Vem har rätt jag lr mor ?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vem har rätt jag lr mor ?
Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 14, 2003 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

det är nämligen så här att jag insjuknade i söndags natt, kände lite smått med halsont på kvällen men sen senare så gjorde det bara ondare o ondare (tyck gärna synd om mig)

Jag anser mig själv ha halsfluss för att längst bak i halsen bakom den här dingeligonggrejjen har jag fått en massa vita prickar och har skit ont i halsen, plus att jag knappt kan svälja

nu är det tisdag o ingen direkt förbättring och jag vill dra till vårdcentralen och få en prognos o lite recept på penecillin så jag kan slippa detta helvet på en gång, men nej då min mor vägrar hon säger att man ska vänta minst 5 dagar och har det inte blitt bättre så får man återkomma men jag tycker detta e bullshit för jag har ju haft skiten för o vet att känns såhär o ser ut så här

så vad tror ni

btw kostar det nått om man är 19år 😀

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
435757
October 14, 2003 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart som fan att du ska till läkaren och det låter ju med 99% säkerhet som att du har halsfluss...

Möjligt att det kostar, men isåfall tror jag att det är en hundring eller något sådant om du går till familjeläkaren...

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
435764
October 14, 2003 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

vita prickar = halsfluss. bara att käka pencelin annars kommer du typ bara att bli sämre. pencelin har inte någon direckt negativ inverkan på kroppen

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
435766
October 14, 2003 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Gå till läkaren.. Du är 19år och borde kunna ta egna beslut! 🙂

Draupner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
435767
October 14, 2003 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Förrutom att den massiva konsuption av penicillin/anibiotika som vi har kommer att ge en massa mysiga resistenta bakterier.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
435773
October 14, 2003 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har rätt metzy 😉

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
435779
October 14, 2003 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Penicillin har bieffekter. Mer på vissa mindre på andra. Har du otur så blir du skittrött, får diarré o div. svampinfektioner. Dock försvinner det ganska kvickt efteråt. Penicillinet dödar allt vad bakterier är i kroppen även dom "goda".

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
435782
October 14, 2003 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Draupner wrote: Förrutom att den massiva konsuption av penicillin/anibiotika som vi har kommer att ge en massa mysiga resistenta bakterier.

konsuption? Konsumtion heter det ('wink')

förresten, ska han strunta i o döda de elaka bakterierna, bara för att han _kan_ göra dem resistenta? Nä Nä jag tycker man ska köra på bara 😀

MrWolf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
435784
October 14, 2003 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte dem skriver ut Penicillin om du inte vart sjuk minst en vecka

Draupner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
435785
October 14, 2003 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jamen märk ord då! 😛 Lite för snabb på fingrarna.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
435788
October 14, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Saxat från Apotekets hemsida:

Apoteket wrote: Ont i halsen och heshet

Om du får ont i halsen kan det bero på att halsmandlarna är inflammerade. De blir då röda och svullna och det gör ont att svälja och hosta. Får du mycket ont och halsmandlarna har vita fläckar, kan det vara halsfluss. Då ska du gå till doktorn, eftersom det kan vara en bakterieinfektion som ska behandlas med antibiotika.

Det är också vanligt att bli hes vid en vanlig förkylning. Det beror på att stämbanden blivit inflammerade, svullna och därför mindre rörliga. Hosta tillsammans med heshet kan irritera stämbanden ytterligare.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
435790
October 14, 2003 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

copulator wrote: vita prickar = halsfluss. bara att käka pencelin annars kommer du typ bara att bli sämre. pencelin har inte någon direckt negativ inverkan på kroppen

Det stämmer inte för jag hade det för 4 veckor sen ungefär och jag hade ont så jag knappt kunde svälja. Så jag bestämmde mej för att gå till vårdcentralen och där sa läkaren att det inte var halsfluss utan bara en vanlig virusinfektion. Det gick över på ca 5-6 dagar 🙂

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
435792
October 14, 2003 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

På ett sätt har din mamma faktiskt rätt. Oftast brukar det ju gå över efter ca. en vecka.
Har du ont i mer än en vecka så ska du gå till läkare. Har du "bara" lite ont i halsen så behöver man ju inte ta pencilin för det.
Jag vet att halsfluss gör rätt ont, har haft det själv, men jag stod faktiskt ut tills det gick över.
Det tog väl ett par dagar, nästan en vecka, innan det började gå över. Säger bara: "var en man och stå ut".
Finns dem som har det värre.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
435795
October 14, 2003 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

vänta inte om du har ont.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
435800
October 14, 2003 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta hände när jag var mindre:

Kvällen innan jag (med familj) skulle bila till Frankrike fick jag diagnosen halsfluss... Klockan ett kom man hem från apoteket och vi skulle upp vid sex tiden. Det första man gör på "morgonen" efter man tagit penicillin är att spy upp den igen :spy: Detta följs sedan av en dags resa i en varm bil och jag knappt kan svälja...

Var inte speciellt kul!

pazsoto
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 221
435826
October 14, 2003 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

120 pengar kostar de i sthlm å gå till vårdcentralen om du inte har frikort.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
435845
October 14, 2003 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går en flunsa som börjar med halsont i ett par dagar, sen förkylning och lätt feber. Det ger efter på 3-6 dagar. Jag har haft det, min flickvän har haft det. Min farbror har det just nu och flera på jobbet har varit dåliga.
Vänta ett par dagar så släpper det säkert, om det inte gör det så kan du gå till läkare. Man behöver inte alltid springa till läkare bara för att man mår lite dåligt. Min flickvän är gravid och kunde inte ens ta febernedsättande och hon blev frisk på 4 dagar.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
435981
October 14, 2003 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: På ett sätt har din mamma faktiskt rätt. Oftast brukar det ju gå över efter ca. en vecka.
Har du ont i mer än en vecka så ska du gå till läkare. Har du "bara" lite ont i halsen så behöver man ju inte ta pencilin för det.
Jag vet att halsfluss gör rätt ont, har haft det själv, men jag stod faktiskt ut tills det gick över.
Det tog väl ett par dagar, nästan en vecka, innan det började gå över. Säger bara: "var en man och stå ut".
Finns dem som har det värre.

har man otur kan det gå över till lunginflammation om man väntar för länge..

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
435990
October 14, 2003 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Blaze86 wrote: [quote=copulator]vita prickar = halsfluss. bara att käka pencelin annars kommer du typ bara att bli sämre. pencelin har inte någon direckt negativ inverkan på kroppen

Det stämmer inte för jag hade det för 4 veckor sen ungefär och jag hade ont så jag knappt kunde svälja. Så jag bestämmde mej för att gå till vårdcentralen och där sa läkaren att det inte var halsfluss utan bara en vanlig virusinfektion. Det gick över på ca 5-6 dagar 🙂

Xakt så där sa min mor att det spelar ingen roll om jag går lr inte för jag kommer inte få nån hjälp för det är bara en vanlig virusinfektion och att jag ska gå hem o sova istället

Jo visst är jag 19 år men en mor bestämmer alltid över en 😀 speciellt om man bor hemma (i en mammas ögon är man alltid 12 år)

känns aningen bättre nu men jag får se hur det är imorrn då går jag nog iaf

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
436038
October 14, 2003 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Min mamma är läkare... vid minsta tecken på halsfluss börjar jag själv knapra piller, då dessa är slut så ser hon till att fixa hem flera... inte fan har jag råd att vänat 1 vecka, skulle falla efter totalt i alla ämnen!

Hon tycker självklart inte om det (då jag vid detta laget är resistant mot alla antibiotika utom det starkaste) men visst fan fungerar det 😀 Flussen försvinner på 3 dagar lr så.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 560
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL