November 5, 2001
Undrar vad det betyder att något ät vattentätt till ett visst djup. Att en klocka är vattentät till 200m betyder inte att man kan dyka 200 meter med den utan att den klarar trycket som är på 200m djup. Vad betyder det egentligen? Har läst att något som är vattentätt till 50m klarar lättare stänk o.s.v. men stämmer detta?
November 5, 2001
Marcan- wrote: Jag har sett nått om att 50m betyder en viss sak sen 100m en annan tex tål att badas med etc.
Kanske inte stämmer men har för mej det.
Men var hittar man en sådan lista där man ser vad de olika angivelserna betyder?
BelGarath wrote: det är trycket
trycker ändras när man rör sig i vattnet
alltså stämmer inte det där
Precis! Tycker det är lite falsk marknadsföring faktiskt. Man kan lätt tro att man kan dyka till 200m djup med en klocka märkt med "vattentät 200m" alltså köper man en klocka som är "vattentät 50m" istället eftersom man förmodligen aldrig kommer dyka 200m.
February 21, 2003
Vettefasiken varför de säger 100m osv på klockorna eftersom de inte pallar det. Men enheten ATM finns på mer "seriösa" klockor och är mer sanningsenligt eftersom det anger hur stort atmosfärstryck det klarar av.
10 ATM = 10 * normalt lufttryck i luften (tror det är så)
Edit: Hittade denna: http://www.lindahlsurmakeri.se/faq.asp
Jag misstänker att 'm' inte betyder meter, utan nåt annat. 😕
May 1, 2003
på tal om klockor..
köpte en klocka på en marknad på gran canaria för 6 år sedan nu..
För ca 75 kr (då fick vi med ett batteri till), och den går fortfarande.. på samma batteri 🙂
Trots det har jag använt bakgrundbelysningen och alarmet mkt och badat med den (30M)
Det är en digital klocka med Alarm, tidtagarur och datum..
Ja, ibland har man tur 😀
April 14, 2001
HELIX wrote: De klarar faktiskt 200m tryck om det står så. Men det är bara om den står helt stilla.
Vann en 100m'ers klocka som kostade typ 100spänn, den fick in vatten redan efter 30-40 cm när jag tog upp en fisk i en fors. Hade iof räknat ut från början att den inte skulle klara 100m. Kan ju ha varit fel på den men sånna där klockor för 100kr litar jag inte ett skit på ändå.
December 15, 2003
Det kan jag svara på! Som klockfetish (kan man vara det?) som jag är så kan jag sånt:
Waterproof (o dyl) : Lätta stänk som du torkar bort.
15m : Råkar du dusha men klockan så får du torka den med hårtork
50m : Dusch och diska går bra
100m: Simma med, dyka till tex fem meter.
200m : ~50 m djup
300 m (och över) : som det står..= riktiga dykarur.
OBS: då gäller det att man INTE trycker på några knappar etc på klockan för det är den inte klassad för om du inte tex köper en Omega Seamaster Professional för 20 000:- där du kan leka med tidtagning etc på 300 meters djup.
January 23, 2002
Hogan wrote: Måste vara hur långt den kan vara i vatten, inte hur djupt. 🙂
Nej.
Det som de redan har sagt här att det är trycket som är på det djupet som klockan klarar.
Dock förutsätter det ju att klockan hålls stilla på det djupet och inte rör sig, för då ökar och minskar trycket en del.
November 5, 2001
Steel wrote: [quote=Hogan]Måste vara hur långt den kan vara i vatten, inte hur djupt. 🙂
Nej.
Det som de redan har sagt här att det är trycket som är på det djupet som klockan klarar.
Dock förutsätter det ju att klockan hålls stilla på det djupet och inte rör sig, för då ökar och minskar trycket en del.
Samt att vattnet inte rör sig.
November 4, 2001
HerrPutte wrote: Det kan jag svara på! Som klockfetish (kan man vara det?) som jag är så kan jag sånt:
Waterproof (o dyl) : Lätta stänk som du torkar bort.
15m : Råkar du dusha men klockan så får du torka den med hårtork
50m : Dusch och diska går bra
100m: Simma med, dyka till tex fem meter.
200m : ~50 m djup
300 m (och över) : som det står..= riktiga dykarur.OBS: då gäller det att man INTE trycker på några knappar etc på klockan för det är den inte klassad för om du inte tex köper en Omega Seamaster Professional för 20 000:- där du kan leka med tidtagning etc på 300 meters djup.
Min gamla casio klocka var vattentät till 100m och ja kunde simma runt under vattnet och leka med tidtagaruret? Min nya dieselklocka är vattentät till 50m, den klarar sig om man simmar med den och dyker lite. Den har inga knappar så jag har inte testat att leka med dem under vattnet...
1 Guest(s)