Vargar eller jägare|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vargar eller jägare
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
962092
October 11, 2005 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Cygnus X-1 wrote: Kjell Sundvalls film "Jägarna" är en kusligt exakt beskrivning av jägarna i Norrland. Bidragsfuskande, tjuvjagande losers som skjuter på allt som rör sig. Inte undra på att kvinnorna flyttar därifrån!

Generalisera mera.. 😮

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
962093
October 11, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är nog egentligen mest rätt för grenar

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
962102
October 11, 2005 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Cygnus X-1]Kjell Sundvalls film "Jägarna" är en kusligt exakt beskrivning av jägarna i Norrland. Bidragsfuskande, tjuvjagande losers som skjuter på allt som rör sig. Inte undra på att kvinnorna flyttar därifrån!

Generalisera mera.. 😮

Erkänn wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
962105
October 11, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Cygnus X-1]Kjell Sundvalls film "Jägarna" är en kusligt exakt beskrivning av jägarna i Norrland. Bidragsfuskande, tjuvjagande losers som skjuter på allt som rör sig. Inte undra på att kvinnorna flyttar därifrån!

Generalisera mera.. 😮

Erkänn wink

Jo, jag tror alla unga Stockholmare är som i filmen Stockholmsnatt..
+ att Jonas Gardell är referenstypen för medelålders Stockholmare..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
962113
October 11, 2005 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sardaukar][quote=ilg@dd][quote=Cygnus X-1]Kjell Sundvalls film "Jägarna" är en kusligt exakt beskrivning av jägarna i Norrland. Bidragsfuskande, tjuvjagande losers som skjuter på allt som rör sig. Inte undra på att kvinnorna flyttar därifrån!

Generalisera mera.. 😮

Erkänn wink

Jo, jag tror alla unga Stockholmare är som i filmen Stockholmsnatt..
+ att Jonas Gardell är referenstypen för medelålders Stockholmare..

Helt rätt det också wink

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
962121
October 11, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vargar är bara farliga om de är jättehungriga och om man ser jättesaftig ut. Jägare är farliga om man bara ser ut. Så mitt val hamnar på Jägarna. Även jag har ju sett filmen så jag vet ju, Doh*.

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
962260
October 12, 2005 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

Jägare helt klart.

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
962283
October 12, 2005 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Dumheten hos människor med ett vapen i handen kommer jag aldrig underskatta.

Som sagt
http://www.aftonbladet.se/vss/.....75,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/.....38,00.html

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
962295
October 12, 2005 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Hade samma diskussion här hemma. Jag tycker det mest beklagliga är att vanligt folk inte kan gå till skogs under älgjakten. Nu på hösten när det är så fint ska man inte kunna njuta av det som man vill för att virriga gubbar leker med bössor.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
962301
October 12, 2005 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Man kan inte annat än skaka på huvudet:

Enligt Svenska
jägareförbundet är dödsfall i samband med jakt sällsynta, i snitt 1,6 per år.

Jojo, det faställer i alla fall att jägare är betydligt farligare, typ runt hundra gånger, än alla rovdjur i sverige tillsammans. Men visst, vi kan väl skjuta alla vargar i alla fall.....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
962302
October 12, 2005 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Hade samma diskussion här hemma. Jag tycker det mest beklagliga är att vanligt folk inte kan gå till skogs under älgjakten. Nu på hösten när det är så fint ska man inte kunna njuta av det som man vill för att virriga gubbar leker med bössor.

Tror nog inte man behöver oroa sej alltför mycket, men man bör nog se till att klä sej i grälla rödgula färger som ren säkerhetsåtgärd.. Om sedan med hög röst utropar "Jag är ingen älg" med jämna mellanrum kan också vara en fördel..
wink

denstore wrote: Man kan inte annat än skaka på huvudet:

Enligt Svenska
jägareförbundet är dödsfall i samband med jakt sällsynta, i snitt 1,6 per år.

Jojo, det faställer i alla fall att jägare är betydligt farligare, typ runt hundra gånger, än alla rovdjur i sverige tillsammans. Men visst, vi kan väl skjuta alla vargar i alla fall.....

Du har liksom svårt att släppa det där ämnet??
😀

denstore
Member
Medlem
962305
October 12, 2005 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

vargkramarn wrote:
Du har liksom svårt att släppa det där ämnet??
😀

Kan du ge dig på. Det här visar på dumheten i merparten av argumenten som varghatarna har framfört i den sista tidens debatt. Inte bara här på forumet, utan även i media.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
962316
October 12, 2005 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

varghatarn' wrote: [quote=vargkramarn] Du har liksom svårt att släppa det där ämnet??
😀

Kan du ge dig på. Det här visar på dumheten i merparten av argumenten som varghatarna har framfört i den sista tidens debatt. Inte bara här på forumet, utan även i media.

Mmm, jippiiee.
NH-Lobbyisterna har minsann visat var skåpet skall stå, en gång för alla..
Så det faktum att några jägare har lite mindre flyt under jaktsäsongen gör plötsligt vargen till en ofarlig figur för tamboskapen då?
Du har väl stödhjul på din cykel?? Cyklar man så vingligt som du gör nu så vingligt kan det vara bra..

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
962323
October 12, 2005 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Så det faktum att några jägare har lite mindre flyt

Mindre flyt ?
Det var då ett lustigt ordval måste jag säga.

Kontentan av ditt tyckande är alltså att tamboskap är mer värd än människoliv.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
962325
October 12, 2005 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=ilg@dd]Så det faktum att några jägare har lite mindre flyt

Mindre flyt ?
Det var då ett lustigt ordval måste jag säga.

Kontentan av ditt tyckande är alltså att tamboskap är mer värd än människoliv.

Så kan man kanske också tolka mitt inlägg..
Men vad jag menar är att för att det händer olyckor under jakttid blir inte vargen mindre farlig för tamboskapen..
Ser man i tidigare trådar i ämnet kan man snabbt konstatera att jag månar om människoliv..
Det händer även en hel del olyckor i skogen i anslutning till avverkning..
Skall vi lägga upp en omröstning om det vs vargfaran också för att se hur NH'arna tycker om det??
Som du kanske kan se mellan raderna så ser jag denna "omröstnings-tråd" en smula patetisk.

denstore
Member
Medlem
962329
October 12, 2005 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

vargkramarn wrote:
Mmm, jippiiee.
Så det faktum att några jägare har lite mindre flyt under jaktsäsongen gör plötsligt vargen till en ofarlig figur för tamboskapen då?
Du har väl stödhjul på din cykel?? Cyklar man så vingligt som du gör nu så vingligt kan det vara bra..

Ähh, nu får du ju ge dig. Du har ju envist hävdat att varg var farlig för människa, vilket är rent bullshit. Du har hävdat att sånt visste du minsann, för vi var ju bara staboer utan vetskap om sånt här. Enligt dig kunde man inte släppa ut barnen, för att vargarna smög omkring i buskarna.
Sen kan vi fråga oss om hur mycket hundar, katter, kor, rådjur, hjort, björnar, lodjur och annat som skjuts i skogarna de här dagarna, men inte rapporteras.
Jag behöver inga stödhjul på min cykel. Du däremot trillade av din för ett bra tag sedan. Felet är bara att du försöker cykla vidare trots att du fortfarande ligger.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
962347
October 12, 2005 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

denstorenicknameändraren wrote: [quote=vargkramarn] Mmm, jippiiee.

Ähh, nu får du ju ge dig. Du har ju envist hävdat att varg var farlig för människa, vilket är rent bullshit. Du har hävdat att sånt visste du minsann, för vi var ju bara staboer utan vetskap om sånt här. Enligt dig kunde man inte släppa ut barnen, för att vargarna smög omkring i buskarna.
Sen kan vi fråga oss om hur mycket hundar, katter, kor, rådjur, hjort, björnar, lodjur och annat som skjuts i skogarna de här dagarna, men inte rapporteras.
Jag behöver inga stödhjul på min cykel. Du däremot trillade av din för ett bra tag sedan. Felet är bara att du försöker cykla vidare trots att du fortfarande ligger.

Vänligen påvisa ett inlägg där jag påstått fallet vara sådant, och plocka inte enstaka fraser ur sitt sammanhang..
Det jag hävdat är att om vargen fritt får föröka och utbreda sej så kan det eventuellt även bli en fara för människan..
Sen att jag känner det olustigt att släppa ut min son i skogen när jag vet att varg smugit runt kring byn är en annan femma, jag tar inga risker i det fallet..
Har du barn??
Du kan få komma på besök och låta din son eller dotter få leka i skogsbrynet där dom 2 vargarna sågs, för vargen är ju enligt dej ganska ofarlig för människan...
Och angående dess farlighet för människan kan varken du eller jag uttala oss, och det p.g.a att det inte finns någon som helst forskning i den frågan i modern tid..
Eller anser du att rapporterna om varg senaste 150 åren här i Sverige är något att basera en riskbedömning på?
Vi vet båda att vargstammen inte varit speciellt stor, och därmed inte utgjort något hot mot vare sej människa eller djur..
Att jag tar storstadsbors åsikter om varg och vilt med en stor nypa, eller kanske rent av en skopa salt sticker jag inte under stolen med.. Det är ungefär som om jag skulle börja debattera gängbildning och och fotbollshuliganism..Jag vet inget om det mer än jag ser i massmedia, och berörs inte av det, och därför har jag ingen åsikt av vikt i frågan om hur man löser det problemet.
Jag har som tidigare skrivit att jag har inget emot vargens existens, det är vargens existens i närhet av bebodda trakter jag är emot.
Sitt du där i hyreshusets lugna vrå och propagera för vargens välbefinnande, du lär ju knappast få problem med dem i Lund, men förvänta dej ingen respekt från folk som har vargar inpå knutarna och är oroliga..

*Edit*
Appropå topic..
Vad är mest sannolikt att råka ut för i skogen..?
Att stöta på en förlupen gevärskula från en av runt 150 000 jägare eller att hamna öga mot öga med en av ca: 100 vargar?

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
962351
October 12, 2005 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jakten är ett stort folknöje i Norrland och ett tillfälle för dem som bor ute i skiten (skogen) att ha lite glädje av den.

Vill dem döda varandra så be my guest... skogen har folket för sig själva med alla lagar, begränsningar och skit resten av året.

Sen är det ganska soft att få frysen full med älgkött (Som är otroligt gott) så att det räcker tills nästa säsong minst. Och det är kött där djuren fått växa upp i det vilda och sin rätta miljö. Ingen jävla fabrik i Polen där dom blivit slaktade under tveksamma vilkor för att sedan säljas på NK.

Sen vargen kunde jag bry mig mindre om. Visst, man skall inte jaga den för nöje men är den på boskapen ska fanskapet dö. Fattar ni vad varg kostar en redan hårt belastad bonde!? Nej det gör ni inte. För ni sitter i någon jävla betong förort och gnäller om miljö, djur, mark och land som överhuvudtaget inte rör er i ryggen.

Och iaf ni är rädda så är det jaktförbud runt heeeeela Åre.

Stockholmare...

denstore
Member
Medlem
962368
October 12, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

vargkramarn wrote:
Vänligen påvisa ett inlägg där jag påstått fallet vara sådant, och plocka inte enstaka fraser ur sitt sammanhang..
Det jag hävdat är att om vargen fritt får föröka och utbreda sej så kan det eventuellt även bli en fara för människan..
Sen att jag känner det olustigt att släppa ut min son i skogen när jag vet att varg smugit runt kring byn är en annan femma, jag tar inga risker i det fallet..
Har du barn??
Du kan få komma på besök och låta din son eller dotter få leka i skogsbrynet där dom 2 vargarna sågs, för vargen är ju enligt dej ganska ofarlig för människan...
Och angående dess farlighet för människan kan varken du eller jag uttala oss, och det p.g.a att det inte finns någon som helst forskning i den frågan i modern tid..
Eller anser du att rapporterna om varg senaste 150 åren här i Sverige är något att basera en riskbedömning på?
Vi vet båda att vargstammen inte varit speciellt stor, och därmed inte utgjort något hot mot vare sej människa eller djur..
Att jag tar storstadsbors åsikter om varg och vilt med en stor nypa, eller kanske rent av en skopa salt sticker jag inte under stolen med.. Det är ungefär som om jag skulle börja debattera gängbildning och och fotbollshuliganism..Jag vet inget om det mer än jag ser i massmedia, och berörs inte av det, och därför har jag ingen åsikt av vikt i frågan om hur man löser det problemet.
Jag har som tidigare skrivit att jag har inget emot vargens existens, det är vargens existens i närhet av bebodda trakter jag är emot.
Sitt du där i hyreshusets lugna vrå och propagera för vargens välbefinnande, du lär ju knappast få problem med dem i Lund, men förvänta dej ingen respekt från folk som har vargar inpå knutarna och är oroliga..

*Edit*
Appropå topic..
Vad är mest sannolikt att råka ut för i skogen..?
Att stöta på en förlupen gevärskula från en av runt 150 000 jägare eller att hamna öga mot öga med en av ca: 100 vargar?

Ditt problem är att du läser att jag bor i Lund, och därför anser du att du har rätt att dömma mina åsikter i alla frågor som har med natur att göra. Känner du mig egentligen? Vet du vad jag har för bakgrund, eller huruvida jag sysslat med jakt eller naturvård? Nej, men bara för att jag inte anser att varg är något hot, så är jag en stadsbo, som pratar om saker jag inte vet något om. Hur bor du själv egentligen? Lägenhet var det om jag inte minns fel. Betyder det då att du är dubbelt inskränkt? Du bor ju varken på landet eller i storstan. Är det så man skall tolka det?

Nej, jag har inga barn, men jag är helt övertygad om att jag skall fostra dem till att bli öppna nog i sinnet för att inse att man skall ha respekt för naturen, men att det inte betyder att man skall frukta den. Ja, jag hade kunnat sätta mina barn i närheten av skogsbrynet även om jag visste att det fanns vargar i skogen. Däremot hade jag nog inte gjort det om jag visste att det pågick älgjakt.

Din logik har inte hållit på något plan när det gäller vargarna. Varken i denna tråden, eller den förra. Du fortsätter att angripa mina argument med att jag inte skall uttala mig beroende på var jag bor. Du hävdar att det inte sker någon forskning kring varg, vilket är direkt felaktigt. Det har forskats ordentligt om varg i såväl europa som nordamerika under de senaste 100 åren, och resultatet är entydigt. Frisk varg angriper inte människa. Du pratar om sannolikheten att träffas av förlupna kulor, och jämför det med sveriges vargar? För det första var ingen av de två dödsfallen beroende på förlupen kula. Det ena var troligtvis ett rent handhavandefel, och kulan tog säkert precis där vapnet var riktat. Inte heller det andra fallet var kulan förlupen. Den satt prick i målet. Att sedan jägaren tog en chansning och inte väntade på att ha identifierat målet innan han sköt visar väl på faktumet om hur välutbildad han var.
Om sanningen skall fram, så tror jag att det egentligen är lägre chans att bli träffad av en en förlupen kula än att träffa på varg i sverige. Fysiken talar mot kulorna. Skillnaden är kanske att träffas du av en kula, så blir du skadad, men träffar du på varg så riskerar du bara att bli en erfarehet rikare. Du kanske gör på dig av skräck, men normala människor hade nog snarare sett det som något intressant och spännande.

Sardaukar
Member
Medlem
962372
October 12, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote:
Stockholmare...

Osså blev vi alla stockholmare helt plötsligt 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 313
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL