Men någonstans måste man förstå att de som jobbar måste ha det bättre, ananrs blir det fusk. Folk borde förstå att standarden blir lite lägre när man inte har jobb. Idag har folk svårt att förstå det, utan tycker att andra ska arbeta för att de ska behålla detta. Tyvärr, kommer inte detta synsätt hålla i framtiden. Även om det är fint att ni tycker det bör vara så. Men om man kollar realistiskt för framtidens skull, så...
Ett exempel är min kompis pappa, som är sjukpensionär sen två år sen. Jobbade på fabrik innan. För någon vecka sen köpte dom en ny VW Passat - 06. Hur mycket kostar dom ? Han lever ensam, frånskild, och kör bara i kommunen (som är liten) till Maxi 6 km bort och handlar ibland typ.
vet du ens vad sjukpension innebär?
2 Guest(s)