Vart ska jag köpa cykeln??? (nu köpt)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vart ska jag köpa cykeln??? (nu köpt)
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
929850
August 1, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Att köpa cykel på sportex är som att köpa dator på siba.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
929867
August 1, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Att köpa cykel på sportex är som att köpa dator på siba.

WORD FUCKING WORD!!

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
929920
August 1, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Att köpa cykel på sportex är som att köpa dator på siba.

Så om han köper samma cykel på, låt säga Uffe's cykelaffär är det bättre?

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
929941
August 1, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=HELIX]Att köpa cykel på sportex är som att köpa dator på siba.

Det är som att köpa dator på Mazen data..

Kan slå vad om att Uffe kan mer än sportex ändå.

Dehman
Member
Medlem
929942
August 1, 2005 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=Dehman][quote=HELIX]Att köpa cykel på sportex är som att köpa dator på siba.

Det är som att köpa dator på Mazen data..

Kan slå vad om att Uffe kan mer än sportex ändå.

Så för att Uffe kan mer så är cykeln sämre på sportex?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
929964
August 1, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Så för att Uffe kan mer så är cykeln sämre på sportex?

Om du köper cykeln hos Uffe, så lär Uffe vara lite hyggligare när du lämnar in den för vad-nu-felet-är. Det är som cykelhandlaren här i byn. Köper alltid cykel där, när min cykel blev glömd på busstationen för någon månad sedan, med en snodd ventil och ett skevt framhjul som resultat, då satte han i ny ventil och riktade framhjulet för 110kr. 110kr!!

Men köp du din cykel hos Sportex 🙄

Urtypen för prisfascister... 😛

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
929980
August 1, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Klorex:
Jo jag vet att de är duktiga på haga. Har vänt mig till dem flera gånger. Skulle nog inte köpa en cykelväska av märket Sportex om jag sökte kvalité.

I detta fall handlade det mest om att just den modell jag fallit för (Crescent EDGE ETC 700) finns på flera ställen. Haga hade den dock inte inne. Hörde även med sportex hur det var med montering o så, vissa får en ju bygga ihop själv, men crescent-hojarna och några andra märken med lite högre kvalité säljs endast monterade. Själv tror jag att de monteras på fabrik innan de skickas till butiker. Någon som vet kanske?

Och en fråga till ni som direkt menar att allt på sportex = billigt skit. Är det skillnad på en logitech mx700 köpt på elgiganten och en Logitech mx700 från gamershopen på stan, eller om den är köpt från någon nätbutik? Lär ju endast vara priset som skiljer dem åt.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
929983
August 1, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Och en fråga till ni som direkt menar att allt på sportex = billigt skit. Är det skillnad på en logitech mx700 köpt på elgiganten och en Logitech mx700 från gamershopen på stan, eller om den är köpt från någon nätbutik? Lär ju endast vara priset som skiljer dem åt.

Men det var väl knappast det någon av "oss" syftade på?!

SERVICE SERVICE SERVICE!

Tycker jag förklarade det ganska bra här ovan...

Relaxia
Member
Medlem
929993
August 1, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Relaxia]Och en fråga till ni som direkt menar att allt på sportex = billigt skit. Är det skillnad på en logitech mx700 köpt på elgiganten och en Logitech mx700 från gamershopen på stan, eller om den är köpt från någon nätbutik? Lär ju endast vara priset som skiljer dem åt.

Men det var väl knappast det någon av "oss" syftade på?!

SERVICE SERVICE SERVICE!

Tycker jag förklarade det ganska bra här ovan...

Men för service kan jag ju lämna in den vart jag vill. Tror inte jag väljer sportex för det.
Byta ventil och rikta hjul kan jag ju göra själv om det nu skulle bli nödvändigt. Blir billigare så.

Dehman
Member
Medlem
929999
August 1, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Dehman]Så för att Uffe kan mer så är cykeln sämre på sportex?

Om du köper cykeln hos Uffe, så lär Uffe vara lite hyggligare när du lämnar in den för vad-nu-felet-är. Det är som cykelhandlaren här i byn. Köper alltid cykel där, när min cykel blev glömd på busstationen för någon månad sedan, med en snodd ventil och ett skevt framhjul som resultat, då satte han i ny ventil och riktade framhjulet för 110kr. 110kr!!

Men köp du din cykel hos Sportex 🙄

Urtypen för prisfascister... 😛

Personligen har service varit densamma för mig om det varit stor kedja eller enskild butik. Ibland är det bra ibland är det dåligt. Själv tyckte jag det lät som Helix klanka ner på kvalitet. Sen kan man väl lämna in sina grejor för reperation i en butik man inte köpt dem. Det har jag gjort flertalet gånger.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
930038
August 1, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

På tal om cyklar så kan jag ju berätta vad som hände mig idag:

Jag tog mig en tur i slottskogen idag på kvällen, underbar kväll - perfekt väder.
Gick upp till observatoriet för att sedan rulla fort fort neråt.
Allt gick skitbra tills jag kommer till en kraftig vänster sväng som sedan fortsätter ner mot Plikta (den stora lekplatsen).
Iaf. på denna svängen så har jag två alternativ, bromsa kraftig och glida som en speedway förare eller ta ut svängen, jag gjorde båda på sätt och vis.
Jag sätter ner foten, lutar mig och får en väldigt liten vinkel på cykeln, däcken släpper taget och jag glider några meter på pedalen...
Trots hög fart och krash så är jag helskinnad, jag ställer mig upp och gör tummen upp åt paret som just precis går förbi och har sett hela händelsen 😀
Börjar att rulla lite försiktigt och trampar, men WTF?! Hela paketet sitter fast så jag tar ett extra hårt tramp men inser att inget rör sig för det.
Hoppar av cykeln och ser att kedjan har rullat ihop sig vid drevet, pillar upp det på rätt plats när jag ser att en bit av kedjan har blivit helt skev.
Växlarna har blivit helt fucked up och växel vajern är mer spänd.

Frågan av hela händelsen är då, hur kan växel, vajern till växeln och kedjan ha fått allt stryk när jag gled på den vänstra delen av cykeln?

Relaxia
Member
Medlem
930105
August 2, 2005 - 3:45 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm... Kan se själva "olykan" framför mig men inte hur i allsin dag kedjan kan ha knutit sig och spelat spratt.

KloreX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 104
930157
August 2, 2005 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, alltså. Det man vill ha ut av att köpa cykeln i butik istället för på internet är ju sercive. Pajjar något så är nog chansen större att sportex surnar till o vägrar ge dig pengarna tillbaks än att haga gör det.

Sen har haga 3 måndaders fri service vilket e väldigt bra om du inte orkar justera vajrarna efter att de tänjt ut sig. Eller om någon får för sig att sparka ditt bakdäck skevt den första tiden.

På haga finns det nog lite utrymme för att justera priset med se till att de slänger me lite vattenflaskor eller nåt för att du inte ska sprina ner till sportex och häda.

När jag kom tillbaks efter min cykel semester till tjeckien så hade min dämpare pajjat, eller iaf den låsbara funktionen.

Då ringde de till Nishiki som genast ville ha in dämparen för en inspektion eftersom min var den första som pajjat i Europa. Jag är nog den som cyklat längst på den modellen och nu e den slutsåld i hela Europa.

En av de som jobbar hade beställt en sån dämpare till sin egen cykel så jag fick hans. Och när han sedan ringde för att beställa en ny så var de slut. Men det är vad man betalar för som kund. SERVICE.

På sportex hade de väl satt på en dämpare från biltema o hävdat att den var mkt bättre. Eller väntat på att nishiki skickat en ny vilket nog skulle ha tagit en stund.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
930240
August 2, 2005 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Hmm... Kan se själva "olykan" framför mig men inte hur i allsin dag kedjan kan ha knutit sig och spelat spratt.

I dont know, fysiken går emot sig själv här 😕

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
930255
August 2, 2005 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote:
offtopic:
Jag har ny mtb på ingång också, ta en tur i linköping någon gång kanske, fina banor tydligen.. 🙂
Edit: Jag tror Jekyl 3000 har en aning om vad det är för märke jag ska köpa.. 😉

Märket kan jag nog gissa men modellen blir lite svårare... men jag chansar nog på en Scalpel i första hand, en F i andra och till sist på Propheten. Vill minnas att du cyklar mest xc liknande.

Ännu mer offtoppic:
Jag har varit ute och seglat sen i Fredags och haft sånt här väder hela tiden:
[Image Can Not Be Found]

Jobbigt värre... =)

Sen på kvällen blev det lite sånt här:
[Image Can Not Be Found]

Lite dålig bild men det var mörkt och stativet låg kvar hemma.
Nu nyss hemkommen så sitter man och håller i sej i stolen då hela golvet gungar =) Konstigt att man efter några dagar på havet inte känner att båten gungar men när man kommer upp på landbacken så gungar det hela tiden.

Relaxia
Member
Medlem
930265
August 2, 2005 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu drar jag och köper cykeln iallfall. Kommer nog handla delar från både sportex och haga. Så mycket som jag kommer köra så kommer det nog inte behövas någon service på något år skulle jag gissa. 😉

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
930268
August 2, 2005 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter ju som om du kan/vill skruva själv då spelar ju inte servicen så stor roll.

Mycket nöje!

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
930295
August 2, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är en Cannondale F2000. Så du var på rätt väg Jekyll.. 😉

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
930303
August 2, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

HUMUHUMUNUKUNUKUA'PUA'A DELUXE ... ahahaha okej
Så heter en av Konas cyklar, rätt okej iofs.
http://www.konaworld.com/Prod/.....x_Side.jpg

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
930351
August 2, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore, F2000 säger du, är det en ny eller begagnad? Kanske rent av en -02:a med Leftyn? Jag provade en begagnad sån med CAAD 5 ramen i samma sväng som jag köpte den jag har nu, grymt skön hoj.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 106
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL