November 27, 2003
HMF må ha en grundtanke jag kan tänka mig gilla, men utförandet är för vagt och opraktiskt.
cybercola wrote: *yrande*
Ren och skär misshandel av idioter låter det som. Att dom var mörkhyade låter som en bagatell du väljer att fokusera på helt utan riktig bas för det. Värdelöst exempel verkar det snarare som där du bara vill få spy lite galla.
//Andreas
June 23, 2002
cybercola wrote: [quote=Arne_Garflak]Hets mot folkgrupp är en löjlig lag som borde bort.
Så länge den finns har vi ingen yttrandefrihet.
Word, Gränsen skall dras där ord övergår till handling/hot, och då behövs ingen löjlig HMF lag som gör det omöjligt att säga exakt vad man tycker, vi har lagar som täcker övergåendet.
För övrigt kan jag ju påpeka att min kamrat stod utanför femmanhuset här i göteborg klockan 4 på eftermiddagen och väntade på mig, blev misshandlad av fem "Mörkhyade" oprovocerat, ser ut som vilken kille som helst.
här är hans mun efter den brutala misshandeln.
det här hände nyligen ( förra veckan )
Och då undrar man ju varför svenskar inte ingår som Folkgrupp.
Ja vi skickar ut alla mörkhyade!
Vafan skärp dig, hade lika bra kunnat varit några påtända vita "hel"svenskar eller något.
Tycker absolut inte lagen hets mot folkgrupp ska tas bort, samhället skulle ju kollapsa.
February 7, 2006
Delph1 wrote: HMF må ha en grundtanke jag kan tänka mig gilla, men utförandet är för vagt och opraktiskt.
[quote=cybercola]*yrande*
Ren och skär misshandel av idioter låter det som. Att dom var mörkhyade låter som en bagatell du väljer att fokusera på helt utan riktig bas för det. Värdelöst exempel verkar det snarare som där du bara vill få spy lite galla.
//Andreas
Vad jag ville poängtera är deras hat mot svenskar, dessa grabbarna är inte precis okända i dessa trakterna för såna här saker...
edit; jag kunde ju självklart inte begära att ni skulle veta detta, förutsatte väl att alla vet vilket hat mot svenskar de finns bland de seggregerade i Göteborg.
edit2; och min poäng var ju trots allt, att ska man ha en HMF lag så ska den ju innefatta allt, även invandrare-svensk och svensk-invandrare och invandrare-invandrare.
February 7, 2006
August 7, 2001
cybercola wrote: [quote=dree][quote=Vaniljflickan]Så någon som skanderar "hata alla invandrare!" begår inget brott?
I dom flesta fallen leder det till våld eller kravaller så han är inte oskyldig.
:)R
[ironi] HATA DREE!!!!!!! [/ironi]
akta kravaller...
:bgrin:
Vart är det roliga?
February 7, 2006
dree wrote: [quote=cybercola][quote=dree][quote=Vaniljflickan]Så någon som skanderar "hata alla invandrare!" begår inget brott?
I dom flesta fallen leder det till våld eller kravaller så han är inte oskyldig.
:)R
[ironi] HATA DREE!!!!!!! [/ironi]
akta kravaller...
:bgrin:
Vart är det roliga?
att du tror att detta är tillräckligt för att skapa våld, tro mig, dom killarna som slåss av det lilla, kommer slåss ändå... och i jämställdhetens tecken...tjejerna också såklart 😉
August 7, 2001
cybercola wrote: att du tror att detta är tillräckligt för att skapa våld, tro mig, dom killarna som slåss av det lilla, kommer slåss ändå... och i jämställdhetens tecken...tjejerna också såklart 😉
Du verkar veta allt jag tror.
Jag menar inte en liten pojke som säger det på spårvagnen direkt.
February 7, 2006
dree wrote: [quote=cybercola]att du tror att detta är tillräckligt för att skapa våld, tro mig, dom killarna som slåss av det lilla, kommer slåss ändå... och i jämställdhetens tecken...tjejerna också såklart 😉
Nu menar jag inte en lite pojke som säger det på spårvagnen direkt.
nej, för det fattade ju inte jag 🙄
Specifiera dig då.
February 7, 2006
dree wrote: [quote=cybercola]nej, för det fattade ju inte jag 🙄
Specifiera dig då.
Jag menar att någon säger t.ex "Hata alla invandrare!" till en folkmassa.
Försöker du göra narr av mig?
hmm, försöker absolut inte göra mig lustig över dig, bara sättet du sa det på tyckte jag var extremt roligt. ursäkta ifall du misstolkat det.
tror ändå att då får änna den fria viljan spela in.. man kan inte förbjuda folk o säga vad dom tycker och tänker för att den stora mängden inte har vett i skallen, det är farligt o komma in på den vägen, för då kan man börja förbjuda de mesta...
bara som jag tänker iallafall.
July 14, 2003
Öwall wrote: jag anser att yttrandefrihet och tryckfrihet är till för att man ska ha rätt att ha en åsikt och dela med sig av den.
däremot anser jag inte att man ska ha rätt att kränka andra.
därför har vi lagar mot hets mot folkgrupp, förtal, sexuella trakasserier och liknande.
fast jag inte brukar hålla med dig så håller jag nog med dig här, vad fan, äre jag som är dum eller är det du som yrar? :bgrin:
Fast om vi ska dra paralleller med karikatyrerna så tycker jag inte det faller under kränkningar, det må vara onödigt men tycker ändå sånt där ska vara lagligt... Men att springa runt på stan och skrika "ut med svartingarna" eller typ "svennepack erat land är skit" det tycker jag inte att man ska få göra...
Sist men inte minst, HMF lagen kom till för att skydda minoriteter, den gäller alltså inte svenskar som blir hånade, vilket jag tycker är lite dåligt... Men det kanske finns nån annan lag som skyddar oss?
August 22, 2001
dree wrote: [quote=Vaniljflickan]Så någon som skanderar "hata alla invandrare!" begår inget brott?
Oskyldig i lagens mening eller i din mening? Vad gör man sig skyldig till då om det inte är hets mot folkgrupp, uppvigling?
Jag fattar inte de här resonemangen som tar hänsyn till konsekvenserna. Vet ni det ni skriver eller tror ni bara?
Antingen begår man väl ett brott eller inte, oavsett följderna. Om jag skriker "hata alla invandrare" som nu råkar vara lagligt (eftersom invandrare inte utgör någon folkgrupp som vi konstaterat med hjälp av susning.nu ovan) så kan jag väl? aldrig anses som skyldig till det brottet ändå, bara för att konsekvenserna bli att jag startar storbråk? Då är det väl ett annat brott isåfall, eller?
November 26, 2002
Brottsbalken, 16 kap. Om brott mot allmän ordning.
8 § "Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800)."
jag skulle vilja hävda att både invandrare och svenskar räknas som folkgrupper som kan bli hetsade.
cybercolas kompis fall anser jag dock inte är någon hets mot folkgrupp ändå, bara misshandel.
August 7, 2001
Vaniljflickan wrote: [quote=dree][quote=Vaniljflickan]Så någon som skanderar "hata alla invandrare!" begår inget brott?
Oskyldig i lagens mening eller i din mening? Vad gör man sig skyldig till då om det inte är hets mot folkgrupp, uppvigling?
Jag fattar inte de här resonemangen som tar hänsyn till konsekvenserna. Vet ni det ni skriver eller tror ni bara?
Antingen begår man väl ett brott eller inte, oavsett följderna. Om jag skriker "hata alla invandrare" som nu råkar vara lagligt (eftersom invandrare inte utgör någon folkgrupp som vi konstaterat med hjälp av susning.nu ovan) så kan jag väl? aldrig anses som skyldig till det brottet ändå, bara för att konsekvenserna bli att jag startar storbråk? Då är det väl ett annat brott isåfall, eller?
Det jag skriver är vad jag tycker inte vad som tillämpas.
February 7, 2006
Öwall wrote: Brottsbalken, 16 kap. Om brott mot allmän ordning.
8 § "Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800)."jag skulle vilja hävda att både invandrare och svenskar räknas som folkgrupper som kan bli hetsade.
cybercolas kompis fall anser jag dock inte är någon hets mot folkgrupp ändå, bara misshandel.
Nu spekulerar jag självklart bara men det känns som dom gick på han för att han va svensk, sånt händer rätt ofta här nere, tack vare seggregeringen...
August 22, 2001
Öwall wrote: Brottsbalken, 16 kap. Om brott mot allmän ordning.
Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800)."jag skulle vilja hävda att både invandrare och svenskar räknas som folkgrupper som kan bli hetsade.
Varför då? En invandrare är ju ingen specifik ras eller har ett specifikt ursprung, personen är bara invandrad. Enligt susning.nu räknas de inte dit.
August 22, 2001
Nord wrote: [quote=Vaniljflickan]Mycket text
"Jag ger inte mycket för din åsikt, men jag skulle ge mitt liv för din rätt till den!" - Voltaire
Vad kan man lägga för tolkningar i det?
Var en Författare och Filosof, född i Paris 1694 och blev förvisad från Paris två gånger. Men kom alltid tillbaka. Kämpade för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet i det dåvarande Frankrike.
Wikipedia:
"Felaktiga citat
Det brukar ofta påstås att Voltaire sagt "Jag håller inte med om det du säger, men är beredd att offra livet för att försvara din rätt att säga det." I själva verket skrevs detta av Evelyn Beatrice Hall under pseudonymen Stephen G. Tallentyre i Voltaire-biografin The Friends of Voltaire från 1906, som en summering av Voltaires attityder som de uttrycks i Traktat om toleransen."
Så, nu vet vi 🙂
November 26, 2002
Vaniljflickan wrote: Varför då? En invandrare är ju ingen specifik ras eller har ett specifikt ursprung, personen är bara invandrad. Enligt susning.nu räknas de inte dit.
kanske inte invandrare som grupp, men som grupp av grupper.
eller mörkhyade invandrare, vilket ofta är fallet.
du kan säkert övertyga mig om att du har rätt, men då krävs lite mer än susning.nu 😉
2 Guest(s)