January 6, 2006
Det är helt obegripligt att folk röstar på sossarna om de gör de för att: alla delar lika (alla varianter av den klishén), vilket jag tror 95 % gör. Om jag skulle resa runt i Sverige och fråga varför folk röstar på sossarna skulle de nog säga: alla delar lika, eller något i den stilen i alla fall. Men varför i hela friden röstar de då fortfarande på sossarna. Redan från början försod nog många att det är något som aldrig går och uppnå och vill man egentligen det?
Klyfterna (inkomst) har ökat rejäl sedan 80-talet och det är inte en ända sosse som medger det. Utan istället för att säga sanningen måste de prata om något annat, de målar upp en bild om att Sveriges ekonomi går lysande. Sverige har en stark tillväxt och det finns stora överskott hos staten. De passar också på att trycka in lite information om att det har startas ett flertal nya företag, för att motverka de borgerliga med att sossarna kan också sköta företagspolitik. Men har klyftorna minskar, nepp, eller jo någon enstaka procent sedan 2000 då klyftorna var som störst.
Självklart är det inte bara sossarna som använder sig av sådana här knep, utan det gör alla. Men jag ganska säker på att folk som röstar höger har mer koll om politik än de som röstar vänster, just för att de flest bryr sig inte om politik och då låter sossarna bäst med: Alla delar lika! Sen att det aldrig inträggar bryr sig inte Svensson om utan de tror att politiker är ärliga.
Tocky wrote: Det är helt obegripligt att folk röstar på sossarna om de gör de för att: alla delar lika (alla varianter av den klishén), vilket jag tror 95 % gör. Om jag skulle resa runt i Sverige och fråga varför folk röstar på sossarna skulle de nog säga: alla delar lika, eller något i den stilen i alla fall. Men varför i hela friden röstar de då fortfarande på sossarna. Redan från början försod nog många att det är något som aldrig går och uppnå och vill man egentligen det?
Klyfterna (inkomst) har ökat rejäl sedan 80-talet och det är inte en ända sosse som medger det. Utan istället för att säga sanningen måste de prata om något annat, de målar upp en bild om att Sveriges ekonomi går lysande. Sverige har en stark tillväxt och det finns stora överskott hos staten. De passar också på att trycka in lite information om att det har startas ett flertal nya företag, för att motverka de borgerliga med att sossarna kan också sköta företagspolitik. Men har klyftorna minskar, nepp, eller jo någon enstaka procent sedan 2000 då klyftorna var som störst.
Självklart är det inte bara sossarna som använder sig av sådana här knep, utan det gör alla. Men jag ganska säker på att folk som röstar höger har mer koll om politik än de som röstar vänster, just för att de flest bryr sig inte om politik och då låter sossarna bäst med: Alla delar lika! Sen att det aldrig inträggar bryr sig inte Svensson om utan de tror att politiker är ärliga.
Jo, jag antar att jag och alla som med mej röstar vänster är väldigt dåligt insatta i det här med politik, eller kan man generalisera om detta lika väl som att utlänningar sysslar med knarkaffärer, eller? Det känns faktiskt tryggt när jag ser att en sån som du propagerar för borgerligt styre faktiskt. 😉
Klyftorna ökat sedan 80-talet?? Jo, tjenare.. Eller är det ett annat land än Sverige du åsyftar? Annars så var det snarare att klyftorna minskade hela 80-talet och en liten bit in på 90-talet, för att sedan avstanna vad det gäller klyftorna mellan arbetare och högdjur..Av någon anledning så började det ändra sej 1991..(Då blev det mer poppis att ta fylla igen klyftorna mellan man/kvinna, hetero/Homo etc. etc..) 😉
Det resulterade i att det blev en "svacka" i ekonomin efter högkonjunkturen i början på -90, men ska man skylla det på borgarna??
Förfäras ej, vi är i begynnelsen på en ny högkonjunktur för tillfället, antar att tillgången på arbeten kommer att öka låt säga inom en 5-årsperiod. Om nu inte (Gubevars) borgarna hamnar vid rodret i höst.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 6, 2006
Jag läste en artikel som handlade om en undersökning om alla EU:s länders utveckling de senaste åren. Sverige låg väldigt dåligt till i arbetstillfällen, och där stod att Sveriges inkomst klyftor har ökat sedan 80-talet med 50 % och sedan minskat från 2000-2006 med någon procent. Men vad vet jag den artikeln kan ju ha helt fel, för tillfället hittar jag den itne men så fort jag gör kan jag ge dig den.
Men det låter ganska logiskt också, folk som lever som bidragssugare borde vara de som orsakar klyftorna. Vi kanske har mer uteliggare än förr (har ingen aning bara spånar), fast med en så hög arbetslöshet som vi har i detta land så är det inte konstigt att vi har stora klyftor heller, men vi har ju plusjobb, haha, troligen det värsta som finns.
January 6, 2006
hittade den
November 4, 2001
ilg@dd wrote:
Jo, jag antar att jag och alla som med mej röstar vänster är väldigt dåligt insatta i det här med politik, eller kan man generalisera om detta lika väl som att utlänningar sysslar med knarkaffärer, eller? Det känns faktiskt tryggt när jag ser att en sån som du propagerar för borgerligt styre faktiskt. 😉
Klyftorna ökat sedan 80-talet?? Jo, tjenare.. Eller är det ett annat land än Sverige du åsyftar? Annars så var det snarare att klyftorna minskade hela 80-talet och en liten bit in på 90-talet, för att sedan avstanna vad det gäller klyftorna mellan arbetare och högdjur..Av någon anledning så började det ändra sej 1991..(Då blev det mer poppis att ta fylla igen klyftorna mellan man/kvinna, hetero/Homo etc. etc..) 😉
Det resulterade i att det blev en "svacka" i ekonomin efter högkonjunkturen i början på -90, men ska man skylla det på borgarna??
Förfäras ej, vi är i begynnelsen på en ny högkonjunktur för tillfället, antar att tillgången på arbeten kommer att öka låt säga inom en 5-årsperiod. Om nu inte (Gubevars) borgarna hamnar vid rodret i höst.
Förr i tiden var sossarnas "arbetarparti" mer än befogat. Då var det för dåliga villkor och för stora klyftor mellan rika och fattiga/vanliga arbetare.
Nu har det dock slagit över på andra hållet, där det knappt lönar sig att starta eget. Som man såg innan i tråden är mentaliteten i stort "men gud, man måste ju ha tillräckligt med bidrag/sjukpeng för att ha råd om bilen går sönder". Ett lands politik är en vågskål som inte får tippar över för mycket åt något håll, och just nu ligger där 20kg (göran? :bgrin: ) för mycket i den vänstra...
Tocky wrote: hittade den
Snabbkikade igenom den artikeln, men fann inget som stödjer artikelförfattarens påståenden..
Får väl kika igenom den igen när jag kommer hem sedan ikväll.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 6, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Tocky]hittade den
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=542966&previousRenderType=2
Snabbkikade igenom den artikeln, men fann inget som stödjer artikelförfattarens påståenden..
Får väl kika igenom den igen när jag kommer hem sedan ikväll.
Jag vet att tidningen är liberal, men såg den också i morse i metro, på tåget in till helsinborg. Om inte jag minns fel så är väl metro en mer vänster tidning. Jag får i alla fall det intrycket.
1 Guest(s)