Vetenskapstråden|Page 29|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vetenskapstråden
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
sp_UserOfflineSmall Offline
991351
December 14, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte det var så fasligt jobbig uppgift.
Allting är ju väl specat, vad han ska ta reda på.
Uppgiften går egentligen bara ut på att veta VART man ska leta, vilket man till viss del redan kan i åttan, och ska lära sig bli bättre på.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
991355
December 14, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: Hej!

Blev lite "chockad" idag när brosan kommer hem med en uppgift som enligt mig borde vara anpassad till äldre än vad han är (går i 8an). Svårt för mig och förklara själva uppgiften men nedan så skrev jag det som stod på pappret....

Han behöver väl inte välja just en dator? Finns ju enklare grejer att välja på.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
991623
December 15, 2005 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

jo d sant faktiskt...hmm jag tror jag säger åt honom att ta en mus istället tex MX510? enklare och bättre...;)

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
991766
December 15, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: jo d sant faktiskt...hmm jag tror jag säger åt honom att ta en mus istället tex MX510? enklare och bättre...;)

Eller varför inte typ bananer? 🙂

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
991788
December 15, 2005 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Gilgamesh]jo d sant faktiskt...hmm jag tror jag säger åt honom att ta en mus istället tex MX510? enklare och bättre...;)

Eller varför inte typ bananer? 🙂

haha..;) näe men han bestämmde sig för glödlampa ist... 😛 🙄

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
993400
December 19, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Nu har jag fått en uppgift av våran rättskunskaps lärare alldeles strax innan lovet och jag skulle bara vilja ha eran hj

Ps vet at det är mycket text men försök iaf. 🙂

" Detta är ett fall som prövats i domstol: Österberg sitter och pratar med sina grannar i vårsolens sken. Sonen Erik, 9 år, och några jämnåriga pojkar spelar boll på gräsmattan intill huset som ligger intill en väg. Plötsligt händer det: Erik råkar sparka till bollen utanför gräsmattan så att den rullar ut på gatan. En cyklist som kör förbi i samma stund kolliderar med bollen, ramlar av cykeln och skadar sig rätt illa. Cyklisten stämmer Österberg inför domstol för att få ersättning.

a: Hur skulle du ha dömt och med villken motivering? Är Österberg skadeståndsskyldig?

b: Husr skulle du beräkna ersättnings storlek om det skulle bli aktuellt? "

Jag skulle ha dömt han oskyldig engligt.
Motevering: Skadeståndslagen 2 kap 1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.
Jag anser inte han vårdslös.

Sen kan man ju alltid vrida det som att pappan var vårdslös för att han lät Erik spela så pass nära vägen osv. Vad tror ni mera juridik kunniga?

på b

Enligt Skadeståndslagen 4 § Den som i fall som avses i 1-3 §§ vållar skada innan han har fyllt arton år skall ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter

och

Kap 5

1 § Skadestånd till den som har tillfogats personskada omfattar ersättning för
1. sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära,
2. inkomstförlust,
3. fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda oläg........

och

7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,
3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet

jag antar att hans cykel vart kvaddad

Jag vill dömma det till ca 500 kr max eftersom hans ringa ålder osv

Vad skulle ni kräva för skadestånd?

Tack för hjälpen på förhand....... ja jag vet att jag har skrivit lite fjantigt 😀

*Edit: såg nu att jag bara behövde säga hur man räkna ut det om det blev aktuellt 😛

Här är Notisum länken till skadeståndslagen ifall man behöver fler paragrafet
[url]http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=331&iMiddleID=285&top=1&sTemplate=/template/index.asp">älp angående en uppgift som jag tror har löst rätt vill bara kolla med er.

Ps vet at det är mycket text men försök iaf. 🙂

" Detta är ett fall som prövats i domstol: Österberg sitter och pratar med sina grannar i vårsolens sken. Sonen Erik, 9 år, och några jämnåriga pojkar spelar boll på gräsmattan intill huset som ligger intill en väg. Plötsligt händer det: Erik råkar sparka till bollen utanför gräsmattan så att den rullar ut på gatan. En cyklist som kör förbi i samma stund kolliderar med bollen, ramlar av cykeln och skadar sig rätt illa. Cyklisten stämmer Österberg inför domstol för att få ersättning.

a: Hur skulle du ha dömt och med villken motivering? Är Österberg skadeståndsskyldig?

b: Husr skulle du beräkna ersättnings storlek om det skulle bli aktuellt? "

Jag skulle ha dömt han oskyldig engligt.
Motevering: Skadeståndslagen 2 kap 1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.
Jag anser inte han vårdslös.

Sen kan man ju alltid vrida det som att pappan var vårdslös för att han lät Erik spela så pass nära vägen osv. Vad tror ni mera juridik kunniga?

på b

Enligt Skadeståndslagen 4 § Den som i fall som avses i 1-3 §§ vållar skada innan han har fyllt arton år skall ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter

och

Kap 5

1 § Skadestånd till den som har tillfogats personskada omfattar ersättning för
1. sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära,
2. inkomstförlust,
3. fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda oläg........

och

7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,
3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet

jag antar att hans cykel vart kvaddad

Jag vill dömma det till ca 500 kr max eftersom hans ringa ålder osv

Vad skulle ni kräva för skadestånd?

Tack för hjälpen på förhand....... ja jag vet att jag har skrivit lite fjantigt 😀

*Edit: såg nu att jag bara behövde säga hur man räkna ut det om det blev aktuellt 😛

Här är Notisum länken till skadeståndslagen ifall man behöver fler paragrafet
[url]http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=331&iMiddleID=285&top=1&sTemplate=/template/index.asp

DarkSoul
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
993545
December 20, 2005 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Fråga om tid:

Paul Steinhardt vid Princeton och Neil Turok vid Cambridge anser att big bang är 2 MEMBRANT som med 1 biljon års mellanrum krockar med varandra och på så sätt skapar samtidigt ett nytt universum efter att det andra har sinat

frågan nu..vad är ett membrant ? 😛 vad är teorin om det..dvs vad ska det bestå av?

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
993608
December 20, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_: Jag skulle säga att du tänker rätt. Det är väländå inte USA vi bor i? Inte ska han få skadestånd för att han kör över en boll.

DarkSoul: http://fy.chalmers.se/~tfemc/i.....ation.html: "Klart är att strängar i sig inte är de verkligt fundamentala objekten. I strängteori samsas de med objekt av en mängd olika dimensionaliteter: partiklar, strängar, membran osv., under det samlande namnet "bran". Man tenderar i allt högre grad att lämna begreppet strängteori, som blivit mindre adekvat, och talar alltmer om "M-teori" (bokstavens betydelse är ungefär lika oklar som teorin själv)"

Alltså, fysikerna vet nog inte riktigt heller. Du kan väl tänka dig någon slags kosmisk motsvarighet till vilket membran som helst (högtalare t.ex), en uppspänd yta av något slag.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
993758
December 20, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick reda på svaret idag.

Det hela vart att ungen vart vållande, samt fadern eftersom han inte uppmärksamade risken vid vägen. Samtidigt vart oxå cyklisten dömd till "med vållande".

Allt som allt så fick cyklisten.

Av ungen: 10000kr -ca 2000kr för cyklistens medvållande. - resten eftersom han itne har någon inkomst. = 500-0kr

Fadern vart dömd till 10 000 - 2000 (samma skäl som ovanför) = 8000kr

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
993788
December 20, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: http://fy.chalmers.se/~tfemc/i.....ation.html

Cederwall är grym alltså. Notera hans ålder när han tog examen från Teknisk Fysik! Inte många som klarar av det så snabbt kan man nog säga.

Alex_88_ wrote: Samtidigt vart oxå cyklisten dömd till "med vållande".

Hur kunde cyklisten bli dömd för något? Han var ju målsägare!

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
994110
December 21, 2005 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Han vart inte dömd för något med eftersom dom "dömde" han som medvållande så sänktes skadeståndet för pappan osv

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
994142
December 21, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: Han vart inte dömd för något med eftersom dom "dömde" han som medvållande så sänktes skadeståndet för pappan osv

Jag ser fortfarande inte vad cyklisten gjorde för något som kan räknas som "medvållande".

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
994450
December 22, 2005 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här var ett fall som har blivit en predjukat i HD.

Cyklisten borde ha saktat ner och kört ut mer i vägen. Han borde nämligen ha förutsett att det kan inträffa en olyka. Ta t.ex. att du inte börjar börna när du ser en gående på trottoaren och att du inte kör ut en bit i vägrenen för att undvika en möjlig olycka.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
995224
December 25, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: Cyklisten borde ha saktat ner och kört ut mer i vägen. Han borde nämligen ha förutsett att det kan inträffa en olyka. Ta t.ex. att du inte börjar börna när du ser en gående på trottoaren och att du inte kör ut en bit i vägrenen för att undvika en möjlig olycka.

Ok. Det där var svårt att se utifrån texten du gav hur situationen såg ut, men han kanske cyklade på som en blådåre på trottoaren där han inte fick vara eller nåt då med andra ord.

The_Viper
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 151
995869
December 27, 2005 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

"Bestäm avståndet till horizonten"
Man känner höjden (sträckan från marken till ögonen) och jordens radie (räkna me att den är samma över allt) och så ska man göra en funktion som ger ssträckan av höjden.
Jag tänkte att man tar reda på vinkeln som bildas mellan sträckorna från jordens mitt till punkten man står på och punkten man ser till.
Då blir det cos v=radien/(radien+höjden)
och sen använder man formeln för att räkna ut cirkelbågens långd: v/360*2*pi*radien, men jag vet inte hur jag ska baka ihop dessa för att få funktionen som ger sträckan av höjden.
Någon som vet?

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
995916
December 27, 2005 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

man kan lösa detta dels trigonometriskt ( enkelt )
eller med lite matteC kunskaper(tror jag) genom att betrakta två funktioner.
En enkelt skisserad lösningsmetod med funktioner finns här:
[Image Can Not Be Found]

The_Viper
Medlem
995943
December 27, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

men det ska ju vara sträckan längs jordens yta, dvs. cirkelbågens längd från där man står till dit man ser och inte raka vägen från ögonen till den punkten.

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
995987
December 28, 2005 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

sorry, missade den "lilla" detaljen.
Dock ... om du plockar fram lite matte-D (?) kunskaper så har du:
givet funktionen y=f(x) så är sträckan från x=a till x=b längs kurvan y följande:
int[sqrt(1+ (y')^2 ) dx, a, b] om du följt ivanstående metodik har du funnit a från x-koordinaten från p2 och b=r
och sedan utifrån att du beräknat denna integral så adderar du på h som var givet.

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
995998
December 28, 2005 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Viper, som svar och fortsättning på ditt första inlägg kommer detta, om du inte redan löst det själv.

Det du måste göra är att lösa ut v från din första ekvation:
v = acos( r/(r+h) )

Sedan vet/härleder man att cirkelbågens längd är L=r*alfa , där r är radien och alfa är vinkeln mätt i radianer.

detta ger L=r*acos(r/(r+h))

The_Viper
Medlem
996258
December 28, 2005 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar så mycket, tror jag klarar mig nu 🙂 men det sista du skrev lär man väl sig inte i Ma D-kursen? iaf inte jag... återkommer om ja kör fast, tack än en gång.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 545
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL