July 22, 2003
Kenrih wrote: [quote=smurfen-]Fast flyga helikopter är klart överskattat, speciellt när man flyger med svenska piloter som är fegare än få. Skulle gärna göra om lumpen som det, fast först när dom skaffat de nya helikoptrarna så man kan få använda firning och fastrope.
Helikoptertransport är inte så kul. Att däremot sitta längst fram och navigera i trädtoppshöjd, det är kul! Du har helt klart inte heller sett en Hkp9 flyga operativt, de flyger inte fegt! De gånger de är ovanför trädtopparna är lätta att räkna... På en övning råkade jag titta NED på en helikopter som flög om terrängbilen vi satt i.
Gjorde lumpen som klargöringsgruppchef på Östgöta Armeflygbataljon i Linköping (470 dagar). Ingen höjdartjänst men jag fick flyga en del. Något som livade upp det hela var när vi hade både AH-64 Apache och Mi-28 Havoc i hangaren några veckor för utvärdering. Riktigt tuffa saker, speciellt Mi-28:an. Armens stora skjutförevisningen i Älvdalen, med bl a raketartilleri, gick inte heller av för hackor. Den blå baskern är också fin att ha. Ångrar inget.
Jag har flugit med helikopter 4, 9, 10 och 11. Antagligen de flesta piloterna i södra sverige med. Och visst det är ganska skoj att flyga med en helikopter 9. Men det finns egentligen bara en eller möjligtvist två besättningar det är roligt att flyga med i sverige och det är dom som i vanliga fall flyger SSG. Då flyger dom lite hårdare och man behöver inte ha landat innan man lastar ut, vilket man måste för dom andra piloterna. Sen har det lite at göra med helikoptrarna sverige har med, det är idag bara superpuman som kan operera i fulltmörker. Vilket gör att inflygningar i mörker inte är möjligt att öva.
May 17, 2002
Sardaukar wrote: [quote=ren]Jag låg som artillermiartos på robotbåtarna Vargberg och Halmstad i Berga/Karskrona 98. Robotbåtar finns det ju redan bilder på i tråden så jag skippar att lägga dit flera.
När vi var ute så belv jag sjösuk som bara den, men för övrigt var det skoj. Dessvärre fick vi inte vara med på några fräcka stora övningar.
Kan tillägga att jag inte blev sjösjuk en enda gång fast man tappade matlusten när det gick 4m vågor :bgrin:
hehe, sjösjuka är annars ett helvette. Våran båt är ganska litem och utvecklad för innomskärsbruk. Nu ligger det till så att vi enbart opererar utanför skärgården, så ibland kan den rulla rätt bra. Tur att man inte lider särskillt mycket av sjösjuka.. bara lite..
October 27, 2001
The Whistler wrote: Norrlandsjägare, underrättelsegruppchef, K4 Arvidsjaur.
Så det är därför Norrlands-folket är så tillbakadragna av sig, det är öppen jakt på dem. 😉
Jag "slapp" lumpen, t.o.m. mönstring p.g.a./m.h.a. sjukintyg. Nu ångrar jag mig lite, men men, who gives a callister.
May 17, 2002
Fackamato wrote: Hm, nu blev jag sugen på att göra lumpen. Skall mönstra någon gång i år...
Vet dock inte om det finns något roligt att göra i Halmstad. Eller man kanske flyttas.. 😮
tänk inte på att du måste göra lumpen nära ditt hem. Jag åker över 40 mil varje gång jag skall till min tjänst, men då är den hyffsat ql också
February 23, 2004
Gjorde lumpen som Militärpolis gruppbefäl i Sthlm 2000... va jävligt tungt o jobbigt de första 7 månaderna sen de sista 3 va lite mer slappa.. värst av allt var baskerprovet och vinterutbildning i arvidsjaur.
Men ångrar ingeting. Man lär sig att uppskatta livet efter man gjort lumpen. Hur skönt det kan vara att ta en dusch och sova ut ordentligt t.ex. Får kompisar för livet som gått igenom samma skit som man själv gjort. Lär känna sig själv och sina brister och förmågor.
May 23, 2001
Pappa-Scan wrote: Jag gjorde lumpen i östersund på I5, tjänsten jag hade var soldat på Lätta Skytte Pluton. Det är en försökspluton under MARKUSprojektet och vi testade nya vapen och ny utrustning (AK5CF, KSP90B, GRG86 (de enda i sverige som hade dom), MONO-förstärkare, laserpek osv).
Jag muckade i april iår och lumpen var väldigt tillfredsställande. Bilder och etc finns på lsk.hda.nu . Webmastern är lite mongo och kan inte stava, gnäll inte på det 🙂
Jag hörde någonting om att KP plutonen var mycket tuffare på alla sätt och vis än LSK. Tror fan att KP var bäst på hela Hallens, iaf i förstörda grejer 🙂
July 22, 2003
Pappa-Scan wrote: Jag gjorde lumpen i östersund på I5, tjänsten jag hade var soldat på Lätta Skytte Pluton. Det är en försökspluton under MARKUSprojektet och vi testade nya vapen och ny utrustning (AK5CF, KSP90B, GRG86 (de enda i sverige som hade dom), MONO-förstärkare, laserpek osv).
Jag muckade i april iår och lumpen var väldigt tillfredsställande. Bilder och etc finns på lsk.hda.nu . Webmastern är lite mongo och kan inte stava, gnäll inte på det 🙂
Ohh schysst. Själv så fick vi släpa runt på grg48, vilket inte var så skoj. Jag var visserligen laddare till den, men under befattningsutbildningen bar jag den en hel del 🙂 Var AK5CF trevlig? Just sista-skottet-spärr är något jag saknade på vanliga AK5:an efter att ha testat m16. Ni fick inte testa nåt sånt här eller http://guns.connect.fi/rs/m95graaf.html ?
Här finns lite bilder från när jag gjorde lumpen med om någon är intresserad. Inte direkt några lysande bilder, de flesta är små och dåliga. http://hem.passagen.se/vadsbo0203/
Citat-sidan är iaf värd ett besök... finns en del sköna citat där
February 1, 2003
Krqagyzzz wrote: Vad är GRG86? något med granater att göra?
Granatgevär modell 86 väger något mindre än modell 48. 86 väger 9.5 kg gentemot modell 48 som väger kring 14.5 kg.
stormaz wrote: Jag hörde någonting om att KP plutonen var mycket tuffare på alla sätt och vis än LSK. Tror fan att KP var bäst på hela Hallens, iaf i förstörda grejer 🙂
Jovisst, de var ju mycket ballare än oss med sin radioutrustning, vi hade ju bara tråkig strid med massa olika vapen 😛 Vi hade inte sönder så mycket men när folk behandlade våra mono-förstärkare dåligt så blev det mycket dålig stämning i plutonen 😛
smurfen- wrote: Ohh schysst. Själv så fick vi släpa runt på grg48, vilket inte var så skoj. Jag var visserligen laddare till den, men under befattningsutbildningen bar jag den en hel del 🙂 Var AK5CF trevlig? Just sista-skottet-spärr är något jag saknade på vanliga AK5:an efter att ha testat m16. Ni fick inte testa nåt sånt här eller http://guns.connect.fi/rs/m95graaf.html ?
Jag fick släpa på både grg:n och mesen pga att en av våra grg-skyttar i gruppen ofta var sjuk. Men man vande sig med granatgeväret efter tag 🙂 Jag har fortfarande märken på nyckelbenen efter att ha bärt de där rören.
AK5CF anser jag är mycket bättre än AK5A (Adam, den vanliga gröna modellen) pga sistaskottspärr, inställbart axelstöd, rödpunktsiktet mm. Tyvärr fick vi inte testa någon speciell till den men vi fick skjuta med utländska vapen! Mp5, M16A2, G36, KSP36 (vattenkyld :D) och det mest sålda vapnet i världen, AK-47! Det vapnet var mycket tillfredsställande trots sina många brister 🙂
July 1, 2003
pcw wrote: Gjorde lumpen som Militärpolis gruppbefäl i Sthlm 2000... va jävligt tungt o jobbigt de första 7 månaderna sen de sista 3 va lite mer slappa.. värst av allt var baskerprovet och vinterutbildning i arvidsjaur.
Men ångrar ingeting. Man lär sig att uppskatta livet efter man gjort lumpen. Hur skönt det kan vara att ta en dusch och sova ut ordentligt t.ex. Får kompisar för livet som gått igenom samma skit som man själv gjort. Lär känna sig själv och sina brister och förmågor.
"vanlig" mp eller militärpolisjägare?
2 Guest(s)