November 5, 2002
DILEMMA!!
Ska köpa cykel. Men var? Den kostar 7000:- på de flesta ställen då det är rekommendrat pris från tillverkaren.
Det finns för tilllfället 3 alternativa köpställen.
1: Bertil Andersson cykel & motor i Linköping. Det var där som jag fick testa cykeln först och de var mycket trevliga och så vidare.
Fördel att de är profisionella o så.
Nackdel att de ligger på annan ort.
2: Haga Cykel i Norrköping. De har inte just den sökta modellen hemma men kan givetvis beställa hem.
Fördel att de oxå är duktiga på cykel o så.
Nackdel att jag måste vänta en massa.
3: Sportex i Norrköping. De har den inne och fått testa o så.
Fördel att de säljer den för 400:- billigare jämfört mot de andra.
Nackdel... ? Har inen erfarenhet av att handla där.
Vad ska jag tänka på angående försäkring och så btw?
Tackar för svar.
(Cykeln)
November 5, 2001
Om du vill ha en riktig cykel, handla på http://www.kronancykel.se
April 18, 2003
Testa att skicka efter den från tex http://www.chainreactioncycles.com/ Om dom nu har den vill säga. Lite svårt att tipsa då du inte skrev vad det var för jonne. Personligen skulle jag nog ta den lilla hojbutiken i din stad om du vill köpa lokalt. Du får nog bäst service där även om dom är lite dyrare.
July 19, 2001
http://www.cykloteket.se/2005/ gillar jag mest.. Skullejag vara dig skulle jag skaffa en Kona eller ett liknande märke istället.. Själv har jag fått för mig att Crescent inte längre är vad de var.
December 28, 2004
För 7000 kr så skulle jag inte köpa en cykel med ett budget märke som Crescent.
Då skulle jag lägga på 3k till och kolla på dom billigare modellerna av Cannondale.
Besök gärna http://www.happymtb.org - där samlas alla cyklister på nätet.
Kolla gärna denna tråden.
För fler FAQ´s --> här.
July 14, 2004
Dehman wrote: Jag har aldrig förstått meningen med att ha 27-växlar. När jag hade cykel hade jag en med 21 och en med 24-växlar. Använde nog aldrig mer än 5 av dem.
mm visst, men det är ju poänglöst o ha en jävla cykel förövrigt... den har ju inget motor :cy:
inget skoj ifall det inte brummar och vibrerar gott mot pungen 🙂
December 13, 2003
[-Pale- wrote: ]Vet inte hur det är i norrköping, men här i eskilstuna (utvalda delar) kan man inte vända sig ifrån den utan att den är borta. Så försäkra ska du göra 😉
Det spelar väll inte så stor roll vart du köper den?
Som sagt väldigt svårt att få ha cyklar i fred här i eskilstuna, har blivigt av med ca5 GT cyklar, och nu senast en sketen damtralla som knappt rullade(lämnade kvar den en natt vid skolan så var den borta).
Försäkring är alltid bra att ha, men det kan också vara onödiga pengar(väldigt olika hur försäkringarna täcker)
Beror på vart du bor och hur du bor, bor du i villa och har garage och ställa in cykeln i varje natt så kan det ju vara onödigt med försäkring.
Men bor du i ett ligist område så kan försäkringen vara värdefull.
Och en sak till Collateral:
Du kan inte komma och säga att cresent är ett budget märke för det är det inte, jag gillar inte heller cresent men det är absolut inte buget.
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
November 5, 2002
Ni som rekomenderar andra cyklar: För sent ute. Hade en tråd under köpråd där jag ville ha förslag på MTB-cyklar. Nu vill jag veta var jag ska köpa den.
Visst är jag ganska så händig, så för den delen spelar det nog inte så stor roll. Har mekat med cyklar så länge jag minns.
Nomic: Ska ha den för motion 😉
Ingen som har handlat från Sportex och kan säga något om det?
Angående försäkring ville jag mest veta om det finns någon speciell del i försäkringen man ska titta på. Att jag ska ha en försäkring är det inget tvivel om.
Tack för svaren BTW 🙂
July 14, 2004
Relaxia wrote: Ni som rekomenderar andra cyklar: För sent ute. Hade en tråd under köpråd där jag ville ha förslag på MTB-cyklar. Nu vill jag veta var jag ska köpa den.
Visst är jag ganska så händig, så för den delen spelar det nog inte så stor roll. Har mekat med cyklar så länge jag minns.
Nomic: Ska ha den för motion 😉
Ingen som har handlat från Sportex och kan säga något om det?
Angående försäkring ville jag mest veta om det finns någon speciell del i försäkringen man ska titta på. Att jag ska ha en försäkring är det inget tvivel om.
Tack för svaren BTW 🙂
Men! varför sa du inte det? :eye:
Då är det DENNA cykeln du ska ha! som gjord för motion 😉
[Image Can Not Be Found]
edit : ändrade ett slarvfel
May 1, 2004
Relaxia wrote: DILEMMA!!
Ska köpa cykel. Men var? Den kostar 7000:- på de flesta ställen då det är rekommendrat pris från tillverkaren.
Det finns för tilllfället 3 alternativa köpställen.
1: Bertil Andersson cykel & motor i Linköping. Det var där som jag fick testa cykeln först och de var mycket trevliga och så vidare.
Fördel att de är profisionella o så.
Nackdel att de ligger på annan ort.2: Haga Cykel i Norrköping. De har inte just den sökta modellen hemma men kan givetvis beställa hem.
Fördel att de oxå är duktiga på cykel o så.
Nackdel att jag måste vänta en massa.3: Sportex i Norrköping. De har den inne och fått testa o så.
Fördel att de säljer den för 400:- billigare jämfört mot de andra.
Nackdel... ? Har inen erfarenhet av att handla där.Vad ska jag tänka på angående försäkring och så btw?
Tackar för svar.
(Cykeln)
Köp från Sportex, pålitligt ställe från egna erfarenheter. Två som jobbar där är bekanta trots allt 😀
November 22, 2001
Dehman wrote: Jag har aldrig förstått meningen med att ha 27-växlar. När jag hade cykel hade jag en med 21 och en med 24-växlar. Använde nog aldrig mer än 5 av dem.
Egentligen handlar antalet växlar mer om skillnaden mellan dem än hur många de är.
Du kan inte ha en 5-växlad cykel med en växel motsv 21:a växeln och 1 motsv 1'an på en 21-växlad.
Så meningen med 27 är att ha en trögre maxväxel samt en lättare minväxel.
Jag köpte min cykel på sportex, inga problem.
De har en tilläggsförsäkring man kan ta som betalar självrisken om cykeln blir stulen (förutsatt att man har cykelförsäkring på hemförsäkringen).
March 10, 2002
Nomic wrote: [quote=Dehman]Jag har aldrig förstått meningen med att ha 27-växlar. När jag hade cykel hade jag en med 21 och en med 24-växlar. Använde nog aldrig mer än 5 av dem.
mm visst, men det är ju poänglöst o ha en j**la cykel förövrigt... den har ju inget motor :cy:
Ja moped var roligt när man var 14.
July 14, 2004
Dehman wrote: [quote=Nomic][quote=Dehman]Jag har aldrig förstått meningen med att ha 27-växlar. När jag hade cykel hade jag en med 21 och en med 24-växlar. Använde nog aldrig mer än 5 av dem.
mm visst, men det är ju poänglöst o ha en j**la cykel förövrigt... den har ju inget motor :cy:
Ja moped var roligt när man var 14.
Vem sa nåt om moppe? :eye:
January 4, 2001
Köp den dära den är billigast. Sportex är ju en ganska stor kedja så du behöver nog inte oroa dig för att få dålig service etc.
offtopic:
Jag har ny mtb på ingång också, ta en tur i linköping någon gång kanske, fina banor tydligen.. 🙂
Edit: Jag tror Jekyl 3000 har en aning om vad det är för märke jag ska köpa.. 😉
November 5, 2002
Coore wrote: Köp den dära den är billigast. Sportex är ju en ganska stor kedja så du behöver nog inte oroa dig för att få dålig service etc.
offtopic:
Jag har ny mtb på ingång också, ta en tur i linköping någon gång kanske, fina banor tydligen.. 🙂
Edit: Jag tror Jekyl 3000 har en aning om vad det är för märke jag ska köpa.. 😉
Då blire nog på Sportex. De verkade skapligt seriösa.
Hade kalas idag. Hade ju önskat mig bidrag till cykeln, och bidrag blev det 😀 Men än hälften av vad cykeln kostar.
Jo jag tar en tur i linköping i princip varje dag. Kör glass till Linköping och Motala nu. Fasen vad slitigt det är dessa tider på året.
April 22, 2003
Orkade inte läsa igenom hela tråden men iaf.
Jag cyklar en hel del (cyklade till tjeckien i sommras) och bor i nkpg.
Köpte min nishikihybrid på haga. Som har fri service imon 3 mån, vi lämnnade in cyklarna både före och efter och det var inga problem det enda vi betalade för var brommsklossarna (efter 250 mil var de kontigt nog helt slut). På haga kan de allt och har bra service.
Vi köpte cykelväskor på sportex, de höll till hbg (deras eget märke).
När vi senare skulle få pengarna tillbaks på detta så var det först vårat fel eftersom vi överskridigt max vikten (vi lastade 11kilo som mest). När jag då frågar hur vi skulle kunnat veta det får jag svaret att det står på förpackningen. Efter att hon kommit underfull med att det inte gör det så erkänner hon att väskorna inte hållt vad de lovat.
MEN eftersom vi då inte trampade tillbaks de där 50 milen och påpekat att väskorna gått sönder på ett identiskt sätt så hade vi förbrukat garantin. Eftersom vi forsätt använda dem så kunde vi alltså inte reklamera dem.
I övrigt är sportex en rikigt billig skit butik utan service eller bra personal. Så dessa rekomenderas INTE.
Orkar inte kolla stav fel har lite brottom lycka till.
3 Guest(s)