January 4, 2005
Fick detta mail som skulle komma från Nordea.
God dag, bäste kund!
För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar.
På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp. Fram till 1 September skall alla våra kunder aktivera den nya kontosäkerhetssystemet. Vi har genomfört ett stort arbete för att förbättra det. Systemet har blivit kontrollerat av ledande specialister inom e-betalningssytemen och alla oberoende expeterter har redan bekräftat dess fullvärdighet vad gäller fraudbekämpning. På grund av att dessa uppgifter kan användas av kriminella, piblicerar vi inte dem i öppna källor.
Du har blivit slumpmässigt vald som deltagare i systemets avslutningsprov. För tillfället föreslår vi att Du klickar på länken http://app.nordea.se/login/sec.....urity.html och genom en vanlig inloggning till Internet-banking aktiverar det nya säkerhetssytemet. För tillfället kan Du märka vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att inte ge oss någon tillägginformation om problem som har uppståt, vi skall lösa dem på egen hand.
Vi skall uppmärksamma Dig att från och med september blir Du tvungen att använda det nya säkerhetssystemet i alla fall, annars kommer Dina konton bli blockerade tills Din fulla personliga identifikation är klar. Därför föreslår vi att Du så snart som möjligt börjar tillämpa de nya säkerhetsstandarderna.
Med vänliga hälsningar,
Nordea fraudkampavdelningen
--------------------------------------------------------------------------------
Copyright © 2006 Nordea
------------------------------------------
Efter som jag jobbar med datasäkerhet, så tänkte jag hur fan kan Nordea min mail adress? Efter som jag vet att NORDEA aldrig skulle skicka ett mail utan de skulle kontakta mig personligen med ett rekomenderad brev.
1. Mailet är professioneelt gjord.
2. Om du håller muspekaren över länken så kommer du se att adressen egentligen är en IP adress som leder knappast till Nordeas sida.
3. Hade du/jag klikat på länken, kommer du få skriva in dina konto uppgifter osv.
4. Efter några dagar hade ditt konto varit tömt....
VILL VARNA ER ANDRA OM NI FÅR SÅNT HÄR MAIL, SLÄNG DET DIREKT, KLICKA ABSOLUT INTE, ERAN BANK SKULLE ALDRIG KONTAKTA ER GENOM MAIL.
Har gjort en polisanmälning. IP-adressen som mailet skickades från kom från en BBB kund...
January 4, 2005
Bjornstrom wrote: Rätt åt folk som blir lurade om dom går på det där..
Dom får lära sig da hard way!
Edit: men sen hur är det där egentligen ? man måste väl använda en kod från sitt kod-kort varje gång man gör en överföring ? så hur hade dom nissarna tänkt komma förbi det ?
med kredit kort kan du överföra utan kod... behövs bara koden...
December 17, 2005
Ticker wrote: [quote=Bjornstrom]Rätt åt folk som blir lurade om dom går på det där..
Dom får lära sig da hard way!
Edit: men sen hur är det där egentligen ? man måste väl använda en kod från sitt kod-kort varje gång man gör en överföring ? så hur hade dom nissarna tänkt komma förbi det ?
med kredit kort kan du överföra utan kod... behövs bara koden...
ja se där, då lärde man sig något nytt
Edit @bjornstrom- är väl drygt sätt o lära sig? Är ju främst de som inte kan så mycket om datorer/internet som går på sånt ju.
Med tanke på allt som stått/står i tidningen m.m om detta så tycker jag att dom får skylla sig själva. Och sen är det väl bara tänka lite logiskt, hur fan har Nordea fått tag i min email-adress t.ex ??? hehe
January 4, 2005
Snabba Nordea är med info:
Falsk e-post i omlopp
Ett falskt e-postmeddelande i Nordeas namn har skickats ut till personer i Sverige. Mottagarna av brevet uppmanas att uppge uppgifter som personlig kod och engångskoder. Detta meddelande är inte från Nordea.
Vi uppmanar personerna som har fått e-postmeddelandet att ta bort det från datorn. Om man har klickat på länken i e-postmeddelandet, bör man uppdatera och köra sitt virusprogram.
Har du mottagit ett e-post och lämnat uppgifter om personnummer, personlig kod och engångskod, ska du kontakta bankens Kundcenter, telefon 0771 – 22 44 88.
1 Guest(s)