February 1, 2003
fyller på med lite till info för att undersöka om vektorerna är linjärt oberoende... hoppas du lärt dig använda determinanter då dessa är väldigt trevliga att jobba med.
Kort och gott om determinanten för de tre vektorerna är skild från noll så är de tre vektorerna linjärt OBEROENDE och kan därför användas som bas i rummet R3
October 2, 2003
Tjena....min brorsa kom nyss med två tal som han inte kunde och ville ha hjälp, men tyvärr så klarade jag inte talen. någon som har lust att visa sina matte talanger? 🙂
Lös ut variabel x.
Tal 1. Z = [x/(x+y)] [ ] = roten ur.
Lös ut variabel a.
Tal 2. (N/n) = [(a+b)/(a-b)]
Lycka till.
January 4, 2001
Bennos wrote: Tjena....min brorsa kom nyss med två tal som han inte kunde och ville ha hjälp, men tyvärr så klarade jag inte talen. någon som har lust att visa sina matte talanger? 🙂
Lös ut variabel x.
Tal 1. Z = [x/(x+y)] [ ] = roten ur.
Lös ut variabel a.
Tal 2. (N/n) = [(a+b)/(a-b)]
Lycka till.
Tal1:
Du har Z = sqrt(x/(x+y)) (sqrt skriver man när det är roten ur)
Kvadrera båda sidorna så du får:
Z² = x/(x+y)
Multiplicera båda leden med (x+y)
(x+y)*Z² = x
xZ²+yZ² = x
xZ² - x = -yZ²
x(Z² - 1) = -yZ²
x = -yZ² / (Z²-1)
Tal2:
N/n = sqrt((a+b)/(a-b))
samma sak här...
(N/n)² = (a+b)/(a-b)
(a-b)*(N/n)² = a+b
a(N/n)² - b(N/n)² = a+b
a(N/n)² - a = b + b(N/n)²
a((N/n)² - 1) = b + b(N/n)²
a = (N/n)² - 1) / (b + b(N/n)² )
Dock kan det vara lite farligt att lösa ut dom på detta sättet, när du gör första steget så kan du förlora vissa lösningar. Vilken kurs kommer talen ifrån?
Ska det vara med komplexa tal?
March 3, 2004
Jo, jag läser naturteknisktbasår på komvux och har mitt första prov i fysik A på onsdag. Just nu sitter jag och räknar kapitlet "krafter åt alla håll".
Uppgiften jag får ut men inte kan förklara är som följer:
En skateboardåkare, 55 kg, står på en ramp och håller sig i ett snöre. Hur stor är kraften han håller i sig med?
[Image Can Not Be Found]
Jag tänker mig att tyngdkraften (9,82*55=540,1N) är hypotenusan i en rätvinklig triangel och att resultanten till normalkraften ger den ena kateten och hans dragkraft den andra.
Jag orkar inte skissa ut resultanter etc så jag använder tangens.
tan = 12/16 = 0,75 detta ger vinkeln 36,87.
sin 36,87 ger 0,6
När jag senare tar 0,6*540,1 får jag rätt svar.
Problemet jag har är att jag inte kan förklara varför. Jag förstår att det bara är att lösa ur det ur formeln cos/sin=hypotenusan. Men vilken formel är det?
Jag får ingen rätsida på det.
February 1, 2003
Ska försöka förklara bra. Har dock inte tid och ork att rita en figur... så häng med.
Skatearen är i vila vilket innebär att resultanterna i (för enkelhetens skull) två riktningar som är vinkelräta mot varandra är noll.
vettigt är att dela upp tyngdkraften i två komposanter (i linans riktning och i normalkraftens riktning)
om vi väljer riktning x som backens lutning(positiv riktning uppför) och y som normalkraftens riktning så kan vi ställa upp:
Sum[Fx_n] = F-mg*cos(a) = 0
att summan är noll innebär att systemet är statiskt och i detta fallet i vila, vilket söks.
där a toppvinkeln i komposantuppdelningen för tyngdkraften, F är linkraften, mg tyngdkraften.
Att vinkeln a återfinnes även i komposantuppdelningen för gubbens tyngdkraft visas enkelt genom att låta vinkeln gå mot noll och se vilken av vinklarna i komposantuppdelningen som går mott noll då.
härur finner vi att F = mg*cos(a)
cos(a) återfinns i stora triangeln som: 12/sqrt(12^2 + 16^2) = 12/20 = 3/5
således blir linkraften F = 55*g*3/5 = 324.06
hoppas du förstår något
March 3, 2004
Tack så mycket för hjälpen men nu har jag stött in på fler problem!
En bokhylla (1,5m hög och 0,75m bred) väger 70kg. Hur stor kraft måste du trycka med på toppen av hyllan innan den tippar?
Jag räknar ut tyngdkraften och resonerar så att momentkraften måste övervinna den.
Momentarmen satte jag i motsatt hörn från man trycker (alltså får jag momentarmen 0,75m)
70*9,82=687,4N
Hur går jag vidare nu?
Edit; svaret ska bli 170N
May 1, 2005
Aelrik wrote: Tack så mycket för hjälpen men nu har jag stött in på fler problem!
En bokhylla (1,5m hög och 0,75m bred) väger 70kg. Hur stor kraft måste du trycka med på toppen av hyllan innan den tippar?
Jag räknar ut tyngdkraften och resonerar så att momentkraften måste övervinna den.
Momentarmen satte jag i motsatt hörn från man trycker (alltså får jag momentarmen 0,75m)70*9,82=687,4N
Hur går jag vidare nu?Edit; svaret ska bli 170N
Ska inte hjälpa dig alltför mycket eftersom det är viktigt att du själv kommer på hur fysiken i det hela funkar. Angående att räkna på moment så har du helt rätt. Men tänk på åt vilket håll du faktiskt trycker när du försöker tippa en hylla. Du trycker ju in mot hyllan! Alltså har du ju momentarmen 1,5m. Räkna på det och se vad du får.
Edit: Glöm inte att tänka på hyllans tyngdpunkt och vad dess momentarm blir.
March 3, 2004
dreamweaver wrote: [quote=Aelrik]Tack så mycket för hjälpen men nu har jag stött in på fler problem!
Momentarmen satte jag i motsatt hörn från man trycker (alltså får jag momentarmen 0,75m)70*9,82=687,4N
Hur går jag vidare nu?Edit; svaret ska bli 170N
Ska inte hjälpa dig alltför mycket eftersom det är viktigt att du själv kommer på hur fysiken i det hela funkar. Angående att räkna på moment så har du helt rätt. Men tänk på åt vilket håll du faktiskt trycker när du försöker tippa en hylla. Du trycker ju in mot hyllan! Alltså har du ju momentarmen 1,5m. Räkna på det och se vad du får.
Edit: Glöm inte att tänka på hyllans tyngdpunkt och vad dess momentarm blir.
När jag ställer upp det får jag:
M1= Ft * l
M2= 687,4 * 0,325
För att hyllan ska tippa måste M1 > M2
Jag sätter in de värden jag har och får:
Ft * 0,75 > 687,4 * 0,325
vilket ger:
Ft > 223,41 / 0,75
Ft > 297,87 N
Varför?
January 13, 2004
Aelrik. Anta t.ex. att det ligger ett stöd bakom hyllan. Du ska räkna på momentet runt det stödet. Momentet från kraften med vilken du trycker på hyllan ska vara detsamma som momentet från tyngdaccelerationen på hyllan. Helt enligt min fina bild :bgrin:
[Image Can Not Be Found]
Eftersom Fstöd (eller Ffriktion beroende på hur du vill se på det hela) verkar rakt ut från momentpunkten bidrar den inte till något moment. Normalkraften (som egentligen ska vara vinkelrät ur A vid tippning) är reaktionskraften på golvet och påverkar därmed heller inte momentet på hyllan. Lycka till.
edit: hoppsan såg nu att frågan var nästan en vecka gammal. Fick väl nostalgiryck till gymnasiestatiken. Det var bättre förr.. 🙂
May 1, 2005
Boomhauer wrote: edit: hoppsan såg nu att frågan var nästan en vecka gammal. Fick väl nostalgiryck till gymnasiestatiken. Det var bättre förr.. 🙂
Hoppsan ja, glömde att fortsätta hjälpa honom. 😛 (även om andra kunde hoppat in)
Aelrik, du har säkert löst det nu, men momentarmen du ska använda för pålagd kraft är 1,5m eftersom du skjuter kraften in mot hyllan vid dess topp.
Ft > 223,41 / 1,5 ≈ 150 N
August 11, 2004
Tacksam för flera olika svar och lösningar på detta tal, gärna med motivation:
Du är med i ett frågesportsprogram där du tagit förstaplats och du ska få välja mellan tre olika lådor. I en av lådorna ligger en skatt men du vet inte vilken. Precis när du valt låda två och ska öppna den så får du veta att låda ett är tom. Bör du byta låda eller öppna lådan som du valde från början.
Enligt våran lärare så har detta problem funnits med i tv-programmet 24-karat, då var det 3 dörrar och en med en massa guld bakom.
Som sagt, vilken av lådorna är det störst chans att skatten ligger i. Svar med motivation tack 😛
2 Guest(s)