February 1, 2003
int[sqrt(1+ (y')^2 ) dx, a, b]
ger STRÄCKAN på kurvan y, från a till b.
int[y(x) dx, a, b]
ger AREAN mellan kurvan y och kurvan f(x)=0, från a till b
ska se om det finns någon vettig länk här...
http://www.math.su.se/~matamm/undervisning/pdf/Analys2/dag2.pdf
January 15, 2004
Marron wrote: Edit: Har ett annat problem istället..
x^2+c^2+y^2 = a^2+(c^2*x^2)/a^2
Ska genom att förenkla bli
((a^2-c^2)*x^2)/a^2+y^2=a^2-c^2
Någon, snälla?
x^2 + y^2 - (c^2 * x^2)/a^2 = a^2 - c^2
a^2 * x^2 / a^2 - c^2*x^2/a^2 + y^2 = a^2 - c^2
(a^2 - c^2)*x^2/a^2 - y^2 = a^2 - c^2
May 1, 2003
ren wrote: [quote=Marron]Edit: Har ett annat problem istället..
x^2+c^2+y^2 = a^2+(c^2*x^2)/a^2
Ska genom att förenkla bli
((a^2-c^2)*x^2)/a^2+y^2=a^2-c^2
Någon, snälla?
x^2 + y^2 - (c^2 * x^2)/a^2 = a^2 - c^2
a^2 * x^2 / a^2 - c^2*x^2/a^2 + y^2 = a^2 - c^2
(a^2 - c^2)*x^2/a^2 - y^2 = a^2 - c^2
Tackar, grymt bra 🙂
En grej bara, sista ledet, ska det vara -y^2? För det skulle det inte bli.. 😕
September 8, 2001
Hej
Jag är på gång att köpa lite olika kemikalier för att kunna färga eld.
Jag är inte så jättebra på kemi så jag behöver fråga lite saker innan.
De ämnen som jag skall ha är:
Borsyra (blå-grön)
Litiumklorid (röd)
Kopparklorid (blå-grön)
Är det någon av dessa som inte är i fast form, dvs att man inte kan blanda ut dem i tex n-parrafin? Kan dem finnas som både fast och flytande? Hur ser jag skillnaden i en beteckning isf?
1msk hur många gram kan det vara ungefär av dessa kemikalier?
MVH Niclas
November 27, 2003
Borsyra är flytande, övriga är salter som troligen säljs i fast form.
Det senare är snudd på omöjligt att räkna ut eftersom volymförhållandet är nästan på inga vis relaterat till deras vikt. Vikt är nog inte heller bra att utgå ifrån utan du bör snarare räkna på antalet mol om det ska bli riktigt bra.
//Andreas
February 3, 2006
Jag undrar lite hur man beräknar lyftkraft, i vatten kan man ju enkelt beräkna att volymen av det undanträngda vattnets massa är lika med lyftkraften.
Men hur räknar jag ut lyftkraften för en heliumbalong i luft?
Är det mer lyftkraft för en heliumballong i vatten än en vanlig ballong i vatten? För enligt regeln om det undanträngda vattnets massa är det ju samma lyftkraft och det tycker jag verkar skumt. Hur fungerar det?
January 13, 2004
strexx wrote: Jag undrar lite hur man beräknar lyftkraft, i vatten kan man ju enkelt beräkna att volymen av det undanträngda vattnets massa är lika med lyftkraften.
Är det mer lyftkraft för en heliumballong i vatten än en vanlig ballong i vatten? För enligt regeln om det undanträngda vattnets massa är det ju samma lyftkraft och det tycker jag verkar skumt. Hur fungerar det?
Man räknar inte med vattnets absoluta densitet utan med densitetsskillnaden mellan de olika medierna. Vad du antagligen har gjort är att förenkla bort luftens densitet i ekvationen eftersom den är försumbar i sammanhanget vatten-luft. Eftersom helium har lägre densitet än luft så blir lyftkraften större för en heliumballong i vatten än för en luftballong. Skillnaden är dock minimal med tanke på vattnets relativt höga densitet.
F = g*V*deltarho
Luftballong i vatten: F = 9.81*V*(rho_vatten - rho_luft)
Heliumballong i luft: F = 9.81*V*(rho_luft - rho_helium)
osv
edit: Välkommen till NH 🙂
edit2: förtydligande
February 3, 2006
Boomhauer wrote: [quote=strexx]Jag undrar lite hur man beräknar lyftkraft, i vatten kan man ju enkelt beräkna att volymen av det undanträngda vattnets massa är lika med lyftkraften.
Man räknar inte med vattnets absoluta densitet utan med densitetsskillnaden mellan de olika medierna. Vad du antagligen har gjort är att förenkla bort luftens densitet i ekvationen eftersom den är försumbar i sammanhanget vatten-luft. Eftersom helium har lägre densitet än luft så blir lyftkraften större för en heliumballong i vatten än för en luftballong. Skillnaden är dock minimal med tanke på vattnets relativt höga densitet.
F = g*V*deltarho
Luftballong i vatten: F = 9.81*V*(rho_vatten - rho_luft)
Heliumballong i luft: F = 9.81*V*(rho_luft - rho_helium)
osv
edit: Välkommen till NH 🙂
edit2: förtydligande
Jaha det är alltså densitetsskillnaden man räknar på! Då klarnar allt. Det kändes så ologiskt att en ballong med helium och en ballong med luft skulle ge samma lyftkraft men det var alltså för att man antog att luftens densitet var försummbar. Tack för svaret.
1 Guest(s)