Varför vill man bli ihågkommen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför vill man bli ihågkommen?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 17, 2005 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Menar, om vi hypotetiskt säger att man är död när man är död varför bryr man sig då om att nån minns en eller ej?
Varför har de flesta människor en medfödd längtan efter att aldrig bli glömd?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
874578
April 17, 2005 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har man inte, när man blir äldre vill man bli ihågkommen som en bekräftelse för om ens etik och moral varit fullständig, vad man gjort i livet, vilka har man hjälpt, varför m.m.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
874582
April 17, 2005 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Det har man inte, när man blir äldre vill man bli ihågkommen som en bekräftelse för om ens etik och moral varit fullständig, vad man gjort i livet, vilka har man hjälpt, varför m.m.

Jaha, då är det bara att lägga ner det med. #-o

Bull
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 450
874589
April 17, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl i förhoppningen på att få VIP bord i himmlen? 🙂
Jag tror på min idé faktiskt och jag kommer aldrig köa där uppe

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
874607
April 17, 2005 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Bull wrote: Det är väl i förhoppningen på att få VIP bord i himmlen? 🙂
Jag tror på min idé faktiskt och jag kommer aldrig köa där uppe

Äh...

Flest leksaker när han/hon dör vinner. :hb: :D/

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
874620
April 18, 2005 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det handlar om att stävja sitt ego, alla tror väl kanske på evigt liv eller ett till liv eller att man kan övervaka oss jordingar när man är död och då vill man väl se hur omvärlden uppfattar en efter sin död kanske? fan vet jag 😀

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
874628
April 18, 2005 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Jag tror det handlar om att stävja sitt ego, alla tror väl kanske på evigt liv eller ett till liv eller att man kan övervaka oss jordingar när man är död och då vill man väl se hur omvärlden uppfattar en efter sin död kanske? fan vet jag 😀

Jag tror på evigt mörker...hemskt va?

Tänk o gå o lägga sig varje kväll o se detta eviga mörker. Och veta att om 50 år så bor man i det jävla mörkret 😛

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
874630
April 18, 2005 - 1:28 am
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=optimuz]Jag tror det handlar om att stävja sitt ego, alla tror väl kanske på evigt liv eller ett till liv eller att man kan övervaka oss jordingar när man är död och då vill man väl se hur omvärlden uppfattar en efter sin död kanske? fan vet jag 😀

Jag tror på evigt mörker...hemskt va?

Tänk o gå o lägga sig varje kväll o se detta eviga mörker. Och veta att om 50 år så bor man i det j**la mörkret 😛

lampan på toaletten hos mig har gått sönder och jag har inte orkat byta, jag har pissat i det där jävla mörkret ett par dagar nu :bgrin: På tal om vad som händer när man dör, jag tror inte att nånting händer man slutar fungera och man dör, försvinner, vet ingenting blabla finns aldrig mer, man tänker inte, drömmer inte, är inget. Men jag vill tro på himlen eller reinkarnation, i princip vad som helst förrutom det jag tror händer. Jävla logik. 😡

Varför vill man bli ihågkommen.. tror det har något med just rädslan att man försvinner lite. Eller bara att man vill att folk ska se det man åstakommit och minnas, som när man skriver något på väggen på skolans toalett eller ristar in något kärleksfullt i ett träd. En slags garanti att man på något sätt finns kvar även fast man inte lever.

-Boris-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
874647
April 18, 2005 - 5:41 am
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt är det enkel psykologi.
Man har inget begär att bli ihågkommen efter sin död egentligen. Det är bara en manifestation av viljan att vara omtyckt eller respekterad medans man lever.

När man tänker på att man vill bli ihågkommen för nåt så handlar det i grunden inte om det alls, utan bara att man vill vara respekterad och omtyckt. Det är för att driften inte bryr sig så mycket om att du kanske är död, som gör att du har samma tankar om tiden efter din död.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 271
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL