May 1, 2004
Coore wrote: wingman: Svaret är 1
3/X -> 0 då X -> oändligheten.
Då får du 1^X och 1^X = 1.Phalle: Jag hjälper dig senare.. 🙂
Är det verkligen så enkelt? Tanken har slagit mig förut men jag fastnade i det här beviset nämligen
http://putfile.com/pic.php?pic.....&s=x1
May 1, 2004
Okej: håller på flera tal här och kom på en riktig irriterande funktion som jag ska derivera, men jag vet inte ifall jag har gjort rätt..Coore? 😉
February 1, 2003
som jag ser det så har du 5 olika alternativ då du ska "lösa" detta problem:
1. Plocka fram din miniräknare som hanterar symboler
2. Starta upp något program i datorn, maple, matlab, mathematica und so weiter...
3. Strunta i att lösa uppgiften.....
4. Utveckla alla paranteser för att sedan kort och gott eventuellt förkorta och sedan derivera
5. Dela upp uppgiften på något vettigt sätt... t.ex.
[e^sinx*(x^2+3)^5]*[(1-x)^7] / (x^4+x^2+1)^4
och derivera enligt de regler du förhoppningsvis redan kan.
ex. sätt A = e^sinx*(x^2+3)^5 ; B = (1-x)^7 ; C = (x^4+x^2+1)^4
så har du den totala derivatan(med ' som deriveringstecken) på uttrycket AB/C som [(A'*B + B'*A)*C - C' * AB]/C^2
(Jag reserverar mig för eventuella skrivfel då jag inte hunnit skriva detta i latex och renderat ett pdf-dokument än)
Men du borde förstå principen...
May 1, 2004
mounte wrote: som jag ser det så har du 5 olika alternativ då du ska "lösa" detta problem:
1. Plocka fram din miniräknare som hanterar symboler
2. Starta upp något program i datorn, maple, matlab, mathematica und so weiter...
3. Strunta i att lösa uppgiften.....
4. Utveckla alla paranteser för att sedan kort och gott eventuellt förkorta och sedan derivera
5. Dela upp uppgiften på något vettigt sätt... t.ex.
[e^sinx*(x^2+3)^5]*[(1-x)^7] / (x^4+x^2+1)^4och derivera enligt de regler du förhoppningsvis redan kan.
ex. sätt A = e^sinx*(x^2+3)^5 ; B = (1-x)^7 ; C = (x^4+x^2+1)^4
så har du den totala derivatan(med ' som deriveringstecken) på uttrycket AB/C som [(A'*B + B'*A)*C - C' * AB]/C^2(Jag reserverar mig för eventuella skrivfel då jag inte hunnit skriva detta i latex och renderat ett pdf-dokument än)
Men du borde förstå principen...
Jag tyckte om alternativ 3. Men tack för att du tog din tid 🙂
January 4, 2001
Wingman wrote: [quote=Coore]wingman: Svaret är 1
3/X -> 0 då X -> oändligheten.
Då får du 1^X och 1^X = 1.Phalle: Jag hjälper dig senare.. 🙂
Är det verkligen så enkelt? Tanken har slagit mig förut men jag fastnade i det här beviset nämligen
http://putfile.com/pic.php?pic=7/21015165129.jpg&s=x1
Är det verkligen beviset för den uppgiften jag hjälpte dig med?
För det beviset är bara sant då X=0
May 1, 2004
Coore wrote: Wingman, och alla andra som har matteproblem. Berätta gärna vad det är för kurs ni har stött på erat problem i. Blir betydligt lättare att hjälpa då.
Envariabelanalys 🙂
Nej, men jag tänkte att jag kunde utnyttja och omformulera det på ett annat sätt men jag fastnade. Ditt resultat kom jag fram till först men såg så simpelt ut, jag har tendens till att krångla till saker ibland
January 4, 2001
Wingman wrote: [quote=Coore]Wingman, och alla andra som har matteproblem. Berätta gärna vad det är för kurs ni har stött på erat problem i. Blir betydligt lättare att hjälpa då.
Envariabelanalys 🙂
Nej, men jag tänkte att jag kunde utnyttja och omformulera det på ett annat sätt men jag fastnade. Ditt resultat kom jag fram till först men såg så simpelt ut, jag har tendens till att krångla till saker ibland
Hehe, men så enkelt är det förstår du... 🙂
Den kursen har jag läst, fast är ju lite fel att säga så också iofs då dom skiljer sig väldigt mycket åt.
February 1, 2003
okej ... nu har jag räknat ut det för hand, orkade inte utveckla alla paranteser utan körde rått på de regler som finns ...
kom fram till ett svar, men det blir några paranteser och massor av siffror så jag orkar inte skriva svaret här ...
använd http://www.hostsrv.com/webmab/.....8;s3=basic
så ska du se att du får samma svar som jag fick, kanske inte med gemensam nämnare och liknande ... men men ...
ditt uttryck var detta: ((e^(sin(x))) * ((x^2+3)^5) * ((1-x)^7) )/((x^4+x^2+1)^4)
May 1, 2004
mounte wrote: okej ... nu har jag räknat ut det för hand, orkade inte utveckla alla paranteser utan körde rått på de regler som finns ...
kom fram till ett svar, men det blir några paranteser och massor av siffror så jag orkar inte skriva svaret här ...
använd http://www.hostsrv.com/webmab/.....8;s3=basic
så ska du se att du får samma svar som jag fick, kanske inte med gemensam nämnare och liknande ... men men ...ditt uttryck var detta: ((e^(sin(x))) * ((x^2+3)^5) * ((1-x)^7) )/((x^4+x^2+1)^4)
You are the alpha and the omega :worship: :worship:
borde ha känt till det här programmet evigheter sen
May 1, 2004
Coore wrote: [quote=Wingman][quote=Coore]Wingman, och alla andra som har matteproblem. Berätta gärna vad det är för kurs ni har stött på erat problem i. Blir betydligt lättare att hjälpa då.
Envariabelanalys 🙂
Hehe, men så enkelt är det förstår du... 🙂
Den kursen har jag läst, fast är ju lite fel att säga så också iofs då dom skiljer sig väldigt mycket åt.
"Offtopic" men du råkade inte läsa på Linköpings universitet? 🙂
February 1, 2003
Till Wingman
nu var det ett tag sedan jag jobbade med standardgränsvärden (får skylla på sommaren) *ler*
men, du skriver att lim[n-->INF](1+x/n)^n = e^x
borde du inte kort och gått kunna använda detta för att skriva (med x=-3)
lim[n-->INF](1 + (-3)/n)^n = lim[n-->INF](1 - 3/n)^n = e^-3 = 1/e^3
May 1, 2004
mounte wrote: Till Wingman
nu var det ett tag sedan jag jobbade med standardgränsvärden (får skylla på sommaren) *ler*
men, du skriver att lim[n-->INF](1+x/n)^n = e^x
borde du inte kort och gått kunna använda detta för att skriva (med x=-3)
lim[n-->INF](1 + (-3)/n)^n = lim[n-->INF](1 - 3/n)^n = e^-3 = 1/e^3
man tackar 🙂 Jag kommer nog på fler snart 😉
Coore wrote: Jo, det gör jag.
Läser till civilingenjör i datateknik.
LiTH for teh win 😀
1 Guest(s)