May 11, 2002
May 11, 2002
January 4, 2001
ceasar wrote: hur löser man ekvationssytemet
x+y=2
3x-y=4
Kan nån förklara till mig, har prov imorrn och pluggar som vanligt dagen innan..
x+y=2
3x-y=4
Om vi först kollar på x+y=2 så kan vi bryta ut x ur den ekvationen så vi får:
y=2-x
Nu kommer vi på 3x-y=4, vi vet att y=2-x och sätter in det i denna ekvationen så vi får:
3x-(2-x)=4
Som blir:
3x-2+x=4
4x=6
x=6/4
x=3/2
När vi nu vet att x=3/2 så sätter vi bara in det i första ekvationen och får:
3/2+y=2
Som blir:
y=2-(3/2)
y=(4/2)-(3/2)
y=1/2
Så svaret blir alltså:
x=3/2 (1,5)
y=1/2 (0,5)
February 1, 2003
Med Gauss-elimination:
Betrakta:
(1): x+y=2
(2): 3x-y=4
om vi subtraherar 3*(1) från (2) så får vi (2*):
(1): x+y = 2
(2*): 0*x - 4y = -2 <==> y = 1/2
Subtrahera nu 1*(2*) från (1) så är systemet löst:
(1*): x+0*y = 2-1/2 = 3/2
(2*): 0*x + y = 1/2
svar: x=3/2;y=1/2
Varför då lära sig detta "krångel", då du löser större ekvationssystem för hand(eller ska implementera något liknande i något program) så är detta en enkel procedurell metod som löser ett n*n system med 2*((n-1)+(n-2)+...+1) itterationer.
Inte optimalt, men men....
November 19, 2003
November 19, 2003
October 8, 2003
Coore wrote: [quote=mounte]Men detta stämmer väl ändå inte ?
Primitiv till 6/x^(1/2) är väl ändå 12*x^(1/2)
Självklart har du rätt, jag vettifasen vad som rörde sig i huvudet på mig igår.
Ber om ursäkt.
Ingen fara, den biten kan jag så jag hade inga problem att få ut den korrekta primitiva funktionen...
Jag har en ny fråga dock... Vilka ekonomiska tillämpningar använder man Integraler till?
January 4, 2001
jhan wrote: [quote=Coore][quote=mounte]Men detta stämmer väl ändå inte ?
Primitiv till 6/x^(1/2) är väl ändå 12*x^(1/2)
Självklart har du rätt, jag vettifasen vad som rörde sig i huvudet på mig igår.
Ber om ursäkt.
Ingen fara, den biten kan jag så jag hade inga problem att få ut den korrekta primitiva funktionen...
Jag har en ny fråga dock... Vilka ekonomiska tillämpningar använder man Integraler till?
Den frågan kan jag tyvärr inte besvara då jag inte har läst någon ekonomi alls, bara en massa matte. 🙂
February 1, 2003
hmmm ekonomiska tillämpningar som man använder integralkalkyl inom ...
Tror du kan hitta på några själv ... om man tänker på integralen som en area ... och att man inom de flesta ekonomiska områden har "vackra" grafer med tillgång och efterfrågan, pris o annat tjaffs och att olika ekonomiska termer har gemoetriska tolkningar i dessa grafer vilket kan överföras på integraler (och derivator)
Har tyvärr läst alldeles för lite ekonomi för att kunna ge ett riktigt bra svar. Varför undrar du ?
July 18, 2003
mounte wrote: är det cosh du menar som i cosinus hyperbolicus (stavning?) cosh(x) = ( e^(x) + e^(-x) )/2
isf så har du ju ett litet jobb framför dig ... 😀
Det är cosh... Och detta är f*n bara matte D ! 👿
jag har löst den via derive, svaret blir ~ 106.3 men jag vette fan hur jag ska göra det "manuellt" :
Edit: Hela talet och svar finns på :
http://www.maths.lth.se/cgi-bi.....search.cgi? swords=kabel&ignorecase=1&logop=or (sök på "15 december 1997 10.28.03" )
Inte för det har någon betydelse, men ändå...
På en skala från 1-10, hur svårt är detta... Är det ens tänkt att jag ska göra det manuellt eller är det meningen att jag ska ta datorn till hjälp ?
February 1, 2003
Jag skulle inte ställa kravet på en gymnasieelev att lösa det där problemet algebraiskt
den ekvation du ska lösa är följande:
a*(( e^(50/a) + e^(-50/a) )/2 - 1 ) = 12
substituera e^(50/a) med w eller liknande, fölaktligen blir e^(-50/a) = 1/w
men tro mig, det blir inget skoj 😀
näe, jag skulle föreslå numerisk approximation, antingen rita grafen på en miniräknare och "plagiera" detta. Alternativt uppskatta rötterna med newtons metod (det finns flera metoder, men newtons metod bör ni behärska som läser matte D)
3 Guest(s)