March 11, 2003
Jerry wrote: denstone - i en planekonomi har du ett fast pris. I ditt kapitalistiska system varierar priset, som du säger, beroende på efterfrågan, vilket innebär förhandlingar osv.
Rättelse: självklart varierar priset i en planekonomi också beroende på efterfrågan, men det är inte upp till individuella beslut. Med andra ord är prutning ett minne blott. (såvida det inte rör sig om små privata affärer individer emellan, av typen Ebay)
I en planekonomi har du ett på förhand uppgjort pris. Du har ej möjligheten att påverka det. Därför kvittar det om du får ett rättfärdigt pris eller inte. I en modern kapitalistisk ekonomi blir det rättvisa priset viktigt, annars väljer kunden med fötterna, och du står kvar med din vara osåld. Men i den totala planekonomin uppstår alltid en svart marknad, då folk inte gillar att betala överpriser. Vips är man tillbaka i det kapitalistiska systemet igen....
January 4, 2001
denstore wrote: [quote=DiZi] Trots det så var hitler en smart man... 8)
Öhh, var satt det smarta? Han var en demagog, en folkhetsare som lät hetsa upp ett folk på falska förespeglingar om att den orättvisa som hade visats dem i ett mer eller mindre orättfärdigt fredsfördrag, skulle ställas tillrätta. Vad man skall inse när man diskuterar den lille korpralen, var att han och många i hans krets var folkhjältar. Hitler var dekorerad. Men intelligent? Karismatisk, trollbindande, kanske duktig oratör, men inte intelligent. Folk försöker alltid demonisera mördare som Hitler. Det är fel sätt att handskas med den felriktade dyrkan som man ibland kan se hos människor idag.
Jo, Hitler var mycket smart. Tror du en dum människa skulle lyckas med det han gjorde?
June 18, 2001
Ett (långvarigt) överpris uppstår aldrig i en planekonomi om den bygger på marxistiska grunder. Jag införde 'långvarigt' eftersom kommunismens nackdel är dess långsamma förändring.
Kapitalism innebär att priset kan variera beroende på folks utsatthet. Ligger du halvdöd någonstans argumenterar du inte mot priset för en ambulans. Det är inte rättvist. (detta verkar även vid mindre extrema situationer)
November 26, 2002
Coore wrote: [quote=denstore][quote=DiZi] Trots det så var hitler en smart man... 8)
Öhh, var satt det smarta? Han var en demagog, en folkhetsare som lät hetsa upp ett folk på falska förespeglingar om att den orättvisa som hade visats dem i ett mer eller mindre orättfärdigt fredsfördrag, skulle ställas tillrätta. Vad man skall inse när man diskuterar den lille korpralen, var att han och många i hans krets var folkhjältar. Hitler var dekorerad. Men intelligent? Karismatisk, trollbindande, kanske duktig oratör, men inte intelligent. Folk försöker alltid demonisera mördare som Hitler. Det är fel sätt att handskas med den felriktade dyrkan som man ibland kan se hos människor idag.
Jo, Hitler var mycket smart. Tror du en dum människa skulle lyckas med det han gjorde?
man bör i sammanhanget skilja på smart och intelligent.
November 26, 2002
Coore wrote: Öwall... hitler var både smart och intliligent... synd att han var så blåst bara.. 😉
jag satt och funderade på detta lite. hitler måste ju ha varit både smart, intelligent och mentalt stabil för att lyckas med det han gjorde..
Han har ju definitivt någon dålig egenskap, nåt annat kan man ju inte påstå, men jag kommer inte på något annat än det att han hade en väldigt extrem åsikt.
March 11, 2003
Jerry wrote: Ett (långvarigt) överpris uppstår aldrig i en planekonomi om den bygger på marxistiska grunder. Jag införde 'långvarigt' eftersom kommunismens nackdel är dess långsamma förändring.
Kapitalism innebär att priset kan variera beroende på folks utsatthet. Ligger du halvdöd någonstans argumenterar du inte mot priset för en ambulans. Det är inte rättvist. (detta verkar även vid mindre extrema situationer)
Jag är inte för något renodlat kapitalistiskt system, men det finns inge sådant, precis som det inte någonsin har funnits någon renodlad fungerande planekonomi. De flesta är ganska överens om att en blandekonomi är den bästa lösningen. Alltså, jag vill att ekonomiska spelregler bör gälla. Konkurrens är nyttigt. Men vissa funktioner i samhället skall inte styras i rent ekonomiska syften. Tror du på allvar att den som ligger halvdöd i rännstenen bryr sig om han inte har råd med ambulansen, eller om det bara är så att det inte finns någon att få tag i? 😉
January 4, 2001
Öwall wrote: [quote=Coore]Öwall... hitler var både smart och intliligent... synd att han var så blåst bara.. 😉
jag satt och funderade på detta lite. hitler måste ju ha varit både smart, intelligent och mentalt stabil för att lyckas med det han gjorde..
Han har ju definitivt någon dålig egenskap, nåt annat kan man ju inte påstå, men jag kommer inte på något annat än det att han hade en väldigt extrem åsikt.
Precis.. kunde inte sagt det bättre...
January 4, 2001
denstore wrote: Nä, nu lägger jag ner det här. Diskussionen började med att någon helt meningslöst började dra alla vegetarianer över en kamm, och nu beskrivs Adolf som en välbalanserad mysfarbror. Det börjar bli för bisarrt för mig.
Det enda som har sagts om Hitler var att han var smart.. och det är han... det finns många människor som är smarta fasst har helt vrickade åsikter...
Som sagt.. tråden har spårat ur, tillbaka till ämnet..
June 18, 2001
denstore wrote: [quote=Jerry]Ett (långvarigt) överpris uppstår aldrig i en planekonomi om den bygger på marxistiska grunder. Jag införde 'långvarigt' eftersom kommunismens nackdel är dess långsamma förändring.
Jag är inte för något renodlat kapitalistiskt system, men det finns inge sådant, precis som det inte någonsin har funnits någon renodlad fungerande planekonomi. De flesta är ganska överens om att en blandekonomi är den bästa lösningen. Alltså, jag vill att ekonomiska spelregler bör gälla. Konkurrens är nyttigt. Men vissa funktioner i samhället skall inte styras i rent ekonomiska syften. Tror du på allvar att den som ligger halvdöd i rännstenen bryr sig om han inte har råd med ambulansen, eller om det bara är så att det inte finns någon att få tag i? 😉
Nej, det var ju det som var min poäng. Man kan skinna honom på allt han äger om man har möjlighet att ta ut vilka priset som helst. Han bryr sig nog efteråt.
March 11, 2003
Coore wrote: [quote=denstore]Nä, nu lägger jag ner det här. Diskussionen började med att någon helt meningslöst började dra alla vegetarianer över en kamm, och nu beskrivs Adolf som en välbalanserad mysfarbror. Det börjar bli för bisarrt för mig.
Det enda som har sagts om Hitler var att han var smart.. och det är han... det finns många människor som är smarta fasst har helt vrickade åsikter...
Som sagt.. tråden har spårat ur, tillbaka till ämnet..
"Det är ju som att säga att jag tillhör gruppen "vita människor" därför är jag lika elak som Hitler - För han var ju också vit. Han åt även kött, jag äter också kött.. Likheterna är ju slående!!!!!"
"Hitler är söt i sin lilla uniform."
"Trots det så var hitler en smart man... "
"Jo, Hitler var mycket smart. Tror du en dum människa skulle lyckas med det han gjorde?"
"Hitler var säkert mycket smart. Synd att han inte var varken vis eller välvillig."
"Öwall... hitler var både smart och intliligent... synd att han var så blåst bara..
"jag satt och funderade på detta lite. hitler måste ju ha varit både smart, intelligent och mentalt stabil för att lyckas med det han gjorde..
Han har ju definitivt någon dålig egenskap, nåt annat kan man ju inte påstå, men jag kommer inte på något annat än det att han hade en väldigt extrem åsikt."
Det slutar ju fint. Smart, intelligent och mentalt stabil. Den sammanfattningen är nog ganska många författare, forskare och inte minst de få kvarlevande offren, villiga att protestera emot. 🙂
December 25, 2000
Heh, jag är själv vegetarian och jag blir påtjatad av mina polare hur mycket som helst att det är så underbart med kött och att jag är dum som är vegetarian. Så sluta lipa om att vissa vegetarianer försöker omvända er, dom felsta är ju vegetarianer för att dom tycker det är fel att äta kött, då vill dom självklart få andra att sluta också.
(var f*n kom kapitalism/planekonomi in i den här tråden?)
March 1, 2002
denstore wrote: [quote=Kroon][quote=denstore][quote=Kroon] Om han var nykterist vet jag inte men jag tvivlar på det.
Och var, anser jag, inte vegetarian. Han åt iofs inte kött med det var p.g.a. som sagt problem med magen.Jag tycker att en vegetarian är en person som väljer att inte äta kött?
Vad den riktiga definitonen för en vegetarian är vet jag dock ej.
Hitler var vad som på 30-talet ansågs som renlevnadsmänniska. Hans magproblem fick han inte förrens under kriget, så den teorin kan avskrivas direkt. Han rökte inte, drack varken kaffe eller alkohol och ansåg att köttätande var barbariskt. Gör att jag garvar varje gång jag ser en skinnskalle dyrka Hitler. Hitler föraktade det livet de lever. Däremot ansåg han att den sortens människor behövdes för att nå fram till hans visioner om ett "rent" samhälle. Men när de väl hade spelat rollen som hulliganer var de inte värda vitten. Läs vad som hände SA:s toppskikt under de långa knivarnas natt.
Det är bara att inse att Hitler var New Age:are! Vegetarian, nykterist och allmän renlevnadsmänniska. Han trodde på astrologi och ockultism. Magiska ting fanns det gott om och kristaller hade speciella krafter. En helt typisk stollepär. Hade han levt idag hade han jämförts och föraktats på samma sätt som Hans Sheike! 🙂
Det har jag alldrig hör tidigare.
Men det en sak jag inte fattar. Om han länge var en "New Age:are", som du kallade honom, hur fan fick han reda på att han inte tålde kött.
Jag menar hur fan kunde han få problem med magen när han åt kött om man alldrig åt kött?
Det är du som påstår att han skulle ha magproblemen på grund av köttätande, inte jag. Jag kan ju säga som så, att en av mina polare som har varit vegetarian i 15 år, har problem med magen, antagligen på grund av att han har jävligt kass kosthållning.
Men jag lovar. Han hade probz med magen så han kunde inte äka kött.
Detta har dom ffs sagt på discovery för helvete !
March 11, 2003
Kroon wrote: Detta har dom ffs sagt på discovery för h*****e !
Hmmh, det stora sanningsforumet Discovery. Du såg möjligtvis inte UFOs - secret weapons of the third reich också, när du ändå var igång. Allvarligt talat, om du skall ta upp källor och bli tagen på allvar, kom inte dragandes med Discovery. Det är ungefär som att säga att Hänt i Veckan speglar den svenska medelklassens dagliga liv....
October 28, 2002
Hänt i Veckan speglar den svenska medelklassens dagliga liv....
skön liknelse 😛
Jag snor ett litet citat av Homer J. Simpson som jag såg i någons sign:
"Lisa, if god didnt want us to eat animals, he wouldnt have made them out of meat!"
Jag mår bra när jag går förbi sibylla och tar en hamburgare...men likförbannat så ska någon jävla vänster estet stå där och gapa att kött är mord bla bla bla...!! jaha!?!?! OCH? Jag kan visa dig vad mord är om det nu ska vara så!
men men....efter en stunds gapande tillbaka springer den lille esteten iväg och demonstrerar mot mcdonalds och usa en stund...patetiskt.
hela den här vänsterpop trenden har gått alldeles för långt.
Va vegan, men låt mig vara. jag skiter i om ni bara äter era bönor. det stör inte mig. men när ni ska sitta och trakka ner på mig för att jag inte tror på eran "idiologi" så blir jag tokig!! jag lämnar er ifred, bara ni lämnar mig ifred.
2 Guest(s)