Varför ser man lite svartvitt ett tag efter att man solat?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför ser man lite svartvitt ett tag efter att man solat?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 25, 2006 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Blir tapparna bortdomnade eller nått? :bok:

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
1035858
April 25, 2006 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte direkt när jag såg rubriken. Ställ frågan till P3.

Maila "p3christer@sr.se" med rubriken "Bra fråga" så letar dom på svaret på tisdagar. Idag alltså, denna fråga kommer förmodligen inte besvaras idag.

wink

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1035861
April 25, 2006 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

en teori som bygger på fakta:

När man solar blir det mycket ljus i ögonen. Solljus innehåller alla färger. Detta gör att efter en tid är signalsubstanserna som skickar synintryck till hjärnan" slut. Så när du sedan öppnar ögonen eller tittar på nåt så blir färgbilden fel. Kanske är det så att de svartvita tapparna (är det tappar eller stavar nu igen 😛 ), har lättare att återhämta sig och därför ser man med dem först.

tjoff
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1035865
April 25, 2006 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag visste inte att man såg svartvitt efter att man solat 😮

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
1035923
April 25, 2006 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

tjoff wrote: Jag visste inte att man såg svartvitt efter att man solat 😮

Du vet när man blir yr och ser helt konstigt? aldrig upplevt det?

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1035941
April 25, 2006 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Frud wrote: [quote=tjoff]Jag visste inte att man såg svartvitt efter att man solat 😮

jag brukar inte se svartvitt, dock ofta i en nyans av blott/grönt en _mycket_(!!) kort stund. fast yr kan jag vara lite längre

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1035944
April 25, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=Frud][quote=tjoff]Jag visste inte att man såg svartvitt efter att man solat 😮

jag brukar inte se svartvitt, dock ofta i en nyans av blott/grönt en _mycket_(!!) kort stund. fast yr kan jag vara lite längre

Blir mer grönt för mig me

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1035967
April 25, 2006 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte det blir grönt för er, tror det blir "svartvitt" för er också.. Bara det att ni kanske har syn som återställs fortare eller helt enkelt inte solar lika länge. 😛
Men ser rött och grön, ibland men man inte ser rött och grönt.. Flummigt, men de två färgerna är starkare än de andra färgerna så man börjar se/känna igen de färgerna före andra färger.
Man ser ju aldrig totalt svart vitt utan mer som brunskaligt först, fast som svartvit.. 😉

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1035978
April 25, 2006 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Tror inte det blir grönt för er, tror det blir "svartvitt" för er också.. Bara det att ni kanske har syn som återställs fortare eller helt enkelt inte solar lika länge. 😛
Men ser rött och grön, ibland men man inte ser rött och grönt.. Flummigt, men de två färgerna är starkare än de andra färgerna så man börjar se/känna igen de färgerna före andra färger.
Man ser ju aldrig totalt svart vitt utan mer som brunskaligt först, fast som svartvit.. 😉

lay of the fuckin weed man.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1035979
April 25, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Tror inte det blir grönt för er, tror det blir "svartvitt" för er också.. Bara det att ni kanske har syn som återställs fortare eller helt enkelt inte solar lika länge. 😛

lay of the fuckin weed man.

/signed

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1035981
April 25, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur länge kan man hålla på med ett utdraget "skämt"? 😛
De var faktiskt sant de jag skrev, men jag nu inte skrev det så "rent". Varför tror ni att 3d glasögon är röda och gröna? Nått sambandkanske?.. 🙂

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1036004
April 25, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Hur länge kan man hålla på med ett utdraget "skämt"? 😛
De var faktiskt sant de jag skrev, men jag nu inte skrev det så "rent". Varför tror ni att 3d glasögon är röda och gröna? Nått sambandkanske?.. 🙂

De är ju röda och blå ju... :bok:

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1036029
April 25, 2006 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Hur länge kan man hålla på med ett utdraget "skämt"? 😛

De är ju röda och blå ju... :bok:

Hm, hade ett par som var gröna och röda. Trodde det var för att de är de starkaste komlimentfärgerna. Men iofs så är ju rött och blått mer logiskt pga att rött är lägst frekventa och blå högsta. 😕
Hmm, kanske sett fel å det är i rött och blågrönt man ser?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1036030
April 25, 2006 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Solarium eller utomhus? Ljuset skiljer sig en del.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1036039
April 25, 2006 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Utomhus.
Solarium vet jag inte om jag tänkt på att de ser nå skumt ut, men är väl troligen pga de där metalbitarna över gögonen som förhindrar att man utvecklar starr. 😉 (Som man dock fuskat med nån gång för att slippa ringarna, men har då inte tänkt på nån synförrändring då)

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1036043
April 25, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: en teori som bygger på fakta:

När man solar blir det mycket ljus i ögonen. Solljus innehåller alla färger. Detta gör att efter en tid är signalsubstanserna som skickar synintryck till hjärnan" slut. Så när du sedan öppnar ögonen eller tittar på nåt så blir färgbilden fel. Kanske är det så att de svartvita tapparna (är det tappar eller stavar nu igen 😛 ), har lättare att återhämta sig och därför ser man med dem först.

Stämmer inte riktigt. En cell som stimuleras konstant kommer att ändra sin exitatoriska nivå. Dvs så kommer en cell som stimuleras hela tiden höja sin gräns för hur mycket stimuli den behöver för att reagera. Således är det ingen risk att signalsubstanserna tar slut. Så det är vid låg ljusintensitet som fotoreceptorerna är som aktivast och varefter ljusstyrkan ökar minskar dessas aktivitet, för att tex just förhindra en sådan sluttömning på signalsubstanser.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1036056
April 25, 2006 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Smart! Å vissa tror inte att Gud hade läst på innan han designade oss. 😀

csm101
Member
Medlem
1036059
April 25, 2006 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Är skitinvecklat, helt otroligt att vi ens existerar med tanke på antalet celler som utgör kroppen och att dessa till en väldigt stor del är enkilt reglerande celler med egna uppgifter etc.

Men hur som, åter till din fråga.

Med det jag sa innan så beror då den där svart-vita perioden då på att de receptorer som ansvarar för färger (tapparna) blir överstimulerade och deras funktion avtar.

Även pga detta som man får en annan färgspektra när man varit utomhus en solig dag och sedan går in. Allting verkar annorlunda vad beträffar färgerna.

Hoppas du fick svar på din fråga, djupare än så behöver vi inte gå va? 😉

tjoff
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1036061
April 25, 2006 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Är skitinvecklat, helt otroligt att vi ens existerar med tanke på antalet celler som utgör kroppen och att dessa till en väldigt stor del är enkilt reglerande celler med egna uppgifter etc.

Men hur som, åter till din fråga.

Med det jag sa innan så beror då den där svart-vita perioden då på att de receptorer som ansvarar för färger (tapparna) blir överstimulerade och deras funktion avtar.

Även pga detta som man får en annan färgspektra när man varit utomhus en solig dag och sedan går in. Allting verkar annorlunda vad beträffar färgerna.

Hoppas du fick svar på din fråga, djupare än så behöver vi inte gå va? 😉

Den självklara(?) följdfrågan blir då förstås (kanske dum fråga :o) varför jusst tapparna blir överstimulerade och inte stavarna. Borde inte även stavarna bli överstimulerade? Vilket i sig skulle resultera i att man inte såg ett jota i början.

Men har kanske med att stavarna är ljuskänsligare och att de därför tar överhanden innan tapparna hunnit återställa sig (borde alltså vara liknande då det är mörkt och bara tapparna är ljuskänsliga nog att upptäcka något, varför man bara ser svartvitt).

csm101
Member
Medlem
1036079
April 26, 2006 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

tjoff wrote:

Den självklara(?) följdfrågan blir då förstås (kanske dum fråga :o) varför jusst tapparna blir överstimulerade och inte stavarna. Borde inte även stavarna bli överstimulerade? Vilket i sig skulle resultera i att man inte såg ett jota i början.

Men har kanske med att stavarna är ljuskänsligare och att de därför tar överhanden innan tapparna hunnit återställa sig (borde alltså vara liknande då det är mörkt och bara tapparna är ljuskänsliga nog att upptäcka något, varför man bara ser svartvitt).

Ögats funktion är väldigt svårt. Det du skrive låter ju bra, men det finns en hake. Eftersom stavarna används vid mörkerseende och är _ljukänsligare_ så betyder det ju att de slås ut av ljuset först.

Men egentligen är det inte så lätt som det kan tros, varje receptor har en viss yta och den ytan delas in i center och omgivninng (kommer inte på riktiga namnet nu) och beroende på hur ljuset träffar dessa ytor så reagerar en och samma cell helt olik. Som om det inte våre svårt så överlappar många celler receptiva ytor varandras och sedan finns det olika celler inom samma kategori som reagerar på olika ljusstyrkor. dessa är alla kopplade till bipolära celler som kan få signaler från tusentals receptorceller och dessa ska då processa informationen och skicka vidare etc.

Så det är ett väldigt invecklat system som används vid seendet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 305
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL