Vasaloppet|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vasaloppet
Malkovic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 257
sp_UserOfflineSmall Offline
1183125
March 2, 2008 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jävla bra jobbat!!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1183147
March 2, 2008 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

finns det inget hederspris NH kan ge honom för den prestationen?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1183159
March 3, 2008 - 6:35 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: finns det inget hederspris NH kan ge honom för den prestationen?

Jag sitter och funderar på just det. 😉

//Andreas

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1183164
March 3, 2008 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Yes nice job

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1183165
March 3, 2008 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Starkt jobbat!

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1183207
March 3, 2008 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Hemma från Mora nu! Är så trött i hela min kropp så jag inte vet vart jag ska ta vägen :bgrin:

Blev som ni redan märkt 9444 vilket jag är sanslöst nöjd med 😛 Dubblad tid på skidor i livet fick jag också 😉

Får tacka så mycket för all uppbackning. Känns jäkligt gött att sitta här nu och läsa alla kommentarer 🙂

Jag hade gärna åkt för NH 😉

TACK IGEN! 😛

Andreas Galistel
Member
Medlem
1183284
March 3, 2008 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Slut på idéer här. Någon som har något bra förslag på vad vi ska hitta på åt killen? 😉

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1183285
March 3, 2008 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett par spel liggandes, Colin McRae Dirt, Call of Juarez och STALKER? 😉

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1183297
March 3, 2008 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

starkt!!! ruskigt bra för att vara rookie på skidor 😀

grattis!

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1183358
March 4, 2008 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Fattar fortfarande inte riktigt att jag klarade det. Efter en dryg timma när man tagit sig upp för första backen och det stog 87 km kvar till Mora var jag nära att dö. 😛

Ikväll ska jag iväg och få idrottsmassage. Ska tydligen inte vara skönt alls men bra för kroppen 🙂

Ikväll ska jag sätta mig och skriva ett långt referat av dethela och posta. Ska också fixa en länk till min målgång!

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1183368
March 4, 2008 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

grymt jobbat, respekt!

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1183370
March 4, 2008 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Körde du något tillskott medans du åkte? Känns ju som man i princip måste tillföra snabba kolhydrater fort, annars svimmar man omedelbart.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1183435
March 4, 2008 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Körde du något tillskott medans du åkte? Känns ju som man i princip måste tillföra snabba kolhydrater fort, annars svimmar man omedelbart.

för att en man som inte är psyksik sjuk ska kunnan klara det där måste han gå på X. 😉

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1183495
March 4, 2008 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Åt inga såna där kosttillskott före t.ex. "carboloader". Tror inte på det, mycket pasta gick det dock åt 😉

Åt däremot en energikaka under loppet. Sen så bjuder de ju på saker under loppet; blåbärssoppa, buljong (det var sjukt gott), sportdryck, vetebulle och vatten.

Nu finns i alla fall videon uppe på min målgång.

Gå in på LÄNK

och skriv 1633002447 som lösenord. Jag är åkaren i rött med vit mössa som kommer i andraspåret.

EDIT: Som kuriosa kan tilläggas följande: När jag kommer och åker i målgången så spurtar jag. Jag vet att det bara ser ut som jag åker lite fortfarande än de andra. Men jag skojar inte när jag säger att det var min supermaximala spurt. Jag åker 110 % av vad jag orkar. Det borde säga lite om hur trött jag var 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1183498
March 4, 2008 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Körde du något tillskott medans du åkte? Känns ju som man i princip måste tillföra snabba kolhydrater fort, annars svimmar man omedelbart.

Ähh, folk har åkt Vasaloppet i många år utan sånt tjaffs..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1183502
March 4, 2008 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Ilg@dd: Precis min åsikt.

Angående den personliga genomgången av loppet så kommer den i morgon. Har varit och fått idrottsmassage ikväll. Det innebär i princip att de misshandlar dig och tar betalt :bash:

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1183532
March 4, 2008 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag menade inte "produkten" tillskott utan mer något till-skott.
Typ energikaka. 🙂

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1183553
March 5, 2008 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Ja det behöver du GARANTERAT utmed vägen. Du klarar kanske tre-fyra timmar utan någonting. Sen börjar kroppen äta på sina egna muskler. Buljongen var bra för det är lite salt = behåller saltbalansen i kroppen = minskr risken för kramp.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1183949
March 7, 2008 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Här kommer så tillslut min berättelse om Vasaloppet! Hoppas någon orkar ta sig tid att läsa den och kommentera!

Här kommer äntligen den utlovade berättelsen om när jag åkte vasaloppet. (fram med popcorn och sötdricka)

Kl 8 stod man då i starten. Kan erkänna att jag kände mig bra pirrig främst på grund av att jag endast hade 8 timmars längdskidsträning i livet.

Tidigare hade man gått upp i ottan för att få i sig lite gröt innan man åkte till starten. Väl framme fick jag lämna in en väska med duschsaker på ett lastbilsflak och även stå i en toakö för att få komma in på en vidrigt luktande bajamaja.
Efter gemensam uppvärmning gick så äntligen starten. Jag var snabbt iväg kände mig snart duktig då jag åkte förbi många konkurrenter redan på startrakan. Så kom jag då fram till första backen. Där tog det totalstopp. Flera tusen personer som samtidigt ville vara fort uppe i backen gjorde att det blev lång väntan och en utmaning att inte få sina stavar söndertrampade. Jag har varit på en Red Hot Chili Peppers konsert och kan säga att detta var något liknande i trängsel.
Att ta sig upp för denna 2 km långa backen var en pers värre som är svår att föreställa sig. Lång tid fick du enbart stå och vänta och under denna tid fick du hänga på armarna för att inte åka bakåt. Efter en dryg timmas statisk triceps-träning var jag uppe för denna backe. Inte direkt optimalt att börja med en medelhastighet på 2 km/h.

Nu var jag äntligen uppe och kunde börja ta ut staktagen. Jag hade inget bra fäste i uppförsbackarna men jag gled bra, det här skulle gå fint. Jag kände mig stark och pigg. Då fick mitt själförtroende sig en törn. Kommer en skylt där det står: ”87 km kvar till Mora”. ÅTTIOSJUKILOMETER! Det är något makalöst långt. Därefter räknade det ner varje kilometer med en ny skylt. Här var det mycket platt tröstlös stakåkning vilket heller inte gjorde det hela lättare.
Äntligen framme vid den första kontrollen; Smågan. Här stannade jag kort för att skrapa bort snö från skidorna, få i mig lite vätska och få lite välbehövlig vila. Det hade redan gått över 2 timmar och jag hade bara tagit mig till den första av åtta stationer. Skulle jag klara tidsbegränsningen på 12 h? Åker vidare mot Mångsbodarna. Fortfarande väldigt enformig skidåkning och tack vare inblåsande nyfallen snö var glidet inte det bästa. Spår att åka i hade än så länge helt lyst med sin frånvaro.
Enformigt, enformigt och åter enformigt så kändes det. Vägen till Risberg var tråkig och ansträngande. Här kändes det att armarna fått arbeta i den första backen. När man jämte spåret ser en man sitta framför en varm brasa med en kall Carlsberg blev armarna genast något kilo tyngre.

Efter Risberg kändes det bra, jag hade vallat om skidorna i hopp om att få bättre fäste i uppförsbackarna. Oj, vad fel jag hade. Vallan var antingen fel eller så hade jag för dålig teknik, i vilket fall så kom jag knappt upp för de många små backarna fram till Evertsberg. Jag var nu rysligt trött och min kropp skrek efter vila, mat och vätska. Jag började även känna tendenser till kramp i låren och händerna. Här var det tillfället på loppet då jag var som närmast att bryta. Jag kände mig otroligt trött och hade verkligen svårt att motivera mig att fortsätta. Hur skulle jag klara ytterligare 4 och en halv mil om jag mådde såhär nu? Räddningen hette buljong. Den värmda köttfärsbuljongen jag blev bjuden på i Evertsberg kan ha varit det som fick mig att klara loppet. Den smakade gott, den värmde men framförallt innehöll den lite sälta som motverkade min kramp. Jag åt även en medhavd energikaka som gav lite extra kolhydrater till kroppen. Detta intogs under konversation med en väldigt trevlig funktionär som peppade mig och hjälpte till att lappa mitt sargade självförtroende. Denna räddande ängel i nöden gav mig också lite topografisk information vilket talade om att det nu var en lång sträcka med nedförsbackar. Något jag uppskattade oerhört. Här kommer jag specifikt ihåg att jag tänkte ”Jag kanske bryter, men då kan jag i alla fall åka ner för backarna innan jag gör det”.
Härifrån gick det betydligt bättre. Med nyvunnet hopp och lite mättare i magen tog jag mig utan problem till Oxberg. Här började jag få riktigt ”I fäders spår” känsla då Oxberg på något sätt alltid varit speciellt för mig. Hit hade det dock tagit sju och en halv timma vilket började kännas i kroppen. Spår fanns det nu till och från, man blev alltid lika glad när man kunde åka en stund utan att behöva tänka på att hålla ihop skidorna.
Efter en bra bits uppför till Hökberg kände jag ändå att nu kan jag ändå klara mig ända i mål. Det började stå tal under 30 på skyltarna och jag hade 4 timmar till på mig att komma i mål. Det BORDE gå. Bara jag tog mig till Eldris.

Denna strecka mellan Hökberg och Eldris var den värsta jag varit med om i livet. Det var så tungt, och mina armar började bli så tunga. Alla uppförsbackar var en plåga och jag fick gå över till att saxa uppför eftersom jag inte orkade trycka ner skidan tillräckligt för att diagonala. Det som fick mig att kämpa vidare var löjligt nog att jag hunnit ikapp en av de personer som stått framför mig i starten. En man i en lila bingolotto-dräkt som åkte i ungefär mitt tempo. Honom skulle jag banne mig slå. Att tänka på Mormor och Farmor som satt hemma och följde mig via dator och TV gav också en lite extra kämpaglöd. Kan säga att vad gäller min kondition och styrka så räckte den ungefär till Evertsberg, sen dess gällde det att gå på vilja.
Äntligen framme i Eldris. Hit tvivlade jag starkt på att jag skulle komma. Nu smärtade det i armarna för varje stavtag jag tog, men numren på skyltarna hade å andra sidan kommit ner på ental. Ental var det bästa som fanns. Här bjöds det på apelsin, köttbulle och dextrosol vilket gav välbehövliga sista krafter.

När skyltarna signalerade 5 kilometer kvar spurtade jag. Jag ville om Bingolotto-mannen som jag så länge åkt efter. Så här i efterhand fattar jag inte vad jag tänkte med. Att det nu bara stod fem kilometer på skylten gjorde mig så glad att det försämrade mitt omdöme. Fem kilometer må vara kort jämför med när det stod 87 km på skyltarna med det är fortfarande en halv mil. Inget du direkt kan spurta efter att ha åkt tio timmar skidåkning. Vilket jag också fick erfara. Efter ungefär två kilometer när jag började inse att det var bra mycket längre än runt nästa krök till Mora tappade jag fart. Jag var förbi Bingolotto-mannen men kände hur jag sjönk som en sten genom fältet. Det var bara en tidsfråga innan jag skulle bli omåkt av honom. Nu långsamt, långsamt stakandes börjar jag ta mig in i Moraparken och närma mig mål.
När jag kom till den sista svängen innan målrakan var jag så trött att jag inte orkade sluta staka. Kroppen gick av sig själv och hjärnan var helt bortkopplad. Trotts detta lyckades jag få på en lite målspurt de sista 50 metrarna. Jag åkte allt vad jag orkade men på bilder jag sett efteråt ser det inte ut som jag åkte speciellt fort, men jag tog mig i mål. Tio timmar 32 minuter och 34 sekunder efter starten i Sälen hade jag så klarat mig första vasalopp.

Min första tanke efter målgången var: ”Om det är något som skall stå i mitt CV, så är det detta!”

Andreas Galistel
Member
Medlem
1183956
March 7, 2008 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

:corn:

En riktig upplevelse 🙂

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 382
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL