February 4, 2003
ilg@dd wrote: Hellmyrs:
Kikade som hastigast in på AMS Platsbanken..
Det finns idag ca: 14 000 jobb att söka där, varav uppskattningsvis 3-4000 är "tillfälliga jobb", dvs jobb som med största sannolikhet inte ger någon längre tids sysselsättning.
Förklara nu för mej hur ca: 1,5 miljoner människor i "utanförskapet" (Moderaternas egna siffror) skall kunna sysselsättas genom dessa jobb.
Genom att försöka skapa jobb?
Ge förutsättningar för företagen att anställa?
-------------------------
Delph1: Mitt inlägg var inte riktat till dig. Borde inte stått Delph där uppe. Tänkte inledningsviss bara skriva något kort, men det blev längre...
Om sanningen ska fram så är jag också rädd för vissa saker som det blå-blocket vill genomföra. Sänkta nivåer kommer ödeläga samhället. Därför hoppas / tror jag att detta förslag inte kommer genomföras på det sätt som det pratats om, eftersom det i verkligheten inte kommer gå. I alla fall itne i den omfattning som man pratar om. Jag tycker just förslaget om en fast summa är helt sinnessjukt, speciellt en sådan låg nivå.
obelix: Ja jag vet vad begreppet sjukpensionär innebär. Jag vet att många som blir det egentligen inte behöver bli det, de klarar av vanliga jobb. Men istället för att jobben blir vitt så får de ett svartjobb vid sidan om pensionen. Vilket innebär MYCKET extra pengar.
Dessutom vet jag att det är alldeles för lätt att lura av staten pengar. Dessutom är det alldeles för mycket "fiffel" med statestiken för att förbättra den. Det bör inte vara så små skillnader mellan att jobba och att inte jobba. Klyftorna mellan att försörjas och att försörja måste öka. Ge människor förutsättningar att arbeta. Man kan inte göra en stor del av befolkningen invalid, och säga åt dom att sitta hemma och dricka kaffe.
Får jag fråga er alla hur ni tror att välfärden kommer se ut om 30 år i Sverige om det fortsätter i samma riktning, där allt färre har "riktiga" jobb (dvs. ej sådana som bekostas av staten, och skatteintäkter).
hypno toad:
Du generaliserar lika mycket när du säger att "moderater" är de enda som kallar andra idioter. Alla "moderater" gör inte det. Dessutom förekommer det lite sånt från er sida också.
Jag har dessutom aldrig sagt att det är dåligt i Sverige idag. Man blir otroligt stolt över att vara svensk många gånger. Sjukvården fungerar fortfarande hyffsat bra, och vi har ett otroligt fint land. Dock är jag orolig för utveckligen. Lite av det allämna synsättet, att man inte behöver jobba, man kan göra lite "som man vill". Om man känner för att jobba idag så gör man det, om man vill stanna hemma och vara med barnen så sjukanmäler man sig och så vidare. Det som byggde upp Sverige är påväg att försvinna. Det finns en allmän lättja. Folk måste arbeta för att vi ska kunna ha det bra, och jag tror att vi i Sverige kan bättre. Jag tror vi kan prioritera bättre.
Och jag har hela tiden sagt att vi inte bör låta en borglig regering styra landet i 50 år i sträck, jag tycker det behövs variation. Det behövs förändring, som det är överallt i samhället. Man behöver det bästa av både sidor. Samtidigt måste ett block få längre tid på sig än 4 år, för att åsdakomma riktiga förändringar. Men att ett parti mer eller mindre styrt ett land i evigheter är inte bra, och är orosamt för framtiden. Speciellt att nu Göran Person och hans kollegor är mer eller mindre "korrumperade", eftersom de suttit vid makten så pass länge. Det mer eller mindre äcklar mig denna maktgalenhet.
Man kunde i alla fall byta partiledare / statsminister ibland, men nej, man ska ha samma i 10 - 12 år i Sverige. Helt sjukt. Och detta gäller även borgarna. Vi är alldeles för rädda för förändring i Sverige.
January 12, 2004
davidhellmyrs wrote: obelix: Ja jag vet vad begreppet sjukpensionär innebär. Jag vet att många som blir det egentligen inte behöver bli det, de klarar av vanliga jobb. Men istället för att jobben blir vitt så får de ett svartjobb vid sidan om pensionen. Vilket innebär MYCKET extra pengar.
och där förklarade du att du inte vet vad det innebär.
om man får det så innebär det att majoriteten inte kan jobba, men det innebär även att alla som har det inte får jobba.
det man har kvar att göra för att aktivera sig är just att hjälpa bekanta, eller vara medlemmar i olika föreningar som gör att man kan jobba ideellt.
Eller ska man sitta på en stol hemma och glo ut genom fönstret när man blir sjukpensionär?
Och när det gäller ersättningen så finns den på olika nivåer, beroende på vilka försäkringar man har.
Iom att jag saknade fast jobb (har tidsbegränsade varianten) så får jag 70% av min senaste inkomst, vilket innebär att jag till dagens datum har förlorat ca 500 000:- efter skatt.
Om man hade ett fast jobb när man fick sjukpensionen så kan man, via AFA, få upp till 80-90% av sin inkomst till man blir folkpensionär.
men gemensamt har man att folkpensionen kommer att bli ett helvete att leva på.
ponera att jag skulle bli en sjukpensionär, att jag inte kommer kunna jobba mer, det skulle innebära att jag ska klara mig på 6500-7000:- månaden efter skatt resten av mitt liv.
ev så blir det än mindre när jag blir folkpensionär.
Sedan finns det dom som har en vanlig försäkring som kan innebära att dom får ut en massa pengar pga förlorad inkomst, vilket gör att man kanske kan köpa en sprillans ny bil, och den ersättningen kan bli en bra bit över 100 000 om man har rätt försäkring.
visst är det även som du säger, att folk blir det mot sin vilja, och att det finns dom som utnyttjar det för att slippa jobba, men du kör 100% på den populistiska varianten, som saknar verklighetsförankring som pissar på dom som inte kan komma tillbaka till ett jobb igen.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Hellmyrs:
Det finns idag ca: 14 000 jobb att söka där, varav uppskattningsvis 3-4000 är "tillfälliga jobb", dvs jobb som med största sannolikhet inte ger någon längre tids sysselsättning.
Förklara nu för mej hur ca: 1,5 miljoner människor i "utanförskapet" (Moderaternas egna siffror) skall kunna sysselsättas genom dessa jobb.
Genom att på sikt skapa mer arbeten. Det är väl ändå ingen som sagt att de ska trolla fram jobben över natten? Genom att göra det lättare/billigare att starta småföretag samt lättare/billigare att anställa folk kan man skapa massor med jobb.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Hellmyrs:
Genom att på sikt skapa mer arbeten. Det är väl ändå ingen som sagt att de ska trolla fram jobben över natten? Genom att göra det lättare/billigare att starta småföretag samt lättare/billigare att anställa folk kan man skapa massor med jobb.
BS..
Vill man starta ett eget företag så gör man det för att man är duktig på något som det finns efterfrågan på + att man vill ha ett eget företag, inte beroende på att det är lätt eller svårt. Har man den filosofin så är det föga troligt att företaget överlever iaf. Anställa fler gubar på ett företag hänger ju ihop med om det finns efterfrågan på det man tillhandahåller, vara/tjänst. Finns det inte det så finns heller ingen anledning att subventionera med anställningsstöd (Lägre arbetsgivaravgist t.ex).
Ser ingen anledning till att driftiga företagsetablerare (Proffskonkursare) skall kunna snylta på resterande samhället, jag har sett allför mycket av det här uppe där jag bor.. Sörlänningar som "startar företag" i kommunägda lokaler som är igång tills glesbygdsstödet upphör. Då är det tack och hej med konkurs med dunder och brak, kvar står det seriösa lokala småföretagarna som levererat saker/tjänster med obetalda fakturor som dom kan torka sej i arslet med.
Finns det ingen företagside' i grunden så är det som ett korthus som bara rasar efter en tid.
Att det ser ut som idag gör ju delvis att såna skojjare sållas bort, men man ska väl iofs inte ropa hej ännu. Om Reinfeldt hamnar i maktposition så kommer dessa skojjare att kunna starta om på egen hand efter bara 2 år såg jag.
*Edit*
Jag kan iofs tänka mej en viss lättnad för företag, men då är det exporterande branscher.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 6, 2006
Gör partitestet på http://www.dn.se/ (skrolla ner nästan till botten så finns det på höger sida).
89 % moderat blev jag i alla fall.
Ang. övre inlägg, tycker jag att det är rätt att göra det lättare för folk att starta företag. Alla företag behöver inte bli så stora som Microsoft eller IKEA, det räcker med att man startar ett litet företag som går ihop och man får en lön man kan leva på. Det handlar inte bara om pengar, utan att vissa kan inte jobba under andra, eller att det finns en speciell sak man vill arbeta med. Alla dessa "losers" eller vad du vill kalla dem, skulle troligen klara sig om det fanns en vänligare företagspolitik och då har vi massor av jobb. Dessutom är dessa "losers" en miljard gånger bättre en dessa jävla bidragssugare. De visar entusiasm och vilja, vilket är mycket bra.
January 6, 2006
Det är många som tycker att de borgerliga partierna sparka på de som ligger. Många säger att om man blir sjuk en vecka under en borgerlig regering så är man körd, då ligger man på gatan. Jo mer fel än så kan det inte bli, men sossarna är ju bra på att pumpa ut propaganda. För er som inte visste det så det är lika riskfritt att bli sjukskriven under borgerlig regering som en sosse regering. Efter 4 veckors sjukskriven påbörjas en undersökning med försökringskassan. Och om du är sjukskriven så länge under en sosse regering, riskerar du att aldrig få arbete mer i ditt liv, och bli en heltids bidragssugare. Av dessa alternativ tycker jag de borgerligas är bättre.
Risken för en sjukskrivning som är längre än fyra veckor är liten och därmed ovanlig. Och då brukar det oftast vara något allvarligt, och då så tar försäkringskassan hand om det och man har inget att oroa sig för.
Tocky wrote: Gör partitestet på http://www.dn.se/ (skrolla ner nästan till botten så finns det på höger sida).
89 % moderat blev jag i alla fall.
Ang. övre inlägg, tycker jag att det är rätt att göra det lättare för folk att starta företag. Alla företag behöver inte bli så stora som Microsoft eller IKEA, det räcker med att man startar ett litet företag som går ihop och man får en lön man kan leva på. Det handlar inte bara om pengar, utan att vissa kan inte jobba under andra, eller att det finns en speciell sak man vill arbeta med. Alla dessa "losers" eller vad du vill kalla dem, skulle troligen klara sig om det fanns en vänligare företagspolitik och då har vi massor av jobb. Dessutom är dessa "losers" en miljard gånger bättre en dessa j**la bidragssugare. De visar entusiasm och vilja, vilket är mycket bra.
Tror det där var det mest förvirrande inlägget jag läst i den här tråden..
Vad är det förresten det är så extrem efterfrågan på som alla ev. nystartade företag skall hålla på med?
*Edit*
Gjorde förresten den där testen du länkade till, resultatet förvånade mej. Trodde inte att jag var så åt moderathållet faktiskt..
Men men, med rätt ställda frågor så kan man styra det mesta.
[Image Can Not Be Found]
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
obelix:
Har du ens läst vad jag skrivit?
Jag har ofta sagt att man inte ska sänka nivåerne mycket. Jag har sagt att det ska bli mer lönsamt att arbeta.
Detta genom att man på sikt gör det mer lönsamt att anställa, fler får arbete, mindre blir beroende av staten och dess välfärd. Välfärden kostar mindre, skatterna kan minska en aning. Lönerna kan öka för de som arbetar.
Som Denstore en gång sa, folk har alldeles för svårt att dra ner sin standard när de förlorar arbetet. De tror man kan leva precis som man gjorde innan. Så kan det inte fungera. Välfärden är inte gratis.
Nu förenklade jag mycket, men det finns marginaler som man kan ta på. Det måste på något sätt bli mer lönsamt att arbeta, jämfört med att inte arbeta. Speciellt med tanke på att man sparar in på många grejer om man "sitter hemma".
Hur kan du ens påstå att jag "pissar" på folk? Får man inte ha en avvikande uppfattning, andra erfarenheter?
Jag säger inte att ALLA har det si och så. Tvärtom har jag ofta återgått till regionala skillnader, statestik och så vidare. Vad pissar jag på då? Folket, eller systemet?
November 4, 2001
ilg@dd wrote:
BS..
Vill man starta ett eget företag så gör man det för att man är duktig på något som det finns efterfrågan på + att man vill ha ett eget företag, inte beroende på att det är lätt eller svårt. Har man den filosofin så är det föga troligt att företaget överlever iaf. Anställa fler gubar på ett företag hänger ju ihop med om det finns efterfrågan på det man tillhandahåller, vara/tjänst. .........
BS var det. Finns en cykelbutik där jag bodde innan, som lagar cyklar 🙄
Under högsäsong är väntetiden på att få sin cykel lagad ca 2 veckor. De har dock ändå inte råd/tid att anställa någon. Likadant med en lokal dator/mobiltelefonbutik. De var överhopade av arbete, men ville ändå inte anställa någon. Det FINNS massor av jobb, men ett litet företag vågar ofta inte ta den risken det innebär att anställa. Det beror dels på svårigheter att bli av med personen ifall det visar sig att det är en slacker, och dels på hur hutlöst dyrt det är för ett företag att ha en anställd. Ska han ha 100kr/h i lön ut får företaget punga ut med ca det femdubbla (om inte mer)... så kom inte och säg att det inte finns behöv av att anställa fler, för det är helt fel. Det finns behov, men det finns inte pengar eller tillräcklig frihet för företagen.
Sen Delph1: Jag har tappat räkningen på diskussioner där du alltid ska klanka ner på dina motdebattörers ålder/livserfarenhet... börjar bli tjatigt 🙄
Spannen wrote: [quote=ilg@dd] BS..
Vill man starta ett eget företag så gör man det för att man är duktig på något som det finns efterfrågan på + att man vill ha ett eget företag, inte beroende på att det är lätt eller svårt. Har man den filosofin så är det föga troligt att företaget överlever iaf. Anställa fler gubar på ett företag hänger ju ihop med om det finns efterfrågan på det man tillhandahåller, vara/tjänst. .........
BS var det. Finns en cykelbutik där jag bodde innan, som lagar cyklar 🙄
Under högsäsong är väntetiden på att få sin cykel lagad ca 2 veckor. De har dock ändå inte råd/tid att anställa någon. Likadant med en lokal dator/mobiltelefonbutik. De var överhopade av arbete, men ville ändå inte anställa någon. Det FINNS massor av jobb, men ett litet företag vågar ofta inte ta den risken det innebär att anställa. Det beror dels på svårigheter att bli av med personen ifall det visar sig att det är en slacker, och dels på hur hutlöst dyrt det är för ett företag att ha en anställd. Ska han ha 100kr/h i lön ut får företaget punga ut med ca det femdubbla (om inte mer)... så kom inte och säg att det inte finns behöv av att anställa fler, för det är helt fel. Det finns behov, men det finns inte pengar eller tillräcklig frihet för företagen.
BS, om vi säger att en anställd som skall ha 100:-/timmen kostar det dubbla, dvs. 200:-/timmen för dej som företagare så hamnar vi på en mer korrekt nivå. Och om du läser igenom det du skrivit igen så ser du själv hur motsägelsefullt det ser ut.
Att cykelnissen inte "har råd" att anställa är bara ett resultat av vanlig marknadekonomi som så många yngre förespråkar.
Att driva ett företag är inte, och ska inte vara att glida på en räkmacka.
Sen finns det säsongs/projektanställning att använda sej av, cykelnissen behöver definitivt inte "fastanställa" någon som han ev. får problem att bli av med ifall det är en "slacker".
November 4, 2001
Delph1 wrote: [quote=Spannen]Tappat räkningen på diskussioner där du alltid ska klanka ner på dina motdebattörers ålder/livserfarenhet... börjar bli tjatigt 🙄
Minst lika tjatigt som att det fortsätter ändå uttryckas åsikter baserat på annat än eget tänkande.
//Andreas
Man bildar sig en åsikt utifrån vad man kan. "Vi" unga har levt i ett sossesamhälle ungefär hela vårat någorlunda vuxna liv. Vi har läst i skolan och på andra ställen om de olika ideologierna, samt upplevt hur sossepolitiken fungerar. Uppenbarligen trivs vi inte med det, och vill således testa något annat. "Ni" gamla tjatar om att ni minsann har varit med om borgerlig regering och huuu så hemskt det var. Hur ska vi kunna bilda oss en alldeles egen uppfattning utan att själva få uppleva det?
Eller ni menar att vi ska hålla käften, för vi vet inget, och kommer heller aldrig få veta? Våra åsikter bygger oftast på missnöje, vilket är en egen erfarenhet. Säkerligen har du rätt i att det finns en del här och på andra ställen som tagit över sina föräldrars åsikter, men det är nog minst lika vanligt på andra sidan.
November 27, 2003
Spannen wrote: [quote=Delph1][quote=Spannen]Tappat räkningen på diskussioner där du alltid ska klanka ner på dina motdebattörers ålder/livserfarenhet... börjar bli tjatigt 🙄
Minst lika tjatigt som att det fortsätter ändå uttryckas åsikter baserat på annat än eget tänkande.
//Andreas
Man bildar sig en åsikt utifrån vad man kan. "Vi" unga har levt i ett sossesamhälle ungefär hela vårat någorlunda vuxna liv. Vi har läst i skolan och på andra ställen om de olika ideologierna, samt upplevt hur sossepolitiken fungerar. Uppenbarligen trivs vi inte med det, och vill således testa något annat. "Ni" gamla tjatar om att ni minsann har varit med om borgerlig regering och huuu så hemskt det var. Hur ska vi kunna bilda oss en alldeles egen uppfattning utan att själva få uppleva det?
Eller ni menar att vi ska hålla käften, för vi vet inget, och kommer heller aldrig få veta? Våra åsikter bygger oftast på missnöje, vilket är en egen erfarenhet. Säkerligen har du rätt i att det finns en del här och på andra ställen som tagit över sina föräldrars åsikter, men det är nog minst lika vanligt på andra sidan.
Bra, du fattar 🙂
Poängen är inte heller att racka ner på någon utan att provocera lite, väcka lite känslor och få folk att reagera på vad dom faktiskt säger.
//Andreas
February 4, 2003
Delph1 wrote:
Bra, du fattar 🙂Poängen är inte heller att racka ner på någon utan att provocera lite, väcka lite känslor och få folk att reagera på vad dom faktiskt säger.
//Andreas
Frågan är väl på vilket sätt man provocerar lite?
Hur många vuxna tror du bryr sig om politik? Hur många vuxna tror du är förmögna att rösta, enligt vetskap?
De flesta bryr sig inte. Men demokrati är ändå viktigt.
Bara för att det inte passar er att borgarna får lite mer stöd nu för tiden så kan man inte beskylla "ungdomar" för det.
Det är ytterst märkligt att du beskyller oss för att vara populistiska. Jag menar, vilka är det som varit i makten i evigheter?
Borde inte Socialdemokraterna utifrån valsiffor sen länge tillbaka ha mycket fler anhängare. Därmed borde väl deras anhängare också varit i kontakt med "barn", för Socialdemokrater är väl också föräldrar, mormödrar och liknande?
Om vi inte ska ha rätt att säga vad vi tycker så bör ni ju ogiligförklara våra röster, höja åldern till val till kanske 30 år. Men att gnälla så fort vi tycker annorlunda än er i ett demokratiskt val, och skylla det på media och föräldrar är ganska "absurt".
Media är inte särskillt högervridet. Tvärtom hade jag velat påstå. Josefson på SVT. Lägger fram det här med att moderater är "rassister" i valstugorna dagarna innan valet? Om man hade testat vänster stugorna på samma sätt så hade man säkert funnit liknande resonemang där med. I en stor grupp av människor så kommer man alltid hitta något extra utöver det vanliga. Malou och Lennart Ekdahl på TV4 i förra valomgången var jäkligt hårda mot de borgliga, framför allt moderaterna i debatter. Allt granskades, men på vänstern sidan räckte något "enkelt tarftligt svar".
Det roliga med Socialdemokraterna är att de ofta hinner rensa luften, alla skandaler minst 6månader-1år innan ett val. Sen glömmer folk i Sverige ändå.
Om det är nått Socialdemokraterna är bra på så är det att behålla makten, även om det inte allid känns så "ärligt". Men, politik är ju ett spel som allt annat.
Men att du lägger fram förklaringar om att vi är populistiska och liknande är bara irriterande, och en alldeles för enkel debatt, på en allt för låg nivå. På samma sätt som det är lågt att kalla någon för idiot och liknande.
January 6, 2006
ilg@dd wrote: BS, om vi säger att en anställd som skall ha 100:-/timmen kostar det dubbla, dvs. 200:-/timmen för dej som företagare så hamnar vi på en mer korrekt nivå. Och om du läser igenom det du skrivit igen så ser du själv hur motsägelsefullt det ser ut.
Att cykelnissen inte "har råd" att anställa är bara ett resultat av vanlig marknadekonomi som så många yngre förespråkar.
Sen finns det säsongs/projektanställning att använda sej av, cykelnissen behöver definitivt inte "fastanställa" någon som han ev. får problem att bli av med ifall det är en "slacker".
Det är långt ifrån bara lönen som blir en utgift för cykelnissen, det värsta hotet är arbetsgivaravgiften som ligger på c:a 44% alltså om den anställde får 120 kr/h alltså en månadslön på 19200 kr, kostar arbetsgivaren 27648 :- i månaden och sen har vi lite andra utgifter att lägga till på det. Jag kan förstå de som inte vill ta chansen att anställa fler, jag hade inte gjort det.
Och det finns alltid en efterfrågan, det är som jag sade innan att det behöver inte bli något nytt microsoft eller IKEA, utan det räcker att efterfrågan är så pass hög att man kan leva på sitt arbete. Det är inget fel och vara enmans företagare, långt mycket bättre n bidragssugare.
November 27, 2003
davidhellmyrs wrote: mer text
Du drar allting alldeles för långt.
Det finns folk av alla slag överallt, skillnaden är att äldre har erfarenhet som sagt, även om intresset av politiken är mindre än hos många härinne. Jag anklagar dessutom inte heller folk härinne för att vara naivt höger, men det är ju konstig tillfällighet att så många är det.
Det är ett stort och viktigt val att göra helt enkelt och det är bättre att vara men än väl förberedd och fått utstå kritik och kunna backa upp sina val med ordentliga grunder och värderingar istället för att fått traska fram och tro att man har gjort ett bra val utan att egentligen fått se så mycket annat.
//Andreas
Tocky wrote: [quote=ilg@dd]BS, om vi säger att en anställd som skall ha 100:-/timmen kostar det dubbla, dvs. 200:-/timmen för dej som företagare så hamnar vi på en mer korrekt nivå. Och om du läser igenom det du skrivit igen så ser du själv hur motsägelsefullt det ser ut.
Det är långt ifrån bara lönen som blir en utgift för cykelnissen, det värsta hotet är arbetsgivaravgiften som ligger på c:a 44% alltså om den anställde får 120 kr/h alltså en månadslön på 19200 kr, kostar arbetsgivaren 27648 :- i månaden och sen har vi lite andra utgifter att lägga till på det. Jag kan förstå de som inte vill ta chansen att anställa fler, jag hade inte gjort det.
Och det finns alltid en efterfrågan, det är som jag sade innan att det behöver inte bli något nytt microsoft eller IKEA, utan det räcker att efterfrågan är så pass hög att man kan leva på sitt arbete. Det är inget fel och vara enmans företagare, långt mycket bättre n bidragssugare.
Man brukar normalt räkna på att en anställd kostar ungefär dubbla lönen för en företagare, och det med diverse avgifter inräknat..
Har en anställd 20 000:- månaden så kostar denne person i runda slängar 40 000:-/månaden för företagaren. Så har det varit en längre tid, även 1991-1994, så det är inget nytt.
February 4, 2003
Delph1 wrote: mer text
Japp, äldre har erfarenheter. Men det har unga också. Det finns olika typer av erfarenheter.
Du kan inte säga att äldre erfarenheter är bättre. Äldre uppfattningar kan baseras på något som var för länge sedan, och folk tror att det fortfarande är på samma sätt. Folk tror att skolan är som den var på 60 - talet. Folk tror att sjukvården fungerar som 80-talet. Folk kanske tror det är lika lätt att få jobb idag som förr?
Samhället förändras, och man kanske inte ska rösta blått/rött för att man alltid gjort det. Kanske är positivt att det kommer in ungdomar med fräscht synsätt, och nya erfarenheter baserade på IDAG?
För meningen med politiken är väl att styra landet utifrån dagens möjligheter, och dagens situation. Inte gårdagens.
För övrigt kan vi avsluta diskussionen nu för min del. Vi kommer ingen vart, tror alla fått fram ungefär vad de vill få fram. Blir bara repetition. Ingen av oss kommer ju övertyga andra sidan.
Dock hoppas jag att du inte menar mig, när du säger att jag inte "tänker själv". För det gör jag i alldeles högsta grad, och jag försöker stödja mina tanakr på argument. Men vet inte....
January 12, 2004
davidhellmyrs wrote: obelix:
Har du ens läst vad jag skrivit?
Jag har ofta sagt att man inte ska sänka nivåerne mycket. Jag har sagt att det ska bli mer lönsamt att arbeta.
jo jag läste vad du skrivit.
om du kollar så ser du att jag bla svarade på hur din bekanta ev kunde ha råd med en ny bil.
jag svarade även på detta med att du tog upp svartjobbande sjukskrivna, att inte alla har den möjligheten
November 27, 2003
davidhellmyrs wrote: [quote=Delph1]mer text
Japp, äldre har erfarenheter. Men det har unga också. Det finns olika typer av erfarenheter.
Du kan inte säga att äldre erfarenheter är bättre. Äldre uppfattningar kan baseras på något som var för länge sedan, och folk tror att det fortfarande är på samma sätt. Folk tror att skolan är som den var på 60 - talet. Folk tror att sjukvården fungerar som 80-talet. Folk kanske tror det är lika lätt att få jobb idag som förr?
Samhället förändras, och man kanske inte ska rösta blått/rött för att man alltid gjort det. Kanske är positivt att det kommer in ungdomar med fräscht synsätt, och nya erfarenheter baserade på IDAG?
För meningen med politiken är väl att styra landet utifrån dagens möjligheter, och dagens situation. Inte gårdagens.
För övrigt kan vi avsluta diskussionen nu för min del. Vi kommer ingen vart, tror alla fått fram ungefär vad de vill få fram. Blir bara repetition. Ingen av oss kommer ju övertyga andra sidan.
Dock hoppas jag att du inte menar mig, när du säger att jag inte "tänker själv". För det gör jag i alldeles högsta grad, och jag försöker stödja mina tanakr på argument. Men vet inte....
Jag tror vi förstår varandra och jag håller med dig där på många sätt och nej jag pekar inte på dig. Du står ju upp för dig 😉
//Andreas
1 Guest(s)