February 4, 2003
Krax wrote: [quote=x-per]Hur mångra grader Celcius är 10 upphöjt i 9 kelvin?
10 upphöjt i 9 kelvin = 10 upphöjt i 9 grader celsius
x-per wrote: Helt säker?
Isåfall blir det 10 000000000 grader då?
10 upphöjt i 9 kelvin är inte riktigt samma sak som 10 000000000 grader
10 upphöjt i 9 kelvin har bara 2 siffrors noggranhet och 10 000000000 grader har 11 siffror så:
10 upphöjt i 9 kelvin = 10 upphöjt i 9 grader celsius
10 000 000 000 kelvin = 999 999 726,85 grader celsius
July 11, 2002
Adamnassjo
m=n*M
Jag skulle tippa på att först räknar fram den totala massan av Kalciumnitrat, sen för enbart kvävet.
Kvävet/Kalciumnitrat.
Så får du fram den procentuella innehållet kväve i CANo3
Tror jag, nu när jag varken har periodiska systemet med mig eller formelsamlingen 🙂
July 13, 2002
Har redovisning av en breddningsuppgift i Matte D nu på fredag och skulle behöva lite hjälp.
Uppgift 1 wrote: Välj vilket heltal som helst. Flytta of siffrorna hur du vill. Beräkna skillnaden mellan de två talen. Den kommer alltid att vara delbar med 9. T.ex. om man väljer 2845, flyttar om siffrorna till 8254, då blir sifferdifferancen 8254-2845=5409, och 5409/9=601 går jämnt upp. Förklara varför detta gäller för alla heltal.
Uppgift 2 wrote: Vad kan man säga om funtionerna som uppfyller följande villkor?
a) f(a + b) = f(a) + b
b) f(a + b) = f(a) - f(b)
c) f(a * b) = f(a) * b
d) f(a + b) = f(a) * f(b)
på uppgift ett har jag provat lite och ser att det alltid blir så... sen har jag inte kommit framt ill mycket mera.
Ägnat mera tid åt uppgift 2 och har kommit fram till detta.
a) en linjär funktion y = kx+m där k=1
k(a+b)+m = ka + m + b = a + b + m
b) Ingen aning... tänkte lite på additionssatserna med cos/sin(a+b) men fick det inte att stämma.
c) en linjär funktion y = kx+m där m=0
kab + m = (ka + m) * b = kab
d) en exponentialfunktion y=e^x t.ex.
e^(a+b) = e^a * e^b = e^(a+b)
Skulle behöva lite hjälp för att göra ett korrekt bevis på uppgift 1. och uppgift 2.c), om ni ser nått fel i mina andra lösningar så påpeka gärna det! :bok:
Tack i förhand! 😀
July 21, 2003
hejsan jag har fått en hem prov i matte B som ska vara innlämnat på onsdag jag undrar om någon kunde hjälpa mig med några tal.
förenkla följande uttryck.
a. 7(x^2-x)^2 - 3x^2(2x-5x^3)
b. (a^½ + 3)(a^½ - 3)
c. a(x^m - x^2) - bx(cx^m-1 - dx)
Givet funktionerna F(x) = x^3 - 2x^2 - 7x och G(x) = x - 2
a. F(a-g(b+f(c+g(d)+e)+2)+3)
b. G(a-f(b+g(c+f(d)+e)+2)+3)
September 3, 2001
Hejsan är det någon som har tips var man kan hitta information om ben.
Jag gör redovisningsuppgift i matte D och jag försöker avgöra hur stor en jätte kan bli innan benen går sönder.
Jag hittar bara info om sjukdomar osv men inga siffror någonstans 🙁 Skulle t.ex. vilja hitta siffror på hur många newton ett ben kan bli utsatt för, och om det är proportionellt mot längden/bredden/radien osv.. åldern även..
statisktik går oxå bra 🙂
om någon skulle vara så snäll skulle jag vara hemskt tacksam
mvh!
February 4, 2003
Har ett skolarbete om att skriva om ryggen.
Eller i oöfrsig jag behöver inte göra det. Men en annan snubbe (i min grupp gör det) så jag måste också göra lite (för att underlätta för honom). Kanske kan få VG i bästa fall nu också.
I alla fall så skriver vi om ryggen- och dess konstruktion. Men också olika sjukdomar- och ortopeder och liknande.
Men jag kan inte hitta någon fakta ute på nätet angående konstruktionen. Tyvärr.
Skit svårt.
På google hittar jag bara skit om diskmaskiner (typ att man skonar ryggen genom den otroliga konstruktionen som diskmaskinen har).
Inte så lätt. Har försökt.
Ber om ursäkt för att ha en "behöver hjälp i skolan" tråd. Inte min mening.
Hoppas på lite bra länkar.
Mvh/D
January 12, 2004
http://www.infomedica.se/artik.....ryID=10534
http://www.bechterew-spondylit.....undet.org/
http://netdoktor.passagen.se/s.....aack.shtml
Några intressanta och roliga sjukdommar att kolla på...
4 Guest(s)