Vem f*n har luftat mina däck? [Bilder]|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vem f*n har luftat mina däck? [Bilder]
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
819663
January 10, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas ingen sätter käppar i hjulen bara.. 😉

Nä, men ni är ju tröga, ja vet att min meningsbygbnad (eller stavning) inte är den bästa men helt obegripligt tycker ja inte de där var.. Vet dock inte hur ja ska förklara det, men som ja ser det framför mig så borde de där däcken motverka att hjulen spinner när man gasar iväg hårt från början villket borde betyda att de är bra för tex street race.. 😉

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
819671
January 10, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser mysko ut!

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
819690
January 10, 2005 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

sumprumpa wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Ehh, fattar ni va de där däcken om de håller lär kasta iväg en bil.. 😀 Menar de lär ju inte spinna utan snarare fastna å dra tills kraften framåt blir för mycket för friktionen.. Typ... 🙄

Tänkte samma tanke, blir ju mer däckyta mot marken, så det det borde ju minska risken för att däcken släpper från asfalten.

O andra sidan så blir trycket mindre.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
819695
January 10, 2005 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, men det är ju nästan all good.. 😀

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
819731
January 11, 2005 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag förstod precis hur du menade kråkan och ditt resonemang har en poäng rent teoretiskt men hur det funkar i praktiken vet jag inte. 🙂

Skulle vara intressant å veta hur mycket påfrestning de där gummipinnarna håller för. 😕

Är det bara jag sen som tycker det är patetiskt av dem som har gjort den här demokörningen eller vad det nu är att välja en fälg var mönster är tänkt att fortsätta ut på "däcken", hade varit mycket bättre med en mer täckande fälg enligt min mening. 🙄

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
819746
January 11, 2005 - 12:48 am
sp_Permalink sp_Print

Kråkans resonemang har en viss poäng teoretiskt men det skulle inte funka i praktiken.

För när de kör på strippen så har de rätt lite luft i sina däck för att de ska breda ut sig vid starten och ge fäste.
Saken är då att gummit vrider sig runt fälgen då för att det är såpass lite luft i däcken och det klistras mot marken.
Det hela går ju väldigt snabbt men i princip så börjar alltså fälgen att snurra och inte förrens gummit är så utsträckt så att de inte dras ut mer så släpper däcket från marken och det blir som en slangbelleeffekt när bilen åker iväg.

Det funkar jättebra med de speciella däcken de använder på strippen, men med de här däcken hade det inte fungerat.

För det första så hade dessa däcken sjunkit ihop och gett mer kontaktyta på längden, med deras konstruktion gör att de får inte mer kontaktyta på bredden skulle jag tro, det får däcken de använder på strippen, bredare friktionsyta är teoretiskt sett bättre än längre.
För det andra så hade ganska säkert inte de där gummistavarna mellan fälgen och slitbanan hållt för de påfrestningar som sker på gummit vid starten på strippen.
:bok:

Ska inte ta på mig hela äran för detta resonemanget, hade en liten diskussion med Ogrebeast aka. Rutger om hur däcken skulle funka på strippen och VI kom fram till detta. 🙂

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
819818
January 11, 2005 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Sjukt dyra :cy:

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
819843
January 11, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: Kråkans resonemang har en viss poäng teoretiskt men det skulle inte funka i praktiken.

Steel, du förklarade just vägen av hela mitt liv i en enda mening... 🙁

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
820045
January 11, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Hoppas ingen sätter käppar i hjulen bara.. 😉

Nä, men ni är ju tröga, ja vet att min meningsbygbnad (eller stavning) inte är den bästa men helt obegripligt tycker ja inte de där var.. Vet dock inte hur ja ska förklara det, men som ja ser det framför mig så borde de där däcken motverka att hjulen spinner när man gasar iväg hårt från början villket borde betyda att de är bra för tex street race.. 😉

Now THAT makes sense!

Borde ju fungera, om nu inte Steel hade krossat iden direkt cry

Smekmonstret
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
820066
January 11, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där är riktiga burnout däck! 😀

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
820116
January 11, 2005 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste hela artikeln om det på sportbilen.com och fan att det är michelins demodäck. De första däcken som inte behöver det viktigaste i dagens däck: Luft!

Att de ska användas som skottsäkra däck på högt uppsattas bilar kan ni nog glömma, den kompisen som sa det visste nog inte riktigt vad han pratade om. (I dagsläget)
Just nu så finns de i produktion men då till speciella rullstolar vid namn iBOT som är en specialrullstol som t.ex. kan ta sig upp för trapper och åka i lite terräng.

Jajja, dessa däck är inte tänkta att komma till bilar förrens om massa år när man testat det mera och gjort förbättringar. Att det sitter på en bil är bara för att visa att det fungerar även det. Nu kanske ni blev lite klokare på vad det är för något.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
820178
January 11, 2005 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: Kråkans resonemang har en viss poäng teoretiskt men det skulle inte funka i praktiken.

För när de kör på strippen så har de rätt lite luft i sina däck för att de ska breda ut sig vid starten och ge fäste.
Saken är då att gummit vrider sig runt fälgen då för att det är såpass lite luft i däcken och det klistras mot marken.
Det hela går ju väldigt snabbt men i princip så börjar alltså fälgen att snurra och inte förrens gummit är så utsträckt så att de inte dras ut mer så släpper däcket från marken och det blir som en slangbelleeffekt när bilen åker iväg.

Det funkar jättebra med de speciella däcken de använder på strippen, men med de här däcken hade det inte fungerat.

För det första så hade dessa däcken sjunkit ihop och gett mer kontaktyta på längden, med deras konstruktion gör att de får inte mer kontaktyta på bredden skulle jag tro, det får däcken de använder på strippen, bredare friktionsyta är teoretiskt sett bättre än längre.
För det andra så hade ganska säkert inte de där gummistavarna mellan fälgen och slitbanan hållt för de påfrestningar som sker på gummit vid starten på strippen.

Ska inte ta på mig hela äran för detta resonemanget, hade en liten diskussion med Ogrebeast aka. Rutger om hur däcken skulle funka på strippen och VI kom fram till detta. 🙂

ehm jag ser ett fel här, ni påstår att däcket får mer yta mot marken på Bredden med mindre lufttryck, efterssom bildäck mer eller mindre har väldigt raka kanter så måste man släppa ut Väldigt mkt luft för att få mer bredd, tillräckligt mkt för att bilen ska bli väldigt obalanserad i högre farter.
Vad jag har sett så släpper dom inte ut fullt så mkt luft.
Därimot så blir det mer kontaktyta på längden.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
820260
January 11, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Steel]Kråkans resonemang har en viss poäng teoretiskt men det skulle inte funka i praktiken.

ehm jag ser ett fel här, ni påstår att däcket får mer yta mot marken på Bredden med mindre lufttryck, efterssom bildäck mer eller mindre har väldigt raka kanter så måste man släppa ut Väldigt mkt luft för att få mer bredd, tillräckligt mkt för att bilen ska bli väldigt obalanserad i högre farter.

"Ballongdäcken" de använder på strippen breddas även om det är marginellt, lite klantigt formulerat av mig där.
Dock stämmer det att bredare är bättre än längre i regel.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
820610
January 12, 2005 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Ehh, fattar ni va de där däcken om de håller lär kasta iväg en bil.. 😀 Menar de lär ju inte spinna utan snarare fastna å dra tills kraften framåt blir för mycket för friktionen.. Typ... 🙄

Ehh, är det inte så med alla däck? Dom fastnar och drar tills kraften framåt blir för mycket för friktionen, och sen spinner dom?? Enda skillnaden från ett vanligt däck är ju att man tagit bort sidorna och har dessa "pinnar" iställer för lufttryck? Man slipper punka och får bättre sidtabilitet. Samma yta borde ligga mot marken som på ett vanligt däck vid rak körning men mer i en kurva iom att däcket inte kränger lika mycket.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
820612
January 12, 2005 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote: [quote=Mind][quote=Steel]Kråkans resonemang har en viss poäng teoretiskt men det skulle inte funka i praktiken.

"Ballongdäcken" de använder på strippen breddas även om det är marginellt, lite klantigt formulerat av mig där.
Dock stämmer det att bredare är bättre än längre i regel.

En annan poäng med "ballongdäcken" på strippen är ju att de blir större (Radien) vartefter rotationshastighéten ökar, vilket innebär en högre utväxling.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 239
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL