November 27, 2003
oxiswoofer wrote: "Summan av två postiva tal är 8. vilket är det största resp minsta värde som summan av kvadraten på den enda och kuben på det andra talet kan anta, och vilka är då talen?"
har börjat såhär:
x + y = 8 -> y = 8-x
f(x)=x^2 + y ^3
x^2 + (8-x)^3f'(x) = 2x + 3(8-x)^ 2 *-1
= 2x - 3(64- 16x+x^2)senn vette fan, skall hitta nollpunkter..men hittar inge vettiga....nån som vet?
3x² -50x + 192 = 0 ---> X1 = 96 X2 = 54
//Andreas
November 27, 2003
oxiswoofer wrote: jaha.....hur jag än gör så får jag inte ett bra tal att ta roten ur i rottecknet...
o senn kan x inte vara större än 8.... vad min mattelärare sa iaf...
Glöm vad jag skrev, mitt lilla hack från gymnasiet var inte riktigt rätt.
x²-50x/3+64
X1 = 6
X2 = 32/3
och eftersom x<8 så x= 6 //Andreas
February 1, 2003
känns lite galet ...
om du tar ett talpar som fungerar på måfå. t.ex x=1, y=7, så har du en summa på 1^2+7^3 = 344, alternativt 7^2+1^3 = 50
så redan där har du fått ett värde större än 1/2
minsta värdet som 0 är omöjligt då x och y € N och x , y >= 0
Då kan inte bägge talen vara 0 samtidigt vilket är enda möjligheten att få summan noll, OM nu inte negativa tal är tillåtna.... men så var ju inte fallet.
Har du fått frågeställningen rätt ??
November 27, 2003
oxiswoofer wrote: okej, men hur skall jag göra senn då? högsta värdet skall vara 1/2 och lägsta skall vara 0...
jag sätter in 6 i urskprunkliga funktionen, men får då inte 1/2...får 42....hm...
Ska summan av två tal bli 8 och kvadraten på den ena och kuben på den andra få högsta värdet ½ samt 0? Det känns inte riktigt rätt.
//Andreas
May 1, 2003
Coore wrote: [quote=mounte]eller som en rekursiv funktion:
a(0) = 1
a(n) = a(n-1) + 2ntror jag ska fungera =D
Men coores är mycket "vackrare"
Bevis för att hans "formel" är rätt:
antag att g(n) = n*(n-1)+1
prövning av g(0) = 1 ger att formeln stämmer för första elementet, om formeln stämmer så måste ju: g(n+1) = g(n)+2n också gälla ty stegskillnaden mellan varje element är just 2n där n är indexet för det elementet. Utveckling av det vänstra ledet ger att: g(n+1) = (n+1)(n+1-1)+1 = n^2+n+1
Utveckling av högerledet ger:
g(n)+2*n = n(n-1)+1+2n = n^2-n+1+2n = n^2+n+1
Liket mellan högerledet och vänsterledet samt det faktum att formeln stämmer för n=0 ger att formeln stämmer för alla n € Nungefär...eller exakt =D
gah.. måste göra nått vettigt ... Coore, hitta på något!
Ah, induktionsbevis, sexigt... 😉
Vill du ha en uppgift Mounte? Jag kan börja gräva i böckerna om du vill.. 🙂
Tack till båda 🙂
February 1, 2003
Marron wrote: [quote=Coore][quote=mounte]eller som en rekursiv funktion:
a(0) = 1
a(n) = a(n-1) + 2ntror jag ska fungera =D
Men coores är mycket "vackrare"
Bevis för att hans "formel" är rätt:
antag att g(n) = n*(n-1)+1
prövning av g(0) = 1 ger att formeln stämmer för första elementet, om formeln stämmer så måste ju: g(n+1) = g(n)+2n också gälla ty stegskillnaden mellan varje element är just 2n där n är indexet för det elementet. Utveckling av det vänstra ledet ger att: g(n+1) = (n+1)(n+1-1)+1 = n^2+n+1
Utveckling av högerledet ger:
g(n)+2*n = n(n-1)+1+2n = n^2-n+1+2n = n^2+n+1
Liket mellan högerledet och vänsterledet samt det faktum att formeln stämmer för n=0 ger att formeln stämmer för alla n € Nungefär...eller exakt =D
gah.. måste göra nått vettigt ... Coore, hitta på något!
Ah, induktionsbevis, sexigt... 😉
Vill du ha en uppgift Mounte? Jag kan börja gräva i böckerna om du vill.. 🙂
Tack till båda 🙂
Ingen fara du vet... eller anytime som man brukar säga ...
February 1, 2003
okej ... ställer väl en motfråga:
Vad tror du själv att T beror på ?
Hur kan du sedan ställa upp detta och relatera till något du vet ?? Iofs så vet jag inte VAD du vet om våglära...
Ett alternativ är att göra en dimensionsanalys på det hela så "ploppar" formeln ut
introduktion till dimensionsanalys och ett exempel med en pendel:
http://www.maths.lth.se/matema.....m/f403.pdf
January 20, 2003
Behöver lite hjälp med en Fysik B uppgift:
"Beräkna den elektriska fältstyrkan på avståndet 5.29*10^(-11) m från kärnan i en väteatom. (Det är på detta avstånd som elektronen normalt snurrar i sin bana, enligt Bohrs atommodell.) Vilken riktning har fältstyrkan?"
Sen antar jag att jag ska använda mig av E=U/d=F/q (elektrisk fältstyrkan är lika med spänningen genom avståndet lika med kraften genom laddningen)... sedan har jag ju coulombs lag F=kQ1Q2/r^2
Vetefan hur man ska få ut spänningen för att kunna räkna ut fältstyrkan... any ideas?
January 4, 2001
Marron wrote: Fysik:
Vi ska teoretiskt härleda ett uttryck för periodtiden T hos en cirkulär/konisk pendel.
Formeln är ju T = 2pi * roten ur ((lcosv)/(g))
Skulle behöva lite hjälp för att komma igång...
Någon?
Det kan ju vara ide att bryta isär formeln och lista ut vart varje del kommer ifrån...
2pi tex är ju inte där av en slump...
February 1, 2003
pompougnac wrote: Behöver lite hjälp med en Fysik B uppgift:
"Beräkna den elektriska fältstyrkan på avståndet 5.29*10^(-11) m från kärnan i en väteatom. (Det är på detta avstånd som elektronen normalt snurrar i sin bana, enligt Bohrs atommodell.) Vilken riktning har fältstyrkan?"
Sen antar jag att jag ska använda mig av E=U/d=F/q (elektrisk fältstyrkan är lika med spänningen genom avståndet lika med kraften genom laddningen)... sedan har jag ju coulombs lag F=kQ1Q2/r^2
Vetefan hur man ska få ut spänningen för att kunna räkna ut fältstyrkan... any ideas?
Du söker alltså E, du har en relation som talar om att E = U/d = F/q
Vad känner du utav dessa variabler ?? Laddningen q, är väl inte så svår att ta reda på ... och sedan kände du F också, eller uppfattade jag dig fel, det är sent nu =D
October 11, 2002
oxiswoofer wrote: fundering: finns det affischer har massa matematiska formler tryckta på sig?
typ derivator, bevis, integraler o sånt?skulle vara bra o ha en sånn framför dumburken, o ha något att vila ögonen på, så man lär sig dom utantill....
nån som vet nånbutik?
Bra idé, kan bli en ganska snygg plansch att rama in också..
May 1, 2003
Induktionsbevisning
På många tal får jag ett p för mycket.
Ex:
Visa att fomeln gäller för alla positiva heltal n
4+10+...+(6n-2) = n(3n+1)
Antagande: 4+10+...+(6p-2) = p(3p+1)
Påstående: 4+10+...+(6p-2)+(6(p+1)-2) = p+1(3(p+1)+1
VL: p(3p+1) + 6(p+1)-2 = 3p^2+p+6p+6-2 = 3p^2 + 7p + 4
HL: p+1(3(p+1)+1 = 3(p^2+p+p+1)+1 = 3p^2 + 6p + 4
Var gör jag fel?
Tack