January 12, 2004
Är det inte dags att folk lär sig att dom gamla skrönorna om Vargen inte stämmer?
Att det inte finns ett enda fall av friska Vargar som attackerat människor, att tex hundar är bra mycket farligare än en Varg.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....99,00.html
Visst är det trist det som hände hans hund, men det är nåt man får räkna med dessvärre om man har hunden lös i skogen.
March 11, 2003
Det är väl helt uppenbart att det här egentligen handlar om att varg konkurrerar med jägarna om revir. Jägarna ser det som sin rättighet att bestämma om vad som skall få finnas på deras revir, och accepterar inte vargarna, då de är ute efter samma villebråd som jägarna. Att sedan hundarna kommer i kläm är inte vargarnas fel. Samma sak gäller för fårskötare och liknande. Att varg tar får är helt självklart. Det gör alla rovdjur. Och det är så det skall vara. Vargen är ju inte ond. För dem är fåren vita burgare som till på köpet står och skriker "ät mig". Dock så ser fårskötarna den här marken som sin privata egendom, men är för snåla för att hägna den.
November 5, 2001
Visste ni att det ger längre fängelsestraff att döda en varg än en människa?
Vargar får gärna finnas men inte i min skog. Kan få stryka runt på Djursholm och äta pudlar om de vill. Tror synen på varg skulle bli annorlunda då.
Anser att man har rätt att skjuta en varg på sin egen mark utan att bli straffad för det. Inte vill jag att djuren ska bli ihjälbitna. De är ju trots allt någons levebröd.
January 12, 2004
Arny wrote: Visste ni att det ger längre fängelsestraff att döda en varg än en människa?
Svensken är inte utrotningshotad som den Svenska Vargen.
Arny wrote: Anser att man har rätt att skjuta en varg på sin egen mark utan att bli straffad för det. Inte vill jag att djuren ska bli ihjälbitna. De är ju trots allt någons levebröd.
Då får man skydda djuren bättre.
November 5, 2001
obelix wrote: [quote=Arny] Visste ni att det ger längre fängelsestraff att döda en varg än en människa?
Anser att en människa är mer värd än en varg. Dessutom bör man få skjuta en varg i självförsvar eller för att skydda sina djur.
obelix wrote: [quote=Arny]Anser att man har rätt att skjuta en varg på sin egen mark utan att bli straffad för det. Inte vill jag att djuren ska bli ihjälbitna. De är ju trots allt någons levebröd.
Då får man skydda djuren bättre.
Hur ska det gå till? Om man håller djuren instängda mår de inte bra och man får Jordbruksverket efter sig. Man skulle kunna sitta och vakta djuren (typ som fåraherdar gjorde förr) men när får bonden sova då?
Tycker inte att det ska vara fritt fram att jaga varg men man bör få skydda sig själv och sin egendom.
Är både jägare och "bonde" (mina föräldrar har gård med mjölkkor) och skulle inte tveka att skjuta en varg om jag hade möjlighet.
January 12, 2004
Arny wrote: Hur ska det gå till? Om man håller djuren instängda mår de inte bra och man får Jordbruksverket efter sig. Man skulle kunna sitta och vakta djuren (typ som fåraherdar gjorde förr) men när får bonden sova då?
Tycker inte att det ska vara fritt fram att jaga varg men man bör få skydda sig själv och sin egendom.
Är både jägare och "bonde" (mina föräldrar har gård med mjölkkor) och skulle inte tveka att skjuta en varg om jag hade möjlighet.
Har bönder och jägare i släkten uppe i norr.
Att ha sina djur inhägnade skyddar mer än vad man kan tro.
Men att som denna jägaren gör, gråta över att hans lösa hund blev tagen i skogen är larvigt, och att dessutom får pengar för det är enbart sjukt.
Skydda sig själv?
Från vad?
May 20, 2001
obelix wrote:
Men att som denna jägaren gör, gråta över att hans lösa hund blev tagen i skogen är larvigt, och att dessutom får pengar för det är enbart sjukt.Skydda sig själv?
Från vad?
Det kvittar väl om man får pengar för hunden eller inte,, en hund blir ju ens familjemedlem och jaktkamrat när man är ute i skogen...
June 23, 2002
obelix wrote: [quote=Arny] Visste ni att det ger längre fängelsestraff att döda en varg än en människa?
:)R :)R :)R
Jag tycker självklart man ska få skjuta vargar i självförsvar, men det kan ju bli svårt ändå. Hur ska man bevisa det? Då kan ju alla påstå att dom sköt den i självförsvar fast så var inte fallet.
November 5, 2001
obelix wrote: [quote=Arny] Hur ska det gå till? Om man håller djuren instängda mår de inte bra och man får Jordbruksverket efter sig. Man skulle kunna sitta och vakta djuren (typ som fåraherdar gjorde förr) men när får bonden sova då?
Har bönder och jägare i släkten uppe i norr.
Att ha sina djur inhägnade skyddar mer än vad man kan tro.
Men att som denna jägaren gör, gråta över att hans lösa hund blev tagen i skogen är larvigt, och att dessutom får pengar för det är enbart sjukt.
Skydda sig själv?
Från vad?
Håller med om att det inte är värt att ta upp i en rikstäckande tidning. Problemet finns ändå kvar: Man får inte skada/döda en varg när den angriper ens djur. Det tycker jag är både sjukt och larvigt.
Han får antagligen pengar eftersom hunden är försäkrad. I samband med att man löser jaktkort (behövs för att få jaga) får man även en försäkring. Han kanske t.o.m har en tilläggsförsäkring som gör att han får ut så pass stora pengar.
Med skydda sig själv menar jag att man skyddar sina ekonomiska intressen. En människa har, precis som du skriver tidigare, inget att frukta från en frisk varg.
March 14, 2004
Varjen är ett jäkla otyg som vi inte behöver, gör några stora inhängnader där vi kan låta dom leva så slipper folk få sitt levebröd dödat. Kan gott förstå att folk tjuvjagar varg när den ställer till med så mycket elända (har dock inte sagt att jag tycker att det är ok).
Men visst var det jävligt klantigt att låta hunden springa löst och dessutom få ersättning för det.
January 17, 2002
skinner wrote: Varjen är ett jäkla otyg som vi inte behöver, gör några stora inhängnader där vi kan låta dom leva så slipper folk få sitt levebröd dödat. Kan gott förstå att folk tjuvjagar varg när den ställer till med så mycket elända (har dock inte sagt att jag tycker att det är ok).
Men visst var det jävligt klantigt att låta hunden springa löst och dessutom få ersättning för det.
Vargen är en symbol för sverige som vi verkligen behöver.
Har sett varg i friheten då jag bodde/var på besök i värmland. Maken till magnifikare djur kan man inte skåda, aldrig att jag stöder vargjakt.
De var här långt före oss, och de tycker att vi är ett otyg de inte behöver.
Bönderna har nada rätt att gnälla om deras djur blivit rivna av vargar, då får de bygga bättre inhägnader.
November 5, 2001
CoLiC wrote: Bönderna har nada rätt att gnälla om deras djur blivit rivna av vargar, då får de bygga bättre inhägnader.
Att hägna in sina djur måste man göra i ren självbevarelsedrift. Inget konstigt med det. Det man inte kan göra är att hägna in djuren såpass att vilda djur inte tar sig igenom. Tryckimpregnerade stolpar och två trådar taggtråd ska räcka. Om man ska frea så lågt att en varg inte tar sig igenom krävs ett nät av den modell man kan se utmed större vägar. Sådant kostar enorma summor pengar, är inte praktiskt genomförbart överallt och hindrar dessutom älgar, rådjur osv i deras framfart.
January 17, 2002
Arny wrote: [quote=CoLiC]Bönderna har nada rätt att gnälla om deras djur blivit rivna av vargar, då får de bygga bättre inhägnader.
Att hägna in sina djur måste man göra i ren självbevarelsedrift. Inget konstigt med det. Det man inte kan göra är att hägna in djuren såpass att vilda djur inte tar sig igenom. Tryckimpregnerade stolpar och två trådar taggtråd ska räcka. Om man ska frea så lågt att en varg inte tar sig igenom krävs ett nät av den modell man kan se utmed större vägar. Sådant kostar enorma summor pengar, är inte praktiskt genomförbart överallt och hindrar dessutom älgar, rådjur osv i deras framfart.
Det får dem isåfall kosta på sig, vad har dom EU bidragen till?
November 5, 2001
CoLiC wrote: [quote=Arny][quote=CoLiC]Bönderna har nada rätt att gnälla om deras djur blivit rivna av vargar, då får de bygga bättre inhägnader.
Öhh, vi snackar miljonbelopp här.
January 17, 2002
Arny wrote: [quote=CoLiC][quote=Arny][quote=CoLiC]Bönderna har nada rätt att gnälla om deras djur blivit rivna av vargar, då får de bygga bättre inhägnader.
Öhh, vi snackar miljonbelopp här.
För ett par hundra meter stängsel?
January 17, 2002
denstore wrote: [quote=CoLiC] För ett par hundra meter stängsel?
Mycket djuruppfödera vill att djuren skall kunna ströva fritt. Fast som jag ser det, så får man kanske räkna med att det går åt några får då och då, i så fall.
Precis. Vill de inte att fåren ska försvinna, använd de överdimensionerade bidragen till stängsel.
Apropå bönder, vars är sulan? 😕 Gått och gjort sig själv gravid?
January 12, 2004
Arny wrote: [quote=CoLiC]Bönderna har nada rätt att gnälla om deras djur blivit rivna av vargar, då får de bygga bättre inhägnader.
Taggtråd?
Kör inte bönderna med elstängsel nu för tiden?
Har för mig att det är rätt så förbjudet med taggtråd i vissa fall.
2 Guest(s)