July 14, 2002
Varför börjar arbetare jobbet tidigare(oftast) än tjänstemän och andra?
Är det en konspiration för att jävlas med oss arbetare, eller är det helt enkelt så att det hänger kvar från bondesamhället, korna skulle ju mjölkas tidigt på morgonen och sen ville man ju utnyttja dom ljusa timmarna?
Nån som vet?
Det finns två klasser i samhället: de som får mer än de förtjänar och de som förtjänar mer än de får.
Jackson Holbrook
February 16, 2002
denna fråga är urgammal, varför ska de som jobbar mindre få mer?
logiken går så att en tjänsteman, som har spenderat 5 år till i skolan och utbildat sig, kan producera mer än sin broder byggarbetaren.
sedan finns det en hel det andra faktorer. korruption, favorisering osv. men det är jag ingen expert på.
July 14, 2002
rsastin wrote: Jag är en vanlig "arbetare" och jag har flextid mellan 7 och 9 på morgonen. Brukar dyka upp vid 8 tiden.
Inte särskilt tidigt enligt mig. När jag jobbade skift så började jag 06:30 varannan vecka.
Jag har aldrig börjat senare än 06:00 och det är tamejfan för tidigt.
Den här tiden på året så ser jag inte dagsljuset en enda gång måndag-fredag. När jag promenerar till jobbet 05:30 så är det mörkt, sen åker jag bil 1 kilometer ner under jord. När jag kommer upp klockan 14:00 är det mörkt igen.....fan man är ju som en mullvad 🙂
November 26, 2002
LousyLamer wrote:
När jag kommer upp klockan 14:00 är det mörkt igen.....fan man är ju som en mullvad 🙂
det beror ju snarare på att du bor så långt norrut. Här nere i södra sverige är det inte mörkt förrän.. 16.00 typ. på vintern alltså, på sommaren är det ljust ännu längre.
August 5, 2002
Här känner ja inte till något sådant, snarare tvärt om, att arbetsgivaren kommer först, låser upp o fixar det som behöver fixas sen en stund senare kommer de anställda... Jag vet inte hur heirarkin fungerar i en gruva, men där borde ju vara nån som bestämmer och typ alltid är där...?
October 28, 2002
arbetare=lågutbildad människa som inte kan få bättre jobb (typ som jag som jobbar på donkan :bgrin: )
"Kapitalist"=välutbildad som har en högre posítion i samhället pga pengar (ofta tjänada genom flitighet, men, inte alltid) äger ofta företag.
Kapitalisten har ofta anställda på sitt företag, eller är chef över dom, eftersom han ansvara för att dom ska få något gjort och att allt hans ska bli gjort han bedömer själv när han vill börja, kan han börja när han vill så länge det blir gjort, det är fel och gnälla på en "kapitalist" bara för att han är företagare/chef/rik mm, skaffa utbildning :bok: och bli rik själv, det e ju inga jävla lotto barn direkt.
så sluta gnäll jävla proletärer och utbilda er( :bok: ), och bli kapitalister själva (då kan ni låta alla proletärer börja kl 11 och bryta "konspirationen" för dom "onda" "kapitalisterna")
July 14, 2002
Newbie2K wrote:
så sluta gnäll j**la proletärer och utbilda er( :bok: ), och bli kapitalister själva (då kan ni låta alla proletärer börja kl 11 och bryta "konspirationen" för dom "onda" "kapitalisterna")
Vem ska dra in pengarna åt kapitalisterna då?
Ps. Var det pappa som sa att du skulle skriva så?
October 28, 2002
kapitalisterna gör det möjligt för proletärerna att få pengar på flera sätt: dom gör jobb åt dom så dom får tjäma ihop pngar. och, socialdemokraterna tar kapitalisternas pengar i skatt och ger till lågutbildade, i form av bidrag.
kapitalisterna får ut mycet pengar, men inte tack vare proletärerna, proletärerna får ut pengar av kapitalisterna.
nej min pappa sa inte det.
han är högstadie lärare och socialdemokrat.
absolut inte mamma heller. hon är speialpedagog och vänsterpartist.
May 29, 2001
tycker att alla har ett val här i livet och det är bara att acceptera det valet man har gjort å inte bitcha om det, personligen är jag glad över att det finns folk till allt...skulle aldrig vilja bli tex en bonde för det verkara vara för mycket slit men jag uppskattar verkligen att det finns folk som vill bli bönder för annars så skulle jag inte ha mat på mitt bord.
July 14, 2002
chrippaz wrote: lousylamer är det du som är på bilden? Jag börjar inte arbeta förens 10 eller 12.
Nej det är inte jag, brukar inte skita ner mig så där.....
Har tagit det härifrån:
http://www.wynwyn.com/corporat.....e/info.htm
[Image Can Not Be Found]
June 20, 2002
Newbie2K wrote: arbetare=lågutbildad människa som inte kan få bättre jobb (typ som jag som jobbar på donkan :bgrin: )
"Kapitalist"=välutbildad som har en högre posítion i samhället pga pengar (ofta tjänada genom flitighet, men, inte alltid) äger ofta företag.
Kapitalisten har ofta anställda på sitt företag, eller är chef över dom, eftersom han ansvara för att dom ska få något gjort och att allt hans ska bli gjort han bedömer själv när han vill börja, kan han börja när han vill så länge det blir gjort, det är fel och gnälla på en "kapitalist" bara för att han är företagare/chef/rik mm, skaffa utbildning :bok: och bli rik själv, det e ju inga j**la lotto barn direkt.
så sluta gnäll j**la proletärer och utbilda er( :bok: ), och bli kapitalister själva (då kan ni låta alla proletärer börja kl 11 och bryta "konspirationen" för dom "onda" "kapitalisterna")
hehe... tror du har missuppfattat lite...
kortfattat så är en kapitalist en person som tjänar pengar på redan ägda pengar ex. aktier, fonder, räntor o.s.v... vilket i praktiken innebär att det finns massor av tämligen lågutbildade och fattiga "kapitalister"...
1 Guest(s)