November 16, 2002
det är nämligen så här att jag insjuknade i söndags natt, kände lite smått med halsont på kvällen men sen senare så gjorde det bara ondare o ondare (tyck gärna synd om mig)
Jag anser mig själv ha halsfluss för att längst bak i halsen bakom den här dingeligonggrejjen har jag fått en massa vita prickar och har skit ont i halsen, plus att jag knappt kan svälja
nu är det tisdag o ingen direkt förbättring och jag vill dra till vårdcentralen och få en prognos o lite recept på penecillin så jag kan slippa detta helvet på en gång, men nej då min mor vägrar hon säger att man ska vänta minst 5 dagar och har det inte blitt bättre så får man återkomma men jag tycker detta e bullshit för jag har ju haft skiten för o vet att känns såhär o ser ut så här
så vad tror ni
btw kostar det nått om man är 19år 😀
December 15, 2002
Draupner wrote: Förrutom att den massiva konsuption av penicillin/anibiotika som vi har kommer att ge en massa mysiga resistenta bakterier.
konsuption? Konsumtion heter det ('')
förresten, ska han strunta i o döda de elaka bakterierna, bara för att han _kan_ göra dem resistenta? Nä Nä jag tycker man ska köra på bara 😀
August 20, 2001
Saxat från Apotekets hemsida:
Apoteket wrote: Ont i halsen och heshet
Om du får ont i halsen kan det bero på att halsmandlarna är inflammerade. De blir då röda och svullna och det gör ont att svälja och hosta. Får du mycket ont och halsmandlarna har vita fläckar, kan det vara halsfluss. Då ska du gå till doktorn, eftersom det kan vara en bakterieinfektion som ska behandlas med antibiotika.
Det är också vanligt att bli hes vid en vanlig förkylning. Det beror på att stämbanden blivit inflammerade, svullna och därför mindre rörliga. Hosta tillsammans med heshet kan irritera stämbanden ytterligare.
July 22, 2003
copulator wrote: vita prickar = halsfluss. bara att käka pencelin annars kommer du typ bara att bli sämre. pencelin har inte någon direckt negativ inverkan på kroppen
Det stämmer inte för jag hade det för 4 veckor sen ungefär och jag hade ont så jag knappt kunde svälja. Så jag bestämmde mej för att gå till vårdcentralen och där sa läkaren att det inte var halsfluss utan bara en vanlig virusinfektion. Det gick över på ca 5-6 dagar 🙂
May 9, 2001
På ett sätt har din mamma faktiskt rätt. Oftast brukar det ju gå över efter ca. en vecka.
Har du ont i mer än en vecka så ska du gå till läkare. Har du "bara" lite ont i halsen så behöver man ju inte ta pencilin för det.
Jag vet att halsfluss gör rätt ont, har haft det själv, men jag stod faktiskt ut tills det gick över.
Det tog väl ett par dagar, nästan en vecka, innan det började gå över. Säger bara: "var en man och stå ut".
Finns dem som har det värre.
August 20, 2001
Detta hände när jag var mindre:
Kvällen innan jag (med familj) skulle bila till Frankrike fick jag diagnosen halsfluss... Klockan ett kom man hem från apoteket och vi skulle upp vid sex tiden. Det första man gör på "morgonen" efter man tagit penicillin är att spy upp den igen :spy: Detta följs sedan av en dags resa i en varm bil och jag knappt kan svälja...
Var inte speciellt kul!
October 16, 2002
November 26, 2002
Det går en flunsa som börjar med halsont i ett par dagar, sen förkylning och lätt feber. Det ger efter på 3-6 dagar. Jag har haft det, min flickvän har haft det. Min farbror har det just nu och flera på jobbet har varit dåliga.
Vänta ett par dagar så släpper det säkert, om det inte gör det så kan du gå till läkare. Man behöver inte alltid springa till läkare bara för att man mår lite dåligt. Min flickvän är gravid och kunde inte ens ta febernedsättande och hon blev frisk på 4 dagar.
February 1, 2002
rsastin wrote: På ett sätt har din mamma faktiskt rätt. Oftast brukar det ju gå över efter ca. en vecka.
Har du ont i mer än en vecka så ska du gå till läkare. Har du "bara" lite ont i halsen så behöver man ju inte ta pencilin för det.
Jag vet att halsfluss gör rätt ont, har haft det själv, men jag stod faktiskt ut tills det gick över.
Det tog väl ett par dagar, nästan en vecka, innan det började gå över. Säger bara: "var en man och stå ut".
Finns dem som har det värre.
har man otur kan det gå över till lunginflammation om man väntar för länge..
November 16, 2002
Blaze86 wrote: [quote=copulator]vita prickar = halsfluss. bara att käka pencelin annars kommer du typ bara att bli sämre. pencelin har inte någon direckt negativ inverkan på kroppen
Det stämmer inte för jag hade det för 4 veckor sen ungefär och jag hade ont så jag knappt kunde svälja. Så jag bestämmde mej för att gå till vårdcentralen och där sa läkaren att det inte var halsfluss utan bara en vanlig virusinfektion. Det gick över på ca 5-6 dagar 🙂
Xakt så där sa min mor att det spelar ingen roll om jag går lr inte för jag kommer inte få nån hjälp för det är bara en vanlig virusinfektion och att jag ska gå hem o sova istället
Jo visst är jag 19 år men en mor bestämmer alltid över en 😀 speciellt om man bor hemma (i en mammas ögon är man alltid 12 år)
känns aningen bättre nu men jag får se hur det är imorrn då går jag nog iaf
July 13, 2002
Min mamma är läkare... vid minsta tecken på halsfluss börjar jag själv knapra piller, då dessa är slut så ser hon till att fixa hem flera... inte fan har jag råd att vänat 1 vecka, skulle falla efter totalt i alla ämnen!
Hon tycker självklart inte om det (då jag vid detta laget är resistant mot alla antibiotika utom det starkaste) men visst fan fungerar det 😀 Flussen försvinner på 3 dagar lr så.
2 Guest(s)