Varför yttrandefrihet?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför yttrandefrihet?
cybercola
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
sp_UserOfflineSmall Offline
1024530
March 17, 2006 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Susning är inte en pålitlig källa på något plan. Skulle nog vända mig till wikipedia eller ett riktigt uppslagsverk snarare än tro vad småunger plitat ner på susning. 😉

//Andreas

...

Ja, vill du det så...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Invandrare

Citat Från Wikipedia... länk ovan..

"Invandrare, eller immigrant, är en benämning på person som flyttar in i ett land från ett annat land. Invandrare kan vara av flera olika slag, såsom flyktingar, gäststudenter, arbetsmarknadsinvandrare och anhöriginvandrare. Se även invandring."

alltså ingen folkgrupp.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1024558
March 17, 2006 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt rätt. Ordet invandrare i obestämd form singular är inte en beteckning på en folkgrupp.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1024606
March 17, 2006 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

varför inte?

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
1024634
March 17, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=cybercola][quote=Arne_Garflak]Hets mot folkgrupp är en löjlig lag som borde bort.
Så länge den finns har vi ingen yttrandefrihet.

Word, Gränsen skall dras där ord övergår till handling/hot, och då behövs ingen löjlig HMF lag som gör det omöjligt att säga exakt vad man tycker, vi har lagar som täcker övergåendet.

För övrigt kan jag ju påpeka att min kamrat stod utanför femmanhuset här i göteborg klockan 4 på eftermiddagen och väntade på mig, blev misshandlad av fem "Mörkhyade" oprovocerat, ser ut som vilken kille som helst.

här är hans mun efter den brutala misshandeln.

[Image Can Not Be Found]

det här hände nyligen ( förra veckan )

Och då undrar man ju varför svenskar inte ingår som Folkgrupp.

Ja vi skickar ut alla mörkhyade!

Vafan skärp dig, hade lika bra kunnat varit några påtända vita "hel"svenskar eller något.

Tycker absolut inte lagen hets mot folkgrupp ska tas bort, samhället skulle ju kollapsa.

Håller fullständigt med dig, visst, ett demokratiskt land som sverige bygger på fria åsikter o så. Men vafan, inte vill ja att idioter som rasister/nazister ska propagera sån idiotiska åsikter. Det som är felet är att vi "svenskar" dvs, helsvenska bara uppmärksammar brott när det är en mörkhyad med. Vilken rubrik/nyhet tror ni media skulle ta upp?

"En mörkhyad man i 34 års åldern misshandlade brutalt en vit man på krogen"

lr

"En vit man i 20 års åldern misshandlade en annan vit man i 20 års åldern på krogen"

Sånt här ser man överallt i media, de vet att vi läser mer om invandrares brott än svenskars brott.

"En svensk man - MED sydamerikanskt ursprung, misshandlad en mörkhyad man i 34 års åldern"

Visst, ja vet att de "tre" stora grupperna som gör brott är männ i 15-19 års åldern och "utländsk medborgarskap / Invandrare". Det lär man sig i vanlig gymnasie samhällskunskap.. Men media tar ändå nästan enbart bara brott som rörs inom invandrare eller människor med utländskt medborgarskap...

Om inte lagar som förbjuder hets mot folkgrupp finns skulle det bli som nazityskland på 40 talet... seriöst, vem i helvete vill det? Hets mot folkgrupp må strida mot svensk grundlag - yttrandefriheten. Dock är jag glad över det så inte främlingsfientliga människor för ut sina idiotiska ideologier!!

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1024641
March 17, 2006 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=Delph1]Susning är inte en pålitlig källa på något plan. Skulle nog vända mig till wikipedia eller ett riktigt uppslagsverk snarare än tro vad småunger plitat ner på susning. 😉

//Andreas

...

Ja, vill du det så...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Invandrare

Citat Från Wikipedia... länk ovan..

"Invandrare, eller immigrant, är en benämning på person som flyttar in i ett land från ett annat land. Invandrare kan vara av flera olika slag, såsom flyktingar, gäststudenter, arbetsmarknadsinvandrare och anhöriginvandrare. Se även invandring."

alltså ingen folkgrupp.

Du missade min poäng helt där.

//Andreas

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1024661
March 17, 2006 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: varför inte?

Tänker precis samma sak.
Jag ser det som en folkgrupp.
Många nationaliteter men är ändå samlade under invandrare.
Tycker det låter sjukt om rasister/nazister ska få stoltsera med sina sjuka/barnsliga tankar.

cybercola
Medlem
1024697
March 18, 2006 - 1:49 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=ZIre]varför inte?

Tänker precis samma sak.
Tycker det låter sjukt om rasister/nazister ska få stoltsera med sina sjuka/barnsliga tankar.

Barnslig eller inte, ska man säga åt folk vad dom ska tycka,tänka, uttrycka? inte enligt mig, det är mer fel än att inte låta folk, och känner sig folk kränkta... well, ge tillbaks då wink

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1024703
March 18, 2006 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=dree][quote=ZIre]varför inte?

Tänker precis samma sak.

Barnslig eller inte, ska man säga åt folk vad dom ska tycka,tänka, uttrycka? inte enligt mig, det är mer fel än att inte låta folk, och känner sig folk kränkta... well, ge tillbaks då wink

I det här fallet... absolut.
Samma sak när det gäller åt motsatt håll.

Öwall
Member
Medlem
1024716
March 18, 2006 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=dree][quote=ZIre]varför inte?

Tänker precis samma sak.

så du menar att det är ok med ett samhälle där rasister kan klistra upp hatpropaganda överallt, där en bunt skinheads kan gå och trakassera varje invandrare de ser, och sen säga att det är ok, för man kan alltid ge igen?

jag kommer inte ihåg när jag senast läste nåt sånt dumt, och jag har läst mycket dumt i mina dar.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1024721
March 18, 2006 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Men ändå, ska man inte ha rätt som människa att få bete sig som ett enormt arsle om man nu vill det? Det är ju trots allt en stor del av att vara människa i många fall.
Att få säga precis vilka korkade saker som helst, att få stå upp rakryggat och säga att man hatar folk från utlandet bara för att jag inte förstår dom och har inget intresse i att göra det heller. Det känns ändå som en rätt viktig sak att kunna få göra i ett fritt samhälle.
En intelligent människa har ju inga problem med att se vad som är rätt eller fel i ett sådant läge och eftersom vi alla vet hur intelligenta folk är överlag så borde väl inte det vara något problem ... eller vänta nu ... :-k

//Andreas

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1024739
March 18, 2006 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

När jag läser såna frågor så tänker jag filosofi!
Jag ser Frihet och Yttrandefrihet som samma sak!
Så jag öppnar min filosofibok och letar efter en grej som jag läste för ett par veckor och hittar inte dte jag läste 🙁 men det går till nåt som :
Gränsen för sin egen frihet går då man förstör en annans frihet.

Kanske skrivit kasst men det betyder att så länge jag inte förstör någon annans frihet så får jag använda min frihet, och säger man "ut med din J'vla Bl*tte" till någon så tycker jag att man inkränktar på hans frihet.

cybercola
Medlem
1024773
March 18, 2006 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=cybercola][quote=dree][quote=ZIre]varför inte?

Tänker precis samma sak.

så du menar att det är ok med ett samhälle där rasister kan klistra upp hatpropaganda överallt, där en bunt skinheads kan gå och trakassera varje invandrare de ser, och sen säga att det är ok, för man kan alltid ge igen?

jag kommer inte ihåg när jag senast läste nåt sånt dumt, och jag har läst mycket dumt i mina dar.

Så länge dom inte skadar personen i fråga så gör dom enligt mig inget brottsligt, moraliskt fel, ja, men den insikten måste folk komma med själva, den kan man inte påtvinga folk, då blir det bara ännu mer hat, vrede, osv.

Och det är inte bara nazister/rasister som propagerar vet du 😉 och ska anti-rasister inte få göra det heller då? definitivt inte. Men om båda får göra det då? 🙄 då löser det mina problem, helt okej för mig.

Och ja delph1, jag anser det som min mänskliga rättighet att vara ett svettluktande arsle till människa. wink

Förövrigt tycker jag den som skrev att man läser om "svarthyade" människor som slår/misshandlar andra allt för lite, jag uppfattar det som att är det en svensk som misshandlar invandrare står det

GREVE SKÖT NEGER MED JAKTGEVÄR

men annars står det

Ung Man misshandlar 15 åring ( o då är alltså skurken i detta fallet immigranten)

det är som jag ser på det, min uppfattning..

och förresten, Greve rubriken är äkta 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
1024782
March 18, 2006 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: Så länge dom inte skadar personen i fråga så gör dom enligt mig inget brottsligt, moraliskt fel, ja, men den insikten måste folk komma med själva, den kan man inte påtvinga folk, då blir det bara ännu mer hat, vrede, osv.

Skada kan dock vara långt ifrån enbart fysisk och det är just det som är problemet med att tillåta allt. Du kan vålla ett fruktansvärt psykiskt lidande istället om du låter folk stå och spy vad som helst.

//Andreas

cybercola
Medlem
1024913
March 18, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=cybercola]Så länge dom inte skadar personen i fråga så gör dom enligt mig inget brottsligt, moraliskt fel, ja, men den insikten måste folk komma med själva, den kan man inte påtvinga folk, då blir det bara ännu mer hat, vrede, osv.

Skada kan dock vara långt ifrån enbart fysisk och det är just det som är problemet med att tillåta allt. Du kan vålla ett fruktansvärt psykiskt lidande istället om du låter folk stå och spy vad som helst.

//Andreas

har inte riktigt något svar på detta. visst är det sant, men till viss del är jag villig att offra detta för en mer fri och demokratisk värld...

jag är lite klyven i denna fråga så jag vågar inte säga nåt starkare än det, för jag kanske ångrar de sen.

Öwall
Member
Medlem
1024919
March 18, 2006 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

men om man tänker som du gör, varför ska man inte ha friheten att skada andra människor? de kan ju alltid slå tillbaka. varför ska det vara ett brott att stjäla? man kan väl skydda sin egendom själv?

varför inte avskaffa alla lagar och uppnå total frihet?

nä men allvarligt, finns det någon som helst anledning att ha friheten att kunna kränka andra människor?

cybercola
Medlem
1024924
March 18, 2006 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: men om man tänker som du gör, varför ska man inte ha friheten att skada andra människor? de kan ju alltid slå tillbaka. varför ska det vara ett brott att stjäla? man kan väl skydda sin egendom själv?

varför inte avskaffa alla lagar och uppnå total frihet?

nä men allvarligt, finns det någon som helst anledning att ha friheten att kunna kränka andra människor?

Man kan finna väldigt mycket kränkande, det är så fritt begrepp, man kan uppfatta skitstövel, korkad, idiot, allt det som kränkande, ska man då inte få använda dessa ord heller? 😕 näe... de tycker jag verkar lite vrickat!

För mig går gränsen( så bra som den kan bli, även om den är långt ifrån perfekt) vid fysiskt våld.

Öwall
Member
Medlem
1024928
March 18, 2006 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

så du anser att saker som mobbing, olaga hot, förtal och så vidare är ok?
eller så ok att det borde vara lagligt iallafall, om jag förstått dig rätt..

cybercola
Medlem
1024950
March 18, 2006 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: så du anser att saker som mobbing, olaga hot, förtal och så vidare är ok?

Om det där är vad du tror jag tycker har du inte läst alla mina inlägg wink

Öwall
Member
Medlem
1024971
March 18, 2006 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=Öwall]så du anser att saker som mobbing, olaga hot, förtal och så vidare är ok?

Om det där är vad du tror jag tycker har du inte läst alla mina inlägg wink

Vad jag läst i den här tråden är:

"Så länge dom inte skadar personen i fråga så gör dom enligt mig inget brottsligt, moraliskt fel, ja, men den insikten måste folk komma med själva, den kan man inte påtvinga folk, då blir det bara ännu mer hat, vrede, osv. "

"Word, Gränsen skall dras där ord övergår till handling/hot, och då behövs ingen löjlig HMF lag som gör det omöjligt att säga exakt vad man tycker, vi har lagar som täcker övergåendet."

"Barnslig eller inte, ska man säga åt folk vad dom ska tycka,tänka, uttrycka? inte enligt mig, det är mer fel än att inte låta folk, och känner sig folk kränkta... well, ge tillbaks då "

Visst, jag kan inte påstå att jag läst alla dina inlägg, men väl tre stycken i samma tråd som alla ger mig uppfattningen att du tycker att alla mina exempel även om de moraliskt sett är fel, borde vara lagliga.

Lintotten
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
1025091
March 19, 2006 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Yttrandefrihet i Sverige, existerar bara när man inte talar om invandrare i allmänhet & Islam i synnerhet.

Men när det omvända sker, så verkar det vara fullkomligt legitimt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 478
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL