May 1, 2003
965. En metallyta bestrålas med monokromatiskt ljus. När våglängden hos ljuset är 550 nm iakttas fotoeffekt där de snabbaste fotoelektronerna har energin 0,45 eV. När ljuset har våglängden 410 nm får de snabbaste fotoelektronerna energin 1,26 eV. Bestäm med hjälp av dessa data ett värde på Plancks konstant.
Kommer inte alls på vad jag skall göra, helt stopp..
November 27, 2003
Marron wrote: 965. En metallyta bestrålas med monokromatiskt ljus. När våglängden hos ljuset är 550 nm iakttas fotoeffekt där de snabbaste fotoelektronerna har energin 0,45 eV. När ljuset har våglängden 410 nm får de snabbaste fotoelektronerna energin 1,26 eV. Bestäm med hjälp av dessa data ett värde på Plancks konstant.
Kommer inte alls på vad jag skall göra, helt stopp..
h = E/f
f = c/våglängd
Det borde räcka 😉
//Andreas
May 1, 2003
Delph1 wrote: [quote=Marron]965. En metallyta bestrålas med monokromatiskt ljus. När våglängden hos ljuset är 550 nm iakttas fotoeffekt där de snabbaste fotoelektronerna har energin 0,45 eV. När ljuset har våglängden 410 nm får de snabbaste fotoelektronerna energin 1,26 eV. Bestäm med hjälp av dessa data ett värde på Plancks konstant.
Kommer inte alls på vad jag skall göra, helt stopp..
h = E/f
f = c/våglängd
Det borde räcka 😉
//Andreas
Jo, det borde la det... men nej..
hf = W + Ek, och jag vet ju bara W+Ek, inte hur stora de är var för sig.
Det är la därför man får två exempel för att kunna lista ut det. Men som sagt, det står still.
Edit:
Lurifax wrote: Som delph1 sa,
h = E/f
f = c/våglängd
E = h * (c/våglängd)plotta E mot (c/våglängd) så är lutningen den sökta konstanten (tänk på enheterna också)
Har varit inne på det, men jag får inte löst ut lutningen... är kanske lite seg i huvet, varit mycket mattepluggande i helgen och matte f prov idag i 30 graders värma...
December 6, 2001
Hej jag skulle behöva hjälp med en uppgift vi fick i El lära kursen. Det är El lära A på gymnasiet jag läser. Skulle helst vilja ha lite förklarande hjälp då vi kommer ha muntlig redovisning för lärare så han ser att vi förstår allt.
Uppgiften:
http://www.web8k.com/peter/el.JPG
November 22, 2001
p_webb wrote: Hej jag skulle behöva hjälp med en uppgift vi fick i El lära kursen. Det är El lära A på gymnasiet jag läser. Skulle helst vilja ha lite förklarande hjälp då vi kommer ha muntlig redovisning för lärare så han ser att vi förstår allt.
Uppgiften:
http://www.web8k.com/peter/el.JPG
Använd superposition.
Byt först ena "batteriet" mot en kortslutning och räkna ut alla spänningar o strömmar. Sen gör du likadant fast med andra batteriet.
Efter det e det bara att plussa ihop allt.
May 1, 2003
Lurifax wrote: 0,45 = h * (c/550*10^-9)
1,26 = h * (c/410*10^-9)plotta detta o anpassa en rät linje så får du h = 4,35193927*10^-15 eV*s = 6,99718*10^-34 Js
rätta värdet ska vara 6,626*10^-34 Js vilket inte är så långt ifrån svaret i uppgiften...
Facit säger 6,97*10^-34, men jag antar att det är svårt att få exakt i denna uppgift. Plottar du på miniräknaren?
Tack för hjälpen 🙂
December 6, 2001
Json_81 wrote: [quote=p_webb]Hej jag skulle behöva hjälp med en uppgift vi fick i El lära kursen. Det är El lära A på gymnasiet jag läser. Skulle helst vilja ha lite förklarande hjälp då vi kommer ha muntlig redovisning för lärare så han ser att vi förstår allt.
Uppgiften:
http://www.web8k.com/peter/el.JPG
Använd superposition.
Byt först ena "batteriet" mot en kortslutning och räkna ut alla spänningar o strömmar. Sen gör du likadant fast med andra batteriet.
Efter det e det bara att plussa ihop allt.
Förstår inte riktigt, vi har inte gått igenom sånt ännu, vi fick som ledtråd att använda kirchhoffs lagar.
October 27, 2002
Marron wrote: [quote=Lurifax]0,45 = h * (c/550*10^-9)
1,26 = h * (c/410*10^-9)plotta detta o anpassa en rät linje så får du h = 4,35193927*10^-15 eV*s = 6,99718*10^-34 Js
rätta värdet ska vara 6,626*10^-34 Js vilket inte är så långt ifrån svaret i uppgiften...
Facit säger 6,97*10^-34, men jag antar att det är svårt att få exakt i denna uppgift. Plottar du på miniräknaren?
Tack för hjälpen 🙂
Ja miniräknaren alt matlab... Men att det skiljer sig på andra decimalen kan nog bero på noggrannheten i ljusets hastighet. Jag använde 8 decimalers noggrannhet på den så kan hända att det ligger i det... Det var så lite så =)
December 6, 2001
Skulle behöva ha hjälp med att räka ut potentialen (om det går) i punkt E.
Det är möjligt att det inte går att se på bilden men skulle vara bra med en förklaring om hur man räknar ut potentialen efter en parallellkoppling.
October 25, 2003
Matte A nationella idag, är det någon som kan förklara uppgift 7 för mig?
Jag fick fram 2n^2-(2n^2-4)/2n^2 som formel, men det känns fel som fan.
Kommer inte ihåg hela uppgiften i huvudet, men är det någon annan här som gjort provet så får de gärna berätta hur de svarade.
February 1, 2003
ok Marron...
Till att börja med så finner vi skärningspunkten mellan x-axeln och tangenten samt y-axeln och tangenten.
tangentens ekvation: y = kx + m
där k = y'(0) = a/2
m = sin(pi/3) = sqrt(3)/2
tangenten blir således: y=ax/2 + sqrt(3)/2
y=0 --> x=-sqrt(3)/a
nu har vi skärningspunkt med x-axeln och y-axeln:
Px : (-sqrt(3)/a ; 0)
Py : (0 ; sqrt(3)/2 )
triangeln som tangenten spänner upp har arean:
A1 = 3/(4a)
Sinuskurvans area på intervallet [-sqrt(3)/2 , 0] blir:
int( sin(ax + pi/3), x=-sqrt(3)/2..0 ) = -1/a * (cos(Pi/3) - cos(-sqrt(3) + Pi/3) )
om vi sätter D = cos(Pi/3) - cos(-sqrt(3) + Pi/3)
(som förövrigt inte innehåller något a så kan vi på ett lite smidigare sätt skriva Sinuskurvans area på intervallet [-sqrt(3)/2 , 0] som A2 = -D/a
Om vi då betecknar förhållandet mellan areorna som A2/A1 så får vi:
A2/A1 = (-D/a) / (3/(4a) ) = -4D/3
vilket inte inehåller något a, dvs förhållandet mellan areorna beror inte på a
#
May 1, 2003
Oj, grymt svar 😀
Ungefär så jag har tänkt! Men man ska även få ut att förhållandet är 2 (eller 0,5).
Men jag ska titta på det lite...
Tack så jättemycket =)
Edit:
mounte wrote:
tangenten blir således: y=ax/2 + sqrt(3)/2
y=0 --> x=-sqrt(3)/anu har vi skärningspunkt med x-axeln och y-axeln:
Px : (-sqrt(3)/2 ; 0) Ska det inte vara a där?
Py : (0 ; sqrt(3)/2 )
Edit: Den är löst =)
May 6, 2006
tja!
Jag har nationella fysik B på onsdag sitter och grubblar över vissa tal, plz anyone som har ork att hjälpa mig?
1 question:
En fotboll som väger 0,450 kg färdas horisontellt rakt österut med hastigheten 12,0 m/s. En spelare använder kraften 58 N för att ge bollen en spark så att den efter kontakten med foten färdas med hastigheten 15 m/s i riktning horisontellt rakt norrut (mot målet). Under hur lång tid är foten i kontakt med bollen? Bortse från ev. luftmotstånd.
alltså omöjligt, jag får inte ut svaren...
August 8, 2003
Det här är frågan jag behöver hjälp med, (länk nedan). Den kommer ur ett provbanksprov från kursen Matte D.
http://img510.imageshack.us/im.....ga31zx.jpg
Osäker på vad jag ska göra? All hjälp vore uppskattad. :bok:
1 Guest(s)