Vetenskapens värld|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vetenskapens värld
Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 1, 2003 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

För er som gillar detta, den går om 7 minuter på TV, ska se den... när det är klart ska jag posta lite här om vad jag tycker.
Vi kanske kommer fram till nå kul :bok:

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
403246
September 1, 2003 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

inget intresant avsnitt nu.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
403278
September 1, 2003 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

fan, gillar programmet starkt, om de inte handlar om astronomi.
Förresten när går det i repris och vad handlade de om?

Kame_boy
Member
Medlem
403297
September 1, 2003 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

K... såg det nu... ganska intressant 🙂

Det första jag reagerade på var att snubben som snackade inte kunde uttala "R" ordentligt... lite irriterande.

Det snackades främst om blod, gener och terapeutisk kloning (dvs då man klonar kroppsdelar från stamceller osv).

Det andra jag reagerade på var i snacket om island, om att dess befolkning kartläggs genetiskt, och att många av invånarna tar illa upp för att de vill ha "rätten att avstå från att bli kartlagd". Som jag ser det vill dessa endast kämpa för rätten att avstå, bara för att de INTE har den rätten.
I och för sig så har vissa lyckats kämpa sig emot med advokater så att deras bloduppgifter blivit förstörda, men ändå tycker jag inte att det är särskilt nödvändigt. Låter som att de är paranoida mest av allt.
Personligen skulle jag inte ha något emot att hela min DNA fanns i någon databank.

Sen så förvånar det mig att det finns folk som inte vill att man ska kunna manipulera gener för sina barn (t.ex. att man vill ha ett hälsosamt och
smart barn, inte så aggressivt eller lekfullt osv).
Jag personligen skulle vela se möjligheten till att få "DNA-rensning" för en rimlig summa t.ex. Då dom tar mina gener, rensar dem så att det inte finns någon risk för diabetes eller dylikt, samt rensar bort allt som kan skapa acne, tidig hårfall, cancer-risker osv osv osv För att sedan använda det rena arvsanlaget till mitt barn. Det skulle vara det bästa för både mig och mitt barn, jag får leva utan oroligheter över att mitt barn kanske får problem, och mitt barn lever utan problem.. helt friskt.
Det har kommit till den graden att vissa protesterar aktivt mot dessa ideer.
Vad tänker dom med? Är dom religiösa fanatiker? vad är det dom är rädda för? att forskare leker gud?? Hur kan det sluta illa?.

För övrigt tänker jag att människans naturliga evolution stoppas nu för tiden i och med att alla i världen får en chans att föra sina gener vidare. Det blir inget genetiskt urval. Alla "buggar" i DNA'n förs vidare, av diabetiker, "cancerbenägna", och långsynta bl.a.... etiskt sett måste ju dessa få ha barn, men i och med det förs dessa gener vidare. Hade vi sprungit runt i skogarna hade dessa förmodligen dött ut snabbt... tragiskt men sant är att det skulle vara det bästa för mänskligheten. Nu är situationen en helt annan och jag anser att det är fel att dessa människor skulle behöva få "reproduktions-förbud".

Enda lösningen? DNA'rensning. Och så protesterar man mot det. Bl.a. i USA som har så avancerad teknologi att man skulle avancera med hästlängder, om inte en massa pundhuvvuden satt käppar för hjulen med sina (enligt dem) "etiska" anledningar.

I Kina, däremot, tänker man fritt om terapeutisk kloning. Kan det ha att göra med att dom är buddhister, och inte har precis samma värderingar? är dessa värderingar bättre i den här frågan?

Nån som tycker något över huvudtaget? skriv gärna.

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
403306
September 1, 2003 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: K... såg det nu... ganska intressant 🙂

Det första jag reagerade på var att snubben som snackade inte kunde uttala "R" ordentligt... lite irriterande.

Det snackades främst om blod, gener och terapeutisk kloning (dvs då man klonar kroppsdelar från stamceller osv).

Det andra jag reagerade på var i snacket om island, om att dess befolkning kartläggs genetiskt, och att många av invånarna tar illa upp för att de vill ha "rätten att avstå från att bli kartlagd". Som jag ser det vill dessa endast kämpa för rätten att avstå, bara för att de INTE har den rätten.
I och för sig så har vissa lyckats kämpa sig emot med advokater så att deras bloduppgifter blivit förstörda, men ändå tycker jag inte att det är särskilt nödvändigt. Låter som att de är paranoida mest av allt.
Personligen skulle jag inte ha något emot att hela min DNA fanns i någon databank.

Sen så förvånar det mig att det finns folk som inte vill att man ska kunna manipulera gener för sina barn (t.ex. att man vill ha ett hälsosamt och
smart barn, inte så aggressivt eller lekfullt osv).
Jag personligen skulle vela se möjligheten till att få "DNA-rensning" för en rimlig summa t.ex. Då dom tar mina gener, rensar dem så att det inte finns någon risk för diabetes eller dylikt, samt rensar bort allt som kan skapa acne, tidig hårfall, cancer-risker osv osv osv För att sedan använda det rena arvsanlaget till mitt barn. Det skulle vara det bästa för både mig och mitt barn, jag får leva utan oroligheter över att mitt barn kanske får problem, och mitt barn lever utan problem.. helt friskt.
Det har kommit till den graden att vissa protesterar aktivt mot dessa ideer.
Vad tänker dom med? Är dom religiösa fanatiker? vad är det dom är rädda för? att forskare leker gud?? Hur kan det sluta illa?.

För övrigt tänker jag att människans naturliga evolution stoppas nu för tiden i och med att alla i världen får en chans att föra sina gener vidare. Det blir inget genetiskt urval. Alla "buggar" i DNA'n förs vidare, av diabetiker, "cancerbenägna", och långsynta bl.a.... etiskt sett måste ju dessa få ha barn, men i och med det förs dessa gener vidare. Hade vi sprungit runt i skogarna hade dessa förmodligen dött ut snabbt... tragiskt men sant är att det skulle vara det bästa för mänskligheten. Nu är situationen en helt annan och jag anser att det är fel att dessa människor skulle behöva få "reproduktions-förbud".

Enda lösningen? DNA'rensning. Och så protesterar man mot det. Bl.a. i USA som har så avancerad teknologi att man skulle avancera med hästlängder, om inte en massa pundhuvvuden satt käppar för hjulen med sina (enligt dem) "etiska" anledningar.

I Kina, däremot, tänker man fritt om terapeutisk kloning. Kan det ha att göra med att dom är buddhister, och inte har precis samma värderingar? är dessa värderingar bättre i den här frågan?

Nån som tycker något över huvudtaget? skriv gärna.

Tanken med DNA-rensning tycker jag är mycket tilltalande. Skulle själv göra samma sak om jag ville ha ungar någon gång.

Se gärna denna film om ämnet: http://us.imdb.com/title/tt0119177/
Halvbra mellan varven...

Kame_boy
Member
Medlem
403312
September 1, 2003 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

sett den filmen 🙂 ganska bra... och nu när du nämde det kom jag på en sak: Genetisk diskriminering.

Något som många skulle lida av om man införde nån slags dna rensning. Men jag tror att det är något man kan få lida om syftet är att skapa en bättre mänsklighet för framtiden.

Dessutom skulle det bli ett bra häftigt jobb om man blev "Dna-rensare". Så många barn som det födds så skulle det vara rätt stor efterfrågan 🙂

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
403318
September 1, 2003 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. Undrar hur lång tid det tar innan någon börjar dra paraleller mellan DNA rensning och utrotningen under andra världskriget.. Whoops, nu drog jag redan den paralellen..

Hursomhelst så ska jag lätt manipulera mitt barns DNA så att den slipper några problem med livet..

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
403576
September 2, 2003 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Kame boy: "snubben" heter Folke Rydén, rätt duktig på att göra dokumentärer.
Uppenbarligen verkar du ju ha tänkt igenom detta en del verkar det som, men jag undrar ändå om du sett det hela vägen. Hur kul vore det att leva i en värld där alla ser likadan ut, har samma egenskaper osv... det är ju dit det leder i förlängningen. Visst vore det bra om det gick att ta bort cancergener och andra dödliga sjukdomar redan innan ett barn är avlat, men det kommer ju inte att sluta där. Du nämner det ju själv, acne och tidigt håravfall är ju knappast dödligt, endast kosmetiskt och en del av mångfalden. Nästa steg på det blir ju att börja ändra i generna så att man ska se ut på ett visst sätt, enligt då rådande normer. Nä det där med kloning är nått som måste stoppas tills alla är överrens om vad som ska göras och inte. Nu menar jag ju inte varenda kotte, utan dom som håller på med detta och dom som bestämmer...

Sen det där med att lägga upp DNA i en DNA-bank. Det vore väl frid och fröjd så länge det ENDAST är sjukhus som har tillgång till registren vilket jag inte tror kommer hända då det finns stora pengar som vill komma åt dessa register. Tänker då närmast på försäkringsbolagen. För det vore ju inte så kul om det ringde en snubbe från "smyg å chansa" eller nått annat bolag och plötsligt sa att din premie till livförsäkringen kommer att 10 dubblas då dom sett i din DNA kedja att du har nån allvarlig sjukdom som kommer kosta multum för dom. Eller att dom säger att du bara får ut en bråkdel på din pensionsförsäkring för att dom sett att du kommer att leva tills du blir 107 år, osv.

Nä detta är en svår fråga som iaf jag inte kan ge ett rakt svar på.

// Jekyll 3000

Nazxul
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
403787
September 2, 2003 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: fan, gillar programmet starkt, om de inte handlar om astronomi.
Förresten när går det i repris och vad handlade de om?

Astronomi är dom roligare avsnitten dom har tycker jag, mycket intressant 🙂

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
403878
September 2, 2003 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Vetenskapens Värld är mkt sämre nu när inte gubben är programledare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 126
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL