October 28, 2002
Sagan om det magiska guldmyntet.
Det var en gång en flicka som var ute på promenad i skogen. Plötsligt hörde hon en pipig röst som ropade:
- Hjälp mig!!
Ropet kom från en flaska som låg slängd under en buske. Flickan tog upp flaskan och såg att det fanns en liten varelse där inne. Hon tog av korken och ut hoppade en pytteliten figur som såg ut som en pingvin.
- Tack så hemskt mycket! Du har räddat mig! Du ska få en belöning! sa den lilla figuren. Det visade sig att den lilla pingvinen var en trollkarl och plötsligt trollade han fram ett guldmynt och en kruka som han gav till flickan.
- Krukan och guldmyntet har en förtrollning som räcker i 10 dagar, sa pingvinen. Om du lägger guldmyntet i krukan kommer det efter en dag att dela sig i två och vips har du 2 mynt. Och nästa dag delar sig de två mynten igen och då har du fyra. Så här håller det på varje dag och om du inte plockar ut något mynt så kommer den här krukan att vara helt full med mynt efter precis 10 dagar.
Det är bara en sak jag begär av dig. Först måste du räkna ut när krukan blir halvfull. Svarar du rätt på den frågan får du krukan och guldmyntet. Vilket är det rätta svaret?
There u go 😉
Lägger ut en ny varje vecka om det finns intresse
2 Guest(s)