March 3, 2004
Nu är jag tillbaka med mer fysik... :bgrin:
En sten kastas med en utgångshastighet på 15 m/s i en båge och når höjden är 8 meter som mest. (Räkna ej med luftmotstånd).
Vilken hastighet har den på 8 meters höjd?
På vilken höjd från utgångsläget är hastigheten 10 m/s?
Jag bollar med Ek=Ep d.v.s. (mv^2)/2 = mgh -> v = sqrt(2gh) men kommer ingenstans!
När jag sätter in hastigheten eller höjden i ovanstående formel får jag fel svar. (Svaren blir 8,2 m/s resp. 6,4 m)
March 3, 2004
January 13, 2004
Energikonservering: 1/2*u1y^2 = g*8 => u1y = sqrt(2*g*8) = 12.53 m/s
Pytagoras: 15^2 = u1y^2 + ux^2 => ux = sqrt(15^2 - u1y^2) = 8.25 m/s
Pytagoras: u2y = sqrt(10^2 - ux^2) = 5.65 m/s
Energikonservering: 1/2*u1y^2 = 1/2*u2y^2 + g*h => h = (u1y^2 - u2y^2)/(2*g) = 6.37 m
July 4, 2003
ren wrote: [quote=GatriC][quote=ren]Statyn hästammar från Assyro-Bayloniska mytologi.
Jag hittar inte så mycket om den på internet. Böcker kan vara att föredra.
Tack, fast vi hade redan hittat bilden, det var den sumeriska underjordsguden och han hette Nergal.
Helt säker?
Nergal var/är/tros vara en blandning mellan människa och lejon.
Jag har sett många lejon i mitt liv och varelsen på bilden som du länkade till har inte ett inslag av lejon i sig.
Först hittade vi bilden på en sida om sumeriska gudar, fast det stod inte vilken gud han var.
Hittade sen en lista med namn över alla sumeriska gudar och började googla efter bilder på dom, hittade till slut denna när jag sökte på Nergal
http://www.gutenberg.org/dirs/1/6/1/6/16161/16161-h/images/plate020.jpg
Sökte mer på Nergal och hittade fler texter med bilder som såg likadana ut.
January 15, 2004
GatriC wrote: [quote=ren][quote=GatriC][quote=ren]Statyn hästammar från Assyro-Bayloniska mytologi.
Tack, fast vi hade redan hittat bilden, det var den sumeriska underjordsguden och han hette Nergal.
Helt säker?
Jag har sett många lejon i mitt liv och varelsen på bilden som du länkade till har inte ett inslag av lejon i sig.
Först hittade vi bilden på en sida om sumeriska gudar, fast det stod inte vilken gud han var.
Hittade sen en lista med namn över alla sumeriska gudar och började googla efter bilder på dom, hittade till slut denna när jag sökte på Nergal
Och problemet kvarstår.
Figuren på bilden du skulle ta reda på fakta om har klövar. Det är en man-ko med vingar.
Bilderna på Nergal som du visat har tassar och Nergal är ett man-lejon med vingar.
Jag tror att Babylonierna hade tillräckligt med vett i skallen för att kunna skilja på en ko och ett lejon.
July 4, 2003
ren wrote: [quote=GatriC][quote=ren][quote=GatriC][quote=ren]Statyn hästammar från Assyro-Bayloniska mytologi.
Helt säker?
Och problemet kvarstår.
Figuren på bilden du skulle ta reda på fakta om har klövar. Det är en man-ko med vingar.
Bilderna på Nergal som du visat har tassar och Nergal är ett man-lejon med vingar.
Jag tror att Babylonierna hade tillräckligt med vett i skallen för att kunna skilja på en ko och ett lejon.
Du har rätt, bilden är inte på Nergal utan säkert på Lamassu
Synd bara att arbetet redan är inlämnat, fast om man inte prickade rätt med bilden gjorde inte så mycket om man på ett bra sätt kunde motivera varför man tror att bilden föreställer den man tror.
March 3, 2004
Jag ska räkna ut pH-värdet på en svavelsyralösning genom titrering.
Det jag har gjort är att beräkna substansmängden för svavelsyran utifrån mängden natriumhydroxid jag hällde i.
Det jag undrar över är vilken tal jag ska beräkna -log på för att få svavelsyrans pH-värde.
PH-värdet är ju ett mått på antalet H3O+ i lösningen. Ska jag bara räkna på svavelsyrans substansmängd eller ska jag tänka på att svavelsyran protolyseras i två steg och räkna på substansmängden NaOH?
Jag har räknat ut: n(H2SO4) = 0,0538
Vilket ger pH = -log 0,0538 = 1,27083521
Räknar jag på substansmängden NaOH som är 0,0538 * 2 får jag
pH = -log 0,1076 = 0,96818...
Vilket är rätt?
November 27, 2003
Aelrik wrote: Jag ska räkna ut pH-värdet på en svavelsyralösning genom titrering.
Det jag har gjort är att beräkna substansmängden för svavelsyran utifrån mängden natriumhydroxid jag hällde i.
Det jag undrar över är vilken tal jag ska beräkna -log på för att få svavelsyrans pH-värde.PH-värdet är ju ett mått på antalet H3O+ i lösningen. Ska jag bara räkna på svavelsyrans substansmängd eller ska jag tänka på att svavelsyran protolyseras i två steg och räkna på substansmängden NaOH?
Vilket ger pH = -log 0,0538 = 1,27083521Räknar jag på substansmängden NaOH som är 0,0538 * 2 får jag
pH = -log 0,1076 = 0,96818...Vilket är rätt?
Svavelsyra protolyseras i två steg (egentligen inte, men eftersom inga jämviktskonstanter kommer på fråga gissar jag du ska räkna på fullständig protolys), men det betyder ju att det går två NaOH per H2SO4. Dvs. du har använt dubbelt så mycket NaOH som du har H2SO4 😉
//Andreas
March 3, 2004
Delph1 wrote: [quote=Aelrik]Jag ska räkna ut pH-värdet på en svavelsyralösning genom titrering.
Det jag undrar över är vilken tal jag ska beräkna -log på för att få svavelsyrans pH-värde.PH-värdet är ju ett mått på antalet H3O+ i lösningen. Ska jag bara räkna på svavelsyrans substansmängd eller ska jag tänka på att svavelsyran protolyseras i två steg och räkna på substansmängden NaOH?
Vilket ger pH = -log 0,0538 = 1,27083521Räknar jag på substansmängden NaOH som är 0,0538 * 2 får jag
pH = -log 0,1076 = 0,96818...Vilket är rätt?
Svavelsyra protolyseras i två steg (egentligen inte, men eftersom inga jämviktskonstanter kommer på fråga gissar jag du ska räkna på fullständig protolys), men det betyder ju att det går två NaOH per H2SO4. Dvs. du har använt dubbelt så mycket NaOH som du har H2SO4 😉
//Andreas
Exakt, och därför är substansmängden dubbelt så stor vilket gör att jag ska räkna på n(NaOH) eller hur?
March 3, 2004
Okej, jag har ju substansmängderna för båda ämnena men jag ska alltså räkna pH-värdet (antalet H3O+) från substansmängden av svavelsyran (som givetvis är hälften av substansmängden av NaOH)?
n(H2SO4) = 0,0538 mol
Detta ger pH-värdet 1,27 hos svavelsyran (då -log 0,0538 = 1,27083521 )
November 27, 2003
Aelrik wrote: Okej, jag har ju substansmängderna för båda ämnena men jag ska alltså räkna pH-värdet (antalet H3O+) från substansmängden av svavelsyran (som givetvis är hälften av substansmängden av NaOH)?
n(H2SO4) = 0,0538 mol
Detta ger pH-värdet 1,27 hos svavelsyran (då -log 0,0538 = 1,27083521 )
Jo, bra av mig att läsa uppgiften ordentligt. Du ska givetvis utgå ifrån att H+ = NaOH
//Andreas
November 27, 2003
oxiswoofer wrote: hm...vad är spänning egentligen? man har ju fått lära sig att en elektrisk komponent har tex 3.4 V spänning ÖVER sig...men vad är spänningen för något? ström är ju mängden elektroner(eller liknande) det vet jag ....nån som har en bra förklaring?
Spänning är potential, eller skillnaden i potential från noll.
Skillnad i tätheten hos laddningarna, dvs. koncentrationen av elektronerna.
//Andreas
February 1, 2003
Ger den klassiska bilden på ett vattenfall.
Tänk dig ett vattenhjul som du sätter i ett vattenfall för att utföra ett arbete, för att få hjulet att snurra och ge kraft till någon maskin så måste vattnet falla från en viss höjd, här har vi potentialen.
Om vi skulle illustrera med en strömkälla på 15V, och likna detta med ett vattenfall på 15m höjd. Vi vill ansluta 3st lampor som vardera kräver 7V för att lysa, vi placerar ut första lampan (hamnar 7m under toppen av vattenfallet), vi placerar sedan nästa ytterligare 7m ned. den sista lampan kan vi inte få att lysa på detta sätt, vi har ju bara 1m eller 1V kvar i potential, om vi hade parallellkopplat lamorna då ? Det är nu strömstyrkan kommer in, eller hur "brett" vattenfallet är (hur mycket vatten som forsar)
Då kan vi dela på vattnet säg inför den sista lampan, då kommer vi få in en till lampa, men dessa två kommer enbart lysa med halv styrka relativt den första.
lite rörigt, vet inte om någon orkar läsa, men men ...
detta hjul har ju någon slags tröghetsmoment,
December 6, 2001
dreamweaver wrote: [quote=p_webb]Lös ekvationen x^8 = 6561 med lämplig metod. Vilken typ av ekvation är detta?
Tips: x^8 = ((x²)²)²
fattade inte riktigt men lyckades otroligt nog lösa den ändå...
(x^8)^(1/8)=6561^(1/8)
(x^8)^(1/8)=3
x^8*(1/8)=3
x=3
Bör väll stämma eftersom :
3^8=6561
January 4, 2001
p_webb wrote: [quote=dreamweaver][quote=p_webb]Lös ekvationen x^8 = 6561 med lämplig metod. Vilken typ av ekvation är detta?
Tips: x^8 = ((x²)²)²
fattade inte riktigt men lyckades otroligt nog lösa den ändå...
(x^8)^(1/8)=6561^(1/8)
(x^8)^(1/8)=3
x^8*(1/8)=3
x=3
Bör väll stämma eftersom :
3^8=6561
Ja, det stämmer, men ska du lösa uppgiften utan miniräknare så kan det vara bra att dela upp problemet så som dreamweaver skrev.
1 Guest(s)