July 18, 2003
mounte wrote: Jag skulle inte ställa kravet på en gymnasieelev att lösa det där problemet algebraiskt
den ekvation du ska lösa är följande:
a*(( e^(50/a) + e^(-50/a) )/2 - 1 ) = 12
substituera e^(50/a) med w eller liknande, fölaktligen blir e^(-50/a) = 1/wmen tro mig, det blir inget skoj 😀
näe, jag skulle föreslå numerisk approximation, antingen rita grafen på en miniräknare och "plagiera" detta. Alternativt uppskatta rötterna med newtons metod (det finns flera metoder, men newtons metod bör ni behärska som läser matte D)
okey, tackar ! Tankar Derive 6 nu 😉
January 4, 2001
mounte wrote: då är frågan ... vilken area som söks ... mellan vilka gränser?
Är det arean mellan Y1 och Y2 ? några andra gränser... mellan första och andra skärningspunkt av dessa kurvor eller ?tycker frågan är lite för luddig för att kunna ge ett bra svar.
Om jag hade fått den uppgiften så hade jag ju svarat att arean går mot oändligheten... 🙂
Men nu tror jag Helix har glömt någon detalj i uppgiften.
January 20, 2003
Vet inte om detta är rätt tråd men:
När jag använder solvern i min Ti-83 Plus, så får jag bara första x i en andragradsekvation... ex. om jag skriver in 12+4x-x^2 så ger den mig att x=-2 vilket stämmer, men andra x vill jag ju också ha (som är 6 i detta fallet).
EDIT: skitsamma kom på att den nog inte funkar med andragradsekvationer...
February 1, 2003
Har själv en Casio som klarar det där utan problem 😀 ... men ... till din fråga .. då du i solvern skriver in ditt uttryck kan du inte välja att "gissa" en lösning. om du kan det så gissa på något som inte är i närheten av den första lösning du finner. Jag gissar nämligen att solvern löser ditt problem numeriskt och söker sig mot en lösning från 0 om inget annat specifieras.
February 1, 2003
ok, om du ser figuren framför dig, alternativt gör en enkel skiss.
Och skivar rotationskroppen med snitt som är vinkelräta mot x-axeln så kommer vi få i någon mening cirkelskivor, speciellt om vi gör indelningen "oändligt fin" så kan vi kalla tjockleken för dx.
Radien på en sådan cirkelskiva kommer vara precis y, vilket är x^2
Volymen på en sådan cirkelskiva blir pi*x^2*dx
Detta vill vi summera från x=1 till x=3
Detta blir en riemann-integral ty indelningen vi gör är tillräckligt fin, och detta kan således skrivas som en integral:
Int[pi*x^2, x=1..3]
Lycka till!
February 1, 2003
kanske formulerade mig lite tokigt, det är en riemann-summa man får som konvergerar mot integralen som jag skrev.
Och visst är det på det viset man lär sig i gymnasiet ... en fullt accepterad definition och utvidgning på summa/integral begreppet.
Sedan kan man ju utvidga det hela i distributionsmening också ... 😀
November 8, 2004
FyB slutprov i morrn:
Två punktformiga högtalre H1 och H2 är kopplade till samma tongenerator. Ljudvågorna som sänds ut från högtalara är i fas. Vilken frekvens har den utsända tonen.
a) Då punkten P ligger på andra nodlinjen?
b) Då punkten P ligger på tredje nodlinjen
Mellan H1 och P är det 87cm och mellan H2 och P är det 122cm. I figuren är de uppritade triangulärt, varken likbent eller rätvinklig.
Snabb hjälpuppskattas skriver 08.00 😎
February 1, 2003
Lite sent svar ... tyvärr ... men någon kanske söker svar på samma fråga ... ?!
Om man har positiv interferens(förstärkning) mellan två vågkällor eller negativ interferens(utsläckning) mellan källorna beror kort och gått på vägskillnaden mellan vågkällornas avstånd till lyssnings/mätningspositionen sinsemellan.
I vårat fall har vi vägskillnaden delta=122-87cm
för förstärkning så ska vi ha att avståndet är en jämn multipel av vägskillnaden, dvs k*lambda = k/f = delta
För utsläckning så ska avståndet vara halva våglängden... således k*lambda + lambda/2 = k/f+1/2f = delta
hoppas jag fått allt rätt nu, är ingen fysiker egentligen 😀
December 27, 2003
Karl och Mohammad ska bära en 4.2m lång och 120kg tung balk. Karl tar tag 0.2m från den bakre änden och Mohammad håller längst fram. Med vilken kraft måste Mohammad respektive Karl lyfta?
Försöker få ut den där men blir bara så att säga ERROR 😀
Nån kanske kan?
Tack på förhand
/ NiCKE^
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
January 13, 2004
Ställ upp kraftjämvikt och momentjämvikt kring nån punkt. Då får du 2 ekvationer och 2 obekanta (lyftkrafterna) som du kan lösa ut.
Anledningen till att man ställer upp jämvikterna är att balken inte accellererar. Har man inte jämvikt så betyder det att den gör just det (Ftot=m*a)
March 3, 2004
Sätt vridpunkten i Mohammed.
Då balken är i jämvikt råder ju att Mk = Mg (momentankraften för Karl är samma som för momentankraften för tyngdkraften)
Fg = 120 * 9,82 = 1178,4 N
Ur detta fås:
Fk * 4 = Fg * 2,1 =>
Fk = 2474,64 / 4 = 618,66 N
då Fk + Fm = Fg fås:
Fm = Fg - Fk
Fm = 1178,4 - 618,66 = 559,74
Karl lyfter med: 618,66N
Mohammed lyfter med: 559,74N
February 28, 2005
Hej!
Blev lite "chockad" idag när brosan kommer hem med en uppgift som enligt mig borde vara anpassad till äldre än vad han är (går i 8an). Svårt för mig och förklara själva uppgiften men nedan så skrev jag det som stod på pappret....
Gör en livscykelanalys för en produkt som du väljer. Besvara så många som möjligt av frågorna nedan.
Ta reda på vilka råvaror som krävts för att tillverka produkten. (Om det är många råvaror, begränsa dig till den viktigaste)
Är råvarorna förnybara, det vill säga återbildas de inom 100 år?
Kräver framställningen av råvarorna mycket energi?
Ger framställningen av råvarorna utsläpp till luft och vatten? I så fall vilka?
Kräver tillverkningen av själva produkten mycket energi?
Kräver tillverkningen av produkten miljögifter?
Ger tillverkningen av produkten utsläpp till luft och vatten? I så fall vilka?
Kräver tillverkningen av produkten långa transporter?
Hur används produkten? Påverkar användningen av produkten miljön?
Vad händer med produkten när vi har använt den färdigt?
Kan produkten återanvändas eller återvinnas?
Själva komponenterna i chassit behövs nämnas samt chassit inget mer.... ;/ 😉
1 Guest(s)