denstore wrote: [quote=ilg@dd] Vad får dej att tro att jag inte läst det??
När jag för en diskussion brukar jag vanligtvis försöka se båda sidor på myntet, vilket kanske inte du har så stort intresse av.
Angående dina funderingar över min retorik kan jag väl bara säga att jag finner det naturligt att med ett citat från en någorlunda säker källa styrka mina påståenden..
Eller ser du annan text än mej på den sidan?
Okej, jag hasplade ur mej 200 år lite för snabbt, men det har jag reviderat redan. Eller vill du älta det mer?
Att inbilla sej att varg/människa skulle kunna leva sida vid sida (vilket en del stollar inbillar sej) är som jag redan i tidigare skede påpekat en utopi utan någon som helst verklighetsförankring..
Ponera att hunden istället varit en liten människounge som "inkräktat" på vargens "revir"..
Vargen är ett rovdjur, och skall behandlas som ett sådant..
Vill man inte ha dom i storstan så skall heller inte vi glesbygdare behöva ha dom."Internationellt är vargen en mycket välstuderad art. En del av informationen man har fått fram går att tillämpa på våra skandinaviska förhållanden. Men den större delen är svår att använda eftersom förutsättningarna varierar så mycket. Vad som gäller för vargarnas diet och beteende i Italien gäller nödvändigtvis inte i Sverige. Därför är de svenska satsningarna viktiga för att de skandinaviska vargarna ska förvaltas bra, och för att konflikter med människor ska kunna undvikas i störst möjliga mån."
I stora drag kan man säga att jag kan inte styrka att den utgör en fara för människan, samtidigt som du inte med säkerhet kan påstå att den skulle vara ofarlig för densamma.
Det har helt enkelt inte funnits underlag för en sådan säkerställning senaste 100-150 åren, dvs. i modern tid..
Men till skillnad mot dej är jag inte beredd att chansa.
På fullt allvar så har du inte sett båda sidorna en enda gång sedan den här diskussionen drog igång. Du fortsätter att hävda att varg är farlig för människa trots att allt pekar på att den inte är det.
Det är inte någon chansning att säga att varg inte attackerar människa. INGENTING visar på att frisk varg oprovocerat skulle attackera människa. Det är inga barn som har attackerats i varken Sverige, resten av Europa, eller Nordamerika. Ändå envisas du med detta totalt meningslösa argument.
Med din argumentation skulle allt som kan vara en potentiell fara för ditt barn vara självklart att avlägsna. Då kan du ju börja med alla människor i din omgivning. Eller du gillar att "chansa" dagligen? Fast det är kanske OK om ett barn skadas av trafik, grannens fru eller grannens hund? Nä för fan, skjut allt som rör sig, det är ju lika bra.....
Du vägrar konsekvent se helheten i vad jag skriver, så jag får väl dra en förtydning av det..
I dagsläget ser jag vargen som en besvärlig rackare för bl.a tamboskap, men i förlängningen också ett ev. hot mot människan..
Varken du eller jag kan bestrida eller styrka vargens farlighet för människan i en situation som inte uppstått i Sverige ännu tack vare att vargen inte finns eller funnits i en större omfattning här i landet under modern tid..
Jag är av den åsikten att (Idag med få vargar) vargar som förirrar sej för nära bebbyggelse bör avlägsnas, om det skulle innebära avlivning(Vilket jag inte emotsätter mej, av flera skäl) eller infångande och utsättning på annat håll är egentligen oviktigt enligt min mening.. Skjuts vargen så är problemet väck, infångande och utplacering på annat håll är bara en tillfällig lösning. En varg som en gång varit i "närkontakt" med människan har tappat en del av respekten och en del av den naturliga rädslan och instinkten att passa sej för människor. Risken att den söker sej till människobebyggda trakter för att lättare hitta mat (Läs får, getter, kor som folk har som födkrok) är antagligen någonstans 95-100%.
För att se lite framåt, så är åtminstone jag lite orolig över hur man ska våga vistas i skog och mark obeväpnad..Inte nog med att björnstammen låtits öka, nu ska man snart också hålla koll efter varg..(Nu pratar jag rent personligen i en vargrik framtid där de flesta små boskapsägare gett upp så det finns helt enkelt inga får, getter och kor för varg och björn att slå)..
Hur reagerar en mindre vargflock, låt säga 5-8 djur om en liten unge eller för den delen en vuxen råkar klampa in i skogen där vargarna har sitt revir..
Ponera att dessa vargar inte lyckats fälla ett byte på några dagar.
Jag vet att denna påhittade situation och funderingarna kan tyckas långsökta, men du har ju själv lagt ribban lågt med "Med din argumentation skulle allt som kan vara en potentiell fara för ditt barn vara självklart att avlägsna. Då kan du ju börja med alla människor i din omgivning. Eller du gillar att "chansa" dagligen? Fast det är kanske OK om ett barn skadas av trafik, grannens fru eller grannens hund? Nä för fan, skjut allt som rör sig, det är ju lika bra."
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2003
Arny wrote: Visste ni att det ger längre fängelsestraff att döda en varg än en människa?
Vargar får gärna finnas men inte i min skog. Kan få stryka runt på Djursholm och äta pudlar om de vill. Tror synen på varg skulle bli annorlunda då.
Anser att man har rätt att skjuta en varg på sin egen mark utan att bli straffad för det. Inte vill jag att djuren ska bli ihjälbitna. De är ju trots allt någons levebröd.
Vargen har betydligt större "rätt" som jag ser det att äta djur som strövar runt i "sin" skog än de människor som relativt nyligen flyttat dit. Ett tips, det är inte DIN skog.
De där kommentarerna om vargar på Djursholm visar mest på din dumhet än det mesta annat. Tror du vargar gillar befinna sig bland människor? Tror du Djursholm är tillräckligt stort revir för varg?
Nä, jag visste inte det ger längre fängelsestraff döda en varg än en människa? Har du något bevis för vad du säger (typ en paragraf i lagboken) eller yrar du i nattmössan?
November 26, 2002
Rena sandlådementaliteten att diskutera vem som var där först, det fanns säkert andra djur som fanns där innan vargen, har de mer rätt till skogen?
Förresten, vi måste riva era hus för träden och gräset fanns där först!
Ursäkta, ni måste flytta till Afrika, för i Sverige fanns inga människor på Istiden.
Jag är ledsen men amöberna var här först, så vi måste avliva er.
Den naturliga evolutionen och konkurrensen från människor kan man inte stoppa utan att sätta människor i reservat, men det är kanske det ni vill?
Jag tycker det är bättre att ni räknar upp fördelar och nackdelar med en svensk vargstam så kan var och en bilda sig en egen uppfattning.
Exempel:
Fördelar:
En rikare djurfauna
Ökad turistnäring
Nackdelar:
River tamdjur, ökade försäkringskostnader
Människor känner sig otrygga
Ni som är mer insatta kan ju fylla på/förändra listan
Inte en dag för tidigt:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....__,00.html
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)